Nieuwe Alfa Romeo 4C Spider lekt als een mandje

Auteur: , 115 Reacties

Vanochtend kwamen we (weer) twee verse officiële pics van de 4C Spider tegen.

Alfa Romeo 4C Spider

De dakloze versie van de 4C dook onlangs al in vol ornaat op in de Verenigde Staten, waar de gele bolide op de gevoelige plaat werd vastgelegd. De 4C Spider op de nieuwe foto’s lijkt identiek, al mist er rondom het nodige koolstofvezel. Gokje: daar mag je bij aanschaf wat extra euro’s voor meenemen, want de carbon luchthappers zouden zomaar eens een (dure) optie kunnen zijn.

Alfa Romeo 4C Spider

Nog een gok: de North American International Auto Show in Detroit staat op het punt van beginnen. Morgen openen de deuren en wij zouden er niet vreemd van opkijken als Alfa daar officieel het doek van de 4C Spider trekt. Niet dat de Italianen ons nog iets hoeven te vertellen over de veelvuldig gelekte cabrio, maar toch.

Alfa voorziet ‘m naar alle waarschijnlijkheid van de bekende 1.8-liter viercilinder middenmotor met 240 pk. De 4C Spider zou daarnaast gebruik maken van hetzelfde koolstofvezel chassis als de coupé. De targa-constructie moet ervoor zorgen dat de bolide niets aan stijfheid verliest, terwijl we dankzij het aangepaste onderstel van hetzelfde rijgedrag als de normale 4C kunnen genieten.



115 reacties

Mooi!Moest er toch komen wegens historische redenen!
@mrniesoe: Qua Spider heeft deze auto natuurlijk helemaal niets met de historie van Alfa Romeo te maken.Behalve een paar Targa-achtige vergeten concepts.Logisch gezien de plaats van de motor dat ze een voor Targa configuratie hebben gekozen,maar ik had liever gehad dat ze de auto een andere naam hadden gegeven.Wat marketing betreft snap ik het uiteraard wel.
@mrniesoe: Heel, heel mooi! Wat een auto! Welke fabrikant kan er in deze klasse nog tegen op?!
@sergio72: Wat is deze klasse? De 4C en de Elise?
@jaapiyo: Audi TT, BMW Z4, Porsche Boxster.
@sergio72: geen vergelijk. Stuk voor stuk vrouwen auto’s (tenzij je de snelste Cayman/Boxter kiest)
@w0o0dy: Alfa heeft dus een sterke troef in handen!
@w0o0dy: Wat is een vrouwenauto dan ?
Onzinnige vooroordelen.
@bofkont: een vrouwenauto is een auto die vooral mooi en elegant moet zijn, makkelijk in het gebruik. Comfortabel, lichte bediening, snufjes, mooie materialen…. klinkt bekend?

De 4c is te extreem qua styling, te extreem qua bediening (geen bekrachtiging ) en niet luxe.. en niet echt comfortabel… een rijmachine en dus geen vrouwenauto.
@w0o0dy: Kan je gedeeltelijk wel volgen :)
Maar om dan gelijk het predicaat vrouwenauto te gaan gebruiken gaat mij wat te ver persoonlijk.
De TT/Z4/Boxster etc etc zijn gewoon wat minder hardcore, meer geschikt voor alledag.
@sergio72: die dingen zijn 400kg zwaarder, voorzien van stoelverwarming en andere meuk.. DIT is een rijmachine. Rijden om het rijden.
@w0o0dy: Dat ben ik wel met je eens, dit is een pure rijderswagen.
Maar onderschat de Z4 ook niet.
Een beetje een lotus elise achtige dakconstructie
@thedammer: een beetje een Lotus Elise achtige auto.
@mashell: deze is alleen sneller en ik vind hem persoonlijk mooier dan elise
@mashell:
Tot je ze in het echie naast elkaar zet, dan is de 4C toch een flink stuk dikker, vooral veel breder.
Ik zie hier wel een opvolger van m’n Elise in.

