De raceklasse heeft een drankprobleem.
Nadat lobbyisten de tabaksreclame al effectief uit de koningsklasse verdreven, wordt er nu werk gemaakt om de resterende uitspattingen van alcoholreclame uit te bannen. Er zijn momenteel nog drie teams die drank promoten: Williams (Martini), Force India (Smirnoff), en McLaren (Johnnie Walker). Maar als het aan de European Alcohol Policy Alliance (Eurocare) ligt, mogen deze teams op zoek gaan naar een nieuwe sponsor.
Deze club, die namens 57 organisaties uit 25 landen zegt te spreken, maakt zich grote zorgen over de toenemende mate van alcoholreclame in de F1. Omdat alcohol en autorijden niet samengaat willen ze dat de FIA het verbiedt. Bovendien zijn er al EU-richtlijnen waarin staat dat marketinguitingen omtrent alcohol niet in verband mogen worden gebracht met autorijden, aldus Eurocare in een open brief aan FIA-president Jean Todt.
We kunnen best een eindje meegaan in de denkwijze van Eurocare, maar we hebben niet het idee dat kijkers van F1-wedstrijden na afloop de incentive krijgen om een fles Jantje Looper weg te klokken en daarna achter het stuur willen kruipen. Bovendien: als drank in reclame-uitingen niet met autorijden in verband mag worden gebracht, dan zou je volgens diezelfde gedachtekronkel kunnen stellen dat telecomproviders met hun naam niets te zoeken hebben op F1-bolides. Immers: op je telefoon kijken + autorijden = MOORD.
Tot slot is er nog het niet-steekhoudende argument dat de sponsoring van Martini en Johnnie Walker in de F1 heeft geleid tot de mooiste liveries uit de geschiedenis van de autosport. Kunnen we daar gewoon vanaf blijven? Dank.
Hieronder de volledige open brief aan Jean Todt en consorten:
I am writing to you on behalf of the European Alcohol Policy Alliance (Eurocare), an alliance of 57 public health organisations from 25 European countries working on the prevention and reduction of alcohol related harm. Improving road safety is one of the topics we are promoting. Drink driving is linked to 25% of the road deaths in Europe and 6,500 deaths could be saved in 2010 if drivers had obeyed the law on drink driving(i).
The reason why we are writing to you is to address our great concern regarding alcohol sponsorship of Formula One. On the 9th November the 2014 Brazilian Grand Prix was broadcasted widely on several TV channels in Europe and the alcohol advertising through sponsorship was very visible during the whole day. 2014 has been a strong season for alcohol sponsorship in Formula One. The alcohol producer Smirnoff(ii) now joins Johnny Walker (McLaren)iii and Martini (Williams)iv as another major alcohol brand in the sport after signing the sponsorship agreement with Force India (May 2014).
The European Alcohol Policy Alliance is deeply concerned of the heavy marketing exercise seen in Formula One and is therefore requesting an urgent change. The association between drinking and driving should clearly be seen as a troubling one.
Alcohol sponsorship is big business in Europe. The alcohol industry spends billions every year marketing its products, and over £800 million a year in the UK alone.v However, the very nature of such sponsorship in Formula One is leaving an uneasy feeling for an increasing number of people.
Sponsorship of sporting events such as Formula One is a prominent marketing tool used by the alcohol industry to promote their products. Sponsorship of this type operates differently from conventional advertising, as its means of persuasion is indirect and implicit. It allows companies not only to create and reinforce awareness, but also to generate positive associations between the sport and the product. The intended result is that the sponsorship creates a link between the company and a highly valued event or occasion in the minds of consumers; a process known as “brand transfer.” It is this transfer that is particularly troubling.
Allowing alcohol sponsorship in Formula One seems to contradict many official guidelines for the marketing of alcohol. It runs against the EU Directive (2010/13/EU) which states that marketing for the consumption of alcohol should not be linked to driving. Moreover, the current association between alcohol and driving does not seem to fall in the category of “the widespread promotion of responsible drinking messages”, part of the mission supported by the alcohol industry itself.
