Er is een akkoord van twee rijscholen nodig voordat je kan afrijden.
Sinds de intrede van het coronavirus is het best een lastige tijd voor het CBR. Het ‘Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen’ moest een paar keer helemaal op slot om vervolgens op beperkte capaciteit de activiteiten te kunnen uitvoeren. Resultaat: lange wachtrijen.
Het probleem is dat er een hoop kandidaten in de wacht kwamen te staan voor theorie- en praktijkexamens. In sommige gevallen moest je een half jaar wachten voordat je het weer een keer kon proberen. Nu is dat bij theorie-examen al niet prettig voor het CBR, maar voor het praktijkexamen al helemaal niet. Daarbij is namelijk een examinator aanwezig.
Probleem
Maar er is nog een probleem waar het CBR mee kampt en dat zijn de rijscholen. De ene rijschool is natuurlijk de andere niet. Er zijn te veel rijscholen die leerlingen veel te vroeg laten afrijden. In veel gevallen zijn dit de zogenaamde ‘prijsvechters’. Je weet wel, voor 500 euro krijg 10 praktijklessen en kun je daarna je praktijkexamen halen. Maar ja, ondanks dat ze het beloven, hebben veel kandidaten veel meer lessen nodig.
Al deze bevindingen kwamen ook naar boven bij het onderzoek van de Commissie Roemer. Het idee van het CBR is vrij eenvoudig. Voordat een examen kan worden aangevraagd, moet er een tweede rijschool zijn die de kwaliteiten van de examenkandidaat ook goed genoeg vindt.
Akkoord TWEE rijscholen
Er draait al een pilot mee en volgens CBR-honcho Alexander Pechtold naar volle tevredenheid.. Op deze wijze zijn de kandidaten veel beter voorbereid op het praktijkexamen. Dat niet alleen, het zorgt ook voor een hoger slagingspercentage. En op deze wijze moeten de rijscholen die ondermaats presteren zichzelf wel gaan verbeteren. Dit zei hij Pechtold jaar al in oktober.
Naar het schijnt zijn er jaarlijks zo’n 3.000 praktijkexamens waarbij de examinator voortijdig het examen moet beëindigen. Niet zozeer omdat de kandidaat niet goed genoeg rijdt, maar omdat het gewoon veel te gevaarlijk is. Een ander groot voordeel is dat de wachtrij om af te rijden aanzienlijk verkort kan worden.
harrie zegt
Dus straks laat oplichter 1 oplichter 2 ff meerijden.
Waarom dit moeilijke gedoe, als je regelmatig gevaarlijke groentjes van 1 bepaalde rijschool binnen krijgt dan trekken ze toch gewoon die CBR inschrijving in?
willeme zegt
@harrie:
Dat is nog maar de vraag. Als de tweede rijschool wordt toegewezen in plaats van dat je deze zelf kunt kiezen, wordt dat al veel lastiger.
Wellicht hebben ze ‘dit moeilijke gedoe’ bedacht om zo daadwerkelijk het probleem aan te pakken en te zorgen dat de uitkomst gewenst is. Dus de lange wachtrijen kunne zakken en het slagingspercentage stijgt. Daarbij wil je dat rijscholen zich gaan verbeteren. Dat kan op deze wijze. Althans, daar lijkt het op ;-).
henkiebb zegt
@willeme: probleem opgelost inderdaad
Dutchdriftking zegt
Geldklopperij…
maarteno zegt
ergens zijn die goedkope rijschool pakketten net zo goed geld klopperij, want ze weten heus wel dat het bij veel kandidaten niet kan.
vaakbenjetebang zegt
@dutchdriftking: Jein. Het kost ook bepaald niet niks om een examen te doen en te zakken, geloof ik. En als je dan ziet dat slechts 52% van de kandidaten bij de eerste poging slaagt, is daar wel wat te halen. Ja, voor de 52% die wèl slaagt is het wellicht dan iets duurder en duurt het wat langer, maar voor die andere 48% kan het zomaar goedkoper zijn. Daar komt dan de winst bij dat het CBR minder kansloze kandidaten over de vloer krijgt en dus ook minder achterstanden oploopt. Op systeemniveau lijkt me dit op het eerste gezicht wel een potentiële verbetering.
petroldrinker zegt
je kan het ook anders zien, hoe absurd de eisen zijn hier om een rijbewijs te halen als 18 jarige…. om die vd bejaarden met gemak te verlengen….
