
De BMW M8 GC van Zacoe is, eh, bijzonder. Wie kiest hier in hemelsnaam voor?
Sommige auto’s moet je enkel bekijken naar wat het is, zonder context. De BMW M8 Gran Coupé is zo’n auto. Het is namelijk een machtig apparaat: 600 pk, vierwielaandrijving, plaats voor vier volwassenen en hun bagage. Het apparaat biedt alles wat je maar kunt wensen van een auto.
Maar nuchter beschouwd doet de BMW M5 exact hetzelfde. En het is niet dat dat de ‘budget’-aanbieding is met afwijkende hardware. In technisch opzicht zijn ze welhaast identiek. Maar de BMW M8 biedt net even wat meer visuele prikkels voor het netvlies. Deze, erm, bijzondere bodykit van Zacoe doet er een schepje bovenop.

MG GC van Zacoe
Het is namelijk absoluut niet een subtiele kit, integendeel. Dus zonder context bekeken is het misschien niet al te fraai, maar Zacoe mikt natuurlijk op de M8 Gran Coupé-bestuurder die flink wil opvallen. En potjandorie wat lukt dat goed.
Het is een koolstofvezel aerodynamica-kit. Dus alles blijft op zijn plaats qua originele onderdelen. Er komen alleen maar méér onderdelen bij, als het ware. Aan de voorkant is er een grote splitter én twee extra vleugels aan de zijkant van de voorbumper. Dat heb je gewoon nodig anno 2022, toch?
‘Diffusor’
De sideskirts zijn origineel, er is echter nog een setje sideskirts gemonteerd. Ze zijn eveneens van carbon en veel te breed. Aan de zijkant valt tevens op dat er andere velgen gemonteerd zijn op de M8 GC van Zacoe. Dat niet alleen, de auto lijkt ietsje lager te staan. Het is echter de achterzijde waar het hopeloos mis gaat. Of nou ja, mis, het is waarschijnlijk precies de bedoeling dat men het duidelijk kan zien dat je flink veel geld hebt uitgegeven aan deze BMW M8 GC van Zacoe.
Want de ‘diffusor’ is veel te groot en massief. Het is eigenlijk gewoon een enorme carbon strijkplank die ze op de achterkant hebben geplakt. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de olifant op de kofferbak in de vorm van een gigantische achtervleugel. Alsof je niet kon kiezen tussen raceauto en een M8, ofzo. Er zal een markt voor zijn! Alle onderdelen kun je bij Zacoe bestellen.
Meer lezen? Check deze 11 bijzondere BMW 8 Series op een rij!
Met een M8 zou ik maar 2 dingen doen: De Competition-uitvoering bestellen er vervolgens verder vanaf blijven.
@pascal; Ik zou de B8 bestellen, met de kleinst velgen die leveren. En dan zo snel mogelijk heeeeeel veel kilometers maken. Maar zeker geen strijkplanken, carbon, diffoesers en andere tjoening sjizzle.
Zijn we het toch een keertje bijna eens.
@tinnemans de B8 is waarschijnlijk de veel betere GT, dus misschien zou ik daar ook wel voor gaan. De Autostyle-catalogus mogen ze in elk geval sowieso dicht laten ja! Op BMW gebied zijn wij ’t wel vaker eens hoor :)
Hoe mooi dat de AC Schnitzel is, hoe lelijk deze is. Miljaar!
@cossiekiller: Dank dank, dat woord ben ik niet meer tegengekomen sinds het verscheiden van Willy Vandersteen, toen las ik mijn laatste Suske en Wiske.
Een BMW M8 en chique in 1 zin, jij durft
Sinds dat de BMW vervangen is door de Audi A6 zie ik hier meer artikelen over getunede BMW’s. Zeer begrijpelijk.
Blijf me er af en toe over verbazen. Soms komen hier de lelijkste pimphokken voorbij die als gaaf worden neergezet en deze relatief subtiel getunede M8 wordt weggezet alsof het een wanstaltig Mansory product is. Los van de nogal enthousiaste spoiler valt het toch wel mee?
@erce: nou, de algemene tendens onder reaguurders is, dat het maar weinig tot zelden als een verbetering wordt opgevat.
Het is nuchter beschouwd natuurlijk ook vreemd dat een fabrikant miljoenen spendeert aan de aerodynamica, en dat de eerste de beste tuningboer dan vervolgens denkt dat te kunnen verbeteren met een handvol carbon- of (godbetere het) polyester spoilers en plaatdelen.
Kijk, dat er ruimte zit in bijv. motormanagement, valt te billijken. Een fabrikant zoekt daar de veilige marges op om verschoond te blijken van een stroom aan garantieclaims. Voor zaken als schokdempers of remsystemen geldt min of meer hetzelfde, alleen al uit kostenbeheersing zal met daar niet direct het aller, allerbeste onder monteren. Vervolgens gaan sleutelen aan de wielgeometrie (verlagen, verbreden, stance) is m.i. al een steil hellend vlak (omlaag). Maar die uiterlijke opsmuk leidt, los van de smaak gebondenheid ervan, eigenlijk nooit tot een significante verbetering, zeker als de ontwikkelaar niet de moeite heeft genomen om dit ook in een windtunnel te beproeven; wat vermoedelijk ook maar zelden gebeurt.
Oh begrijp me niet verkeerd hoor. Ik doelde meer op de redactie die soms de meest afzichtelijk getunede bakken als gaaf neerzet hier. Om vervolgens inderdaad terecht door de reaguurders neergesabeld te worden ;-) Ik zou dit ook nooit op een M8 plakken, maar het viel me nog mee qua afzichtelijk.
@erce; Ik heb niets tegen relevante tuning. Visuele tuning, of carbon, wat alleen maar geld kost en in de praktijk niets oplevert, daar heb ik echt helemaal niets mee.
Dit is gewoon net zoiets als wasknijpers en bierviltjes tussen de spaken van een fietswiel proppen; Zinloos.
@erce: de basis is van zichzelf al veel te druk met overbodige lijnen, flapjes, sleuven enz enz. Als je de 8 serie goed wil tunen moet je deze glad trekken