Behalve de Junior staan er bij Alfa Romeo nog meer modellen achter de coulissen te trappelen. Daaronder is de Alfa 149 die de inmiddels bejaarde 147 moet gaan aflossen.
De Alfa 149 zal gebruik maken van het platform van de Bravo van zustermerk Fiat. Toch zal de 149 hoger in de markt worden gepositioneerd wat onder meer terug te zien zal zijn in het materiaalgebruik. Ook de motorisering zal uitgebreider zijn met 1.4 en 1.8 JTB turbo benzine motoren van 130 tot 260 pk. Dieselaars kunnen kiezen uit 1.6 en 2.0 (of 1.9) varianten met vermogens tussen de 110 en 210 pk.
Voor de Junior zal volgens Autoblog.it een electronisch dempers beschikbaar komen. Het systeem (magnetic ride) lijkt op systemen die al te vinden zijn op auto’s als de Ferrari 599 GTB, Corvette Z06, Audi TT en R8. De Fiat Group maakt een eigen variant met de naam SDC. Kort gezegd zorgt het systeem voor een hardere of soepelere demping door magnetisme de vloeistof in de demper meer of minder vloeibaar te maken. (via autoblog.it)
Lijkt precies allemaal nogal veel op de Bravo. Hopelijk is dat dus niet waar.
Lijkt ie nou sterk op de Fiat Bravo of is dat met opzet? :P
leuk zo’n fiat bravo :-]
Bravo!!!
naast het platform, hebben ze precies ook de achterlichten en -bumpers meegenomen bij zuster Fiat…of hoort dit nog bij de ‘mule’?
Jammer dat het geen japanse kwaliteit is, het is een leuk model
Is er enige specifieke reden om aan te nemen dat dit daadwerkelijk een 149 is? Want, erm, volgens mij is dit een Bravo met een doek eromheen.
komt er nu al een facelift van de bravo ??
Zie vooral de laatste reacties.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/19/nog-meer-stukjes-alfa-romeo-junior#post-13006
Sorry hoor , maar dat is geen 149 maar een Fiat Bravo ( alles is pefect hetzelfde buiten de grill ) .
Zie ik nou goed dat de deurhendel niet in de raamstijl weggewerkt zit?
Beetje te zacht gestileerd. Zeker het front en de achterzijde. Gelukkig is er nog het een en ander afgeplakt dus misschien komen daar nog verrassingen onder vandaan. De vermogens suggereren in iedergeval genoeg sportiviteit. Het is te hopen dat het onderstel dat ook doet. Maar gezien Alfa’s reputatie zal dat wel snor zitten.
Dit is een testversie van de FIAT Bravo SS…
@Alfa: ik hoop dat je gelijk hebt
Volgens mij plakt er achteraan een fiat badge op ipv een AR?
Het is duidelijk gewoon een misleiding van fiat hoor, …
dit heeft volgens mij niet veel met de alfa te maken dit is toch een fiat bravo
ik vind het maar een raar mengsel (die gril erg appart en en open misschien iets van abarth????)
absoluut geen alfa, zie achteruit en vergelijk dit zowat met elk ander alfa.
wel een dikke misser autoblog!! en de 147 is niet bejaard, nog steeds de mooiste auto in zn klasse gevolgd door de 1-serie
Wel neen Alfa Corse, dat denk ik dus niet, en wel om de simpele reden dat de velg vast zit met 5 moeren ipv 4 ;)
Klinkt stom, maar een Fiat heeft 4 moeren, een Alfa 5. Lijkt me niet echt spyshot maar eerder een bravo “mule” op een Alfa onderstel.
Toch is duidelijk de bekende Alfa lucht inlaten te zien op de foto. Daarbij is onder het kenteken ook een soort alfa Hart te herkennen. De achterkant is duidelijk de bravo achterkant.
Het zal mij niets verbazen als ze bij deze auto de wielophanging aan het testen zijn van de Alfa 149. De bodem plaat van de Bravo en de 149 zijn het zelfde alleen krijgt de Alfa een andere wielophanging.
Alfa zal met iets beters komen dan een badge-engineered Bravo. Alleen als dit een ‘mule’ is is het gek dat zo veel moeite doen om de bumperpartijen te verstoppen…? – confused
Tis idd net een Bravo, beetje jammer maar zeker niet lelijk!
En zie ik daar ook niet die Alfa-uitlaat (een klein en een kleiner pijpje in elkaar)?
Door de 350 PK sterke GTA, krijgt deze Alfa Romeo een ingekort Premium platform, omdat het Bravo platform alleen FWD ondersteund.