Oh, en als hij lekt als een mandje dan kan je 2 dingen doen.
1 je zet het dakkie erop.
2 je zorgt dat je niet onder de 80km/u komt….
I like it!
Ziet er toch een stuk beter uit met normale koplampen..
@Dimglor: Die gekke koplampen kon je toch als optie kiezen, of andersom?
@drivingpleasure: Ik dacht dat die bij de introductie standaard op de 4C zaten..
Ik weet het niet zo goed eigenlijk :-/
@Dimglor:
Toch heb ik hem liever met die spiderlampen, maakt hem toch net dat beetje specialer….
De normale lampen zijn meer voor de leasekneus die wel iets “anders” wil maar eigenlijk niet durft….
@jrk68: Of voor mensen die de andere lampen gewoon lelijk vinden. Het feit dat een ontwerp bijzonder is betekend nog niet dat het ook mooi is
Prachtige auto!
Leuke wagen zo!
Zooooveel mooier dan de dichte.
Door de velgen en de koplampen
@jrmpower24: ook het ontbreken van het dak helpt mee. De normale oogt door de hoogoplopende Golf dikke B stijl nogal zwaar. Door het wegnemen van het dak is er ook visueel gewicht verdwenen.
Da’s niks nieuws, een Alfa cabrio die lek is
@asmulders: Die grap gaat pas echt goed doen als je die morgen bij de koffie-automaat aan je dertien in een dozijn Duits leaseblik rijdende collega’s vertelt.
@moveyourmind: A: Ik lease niet. B: Ik zit droog en C: Nog nooit langs de kant van de weg gestaan
@asmulders: Ik lease wel, een Alfa.
@healey: Prachtige auto’s hoor! Maar ik toeter wel vriendelijk wanneer ik je op de vluchtstrook zie staan
@asmulders: in een ander topic klaag je dat binnen 50 k je koppeling, remmen en bak olie heb moeten vervangen van je passat en dan een alfa uitlachen? Denk toch echt dat ik harder lach met een probleemloze 159 1.8 160 ibmiddels zonder iets te vervangen. Ook roest Is nergens te vinden.
@asmulders: voor mij wel, en ik heb toch bijna 10 jaar het hele jaar door Spider gereden.
@pjotr: Die lekte wel, maar het is je gewoon niet opgevallen door de ventilatiegaten in de bodem. Die oude Alfa’s kon je gewoon horen roesten. Werden hier nieuw, ja echt, bij de dealer overgespoten alvorens afgeleverd.
@asmulders:
Hetzelfde geldt voor volkswagens uit de tijd waarnaar jij refereert. Maar zover rijkt je selectieve geheugen vast niet.
@nord:
Reikt anyways..

Wie kan er nou tegen wat leuks en Italiaans zijn. Is helaas niet zoveel van meer en zou goed zijn voor het Europese als de 3e economie van Europa de 1e economie van Europa wat tegengas zou kunnen geven. Alleen gast met oogkleppen in Duitse 3kleur zullen dat niet kunnen begrijpen.

En laten we nou eerlijk zijn, Duitsers maken betere auto’s maar Italianen maken rijdende sculpturen.
@nord:
Alleen zijn die types die jij beschrijft hier helaas ernstig in de meerderheid, verwacht hier vooral niet teveel autoliefhebbers….
@nord: ik geef je deels gelijk, als je een leuke hatchback of een sportwagen wil hebben dan moet je in italië zijn. Maar als je realistisch kijkt naar het aanbod van Italiaanse stations of sedans dan krijg je maar een heel karig lijstje. Duitse auto’s zijn in trek omdat ze de auto’s bouwen waar vraag naar is. Als alfa een rwd sedan in het E-segment zou bouwen dan zou het voor mij ook een keuze tussen de xf, 5-serie, de E-klasse of de alfa zijn.
@ettie:
Mijn idee is dat de Italiaanse autoindustrie wel gewoon creeert waar vraag naar is en dat ze wél een goed produkt leveren wat zeker niet onderdoet voor de Japanse of Duitse. Prijstechnisch worden Japanners en Italianen de europese markt uit gedrukt door “economy of scales” effect. Alleen de Fransen kunnen nog aardig aanhaken maar niet zonder ongehoord veel staatsteun.
Wat staatsteun betreft neigt dat naar protectionisme en dat is nou precies waar de Duitsers zich schuldig aan maken. Het is eenvoudig voor een Duitser om op de Italiaanse markt te verkopen maar het is nog niet zo eenvoudig om een Giulietta of een Megane op de Duitse markt te verkopen, omdat die voor wat het te bieden heeft te duur is vergeleken met een A3 of een Golf. Economy of scales dus. De Volkswagen kan de laagste prijs eisen bij zijn toeleverancier die van de nodige staatsteun wordt voorzien. Een politiek valkuil voor de niet-Duitse industrie.