Alcohol companies often claim that their campaigns are merely the result of a competition between producers for market share and brand loyalty. However a ban on Formula One alcohol sponsorship would only create a level playing field for those in the industry. There is wide spread agreement about the inappropriateness of the alcohol industry sponsoring Formula One.
A common argument made against imposing restrictions on alcohol sponsorships is that it could deal a significant financial blow to the sport. Yet such concerns are largely unjustified. When the tobacco industry was edged out of snooker, horse racing and even Formula One itself, the sports made successful shifts and alternative sponsors emerged. Despite fear-mongering concerning the withdrawal of tobacco sponsorship from Formula One, claiming that the new regulations could be fatal for the sport, nothing of the sort has emerged.
When considering the continued destructive prevalence of drink-driving, permitting the mixed messages presented in alcohol sponsorship of Formula One seems ever more inappropriate given the total viewing audience of 500 million. The sport would not collapse overnight as a result and would constitute a sincere effort to severe the link between drinking and driving. Furthermore, a ban on alcohol sponsorship in Formula One is not a radical departure from previous policy, and rather is a reform in sync with current national efforts to reduce alcohol-related harm.
The European Alcohol Policy Alliance is requesting an end to alcohol sponsorship in Formula One and expects rapid action from your side. We are happy to meet to discuss this further with you.
Sincerely,
Mariann Skar
Secretary General European Alcohol Policy Alliance
Foto: Martini Racing Brabham Alfa Romeo BT45 (1976)
arii zegt
Bullshit! Mensen blijven toch drinken, alsof zulke stickers er wat mee te maken hebben. Zelfde als tabak reclames verboden werden, mensen roken toch. Blijf met je poten van de F1 af en ga echte problemen aanpakken ofzo (vooral dat ik Williams toch wel lekker vind uitzien met de Martini kleurstelling :x).
arii zegt
@arii: ohja, maar alcohol reclames op tv mag weer wel -_-‘ stom volk
super zegt
@arii:
heb liever een verbod op mensen die onzin als dit uitkramen eigenlijk; het percentage rokers is meer dan gehalveerd, hoe zou dat nou komen?
arii zegt
@super: ik heb geen zin om na te gaan of het inderdaad zo is, maar ik kan je verzekeren (als je gelijk hebt) dat het weinig te maken heeft met F1 en het stoppen van tabak sponsoren. Lijkt me sterk dat de helft van alle rokers op de wereld naar F1 kijken en ineens dachten: ohw nu ga ik stoppen -_-‘
super zegt
@arii:
door onderzoek onderbouwde literatuur spreekt je tegen, maar goed, je hebt kennelijk geen zin in feiten en hebt liever kneejerk…
arii zegt
@super: ik zeg niet dat het verbod op tabak reclames over algemeen niet meegeholpen hebben aan het aantal rokers naar beneden te brengen, voel je niet aangevallen. Ik bedoel alleen dat ik er persoonlijk niet in geloof dat het verbod op tabak liveries op raceauto’s daar (zo) veel mee te maken heeft zoals jrk86 eronder al aangeeft. Als je daar een onderzoek voor hebt dan lees ik deze graag door hoor, ik leer graag.
Maargoed, het artikel gaat over alcohol en ik ben van mening dat een motorsport fan>dus blijkbaar een autoliefhebber wel slim genoeg is om niet dronken achter het stuur gaat zitten. Ik maak me ook gewoon zorgen aangezien er weinig andere merken zijn die het zich kunnen veroorloven om een F1 team te sponsoren.
jrk68 zegt
@super:
Het verbod op reclame heeft daar maar een marginale invloed op gehad evenals de bangmakerij op de pakjes,
Voorlichting en prijsopdrijving door middel van accijnzen hebben ervoor gezorgd dat er nu minder mensen roken.
