• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa 169 wordt gebaseerd op Chrysler 300C

Auteur: robbie, gepost 17 februari 2009 om 20:57 – 99 Reacties

Alfa Romeo 300C

Wordt de Alfa Romeo 169 het eerste liefdeskind van het Fiat/Chrysler concern? Is dit een slechte grap of zit er toch wel een kern van waarheid in? Laten we beginnen met het meest recente nieuws. Gister doken een aantal verhalen op over de terugkeer van Alfa naar Amerika. En een van die verhalen was dat Fiat heel serieus erover aan het nadenken is om de opvolger van de 166 te gaan bouwen op het LX platform van Chrysler (Chrysler 300C, Dodge Magnum en Charger). Dat is schrikken he?

En het wordt nog erger, want onder de motorkap zou dan de gloednieuwe Chrysler Phoenix V6 (3.0, 3.3 & 3.6) komen te liggen. Het klinkt misschien als een nachtmerrie voor ware Alfisti, maar je moet wel bedenken dat de 169 al meerdere keren is uitgesteld en het Fiat nog steeds niet gelukt is om een geschikte partner te vinden. En reeds in maart vorig jaar gaf Sergio Marchionne aan dat de kans heel groot was dat de 149 en 169 ook in Mexico en/of de VS gebouwd zouden worden.

Een klein lichtpuntje is wel dat de 169 dan in elk geval achterwielaandreven gaat worden en natuurlijk dat het onderstel gebaseerd is op techniek van de Mercedes S-Klasse (W220) en E-Klasse (W210). (via: Automotive News)

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

169, 300c, Alfa Romeo, Chrysler, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « Bizar! Complete wielophanging Audi R8 breekt spontaan af
Volgend bericht: Wordt dit de nieuwe BMW 5 Serie? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Djivy zegt

    17 februari 2009 om 20:59

    Als de Signori in Balocco een achterwielaangedreven platform hebben op zich op uit te leven, dan heb ik er nog wel vertrouwen in.

    En een basis van Mercedes? Dat kon veeeel erger…

    Login om te reageren
  2. AutoInformatief zegt

    17 februari 2009 om 21:00

    Als ze alles ook nog eens goed door elkaar mixen en er een prachtige Italiaan uitkomt dan vind ik het allemaal goed hoor!

    BTW respect voor die photoshop skills ;):P

    Login om te reageren
  3. FiXeR zegt

    17 februari 2009 om 21:01

    Maar de 300C is weer gebaseerd op de C Klasse. Dus een Duits, Amerikaanse Italiaan? Wat krijg je dan? Een bier drinkende vette auto met een snorretje en slechte elektronica?

    Login om te reageren
  4. RA999 zegt

    17 februari 2009 om 21:02

    En de 300C is toch gebaseerd op een oude E-Klasse? Rare combo wordt dat…
    Heel mooi plaatje trouwens :P

    Login om te reageren
  5. des zegt

    17 februari 2009 om 21:03

    jammer van de motor

    Login om te reageren
  6. Ben zegt

    17 februari 2009 om 21:04

    Als ik me niet vergis was de 300C toch al op de E klasse gebouwd?
    Amerikaans-Italiaans-Duits.. weet niet of dat wat kan zijn..

    Login om te reageren
  7. Raptor zegt

    17 februari 2009 om 21:04

    Hopelijk wordt hij mooier dan bovenstaande afbeelding!

    Login om te reageren
  8. Franco zegt

    17 februari 2009 om 21:04

    Euh…eh…Wot?!?

    Ja, een stomme reactie op dit bericht. Het is idd. schrikken, maar dat is meer omdat ik nu het beeld van de “Saab” 9-7X op mijn netvlies gebrand is.

    De 300C is een geweldig stoere auto, maar om daar een Alfa van te maken?
    Nou ja, i.i.g. komt de achterwielaangedreven Alfa wel terug mocht deze samenwerking echt van de grond komen… ;)

    Mss. toch wel leuk nieuws voor de Alfa-fanboys!

    Login om te reageren
  9. G. de Groot zegt

    17 februari 2009 om 21:06

    Italiaans-Duits gaat best goed samen, zolang de Italianen niet naar Egypte gaan.

    Login om te reageren
  10. G. de Groot zegt

    17 februari 2009 om 21:07

    Mijn complimenten aan de redactie voor de geweldige fotosoep.