Niet-Duitsers moeten dus een vele malen beter produkt aanbieden voor dezelfde courante prijs/vergelijking dan zijn Duitse evenknie, om dat te doorbreken.
Dat komt wel, geen enkele monopolie (want dat is het bijna) houdt stand, anders hadden we hier wel Romeins gesproken ;)
@nord: Hier valt helemaal niets aan toe te voegen.Waarheid als een koe en nog eens duidelijk beschreven ook.Hulde.
@nord: er is alleen geen grote vraag naar de auto’s die ze wel maken. Ik zou er persoonlijk ook voor kiezen om giulietta ipv een golf te kopen. Maar het grootste deel van de bevolking ziet hun auto als vervoersmiddel, en als je niks van auto’s weet, dan kies je duits. En waarom? Omdat ze uitspraken als ‘hij roest al in de folder’ bij alfa’s hebben gehoord en ze hebben in de opel reclame gezien dat claudia schiffe zegt dat duitse auto’s beter zijn.
Grotere onzin bestaat niet, een vriend en een collega van mijn vader hadden allebij een audi a5 2.0 tfsi, de een durfde niet eens naar de dealer te rijden omdat ie dan over de snelweg moest en dan kwam ie stil te staan. de ander moest bij elke tankbeurt zijn oliepijl checken omdat ie zowat meer motorolie dan benzine verbruikte…
@nord: ”Wie kan er nou tegen wat leuks en Italiaans zijn”. Maar wie kan er nou niet tegen een grap? Neem het leven niet zo zwaar joh.
@nord: Die VW’s roestten toen ook ja. Maar in mijn selectieve geheugen zie ik toch echt hele Golfjes die in de roestgaten van de Gtv’s pasten.
Natuurlijk zijn Italiaanse auto’s heel mooi van ontwerp, ik ben de laatste die dat zal tegenspreken. Maar wees eerlijk, na een paar jaar valt het ene na het andere uit aan die auto’s,. Heb trouwens een paar weken geleden een 147 van m’n zoon op mogen slepen. Die is inmiddels wijzer door schade en schande
@asmulders: Fijn met het hele gezin naar de Gollef dealer dan. Doegjes.
Of wacht : Kia! Mooier, langere garantie en net zo dicht bij een tandartsbezoek wat rijgevoel betreft. Top tip.
@asmulders: ah ik snap het, het is gewoon grappig. En dat mijn zoon zijn vader, die een omgebouwde dochter bezit verhaal is natuurlijk ook weer grappig.
@nord: Jij mag het laatste woord…gaap…nog ff FCB afkijken en dan naar bed zodat ik morgen op tijd bij de koffieautomaat sta. Aan mijn auto zal het niet liggen
@asmulders: voor je gaat check dit nog even over je Passat:

Second Passat and wouldn’t buy again. Lots of problems covered under warranty but have spent nearly £2,000 in past 5 months on further repairs which I cannot believe should have been necessary on a “premium” priced product at less than 65,000 miles. Radiator replaced, water pump, CV boots (more than once) exhaust gas valves (twice in 2 years), constant rattles from the dash – the list goes on. Nearly £200 to remove and replace the thermostat, although the stat itself costs around £16! Solid build, true, but deisgn is not conducive to efficient repair and reliability extremely suspect. Wouldn’t touch another VW and, given the commonality of parts, that probably goes for Audi, Seat and Skoda as well. To show how bad it is – my old Rover 820i was far more reliable!

Read more: http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/passat/reliability#ixzz3OYDl1Rc2
@nord: GET A LIFE
@asmulders: hey, zijn niet mijn woorden hè, zullen niet roesten die crap waar jij in rijdt maar betrouwbaar 0,0!

Afijn grapje van mijn kant omdat ik weet dat jij dit kunt billijken. Trusten.
@nord: Zo onbetrouwbaar als ie is, vanmorgen toch de koffieautomaat gehaald. Zelfs in de regen bleef m’n VW het doen! Fijne dag nog.
ps; je verhaal aan ettie, daar ben ik het overigens helemaal mee eens.
@asmulders: Wij staan altijd bij de koffieautomaat aan elkaar te vertellen welk VAG product we als leenauto hebben mee hebben gekregen, omdat ons eigen VAG product weer eens een kapotte DSG bak heeft en als dat weer vervangen is, dan staan we weer stil met een opgerekte distrubutie ketting en als dat weer klaar is komen er wel weer draagarmen aan en als dat weer klaar is begin je weer opnieuw bij de DSG bak en dat allemaal binnen 60000 km…goed product, dan liever een onterechte storingsmelding van kentekenverlichting, dat is de enige storing bij mijn vorige Alfa binnen t/m 190.000 km.
Cabrio staat hem gelijk beter! Misschien omdat het me altijd wel een beetje aan een Elise doet denken. Ook door die frisse kleur.