Rokers de overheid maar 2,5 miljard op, drinkers veel meer, ze zorgen ook voor veel meer schade maar Den Haag kan die inkomsten niet missen hè….
Mensen die onderzoek doen naar de schadelijke effecten pleiten al jaren voor waarschuwingen over de gevaren van alcohol op de verpakking en krijgen keer op keer 0 op het rekest. Zelfs een waarschuwinkje voor zwangere vrouwen was teveel gevraagd.
Over reclame in de racerij heb ik dan ook een dubbel gevoel, rijden en drinken gaan niet samen maar het alleen daarom verbieden gaat mij te ver. Een totaal verbod ben ik eigenlijk wel voor.
super zegt
@jrk68:
ach, er is genoeg met onderzoek onderbouwde literatuur te vinden die weerlegt dat tabaksreclame geen invloed heeft op rookgedrag, maar goed, waarom zou je je daar aan storen.
Van mij mag iedereen overigens roken, maar heb liever door onderzoek onderbouwde feiten dan geenstijl borrelpraat….
gregorius zegt
@jrk68: Totaal verbod van alcohol drinken, of reclame in de racerij?
Maar waarvoor moet er een waarschuwing op een fles alcohol? Iedereen weet dat je er dronken van kan worden, iedereen weet dat je dan niet moet gaan rijden en iedereen weet dat het drinken van alcohol slechter voor je is dan het niet drinken van alcohol.
Maar goed, doen we een waarschuwing op de Labels ga je jongeren krijgen die alle waarschuwingen gaan sparen!
jrk68 zegt
@gregorius:
Totaal verbod op reclame, gewoon geen onderscheid maken.
Het gaat mij niet zozeer om het feit dat je er dronken van kan worden trouwens.
Wat mij meer stoort is dat de gevaarlijkste drug (ja dat is het) gewoon vrij verkrijgbaar is en dat ze daar in Den Haag de oorlog verklaart hebben aan drugs die vele malen minder schadelijk zijn voor je gezondheid.
DAT noem ik hypocriet.
Niet dat ik nu een lans wil breken voor gebruik, dat kan ik professioneel gezien niet maken.
cthijs zegt
@super: de prijs?
BmwMPower zegt
Juist door de samenwerking tussen bv een Martini en Porsche zijn heel mooie race auto’s uitgebracht.
Daar moet op gedronken worden!
imdoctorbob zegt
Ik snap niet wat het probleem is van sommige comments hier. Je kunt de goed onderbouwde brief gewoon lezen. Men wil geen associatie maken tussen rijden en alcohol. Lijkt me duidelijk verhaal.
En die associatie zelf is er wel: als je denkt aan martini denk je o.a. Williams en Formule 1, of aan de porsches van vroeger. Als je denkt aan Malboro denk je nog steeds aan Ferrari, als je denkt aan Warsteiner dan denk je aan DTM (BMW E30 M3).
Dat die associatie wel of niet lijdt tot alcohol gebruik (of van tabak) is weer een andere discussie. Het lijkt me in ieder geval niet dat het ontbreken van reclame, alcohol gebruik zal bevorderen.
imdoctorbob zegt
@imdoctorbob: Dit was bedoelt als algemene reply en niet als antwoord iemand.
matje140 zegt
Zou misschien wel eindelijk die irritante reclame van Krombacher kunnen verdwijnen bij RTL Deutschland!! Ik erger me er altijd kapot aan dat ze dan wel een splitscreen doen voor de reclame maar als ze weer gaan beginnen moet Krombacher volledig op je scherm verschijnen!