    Login om te reageren
  11. Amigo zegt

    17 februari 2009 om 21:09

    Dat Alfa-logo: beetje jammerrr…

    Login om te reageren
  12. Legal Eagle zegt

    17 februari 2009 om 21:10

    *Bows down voor de fantastische Photoshop*

    Wel echt een beetje jammer voor het verlies van de italiaanse charme O.o’!

    Login om te reageren
  13. Nanning zegt

    17 februari 2009 om 21:11

    Oei…….! Da’s een lastige. Wel achterwielaandrijving, maar dan een 3e handsje….

    Het blijft lastig manouvreren voor Alfa!

    Amerikaanse V6 lijkt me sterk, een nieuwe Fiat/Alfa/Lancia V6 was toch al uitontwikkeld?

    Login om te reageren
  14. Headhunterz zegt

    17 februari 2009 om 21:11

    zolang dat het op het platform blijft dan is het goed dus geen look a like’s!!

    Login om te reageren
  15. Fout zegt

    17 februari 2009 om 21:14

    Ok, ik verwacht dat die foto nog vervangen wordt ;)
    Had de 300C geen slecht(e) onderstel/ophanging. Raar ook om een wagen die binnen 1à2 jaar uitkomt te baseren op een wagen die al 4 jaar bestaat. Niet echt straight forward. Maarja, tzal wel de financiële crisis zijn!

    Login om te reageren
  16. slk zegt

    17 februari 2009 om 21:15

    ZOn 3oo c is op comfort afgestemd want e klasse onderstel.dat past niet bij zon ltaliaans merk

    Login om te reageren
  17. Fout zegt

    17 februari 2009 om 21:15

    Alleszins, goed gaat ie niet door de bochten de 300C, dacht ik toch altijd gehoord te hebben dus

    Login om te reageren
  18. Wollie zegt

    17 februari 2009 om 21:16

    Alfa is compromisloze stijl en rijplezier. Met de nadruk op : compromisloos. Het is een merk dat slechts kan overleven door zichzelf te blijven, niet door zijn ziel te verkopen.

    Login om te reageren
  19. six-trey zegt

    17 februari 2009 om 21:17

    De 300C staat op een Chrysler platform met aanpassingen door Mercedes , dus de chassis blijft amerikaans

    Login om te reageren
  20. RA999 zegt

    17 februari 2009 om 21:18

    Hebben jullie nog behoefte aan een iets minder gênant plaatje? :P

    Login om te reageren
  21. paul zegt

    17 februari 2009 om 21:20

    dat wordt dalijk dwijlen in je sportieve afla…

    Login om te reageren
  22. six-trey zegt

    17 februari 2009 om 21:20

    @Fout
    om dat je dat gehoord hebt :roll: als ik je vetel dat benziene drinken gezond is geloof je dat dan om dat je dat “gehoord” hebt? Ik heb al met een 300c rijden en het is wat wennen in het begin maar als je er 5km met gereden hebt lukt het sturen perfect (ze zult er geen recordtijd op de nurburgring mee zetten maar je begrijpt me wel)

    Login om te reageren
  23. Maksimum zegt

    17 februari 2009 om 21:24

    Buikpijn.. Kan dit iets worden? Nu kan Alfa natuurlijk nog wel wat aan het onderstel aanpassen hoop ik. Uiteindelijk is het ook de 169 die Alfa’s minst sportive telg zal zijn en voor hetgeen wat ie moet doen met een mercedes onderstel goed af is. De motoren.. tja.. hopen dat de 2.7 en 3.3 V6 ontwikkeling nog in volle gang is. Dan kunnen de Amerikaanse V6’en snel bijgestaan worden door wat italiaans vernuft.

    Login om te reageren
  24. Gnermo zegt

    17 februari 2009 om 21:24

    Ik vindt de 300c een mooie auto dus ik denk dat Alfa de plank niet mis zal slaan.

    Login om te reageren
  25. Emile_Benz zegt

    17 februari 2009 om 21:27

    Moet het gezien ’t feit dat de wagen op de Chrysler 300C gebaseerd wordt, ’n Alfa met Chrysler-badge zijn…?

    Login om te reageren
  26. robbie zegt

    17 februari 2009 om 21:31

    @G. de Groot, bedankt voor het compliment :D
    @RA999, wat is er mis met mijn plaatje ;)

    Login om te reageren
  27. Specht zegt

    17 februari 2009 om 21:35

    De Alfa 166 was ook al een veel te comfortabele dweilbak… dus wat dat betreft kan het er met rwd alleen maar op vooruit gaan. :)

    Login om te reageren
  28. Base zegt

    17 februari 2009 om 21:38

    D’r zijn wel meer klassieke Italianen gebouwd met Amerikaanse techniek (DeTomaso anyone?), dus ik ben hier niet zo bang voor. En wat moet een grote Alfa zijn: technisch inventief (Duitse inbreng), comfortabel (Amerikaanse inbreng) en snedig (Italiaanse inbreng). Kom maar op!