Laten we op Ilquadrifoglio wachten!
Wel even goed vertalen. De Fiat Bravo carrosserie is “geleend”, ondrhuids is dit de 149.
Er is m.i. overigens weinig mis met de Bravo….
Dit is een mule, is dus maar weinig te zien. Al is de neus volgens mij wel al van de 149 (het schild en opgeplakte koplampen), maar de kont is duidelijk nog van de Bravo.
Lillijk ding. veels te hoog. Doodgewone leasebak voor doodgewone mensen. Waarom niet een laag sportautotje met achterwilaandrijving, bijvoorbeeld in de traditie van de julia.
JeffreyG: inderdaad. Luchttoestroom/koeling testen? Hoewel je betere gebieden hebt om je koeling te testen dan ergens waar het volop aan het vriezen is lijkt mij ;)
Lijkt me sterk dat er een 210PK sterke diesel in een 149 komt…
@ zondagsrijder
omdat niet iedereen enkel de zondag rijdt…
De koplampen, achterlichten en “het lijnenspel” zijn toch echt van de Bravo. Achter de gaten aan de voorzijde van de auto is ook duidelijk de bumper van de bravo te zien. De gaten in het afdekmateriaal suggereren dat het om een Alfa gaat. De wielen zijn van het 5-gaatstype terwijl een Bravo een 4-gaats type wiel heeft. Kortom, volledig met Alfa Corse eens (en ook met Oger, de 147 (van voor de facelift ;-)) is een absolute schoonheid, de mooiste Hatchback van dit moment, al is die al wat jaartjes oud). Dit is gewoon een Bravo, een testversie voor een wat hetere variant, wellicht de Abarth?
znurk, ooit van mules gehoord jongens?
ofwel is het een mule, maar lijkt wat laat daarvoor, ofwel wordt de 149 een bravo met een andere snoet om kosten te besparen – zoals Fiat Idea/Lancia Musa, ofwel is het een bravo facelift
-edit: nutteloze bijdrage-
Hier nog een foto!
http://www.autovandaag.nl/foto.php?f=http://www.autovandaag.nl/upl/alfa149-3_5209.jpg&t=newsitem&tid=1261
Ook de motorisering zal uitgebreider zijn met 1.4 en 1.8 JTB turbo benzine motoren van 130 tot 260 pk.
Is er al meer bekend over deze turbomotoren?
Komen ze ook in de 159?
@ dotternetta
Het heeft als het goed is de Italiaanse kwaliteit.
-goede rijeigenschappen
-stijl!!!
-redelijke prijs
een auto hoeft toch geen 20 jaar mee.
idd, het lijkt net een fiat bravo! dacht ook eerst dat het daarom ging, ma het ging om de nieuwe alfa
Win ik eindelijk de rechtzaak tegen kroymans ,moet ik toch geen look a like fiat gaan verkopen
@VonStroke
Ze hebben de body van de Bravo gebruikt, net als wat BMW Doet.
deze “Mule”laat wel erg weinig zien van het uiteindelijke model.
Z06 moet zijn ZR1…
Volgens mij zitten we gewoon te kijken naar de Fiat Bravo.
hmm dacht dat alleen chinezen goed konden kopieren, maar bij alfa kunnen ze dus ook badges verwisselen…
heb het idee dat ik tegen de achterkant van een bravo aan zit te kijken idd..
Hahaha. Zo meteen blijkt dat het om een échte Fiat Bravo gaat die alfa speciaal heeft ingezet om journalisten en spy-shotters op het verkeerde been te zetten! :D
Het lijkt me sterk dat Alfa nu ineens een Bravo-kopie gaat maken en als t wel zo is zou t me enorm tegenvallen.Ik denk en hoop dat t een instinkertje is….Trouwens,de 147 mag dan wel”bejaard”zijn,maar ik vind t nog steeds n mooie kar!Als dit t nieuwe model wordt zou ik voor willen stellen gewoon nog ff door te gaan met de 147 totdat de heren ontwerpers met iets Alfa-waardigs op de proppen komen…..Ik heb gezegd!
Ik weet dat dit een bravo is met 149 techniek en andere voorkant voor de luchtstroom richting een van de nieuwe jtb of jtd motoren maar, ligt het nou aan mij of zit alfa een beetje op een dood spoor qua design. vb. BMW en Audi trekken hun hele gamma gelijk zodat een a8 nog enigsinds wat wegheeft van een a3, maar alfa romeo gaat niet door met de lijn ingezet door de brera concept car van nu al enkele jaren geleden. Alles wat ik heb gezien van de 149 vind ik niks aan maar sommige impressies van de junior en de 169 zijn daarentegen weer ouderwets om te smullen..
gadver, net een seat ofzo. dat ben ik egt niet gewend van Alfa hoor, normaal maken ze prachtige auto´s
Zit daar niet een hele grote turbokoeler achter de voorbumper??
