De cabrio die je wist dat zou komen.
Wellicht is het een formaliteit, na alle lekkages en concepts, maar soit: Alfa Romeo heeft helemaal officieel de open variant van zijn 4C gelanceerd. Omdat de monocoque uit stijf carbon is opgetrokken (en dankzij een aluminium roll bar) sleept deze lichtvoetige cabrio slechts 10 kg aan extra gewicht mee. Eet dat, zwaarlijvige Duitsers.
Alfa biedt 2 dakdesigns: een opvouwbare stoffen kap die is mee te nemen, of een carbon dakje dat je in je garage achter moet laten. De TBi-vierpitter levert nog steeds 240 pk en 350 Nm en is nog steeds aan de dubbel gekoppelde TCT-bak verbonden. Stuurbekrachting is ook nu weer achterwege gelaten op de Italiaanse rijdersauto.
De reden voor een release op de Detroit Motor Show mag duidelijk zijn: het exemplaar wordt ook op de Noord-Amerikaanse markt verkocht, en wel vanaf de komende zomer (Italo-cliché-reclamevideo met neuqseksende modelmensen vind je HIER). Optioneel is menig koolstofvezel onderdeel verkrijgbaar, en ook 2 centrale Akrapovic-pijpen komen op de optielijst van het Giallo-gele speelkameraadje.
Update: Meer videopr0n! Klik vooral door naar autojunk.
Vind de kleur echt verschrikkelijk lelijk staan. Komt in het wit veel beter uit de verf vind ik. Maar goed, verder een prachtig ding!
@E34M5Touring: Smaken verschillen, ik vind dit geel juist prachtig! Maar goed, een witte met bruine bekleding is ook prachtig! Ik ben in ieder geval blij als er iets meer kleuren beschikbaar komen, want het kleurenpalet is nu een beetje bescheiden.
@motiondrive: Vind dit net alsof ie al een paar jaar in de zon heeft gestaan. Niet mijn kleur. Ben absoluut niet van de zwart of grijstinten maar deze tint geel vind ik echt niet mooi.
Prachtige auto! Ik vind alleen die 240 pk wat weinig, maarja downsizing he…
@6cilinder: vergeet het lage gewicht niet, 240 PK op zo’n 900 kilogram is gewoon pittig
@6cilinder: 4,5 sec naar de 100 km/h en bijna 260 km/h topsnelheid. Hoezo 240 pk is weinig? Qua concept lekker Lotus/Caterham-achtig. Geen 5 liter motorblok en een 1700kg wegend apparaat, maar een klein blokje en zo weinig mogelijk gewicht.
Auto’s onder de 1000 kg worden steeds zeldzamer.
@6cilinder: 240 pk kan meer dan genoeg zijn.
Deze auto is volledig van carbon en weegt dus aanzienlijk minder dan de meeste sport wagens.de 4C weegt 2650lb (1200kg), de cabrio weegt normaal iets meer, dus zeg 1250 kg.
komt dus neer op bijna 190 pk/ton. Dan zit je volgens dit lijstje ( http://www.autosnout.com/Cars-Bhp-Per-Ton-List.php ) met de volgende vergelijkbare auto’s
-Lotus Evora
-Audi s3
-Subaru impreza WRX STI
-Volvo S60 polestar.
Neemt niet weg dat ik er ook liever 40 pk bij gezien had :-)
@rene-mini: 4c is minder dan 1000kg. Weet niet waar die lui hun cijfers vandaan halen…
@E34M5Touring: Ik heb het ding nooit zelf gewogen, ik neem slechts specificaties aan van zogenoemde bronnen ;)
quote van nietgenoemde autosite..