    Login om te reageren
  29. plof@ zegt

    17 februari 2009 om 21:38

    Mito is voor groot deel gebasseerd op Fiat GP, 149 in aankomst wordt zelfs niet veel meer dan een Bravo met andere bumpers. En nu dit. Alfa gaat Seat achterna. Zeker niet premium..

    Login om te reageren
  30. Tinos zegt

    17 februari 2009 om 21:38

    Heb zo’n déja vu gevoel…

    (Alfa Arna)

    Login om te reageren
  31. Bert zegt

    17 februari 2009 om 21:40

    Wat een lulkoek,
    alsof ze nu aan het praten zijn en een 169 zo even op een platform gegooid kan worden. Dat zou betekenen dat we de eerste 169 pas over zon 4 jaar zouden zien.
    Dat is echt wel een tijdrovend proces om een auto in productie te zetten.

    Login om te reageren
  32. rakim zegt

    17 februari 2009 om 21:40

    de 300c is ook wel een beetje italian gangster

    Login om te reageren
  33. Larrs zegt

    17 februari 2009 om 21:43

    Maar ja, het embleem is nog wel van Alfa Romeo. :mrgreen:

    Login om te reageren
  34. corvette z06 zegt

    17 februari 2009 om 21:45

    heb de 300c meerde malen een aantal weken achter elkaar gereden rijd top, tis gewoon een heerlijk personen auto , die lekker kan cruisen .
    en dan ook nog ballen heeft ook .

    Login om te reageren
  35. RA999 zegt

    17 februari 2009 om 21:46

    @robbie
    Te veel om op te noemen ;)
    Heeft het twee na meest waardevolle blog van Nederland geen geld voor een volumelicentie op Photoshop ofzo? :P

    Login om te reageren
  36. JP zegt

    17 februari 2009 om 21:48

    Wij hebben zelf een 300C de facelift. En er is niets mis mee. Maar om dit nu te gaan met alfa. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Wel leuk opzich een achterwiel aangedreven alfa :P

    Naar die motor ben ik benieuwd. De gloednieuwe Chrysler Phoenix V6, wat zullen de cijfers zijn :P

    Login om te reageren
  37. Citrofiel zegt

    17 februari 2009 om 21:54

    Mercedes, comfort. Amerikaans, comfort. Alfa, sportief? Er valt vast heel wat te verstoppen aan dat onderstel, maar in basis blijft het toch een oud beestje. :?

    Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    17 februari 2009 om 22:02

    Misschien dat ze (als dit waar is) een enkele motor zouden gaan gebruiken of het onderblok of zo…. maar ook dat lijkt niet erg waarschijnlijk aangezien de nieuwe generatie v6-motoren inmiddels zo ongeveer klaar zou moeten zijn….
    Kortom ik moet het nog zien.

    Login om te reageren
  39. Carmaster zegt

    17 februari 2009 om 22:03

    Amerikanen en V6’en,
    het klinkt mij op de een of andere manier nooit leuk in de oren.
    Ik heb geen idee waarom.
    Misschien is het een ingeburgerd vooroordeel/stereotype dat amerikanen alleen V8’en kunnen maken…

    OT: Ben benieuwd hoe dit uitpakt….

    Login om te reageren
  40. Solstice zegt

    17 februari 2009 om 22:11

    Achterwielaandrijving is achterwielaandrijving. Ik denk dat de Italianen hier wel wat van kunnen maken. Weggedrag wordt tenslotte toch vooral bepaald door de vering en demping en wielgeometrie e.d.
    Dat van die motoren vind ik veel erger, ik (naïef) blijf nog dromen van een prachtig zingende Italiaanse V6 zoals de oude 3-liter.. Zou het er ooit nog ’s van komen?

    Login om te reageren
  41. peter zegt

    17 februari 2009 om 22:17

    groot gelijk solstice

    @Citrofiel mja dat zijn de clichés. Maar in het echte leven is een mercedes veel sportiever dan een alfa. Tenzij je terug wil gaan tot de 75 of ouder…

    Login om te reageren
  42. Benjamin1 zegt

    17 februari 2009 om 22:28

    Tuuurlijk, lekker een 3.0 V6 dr in. Waarom niet meteen een Hemi?