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: De eisen zijn welbeschouwd juist absurd laag. Met slechts een uurtje of twintig ervaring, soms nog minder, typisch opgedaan in een modaal C-segmentertje, kan iedere hapsnurk op een goede dag toegelaten worden tot het verkeer. Vervolgens mag diegene, afhankelijk van zijn of haar budget, meteen zelfstandig de meest exotische voertuigen gaan rijden. Maakt niet uit of het enorm veel sneller is dan het les-Golfje, of het geen rijhulpjes heeft zoals het les-Golfje, of dat het voor mijn part 3 ton weegt en enorme dode hoeken heeft (hallo bakwagentje op basis van een dubbelverlengde Sprinter!) of rij-eigenschappen heeft waar een kapitein nog misselijk van zou worden. Het mag en kan allemaal. Natuurlijk, meestal gaat het goed en beginnen mensen keurig in een lief, klein autootje wat weinig kwaad kan, maar je snapt het punt.
‘De bejaarden’ (waar leg je de grens trouwens? en ben jij straks mans genoeg om, als je op die grens komt, je roze pasje uit eigener beweging op te geven…?) is natuurlijk een whataboutism van jewelste in dezen. Die hebben al een rijbewijs, dus dat is helemaal niet relevant.
Overigens wijzen de statistieken al sinds jaar en dag uit dat jongeren relatief gezien vaker betrokken zijn bij dodelijke ongevallen dan ouderen. Dit geldt nog eens extra voor jonge mannen, omdat die nou eenmaal lijden aan grenzeloze zelfoverschatting (mede omdat een mannenbrein er heel wat jaren voor nodig heeft om te volgroeien en het stukje ‘eerst denken, dan doen’ ook nog eens als laatste volgroeid raakt) en bewijsdrang.
Munch zegt
Naast jongeren zijn er zat volwassenen die niet kunnen rijden. Ook de Nederlandse dashcam filmpjes laten dat goed zien.
Hoevaak is er in de afgelopen jaren wel niet een onderzoek gedaan onder mensen met een rijbewijs naar hun verkeerskennis. Voorrang regels, verkeersborden etc. Daaruit blijkt ook dat de meeste automobilisten niet weten hou het nou zit.
Wat me ook regelmatig opvalt zijn de automobilisten de grootste problemen maken van kleine dingetjes. Iemand maakt een foutje en wordt gelijk de huig vol gescholden ipv dat er sociaal met elkaar omgegaan wordt. (Om nog maar te zwijgen over de mensen die schelden terwijl ze eigenlijk zelf fout waren ipv dat de ander waar ze tegen schelden een fout heeft gemaakt)
Misschien ligt het probleem dieper dan alleen het moment van 20 minuten waarop je moet laten zien dat je veilig kunt deelnemen aan het verkeer.
Robert zegt
Ik vind het helemaal niet zo’n slechte gedachte.
Ik woon in een woonwijk vlakbij het CBR en er zitten echt cowboys tussen de rijscholen die bij ons in de wijk de rijlessen invullen. Sterker nog, ik heb een puber van bijna zeventien, voor wie ik recent op zoek ben gegaan naar een betrouwbare en goede rijschool, en van de zeven (allen zzp’ers) die er bij ons in de wijk zitten, was er maar één die een fatsoenlijk slagingspercentage kon overleggen. En die had dus inmiddels een wachtlijst waar je u tegen zegt.
goodvibrations zegt
In mijn tijd hadden we nog het gevoel dat er af en toe iemand “moest” zakken om targets te halen… “je rijdt met te veel vertrouwen”. Ik zou daarom haast willen pleiten voor camera opnames zodat de leerling altijd een second opinion aan kan vragen na zijn rit..
Wat dit betreft.. Als het daadwerkelijk zo slecht is zie je het toch ook terug in de slagingscijfers van de rijschool? Als je daar een minimum op zet en anders bijv. een boete/hogere prijs voor een examen dan laten ze leerlingen niet zo snel meer afrijden zonder genoeg ervaring..