lowbird zegt
@matje140:
De beste oplossing is de wagens over rails op het circuit te laten rijden, scheelt schadelijke uitstoot en het budget probleem van Caterham is ook meteen opgelost. Ook sparen de teams zo banden en motoren, hetgeen het milieu ten goede komt. Hard rijden en gevaarlijk inhalen wordt zo tevens onmogelijk, want dat is een slecht voorbeeld voor jonge bestuurders van 18-24 jaar. Toeschouwers weten dan zeker dat ze niet meer willen kijken naar wat ooit de Koningsklasse in de autosport mocht zijn en de GP kan van de buis gehaald worden. De ergernissen van splitscreen reclames kijken is dan voltooid verleden tijd…
hans75 zegt
@lowbird: idd, gewoon zoals de carrera racebaan, electrisch met slepers.. hoeven ze ook niet meer in te halen…
matje140 zegt
@lowbird: de splitscreen reclame is niet erg, het probleem ontstaat pas als ze terug moeten naar de race, ze teruggaan naar de race en dan op fullscreen een reclame van die ranzige Krombacher komt!
clarkson zegt
Energiedrankjes zoals redbull of monster zijn ook zéééér slecht voor de gezondheid. Afschaffen de promoten binnen de F1 !
Eko zegt
Dit maakt natuurlijk wel weer plaats voor nieuwe legendarische liveries.
Holy soda bijvoorbeeld…..
arii zegt
@Eko: tja, of spa blauw, maar eerlijk gezegd hebben volgensmij meestal alleen grote merken zoals drank- en sigaretten bedrijven genoeg geld om een hoofdsponsor te zij. Vodafone is eruit gestapt van McLaren, Red Bull en Toro Rosso zijn eigendommen van Red Bull zelf dus dat spreekt voor zich, Ferrari heeft ook genoeg geld (ook nadat Santander mee stopt want Alonso), Mercedes ook want ik denk niet dat Petronas super veel betaalt, en Lotus heeft ook elke keer wat anders op zijn zijkant staan.
Eko zegt
@arii: volkomen mee eens!
rammillius zegt
Dus binnenkort ook alle alcohol uit alle andere sporten? Door overmatig alcoholgebruik veranderen “nette” huisvaders is hooligens bij voetbal? Dient champagne te worden verbannen als je een overwinning hebt behaald want je moet nog rijden? etc.
Volgens mij zijn er nog geen enkele studies gedaan naar het gedrag van de fans die sport bekijken.
jrk68 zegt
@rammillius:
Je hebt een punt hoor, maar echte hooligans zijn letterlijk en figuurlijk van de Coke….
lambo4all zegt
Wat een onzin, er zijn nog overal drank reclames op tv. Bovendien zijn het honderden milioenen sponsorgeld dat de formule 1 dan misloopt. Ze moeten tabak ook gewoon weer toestaan. Mensen hebben zelf de keus of ze het kopen of niet!
jaapiyo zegt
@lambo4all: Dit dus. We gaan steeds meer naar een betuttelings samenleving waar de eigen keuze van mensen uit handen genomen wordt en het is schrikbarend hoeveel mensen dat allemaal maar ok vinden.
Eigenlijk moet iedereen ook gewoon maar elke dag een pilletje slikken zodat er ook geen woede en aggressie meer is in de wereld. De maakbare samenleving, gesponsord door enge linkse controlfreaks.
rocky zegt
Ja, nog effe en dann staan er geen flessen champagne meer op het podium maar limonade waarmee ze kunnen een overwinning kunnen vieren… pfff… lekeer hoor… NOT!
jrk68 zegt
@rocky:
Dat is bij de zandbak GP’s al jaren zo….
trustmeiamanengineer zegt
Drink zelden tot nooit iets van die drie merken en ben wel F1 fan. Dus complete bullshit dit. Mensen die drinken en rijden doen dat toch wel. Bovendien zijn de meeste races ’s middags en als je dan een fles Johnnie Walker soldaat maakt ben je sowieso een debiel.
maniaxdream zegt
Anders gaan we ‘onze’ burgers nog even wat meer betuttelen, wie denk die drol wel niet wie ze is?! Doldriest gelul om niets, als of er geen andere issues zijn in de wereld… Ga daar collectief mee aan de slag, dit is lekker belangrijk, vraag mij af hoeveel tijd/geld/resources erin gestoken zijn om deze onzin de wereld in te helpen… Wat, 50cent voor een malaria vaccinatie…? Suck on my lollipop!
berlinetta zegt
Binnenkort wordt het nog verboden dat er champagne gespoten wordt bij de prijsuitreiking, want stel je voor dat tere kinderzieltjes daardoor beïnvloed worden.