Dit is gewoon een snellere versie van de bravo, misschien zelfs een 4×4, maar zeker een bravo!
echt wel een bravo
Ik ben benieuwd hoe dat ik het ontwerp zal vinden wanneer het een paar maanden op de weg is. De huidige Clio vond ik aanvankelijk ook afschuwelijk als vervanger voor het vorige model Clio, terwijl ie nu best te pruimen is. Zal het met de 149 ook zo gaan?
@ Cooper S ;
laten we hopen dat het zoals bij de 156/159 gaat ;)
Wouter (nota bene zelf Alfarijder) durft zich hier geloof ik niet meer te vertonen… ;)
@ citrofiel
hoezo niet ?
On topic: Ik vind wel dat ze de officiele foto’s laat naar buiten brengen
als hij al tijdens de zomermaanden bij de italiaanse dealers moet staan en
in november/december hier :?
@ Scimitar; Omdat hij deze Bravo presenteert als zijnde de nieuwe 149, terwijl het natuurlijk hoogstens een mule is.
Of hé, wacht eens. Dat doet hij niet. Hij zegt nergens dat dit de 149 is, maar heeft het alleen over de techniek, die best eens in deze Bravo zou kunnen zitten. Dat had hij alleen even duidelijker moeten verwoorden. Vergeet mijn vorige reactie, ik snap het nu! :)
Ik kan niet bevestigen of dit een 149 mule is. Wel weet ik dat de Alfa Romeo 149 op een behoorlijk aangepaste versie van het Compact platform staat. De Alfa Romeo 149 GTA wordt behoorlijk lichter dan de ‘standaard’ modellen, en krijgt een 350 PK sterke 6-cilinder (AWD).
Off topic:
– Alfa Romeo 159 1.8T 190/200PK (juni 2008)
– Alfa Romeo 159 1.8T 230/235PK (september 2008)
– Alfa Romeo Brera 2.0T 280PK (juni 2008)
– Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe 2.7 twin turbo
@ Ilquadrafoglio
Klinkt allemaal heel lekker! De motoren van de 159 die je meld, gaan die als vervanging van de GM-motoren :d?
@ Ilquadrafoglio
Ja en is vanaf dat moment de 159 ook afgevallen? Ben ook benieuwd of die nieuwe motoren misschien niet al lichter zijn? Ofterwijl weet je wat het totaal gewicht is van bijvoorbeeld een 159 1.8T 190 pk?
Gezien het eerder scherp opgemerkte aantal wielbouten…………
En wat betreft de facelift /wijzigingen van de 159, dat is dus pas echt voor MY2009 en niet eerder ;-)
@ Turbopaultje
In 2009 zien we de facelift van de Alfa Romeo 159. De 6-cilinder Q4 modellen winnen bij deze versie zelfs 140KG vergeleken het huidige model.
Hier een 2-tal slides uit een presentatie (Alfa Romeo Importers Conference, 17 september 2007) van de Alfa Romeo 159 MY2008:
@ Ilquadrafoglio
Die tweede link linkt hem naar de eerst foto! Zou je die tweede link nogmaals willen plaatsen?
@Ilquadrifoglio:
De ramp up van een serieproductieproces neemt altijd meer dan een paar weken in beslag. Ook als juni 2008 hier de introductiedatum zou zijn, dan wordt dat lijkt me toch echt dat MY2009 betekent voor de klanten.
MY200X start iha de zomer 200X-1 ;-) Wat is de reden publicatie hier ?
@ Turbopaultje
De Alfa Romeo 159 MY2008 wordt vanaf maart 2008 geproduceerd. Dit omdat de vernieuwing van Pomigliano D’Arco dan gereed is. Deze auto zal gezien de huidige voorraden, ongeveer medio 2008 beschikbaar zijn voor klanten. De Alfa Romeo 159 MY2008 zal zonder ondersteuning van marketting gelanceerd worden. Medio 2009 komt er een facelift, met een grotere gewichtsbesparing en diverse andere aanpassingen.
* marketing
Dan blijf ik erbij, dat dus in de zomer MY2009 gepresenteerd gaat worden met die JTB motoren en een kleine gewichtsbesparing. En dus waarschijnlijk ergens 2009 een echte facelift volgt als MY2010……. only a matter of definition.