Anderzijds is het niet gewoon een capaciteitsprobleem? Ze draaien er toch geen verlies op?
jaapiyo zegt
Strak idee wel die 2nd opinion. Een soort VAR voor de examinator.
baserace zegt
Topidee! Alleen hoe borg je dat “Rijschool Je Rijbewijs voor € 500,-“ onder 1 hoedje gaat spelen met “Rijschool voor € 500,- rij jij ook”? Loting oid?
bfvo zegt
@baserace: toewijzing vd tweede rijschool door het CBR
kniesoor zegt
Heeeej, zie ik daar ome Dolf Dekking ?
willeme zegt
@amghans: jazeker!
kniesoor zegt
Was m’n instructeur bij een ‘ommetje’ met de E92 M3 van Autovisie, de nodige jaren terug. Geweldige vent !
fiscaal zegt
@amghans: grappig bij mij met de zelfgebouwde caterham van Autovisie, ook tijdje terug. Was leuk idee om eens te proeven aan andersoortige auto.
ggj1987 zegt
Dan moet er beter opgeleid worden. Zowel de leerling als instructeur. Bij geen enkele opleiding is dit nodig dus waarom hier wel?
mashell zegt
Bij reguliere scholen zijn er ook de schoolexamens voordat er een officieel centraal examen gedaan kan worden.
potver7 zegt
Raar verhaal. Wie kiest die tweede rijschool? Als de rijschoolhouder dat zelf mag doen dan zijn er natuurlijk allerlei manieren om het systeem te foppen. Rijschoolhouders die snel geld verdienen belangrijker vinden dan de rijvaardigheden van hun klanten (en daarvoor is dit dus met name bedoeld) vinden hier heus wel wat op. Zelfs ik kan wel een paar dwarsstraten verzinnen…
Heel simpel: dit soort problemen moet je bij de bron aanpakken. Als het CBR nou eens begint met het publiceren van slagingspercentages per rijschool. Een wetswijziging die vaste prijzen verbiedt (rijbewijs binnen x lessen, of voor een vast bedrag) zou ook helpen. Gewoon een vast bedrag per les, per uur, of (nou vooruit) per maand.
Ultieme stap is natuulijk om een certificeringsplicht voor rij-instructeurs en rijscholen in te voeren, die kan worden ingetrokken als zo’n rijschool herhaaldelijk incapabele kandidaten laat afrijden. Maar goed, dat creëert nog meer bureaucratie, en dan moet het CBR ook de instructeurs gaan examineren dus dat lost de werkdruk niet op.
autogeak zegt
@potver7: CBR publiceert al de slagingspercentages per rijschool op hun website. https://www.cbr.nl/nl/rijschoolzoeker.htm
Robert zegt
@potver7: die slagingspercentages zijn gewoon bij het CBR online te raadplegen.
https://www.cbr.nl/nl/rijschoolzoeker.htm
Ik heb trouwens zelf ook even gekeken; wat wel een beetje vreemd is, is dat veel van die kleine rijscholen (zzp’ers) niet terug te vinden zijn als je je woonplaats invult met als zoekafstand ‘0 km’.
luckyluck zegt
Certificering rij instructeurs is ook allang het geval…
flyerbunch zegt
Dit gaat alle fraude oplossen? Benieuwd of dit ook navolging gaat krijgen in andere landen..
rutgerg zegt
Is het niet makkelijker om rijschoolhouders af te rekenen op lage slagingspercentages middels boetes of schorsingen als ze onder een bepaalde ondergrens komen.. dan denken ze wel twee keer na voor ze iemand af laten rijden en scheelt het de leerling weer een lesje met een ‘vreemde’ examinator.
flutterby zegt
Erm CBR is die tweede rijschool die zou moeten toetsen of het goed geleerd is. Zo een aanpak zie je echt alleen bij de overheid. Elke commerciële partij zou er gewoon voor zorgen dat ze meer examens kunnen afnemen als de vraag naar examens toeneemt.
Het rijbewijs is al duur genoeg en is bijna onbetaalbaar voor een net afgestudeerde met forse studieschuld in een te dure huurwoning. Niet iedereen heeft het geluk dat pappie en mammie betalen (zoals bij mij).
fordje zegt
Werkt bijzonder goed , een rijbewijs moet geen kadootje zijn van geluk op die ene dag .de instructeurs worden zo gecontroleerd op hun eigen vaardigheden .en zullen zeker willen zijn dat hun leerlingen slagen.
flatsix010 zegt
Prima oplossing mits de 2e rijschool toebedeeld wordt en niet uitgekozen. Hierbij leg je de oplossing bij de veroorzakers van het probleem. Hoop alleen dat die qua kosten voor de klant niks uitmaakt en het gerekend wordt als een normale rijles zodat de rijscholen dit onderling verrekenen.
pomoek zegt
Ongetwijfeld zullen zo de slagingspercentages omhoog gaan. Maar wat lost het verder op? Er komt nu eigenlijk een soort proefexamen. Laten we voor het gemak aannemen dat het nieuwe systeem prima werkt en dat mensen nu perfect voorbereid aan het daadwerkelijke examen deel gaan nemen. Dan zal het slagingspercentage nog steeds niet 100% zijn. Er zal nu enkel wel een drempel voor een drempel komen. Met andere woorden: de beoordeling door de 2e rijschoolhouder wordt de drempel waar leerlingen tegen aan gaan lopen.