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: ik ruik een goude deal voor de Hema met Jip en Janneke kinder champagne
baasbas zegt
Kan de stofzuigerindustrie niet wat sponsordeals overnemen dan?
clarkson zegt
@baasbas: Haha GOEIE
st33fie zegt
@baasbas: die reclame zuigt ws teveel
Esprit_de_Flandre zegt
En terecht! Telkens als ik die Williamsen zie, krijg ik zin op sloten Martini binnen te gieten en te gaan racen met mijn auto! En ik lust niet eens Martini!!!
st33fie zegt
@Esprit_de_Flandre: en tijdens t zuipen drink ik tegen de dip natuurlijk ff een tree redbull op om bij kennis te blijven
Tonnie zegt
Juist de sponsoten met het eeuwige geld weren, daar zitten we op te wachten. Ik vond die liveries vam tabaksmerken altijd wel mooi. Camel eind vorige eeuw, die oude jps lotussen en recentelijk nog die bar honda’s met lucky strike livery.
henkhupelschoten zegt
Juist de merken die nog een beetje klasse (van wat er van over is geleven) van de formule 1, ik vindt het eigenlijk ook jammer dat merken als Marlboro en Camel zijn verdwenen voegde eigenlijk ook heel veel exclusiviteit toe aan de F1 (ik rook absoluut niet). Maar dat er bij de DTM de biermerken zijn verdwenen vond ik het ergste, hasseröder, bitburger, warsteiner en nog veel meer.
jaapiyo zegt
@henkhupelschoten: Inderdaad, mooie liveries waren dat over het algemeen. De Williams van dit jaar met de Martini livery vind ik ook prachtig en persoonlijk denk ik niet eens aan dat drankje als ik de auto zie, maar aan de legendarische Martini auto’s van vroeger.
Maar ja dit is weer zo’n gevalletje politiek correcte zeurneus die niks beters te doen heeft zeurt politiek correcte nonsens.
st33fie zegt
R.I.P martini racing
Epische auto’s met hun signature striping
st33fie zegt
Hallo dubbelfrisss F1 team en bmw williams by taxi en wicki ferrari en de sisi Mercedes
clioracing zegt
Toevallig dacht ik hier laatst nog aan. Dit is het enige wat nog niet ”aangepakt” is, wanneer gaat het gezeik komen.
Blijkbaar is de leus: ”Bernie says think before you drive.” voor sommigen nog niet genoeg;)
Wat wordt het volgende, dat er niet meer hard gereden mag worden? Het zou ons immers op bepaalde gedachten kunnen brengen… Die overregulering begint me steeds meer de keel uit te hangen!
gregorius zegt
Hmm… ik denk dat het kijken naar racen eerder aanzet tot onbeschoft rijgedrag dan dat het kijken naar racen met auto’s die wat sponsoring van drank hebben het drunkdriving bevordert (moet je voor de grap eens in de parkeer garage van een bioscoop gaan staan na een Fast and Furious film).
En dan springt ze ook nog even naar een vergelijking naar het stoppen van Tobaco sponsoring. Slaat helemaal nergens op. Het stoppen van Tobacco sponsering zeker niet goed geweest voor de breedte van de sport; zo ken ik ook nog wel iemand wiens carrière begon mbv peuken en niet verder ging door het stoppen van de peuken en het niet kunnen vinden van andere sponsoring (maar goed, we hadden laatst bepaald dat het kennen van een voorbeeld nog niet de waarheid is).