    Ik had liever een 2.0 Tjet gezien ofzo.

    Login om te reageren
  43. Ikke zegt

    17 februari 2009 om 22:29

    is er een photoshop koning hier, damn, strak plaatje…

    Login om te reageren
  44. Birger Alfa 147 zegt

    17 februari 2009 om 22:35

    Klopt volgens mij niet hoor, die v6 van Alfa is al haast klaar en over dat platform kan het toch niet zijn dat ze er nog aan moeten beginnen..

    Login om te reageren
  45. Specht zegt

    17 februari 2009 om 22:40

    Even 15 min lopen kloten met fotosoep. ;)

    Login om te reageren
  46. Golfke zegt

    17 februari 2009 om 22:42

    Niks mis mee met het platvorm van de W210/300C. AMG en SRT hebben er toch ook een sportieve draai aangegeven dus waarom zou Alfa dat niet kunnen. De motoren van Chrysler weet ik niet in een Alfa, maar misschien wat aanpassen aan de europese markt en we hebben er een 169 bij…..economisch verantwoord in deze tijd!

    Login om te reageren
  47. Rick zegt

    17 februari 2009 om 22:51

    Beetje rare motorinhoud, meestal V8 maar nu niet? normaal toch altijd 3.7 V6?

    Login om te reageren
  48. Alfablog.nl zegt

    17 februari 2009 om 22:53

    Wat een onzin… :lol:

    De ontwikkeling van de nieuwe Alfa Romeo/Maserati/Lancia V6 is al zo goed als afgerond. Deze wordt momenteel zelfs getest op Balocco! Eerste instantie zullen we alleen een 2.7-2.8 zien. Deze motoren worden overigens niet in Italië gebouwd maar bij AVL in Oostenrijk ( http://www.avl.com ).

    Het LX platform is veel te groot om toegepast te kunnen worden, deze zou dus ingekort moeten worden. Het is wel een mogelijkheid dat ze deze voor bijna 100% aangepast wordt, wat ook bij het C-Evo platform is gedaan.

    Login om te reageren
  49. robbie zegt

    17 februari 2009 om 23:04

    @Alfablog.nl, spreekt daar je hart of je verstand ;)

    En waarom is het LX platform te groot? Heb net ff de wielbasis van de 166 & 159 vergeleken en die is bij allebei 2,7 meter. De 300C is 3 meter, aangezien het mij logisch lijkt dat de 169 een stukje groter zal worden dan de 159 is het niet eens zo heel erg vreemd. En als Alfa de ontwikkelingskosten en kan delen met de opvolger van de Chrysler 300C is dat natuurlijk mooi meegenomen.

    Er bestaat trouwens ook een ingekorte versie van het LX platform met de naam LC platform. Dat platform wordt gebruikt voor de Dodge Challenger.

    PS We horen al jaren verhalen over die nieuwe V6 van Alfa, komt dat ding ooit echt? Moet het eerst nog zien…

    Login om te reageren
  50. Bob zegt

    17 februari 2009 om 23:05

    Ach … hij zal er in ieder geval beter uitzien dan die nieuwe BMW 5 serie GT. Daarnaast is de 300C een achterwiel aandrijver dus de Alfisti kunnen blij zijn.

    Login om te reageren
  51. feanfan zegt

    17 februari 2009 om 23:10

    @specht chill gedaan maar hoop niet dat het zo ver komt.

    Login om te reageren
  52. Tedje zegt

    17 februari 2009 om 23:11

    3e rangs Mercedes dus zeg maar

    Login om te reageren
  53. Alfablog.nl zegt

    17 februari 2009 om 23:23

    @ robbie

    Beide! ;)

    De ideale wielbasis voor Progetto 941 is ~2850-2900mm. De opvolger van de Alfa Romeo 159 (Progetto 944) zal kleiner worden, maar door een beter h-frame toch over meer interieurruimte beschikken.

    Zoals ik al aangaf is het mogelijk deze platforms (LX/LC) naar wens aan te passen. Ook geef ik de link tussen Tata (Jaguar) en Fiat een grote kans!

    De nieuwe V6 komt zeker weten! Echter moest Multiair op deze motor toegepast kunnen worden, en deze is inmiddels gereed.

    Login om te reageren
  54. dekster zegt

    17 februari 2009 om 23:35

    Euh? Dit is toch een goed chassis

    Login om te reageren
  55. EnzoR zegt

    17 februari 2009 om 23:36

    @specht heeeeeel mooi :D ! houe zo haha. Willen we dat zien? Ik wil wel weten wat er uitkomt !