De rijschoolhouders zullen nu ook tijd kwijt zijn aan het beoordelen van de leerlingen van concurrenten, en hebben dus minder tijd over om leerlingen op te leiden. Je gaat het tekort aan rijscholen alleen maar vergroten. Daarnaast: Rijschool leraren hebben er totaal geen belang bij om de leerlingen van concurrenten te laten slagen.
Ik zou het hele systeem op de schop gooien. Nu wordt je als leerling slechts op 2 momenten beoordeeld. Het theorie examen en het praktijk examen. Ik zou daar nog een examen tussen frotten. Het virtuele praktijk examen. Gewoon met een simulator. Moet met moderne technieken prima kunnen. Daarnaast zou ik er ook voor pleiten om de rijvaardigheden van automobilisten eens in de zoveel tijd te monitoren. Wanneer je veel overtredingen begaat of betrokken bent bij ongelukken wordt de frequentie hoger en zouden we ervoor kunnen kiezen iemand opnieuw examen te laten doen in de theorie, virtueel of praktijk.
coldzero zegt
Helemaal mee eens dat er vaker/tussentijds getoetst zou moeten worden, al dan niet virtueel. Denk dat de meeste ongelukken ook veroorzaakt worden door verkeerd gedrag wat mensen zichzelf aangeleerd hebben. Gisteren zag ik ook iemand in opspattende regen, proberen bij het invoegen, gelijk een vrachtwagen in te halen waar al een bestelbus reed in zijn dode hoek. Dan mis je in mijn optiek gewoon verkeersinzicht en ben je juist afhankelijk van het spiegelgedrag zoals je dat bij je examen hebt moeten laten zien.
flutterby zegt
@pomoek: Het CBR zou even bij Tesla moeten aankloppen of ze hun simulaties voor Dojo kunnen gebruiken als examen materiaal.
Met het idee van een simulator voorkom je ook dat het examen in bijv Lelystad een stuk makkelijker is dan in Amsterdam of Utrecht.
drijver zegt
Er bestaat nog zoiets als een tussentijdse toets. Maak die verplicht en zorg dat daar een goedkeuring moet komen om een exqmen te mogen doen. Bij mij is die toets al een verplicht onderdeel voor kandidaten. Ik heb 85% slagingspercentage. Ik kan dat nog hoger krijgen wanneer het cbr extra capaciteit zou hebben. Nu wordt ik verplicht vier maanden voor het examen te reserveren in de hoop dat de leerlingen op tijd het beoogde niveau halen. Wanneer het cbr binnen twee weken examen capaciteit zou hebben kan ik leerling eerst op niveau brengen en dan pas examen aanvragen.
Er worden per jaar maar 3000 examens afgebroken (mij nooit overkomen). Dit is een schijntje op het totaal. Ik zeg dat dit niets helpt. Het cbr moet eens stoppen met roepen cowboys dit, rijscholen dat en wat zelfreflectie toepassen.
Meer capaciteit cbr
Meer ijkmomenten
minder onzin redenen bij zakken,
jaapiyo zegt
Tsja ik was een totaalmalloot die met slippende wielen wegreed bij stoplichten tijdens lessen (nou was de lesauto een A4 2.5 TDI met fwd dus dat was ook niet zo moeilijk) maar heb dus 50+ lessen gehad. Op zich was 10 niet per se voldoende geweest.
Dat gezegd hebbende lijkt het wel alsof de CBR een probleem dat zij hebben wil oplossen door private partijen extra regels op te leggen. Niet zo’n fan van. Zorg gewoon dat je zelf de zaken goed op orde hebt en als iemand dan slaagt prima, zo niet jammer dan. Mensen kunnen zelf kiezen of ze naar zo’n cowboy gaan of niet. Het is ook niet het eind van de wereld als je het na zo’n spoedcursus niet haalt. Kan je gewoon nog een keer proberen of naar een andere school gaan.
rutger97 zegt
Dat word allemaal nog duurder dus
Ot92 zegt
Het CBR gaat weer lekker meer geld verdienen zo te lezen.