Maar even serieus nu. Wie, hier, denkt dat er echt mensen zijn die positieve associaties krijgen door deze sponsoring tov rijden met alcohol achter het stuur?
Als onze Mariann nou echt iets wil bereiken, is door de F1 een campagne te laten doen waar in een set bochten een goede, mooi, campagne staat met drive safely, no drunk driving en wat imponerende cijfers (ipv die domme ‘Bernie says’ onzin).
tk97 zegt
Als ze zo doorgaan bestaat er dadelijk geen een sport meer omdat dit en dat verboden is om te laten sponseren. Gewoon laten zoals iets is, is toch niet heel moeilijk lijkt me.
Sracerr zegt
Leven is dodelijk! verbieden die hap, veels te gevaarlijk. Zo dan hebben we het gelijk allemaal getackeld. F1 is dan maar bijzaak, zonde v/d brief opgesteld door deskundigen na een grondig onderzoek!.
ericc zegt
Altijd al geweten dat na het verbod op tabaksreclame de alcoholreclame het volgend slachtoffer zou zijn van deze idioten. Geloof nooit dat er op en rond het circuit zulke dranken worden verbruikt enkel liters bier waar geen reclame voor wordt gemaakt.
Ik volg al F1 sinds 1982 en heb nooit een sigaret aangeraakt en tot op heden ben ik geen alcohol probleem. Vraag me af wat het volgend slachtoffer gaat zijn van deze kwibussen.
Jantje_555 zegt
@ericc: coca cola en andere suikerdranken zijn ook slecht voor de gezondheid dus moet dit ook aangepakt worden, en daarna zout, want veel zout is ook slecht.
marcelbouius zegt
Word zo moe van deze mensen he , dat heb je zelf toch im de hand
shicomm zegt
en waar zijn de gezondheidstoko’s als de zaak in elkaar stort ?
Juist , dan is men ineens niet thuis..
Economie nog verder om zeep , nog meer mensen zonder werk maar hoor eens ; men is wel een stuk gezonder bezig !
E34M5Touring zegt
Dus nou wordt het na de race een pak melk leegschudden als je gewonnen hebt… Fijn in de wat warmere landen ook…
BmwMPower zegt
@E34M5Touring: Indy 500…
Jantje_555 zegt
doe dan ook de reclame over snoep en ander suikergoed weg want dit is ook zeer slecht voor het lichaam.
6cilinder zegt
Als je deze bullshit gelooft dat het mensen stopt een fles alcohol in hun strot leeg te gieten om vervolgens een eindje te rijden ben je niet goed wijs. Iedere halve zool weet dat drank en auto’s niet samen gaan. En iedere mongool die niet begrijpt zet zonder die reclame ook wel die fles drank aan zijn mond….
Triest verhaal dit. Een oplossing die weer helemaal nergens op slaat. Dit is hetzelfde als een waarschuwing op een magnetron dat je niet je kat er in moet stoppen. Niet te doen omdat er teveel idioten op deze planeet rond lopen. Die houd je niet tegen
dirkiii zegt
Laat de coureurs ook eens een pilsje drinken voordat ze gaan racen heb je tenminste nog spanning
series2 zegt
Moet je je eens voorstellen hoe Walgelijk de personen zijn die dit verzinnen achter hun bureautje. Of stel je voor dat je een verjaardag van zo’n malloot hebt. Enge mensen……
cthijs zegt
Volgens mij worden die achtelijke uitspraken gedaan door dezelfde mensen die tegen zwarte piet en negerzoenen zijn
series2 zegt
@cthijs: yep en dat soort volk wil je ook niet over de vloer hebben!
Hupke zegt
Wat een ongelofelijke zever mensen. Ongelofelijk dat er toch altijd een paar van die triestige figuren beslissen van zich met het leven van anderen te bemoeien ipv zichzelf te euthanaseren.
Als je werkelijk zo moet lijden onder het doen en laten van anderen is het beter dat je jezelf van de wereld verwijderd.