    Login om te reageren
  56. Alfablog.nl zegt

    17 februari 2009 om 23:39

    @ dekster

    Het inkorten van het Maserati M139 platform is ook overwogen. Maar dit zou dan veel te duur zijn geworden. De auto zou dan prijstechnisch niet kunnen concurreren met BMW, Mercedes, Jaguar en Audi.

    Login om te reageren
  57. dekster zegt

    18 februari 2009 om 00:50

    @Alfablog
    Waarom zou men het willen inkorten?

    Login om te reageren
  58. erik zegt

    18 februari 2009 om 01:27

    maar…. zou het niet ontzettend fijn zijn als ze die stomme amerikaanse v6 zullen leveren voor degenen die alfisti willen zijn, terwijl ze in een klein lekkend schuurtje ergens een v8 gebaseerd op die van de competizione in het beestje lepelen voor de niet quadrifoglio editie?

    Login om te reageren
  59. erik zegt

    18 februari 2009 om 01:27

    *nieuwe

    Login om te reageren
  60. Jorrit zegt

    18 februari 2009 om 02:47

    Neeeheheheheeee! Leuk is dat, een nieuwe Alfa met een (in wezen) twee generaties oud Mercedes E-klasse onderstel, hoe kan je daar in hemelsnaam een lichtpuntje in zien robbie? Mercedes is een merk dat voornamelijk zijn pijlen richt op comfort, terwijl Alfa meer een BMW concurrent is.

    En de motor… Laat het in godensnaam NIET een Chrysler krachtbron zijn! Als je nu nog steeds denkt dat je zoiets kan maken tegenover alle Alfa liefhebbers, dan heb je toch wel een ontzettend groot bord voor je kop. Laat het desnoods een jaartje langer duren voor die V6 er komt.

    Het zijn van die feitjes waar Autoweek in z’n verhalen altijd dankbaar gebruik van maakt om de Italianen mee te bashen (denk aan “rammeltjes in’t dashboard”, “roestende Alfa’s zijn nu hopelijk verleden tijd” en nog meer van die onzin).

    Login om te reageren
  61. Alfablog.nl zegt

    18 februari 2009 om 08:19

    @ dekster

    Alfa Romeo wil graag een wielbasis van ~2850-2900mm (5-serie/XF).

    Login om te reageren
  62. SPK zegt

    18 februari 2009 om 08:45

    Liever geen 169, dan een slechte 169 zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  63. bmw zegt

    18 februari 2009 om 09:14

    Ik ga even tegen een paar schenen schoppen, vrees ik. Maar bekijk toch eens even de geschiedenis van Alfa Romeo. Er zijn wel degelijk modellen geweest die vooral gericht waren op comfort en luxe en sinds de jaren tachtig (met de 164) heeft Alfa permanent een comfort-luxeberline in het assortiment. De huidige 166 ligt in die lijn. Waarom zou de 169 dan supersportief moeten zijn? Velen hier roepen maar over “sportief”, “RWD”, “pk’s” en verwijten auto’s “te comfortabel” te zijn. Maar WTF, nog niet de helft van die roepers kan zich waarschijnlijk de 169 veroorloven. Vele klanten zijn al wat ouder en willen met de 169 een comfortabele reiswagen met een sportieve uitstraling, inderdaad, maar ze willen geen racekart. Voor de race-johnnies is er een Mito met 25 miljard peekaas om aan het verkeerslicht eerst weg te zijn…

    Login om te reageren
  64. Alfablog.nl zegt

    18 februari 2009 om 09:28

    Misschien handig om even toe te voegen:

    Dit is speculatief maar het zou inderdaad kunnen dat de Phoenix V6 naar Fiat komt… Echter zou deze dan waarschijnlijk voor Lancia gebruikt kunnen worden. Ik denk dat het karakter van deze motor perfect bij het merk past. De nieuwe V6 was toch al een zorgenkindje voor Lancia, gezien deze behoorlijk duur zou worden.

    Login om te reageren
  65. Potver7 zegt

    18 februari 2009 om 09:59

    Ik weet niet wat erger is… GEEN Alfa 169-opvolger, of eentje gebaseerd op een Mercedes uit de jaren ’90 met een Amerikaanse motor…

    De 166 en Brera zijn ook zo’n product van samenwerking (GM) en zijn, mede als gevolg daarvan, eigenlijk veel te zwaar. Benieuwd wat voor compromis er voor de 169 uit komt rollen.