”Even better, Alfa says that the 2750-lb coupe gained only 132 pounds in the process of losing its lid”
@rene-mini: Pak ze dan gewoon van de NL Alfa Romeo site. Minder dan 900kg zelfs. http://www.alfaromeo.nl/nl/modellen/4c/prestaties
@E34M5Touring: De AMerikaanse 4C is zwaarderder…http://www.autoblog.nl/nieuws/amerikaanse-alfa-romeo-4c-is-zwaarlijvig-61499
En dan heb je nog verschil tussen droog, DIN, en kerb/curb
@sir_smokalot: Maar daar woon ik nog niet. Dus ik hou even het euro gewicht aan. En die zit onder de 1000kg. Dus de Euro Spider straks ook.
@E34M5Touring: komt er wel een Euro-spec spider of is vanaf nu de coupé ook de US versie? Of alleen de Spider als Us-spec? Who knows..
@w0o0dy: Het gewicht is de Selling Point van deze auto, zeker in Europa. Die gaan hier echt niet die US spec leveren. Kun je niet meer verkopen na zoveel bombarie over het leeggewicht. In de US minder van belang, dit ding weegt zoveel als de vooras van een Escalade dus in de US per definitie een super lichtgewicht. Ook al is ie daar 1200kg. Het blijft Oncle Sergio natuurlijk dus ik roep dit met een korrel zout tussen de tanden ;)
@E34M5Touring: True, maar Alfa Romeo heeft voor Europa nog niks vrijgegeven. Tot ze dat wel doen moeten we ’t even stellen met US-foto’s en info.
@sir_smokalot: Ja sorry, ik had dat wel iets genuanceerder kunnen verwoorden. Ik kan me, na alle comotie over het gewicht, niet voorstellen dat ze in Europa de US versie gaan leveren.
@sir_smokalot:
Dat snap ik, er staat echter wel dat hij 10 kg aankomt.
Tel dat bij het EU gewicht op en je weet wat hij hier gaat wegen….
Scheelt een hoop gebash en discussie….
@E34M5Touring: de gewichten die hierboven worden genoemd hebben betrekking op de US spec versie, die is behoorlijk wat zwaarder
@rene-mini:
Zoals in de tekst vermeld staat, is hij 10kg zwaarder dan de reguliere 4C. Hij blijft dus onder de ton, 250pk/ton is dus reëler..
Wie daar tekort aan heeft is wel heel verwend..
Rest mij 1 vraag, wanneer gaan de orderboek voor deze variant open.?
Hoeveel weegt ie nu met 10 kilo’s extra?
Leuk ding hè, net een mini-Ferrari. Waarom er een akrapovic-uitlaat in de optielijst staat begrijp ik niet helemaal. Je ontwikkelt als fabrikant toch een mooi uitlaatgeluid zoals je het zelf graag ziet?
@knipperlichtje: Heeft voornamelijk te maken met emissie eisen en geluidsrestrictie. waarschijnlijk zul je wel weten dat een Akra al snel op €2000+ zit, en fabrikanten willen het basis model goedkoop houden. Dus bied je het aan als extra, dit doen overigens alle fabrikanten, denk aan leren bekleding, metallic lak enz enz.
@knipperlichtje:
Los van het feit dat de fabrikant dat zelf moet doen, snap ik niet waarom je z’n dure uitlaat gaat monteren op een 4 cilinder. Hij gaat echt niet mooier klinken.
Maar goed dat zal wel weer aan mij liggen.
@zakar36: haha.
Ooit een dikke A-klasse gehoord met custom exhaust?
@zakar36: Voor mij gaat er niets boven het rauwe en snerpende geluid van een opgefokte 4-cilinder (met als het even kan carburateurs), dus ik weet wel zeker dat de Akrapovic een mooie toegevoegde waarde is.
@motoragent: Is ook schitterend, bijv. De oude alfa dubbelnokkers met carburateurs klinken geweldig.
Dat is voornamelijk wel het aanzuiggeluid en de motor…
Dat moderne turbospul kan mij toch niet zo bekoren qua geluid.
@knipperlichtje: Zoals je zegt het is inderdaad een optie.. Eerlijk gezegd vind ik de Akrapovic het mooiste eronder.