Duidelijke, consistente marketingcommunicatie wordt helaas sinds jaar en dag door Alfa niet serieus genomen……….. :-(
BTW : ik heb brandnieuwe geruchten gelezen dat rwd terug zou komen………
…………..in de WTCC en daarna in de middenklasse seriemodellen. Dat zou een echte stunt zijn :-)
@ Turbopaultje
Het klopt dat de opvolger van de Alfa Romeo 159 achterwielaandrijving krijgt. Deze opvolger staat op de planning voor 2011. Daarom is het logisch dat de facelift niet in 2010 komt, maar in 2009.
Goed dat we jouw hebben, quadri :)
P.S.
Fotos hebben weinig met alfa te maken hoor, zeker weten.
Misleiding
Nog een aantal leuke impressies…
Die impressies van Ilquadrifoglio van de 149 zijn extreem fraai. Gelijk de mooiste auto in die klasse….. maar…. meestal zijn de ontwerpen van Alfa iets minder voor de hand liggend en wordt de echte schoonheid pas pijnlijk duidelijk als je de auto een aantal keren hebt gezien. Het ontwerp blijkt dan ook meestal een stuk beter “houdbaar” dan de ontwerpen van andere fabrikanten. Ook na al die jaren is de 147 nog steeds één van de mooiste auto’s in de klasse en absoluut niet ouderwets. Oftwel ik zou bijna zeggen dat de foto’s een teveel “instant mooie” auto laten zien.
Die kruising tussen een Alfa en een Hyundai SUV is niks, niet lelijk maar absolut niet waardig om Alfa te heten, weg met dat hok! Trouwens, doe maar helemaal geen suv.
Dit plaatje is ook wel erg fraai, maar ook weer wat te voor de hand liggend voor een echte Alfa.
Die impressie van de Junior neus is :-D Maar de rest is voor mij echt :-(
Nog een :-( :
en een :-) :
@Ilquadrifoglio: Ik weet niet of je zelf in de automotive actief bent, en zo ja voor hoelang.
Maar het is een oud en wijd gebruik dat MY200x in de zomer voorafgaand dus 200x-1 gepresenteerd wordt……
@ilquadrifoglio : zijn dat impressies van een tijdschrist of komen ze van alfa romeo? vooral die junior is daar geslaagd !
149 crossover ziet er wel geslaagd uit voor een suv, maar veel merken zoals hyundai maar ook mazda met de cx7 hebben gedacht : ‘Wat zou alfa romeo doen als ze een suv zouden ontwerpen? ‘ Vandaar het aparte ontwerp van de crossover 149..
@ Turbopaultje
Niet alles gaat altijd volgens het gebruikelijke, zeker niet bij Alfa Romeo.
Afwachten maar… ;)
Gezien het feit dat de FIAT Group de herpositionering van Alfa Romeo sneller wil laten verlopen, geloof ik evenals mijn bronnen dat de MY 2008 deze zomer te koop is.
http://www.fiatgroup.com/comuni/php/file_get.php?w=1200127530E8EJRHW30M
Bij Alfa is idd het breken met de regel standaard ;-)
De produktie 2 maanden “stilleggen” vanwege rigoreuze kwaliteitsverbeteringen………… idd afwachten.
Dit zijn de stoelen voor de Brera MY 2008
@ Ilquadrifoglio; geintegreerde hoofdsteunen, ziet er mooi uit! Hoe kom je toch aan al die informatie ? :shock:
Zat ook ff te browsen. Kwam deze tegen. uitgesproken dat wel, maar niet slecht……..
oei vergeet die mitsu, bedoelde deze uiteraard:
Lijkt me sterk dat ze zo’n achterlijk ding nu op de markt gaan brengen.. ze zijn juist goed bezig zoals de 159 en de brera die superstrak zijn… en dan opeens zo’n duf model? lijkt me sterk eigenlijk
@3-Serie ; Mooie impressie maar het is jammer genoeg geen zagato.
Belangrijker dan een nieuw design voorstoelen (dit zijn simulaties…..) is het overgewicht en vooral die nare V6, die beide echt heel snel verdwijnen moeten……… :oops:
@ Ilquadrifoglio
Hoe kom je toch altijd aan die info, die in de meeste gevallen pas twee weken later via de officelle wegen bekent gemaakt word….
Kun je misschien die presentatie mailen waar je een paar sheets van hebt gepost?
mvg,
Martin