    Login om te reageren
  66. Jesper zegt

    18 februari 2009 om 10:07

    Ach, de Italianen en de Moffen – ehh, Duitsers, hebben in het verleden toch al vaker goed samengewerkt? :roll:
    Eerste wat ik dacht toen ik de kop las was: “Yes!! RWD!!” :D

    Login om te reageren
  67. Karaya zegt

    18 februari 2009 om 10:10

    @Potver7

    De 159 is inderdaad te zwaar. Net zo zwaar als een BMW 3-serie.

    Login om te reageren
  68. geekz0r zegt

    18 februari 2009 om 10:12

    De 300c is afgeleid van het platform van de mercedes e-klasse niet c-klasse

    Login om te reageren
  69. Bobel zegt

    18 februari 2009 om 10:37

    Ja opzich jammer. Vooral omdat het onderstek van de 300C (E-Klasse) toch wel wat verouderd is. Hoeft opzich niks te zeggen, maar het is niet echt up-to-date.
    Zolang de styling maar wel van Alfa blijft.

    Login om te reageren
  70. Pjotr zegt

    18 februari 2009 om 10:45

    Allemaal gegis… Volgende week weer een berichtje over het delen van het platform met Jaguar en de eigen Alfa V6 motoren met enkele en dubbele turbo?

    Login om te reageren
  71. Simpson zegt

    18 februari 2009 om 10:47

    niet slecht, specht!

    Overigens, dit is niet nieuw voor de italianen, de 164 was ook al een samenraapsel.

    alfa 164 == saab 9000 == lancia thema == fiat croma
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_164

    Login om te reageren
  72. Multicar zegt

    18 februari 2009 om 11:09

    Shit een ster op de motorkap .Liever een ster in mijn ruit dan dit.Wegligging van een Amerikaan en de rest van Mercedes.

    Login om te reageren
  73. peter zegt

    18 februari 2009 om 11:12

    al dat negatief gedoe, dit wordt de eerste alfa in zeer lange tijd die ik zou overwegen.

    Net zoals chrysler de wegligging heeft kunnen verkloten enkel door afstelling, zal alfa er iets mooi van kunnen maken door afstelling.

    Ten slotte, is dat wat ze doen. EINDELIJK TERUG EEN ALFA MET DE AANDRIJVING AAN JUISTE KANT!! dit is toch super nieuws.

    Al die jaren van wel sportief image, maar domme FWD Fiat onderkant

    Login om te reageren
  74. Benz.. zegt

    18 februari 2009 om 11:36

    @Six trey

    De 300C heeft wel degelijk het onderstel van de (oude?) E-klasse hoor!!

    Login om te reageren
  75. damster zegt

    18 februari 2009 om 11:44

    Trek zojuis een flesje Muscato d’Asti open. Even een paar limoenen persen. Mixen……SALUTE! Briljant nieuws. Eindelijk de partner gevonden. Eindelijk gelegenheid om weer eens een vette saloon te bouwen. Ultiem.

    Frits: Waar kan ik inschrijven?

    Login om te reageren
  76. Squadra zegt

    18 februari 2009 om 11:51

    Alfablog,

    ik had gehoord dat het onderstel helemaal zou worden aangepast en dat Alfa Romeo alleen interesse had voor de basis en de achterwiel aandrijving
    Meer niet eigenlijk.
    Dat oude E klasse onderstel is wel een mooie basis om mee tewerken het is heel sterk en kan een hele hoop PK’s hebben en Alfa Romeo kenende zal het zo worden aangepast dat je eigenlijk over een nieuw onderstel praat.

    AlfaBlog zal dit onderstel ook gebruikt gaan worden voor de 159 opvolger want volgens mij zijn daar nog twijfels over momenteel of de 159 faceliften of de nieuwe Guilia laten komen.

    Weet jij daar al meer over ???

    Ciao

    Squadra

    Login om te reageren
  77. 76fleetwood zegt

    18 februari 2009 om 12:36

    @Benz..
    niet voledig van Mercedes, alleen bepaalde onderdelen
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_LX_platform

    Login om te reageren
  78. heidekonijn zegt

    18 februari 2009 om 12:41

    Chrysler was al een levend lijk voor de crisis, over een jaar praten we er niet meer over. Zou er niet van wakker liggen.
    Waarom zou men een oud E-klasse chassis überhaupt willen gebruiken? Ze hebben zelf oude (75) of nieuwe (qporte) rwd chassis zat. De keuze tussen fwd en rwd is er een van packaging en productiekosten (er gaat meer materiaal in rwd dan in fwd), niet of nauwelijks van ontwikkeling. Of gaan we beweren dat rwd iets nieuws is? Alfa reed er al mee in 1910.