Mooi in het geel!
Lekker ding hoor!
Ik zie een Lotus Elise met een Alfa badge. Geinig ding….voor een vrouw.
@sjeemsbond: Al moest ik verdorie elke dag met een jurk aan en pruik op richting mijn werk, ik zou het er voor over hebben hoor…
@motoragent: hou je dan ook die jurk aan en die pruik op als je weer op de politie motor stapt? Lijkt me een mooi gezicht haha
Geweldig ding! En geel staat hem ook perfect! Hopelijk wordt ie veel verkocht, dan staat er over 10 jaar een bij mij op de stoep.
@trustmeiamanengineer: Idd, f°ck exclusiviteit, betaalbare tweedehandsjes willen we…
“Alfa biedt 2 dakdesigns: een opvouwbare stoffen kap die is mee te nemen, of een carbon dakje dat je in je garage achter moet laten.”
Die kunnen gecombineerd worden op één en dezelfde auto hoop ik? Dus stof in de zomer, hard kapje in de winter erop… ?
@Esprit_de_Flandre: Volgens Autoblog.com is het stoffen dakje standaard, en zal een hard-top-panel volgen als optie.
[url]http://www.autoblog.com/2015/01/12/2015-alfa-romeo-4c-spider-detroit-official/#image-61[/url]
Heel mooi! Grijs metallic met bruin leer graag!
Dus…
– Luchthappertje in carbon, enkel 1 stuk, bestuurderskant voor achterwiel
– Dient om bij zwaardere versie (US) de aandrijving extra koeling te geven
– Dit is de US versie, want achterbumper-bulten.
@heidekonijn: En? Je vergeet trouwens de zijmarkering als bewijs dat dit een US-versie is.
Maar wat maakt het uit?
@FlighTom: Alle 4C’s hebben die markeringen.
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe hij het in amerika zal doen, ze zullen hem wel erg duur vinden daar, het is ook een soort auto die ze daar niet echt kennen/populair is..
Prachtige auto, lekker licht en veel vermogen.
Ik wil’em!
Kun je deze koplampen nu ook in Europa krijgen?
@amgoleole: Als het goed is zouden ze ook de koplampen van de Coupe veranderen in degene die op de Spider zitten.
@Nico94: mooi vindt dit een stuk mooier
Ja mooi hoor! Maar wanneer komt hij naar Nederland?
Maarrrr, stel dat we het aangepaste onderstel onder de coupé gooien, word die dan nóg beter?
@ettie: Ferrari maakt de Spiders vaak een tikje softer omdat ze er waarschijnlijk vanuit gaan dat de echte sportievelingen voor de dichte versie zullen gaan. Als Alfa die lijn volgt (en laten we wel zijn, ik denk niet dat ze ‘m harder maken) dan zal het antwoord dus nee zijn…tenminste dan ga ik er even vanuit dat je met beter nog scherper sturend bedoelt en niet comfortabeler verend.
Als dat luchthappertje daadwerkelijk voor beter koeling van de motor/aandrijflijn is dan zal die ook wel naar alle andere versies komen (qua coupé en Euro-spec et cetera).
Snel nog even het huidige modeljaar aanschaffen dus mensen, dan pik er wel een op over een jaartje of 5 :D
Dit is, althans voor mij, een auto met een extreem hoge wannahave-factor..
@JvT:
Dat was wel het laatste dat ik had verwacht van een Wannabee….
@jrk68:
Ik ben bang dat ik niet precies weet wat je daarmee bedoelt, maar m’n interesse is gewekt…
@jrk68:
Maar je gaat je Smart inruilen voor deze?
Zo in het geel is ‘ie gewoon geweldig! Nog alleen de Akraplofs erop monteren en dan heb je een echte snoepje!
Geinige auto. En lof voor Alfa dat ze zo’n ding durven te bouwen. Maar nu is het eem wel heel dure Elise concurrent. Om maar te zwijgen over de Boxster…