    Login om te reageren
  79. 145 zegt

    18 februari 2009 om 13:08

    1) vind het zeer spijtig dat alfa Romeo een achterwiel aandrijving zou willen, waarom ze zijn juist door hun voorwielaandrijving bekend geworden.

    2) kijk naar de prachtige geschiedenis van alfa, de prachtige motoren en techniek. waar we zo trots op zijn. zouden ze dit nu echt willen laten vallen (dom dom dom…).

    3) wie echt van alfa houdt weet dat passie en hartstocht centraal liggen, net zoals de mooie lijnen, zo exotisch heb nog nooit een auto in het dagelijks verkeer gezien (dat betaalbaar is voor de gewone mens) als de spider en de brera.

    dit zijn nu alleen maar speculaties (hoop niet dat het uitkomt).

    Login om te reageren
  80. peter zegt

    18 februari 2009 om 13:19

    leuk een alfist die niets van autos kent.

    1) wat een onzin man…

    2) ja en de legendarische betrouwbaarheid..

    3) wat heeft onderliggend platform daar mee te zien ?

    Login om te reageren
  81. Benz.. zegt

    18 februari 2009 om 16:53

    @76fleetwood

    Voor het grootste gedeelte.. ;)

    Login om te reageren
  82. Wouterman! zegt

    18 februari 2009 om 17:06

    NOOIT :(

    (Excuses voor het excessief gebruik van hoofdletters.)

    Die Italianen zijn echt rete geschift! Ik ga hier nu even heel hard om huilen :'(

    Login om te reageren
  83. dekster zegt

    18 februari 2009 om 19:33

    @alfablog
    Wat voor onzin is dat nu, als alfa een langer chassis aanbied voor hun 5-serie concurent dan is wat extra plaats binnenin altijd mooi meegenomen en een voordeel.

    Login om te reageren
  84. Bas zegt

    18 februari 2009 om 20:58

    Zou i dan ook met een v8 komen????? En wat word t dan een hemi of toch maar een uit een italiaans raspaardje????? En als t dan een hemi zou worden zouden de ferrari’s in de toekomst deze dan ook krijgen, ferrari is toch immers een onderdeel van de fiat group??? of mischien nog gekker als t toch een italiaanse v8 word zouden de dodge pickups deze dan ook in de toekomst krijgen, hahaha, want dodge hoort toch bij Chrysler (mischien een goed idee voor een nieuwe srt)

    Login om te reageren
  85. LPJ zegt

    18 februari 2009 om 21:01

    @145: bullshit. Kan goed zijn dat jij de 145 geweldig vindt, en hun voorwielaandrijvers zijn goed, maar Alfa is echt wel veel vroeger bekend geworden hoor … met achterwielaangedreven wagens.

    Login om te reageren
  86. six-trey zegt

    18 februari 2009 om 21:55

    @Bas
    STR is de nieuwe naam van HEMI ik denk niet dat de HEMI lovers het graag zouden hebben dat ferrari hun vervangt, ze hebben mischien meer PK maar zijn niet zo rauw/brutaal als een hemi

    Login om te reageren
  87. robbie zegt

    18 februari 2009 om 21:59

    @Alfablog.nl, Chrysler ziet het in elk geval al helemaal zitten om de Phoenix V6 aan Fiat te gaan leveren:

    Grote versie: http://static.blogo.it/autoblog/slide-risanamento-chrysler-e-novita-fiatalfa-romeo/big_milanogiuliaandcuv1024x768.jpg

    Ik vraag me trouwens sterk af wat het nut voor Fiat is om een eigen V6 te ontwikkelen. Welke modellen kunnen deze motor gebruiken? Alfa 159 & 169, veel verder kom ik niet. Voor Fiat modellen (Croma?) is het geen prioriteit en Lancia heeft na het stoppen van de Thesis ook geen kandidaat volgens mij.

    Waarom dan veel geld investeren in een motor die maar mondjesmaat verkocht zal worden. Dan is het toch veel logischer om samen te werken met Chrysler en die motor op grote schaal toe te passen. Zeker omdat in Amerika een V6 nog steeds een stuk gangbaarder is dan hier in Europa.

    Login om te reageren
  88. Alfablog.nl zegt

    18 februari 2009 om 23:39

    @ robbie

    De motor is primair voor polo sportivo bedoeld (Alfa Romeo/Maserati). De motor wordt ook niet door FPT zelf gebouwd, dus een productie faciliteit is niet nodig.

    Zoals ik het zie:

    Giulia
    Giulia GT
    Brezza
    Villa ‘d Este
    Entry level Maserati
    Maserati GT
    Maserati QP

    Login om te reageren
  89. robbie zegt

    18 februari 2009 om 23:50

    De Giulia & Giulia GT ik begrijpen. Geen idee wat de Brezza & Villa ‘d Este (169?) zijn.

    Maar denk je echt dat Maserati het aandurft om een V6 te gaan gebruiken? Hoogstens voor de nieuwe instapper, maar zelfs dat durf ik te betwijfelen…

    Login om te reageren
  90. Alfablog.nl zegt

    19 februari 2009 om 00:03

    @ robbie

    De Brezza is een nieuw concept, die later de Brera waarschijnlijk op moet gaan volgen. De Villa ‘d Este kan inderdaad worden gezien als de opvolger van de 166.

    Niet alleen Ferrari maar ook Maserati moet groen gaan denken ;) De meest vermogende versie levert ongeveer 500PK. Dit lijkt me wel genoeg voor deze modellen.

    Login om te reageren
  91. RenesisHP zegt

    19 februari 2009 om 00:04

    @robbie.

    Alfa heeft in het verleden al erg lekkere 6cilinders geproduceerd. Daarbij kun je genoeg pk’s uit zo’n blok halen.
    Het zou best leuk kunnen zijn tussen al die meercilinders.

    Login om te reageren
  92. robbie zegt

    19 februari 2009 om 00:09

    @mx5/rx8owner, niks mis met 6 cilinders hoor ;) Het gaat er meer om of Fiat/Alfa gebruik gaat maken van de Chrysler (Phoenix) V6 of dat ze een zelf ontwikkelde V6 gaan gebruiken.

    Login om te reageren
  93. RenesisHP zegt

    19 februari 2009 om 00:24

    @robbie.

    Het moge duidelijk wezen dat mijn voorkeur voor een Alfa V6 gaat.
    Ik doelde echter ook op Maserati. ;)

    Login om te reageren
  94. RenesisHP zegt

    19 februari 2009 om 00:24

    Voorkeur naar een Alfa V6 gaat.

    Login om te reageren
  95. Alfablog.nl zegt

    19 februari 2009 om 00:34

    @ robbie

    De motor is na een paar jaar van ontwikkelen, bijna gereed. Deze motor ga je dan toch niet na een deal met Chrysler cancelen? Op de Chrysler sheet staat dan ook opportunities, wat niets definitiefs aangeeft.

    Hoewel het Italianen blijven, geloof ik dat ook niet.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      12 december 2009 om 10:35

      @Alfablog.nl: waar blijft die Alfa V6 nou? Het blijft verdacht stil…

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        13 december 2009 om 20:36

        @robbie: vind je die comment zelf niet ook een beetje kinderachtig? Het antwoord is toch allang duidelijk? Men gaat geen eigen V6 bouwen (zelfs als die al helemaal uitontwikkeld zou zijn) want men kan een hoger volume produceren van Chryslers V6 (en die motor+productielijn zijn op een haar na beide klaar….) Waarschijnlijk krijgen ALLE v6’en (dus ook die voor de Chryslers) nog de multi-air bovenop de bestaande motor. Dat betekent wel dat het motormanagement opnieuw moet worden afgesteld dus het zou eventueel ook kunnen dat De Alfa’s de nieuwe v6 pas krijgen als de multi-air erop klaar is en dat de Chrylers binnenkort van de band zullen gaan rollen met de huidige Pentastar en dat zij na de introductie van de Alfa’s met de multi-air een upgrade krijgen.

        Login om te reageren
  96. 145 zegt

    19 februari 2009 om 21:13

    @Lennart
    Ik weet heus ook wel dat Alfa Romeo veel eerder bekend is geworden (ook met achterwielaandrijvers).

    @peter
    Ik weet zeker meer van Alfa Romeo dan jij (en de rest die zulke stomme opmerkingen post!). Natuurlijk was Alfa Romeo niet helemaal betrouwbaar, maar als Alfalist neem je dat er graag bij en de derde opmerking had niets te maken met het platform!

    Login om te reageren
  97. Gortie zegt

    2 maart 2009 om 15:56

    een le baron zit een motor in van een mitshubishie sigma de v6 3.0 dan de turbo is natuurlijk van chrysler.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North