Off topic: @autoblog: Mogen we ons aan live verslagen verwachten van de Detroit Show?
@adyton: dat zou zomaar kunnen… http://instagram.com/p/xtUumZhGx6/
Kan niet wachten tot hij er is!
@nico94: ga je hem kopen?
@rolov: 1:18
@rolov: Nee helaas niet. Kan er alleen naar kijken…
Leuk! 240pk is ook helemaal niet gek als t gewicht zo rond de 1000kg ligt. Heerlijk speledingetje dan.
Vreemd, carbon luchthappers voor de achterwielen, waar normaal helemaal geen luchtinlaat zit.
Of hebben de achterremmen plotseling extra koeling nodig? Lijkt me onzin.
@metalmike: die luchthapper zit alleen links.. en is ook bij de amerikaanse 4c’s aanwezig…
iets met extra koeling…
@hans75: Extra koeling voor de transmissie, want zwaardere auto.
Wat een bloedmooi ontwerp is dit toch!

Een mooie mix tussen vrouwelijke sexy lijnen en een masculiene uitstraling. Met dit model zou Alfa Romeo wel eens een voorzichtige comeback kunnen maken.
Prachtig
Wat een sexy apparaat zeg!
Prachtige auto mooier dan de coupe.
Met de beste wil van de wereld kan ik de 4C geen mooie auto vinden. Weinig origineel tov een Elise en al helemaal als spider.
Hier ga je toch geen geld op stuk slaan? Dan is er wel iets leukers/beters te krijgen…
@awesome: ik vind m ook niet mooi maar deze is wel 10x beter dan de dichte
@awesome: Ondanks mijn grote liefde voor Alfa Romeo, en het feit dat ik er een paar jaar elke dag een paar voor m’n bureau had staan ga ik je gelijk geven.De 4C is mij veel te druk en doet me te veel aan een Elise denken.Deze ‘Spider’ maakt dat gevoel alleen maar erger.Al is de 4C/4CSpider wel een heel stuk breder wat ‘m flink wat mannelijker maakt.
@sydney: ik heb ook een liefde voor Alfa, maar dan wel de ‘echte’.
Alles na de 156/147 periode doet me helemaal niks meer. Ooit nog een originele 155, 75 of 33 voor de deur staat op de Bucketlist, zeker weten.
@awesome: ga maar eens naar eentje in real life staan kijken… Echt, “in the flesh carbon” is het echt een heel spectaculaire auto. De Elise/Exige vind ik geweldig maar no where near the presence van deze 4c.
@w0o0dy: idd… vond de 4c ook niet echt geweldig.. erg druk geforceerd ontwerp…
heb ook meer met de oudere alfa’s…

totdat ik er één in het echt zag… en het hebbe hebbe hebbe gevoel opkwam…heftiger dan ooit tevoren.
mijn 4C staat nog in bestelling, en wordt rond april geleverd… :-) :-) :-).
@hans75: Congrats. Waar in NL zit je? Toevallig Limburg / Noord-Brabant?
@heidekonijn: Brabant… omgeving den bosch…
@hans75: OK stuur even je adres, want deze staat zeer hoog op het lijstje van nog “moeten” proberen en zelf aanschaffen zit er FF niet in…
Holyshit wat mooi
chantal janzen is er niks bij, schitterende wagen!
Heel, heel, heel mooi! Wat een auto! Welke fabrikant kan in deze klasse hier nog tegen op?!
@sergio72: lotus. Doe mij maar een Exige.
@awesome: De Lotus is een verouderd concept. De Exige stamt uit 2000. Deze Alfa is opgebouwd uit koolstofvezel en aluminium. Deze materialen worden nu alleen nog toegepast bij exoten.
@sergio72: de body van de exige is ook van composiet materiaal gemaakt. Het is een leuk verhaal aan de bar on te vertellen dat je auto van carbon en aluminium is gemaakt, maar meer ook niet. Tenzij je hem in wil zetten als circuitracer. In het dagelijks gebruik levert het weinig op, behalve een hoge verzekeringspremie…
@sergio72:
Sec genomen stamt de Exige uit 1995, het is immers niets meer dan een opgevoerde Elise met een hardtop.
De Elise was echter z’n tijd dermate ver vooruit dat het nog steeds de benchmark is waar al dit soort auto’s mee vergeleken worden.
Toch zou ik deze Alfa na 8 jaar Elise graag hebben.
Ga er dus maar vanuit dat hij er gaat komen.
@awesome: Jah, slechts de prijs van een extra Guilietta duurder.
@sergio72: wel eens van Porsche gehoord? De 4C is een leuke poging maar geen serieuze bedreiging voor Boxster en Cayman.
@mashell: andere doelgroep in zekere zin… De Porsche is voor mensen die een bruikbare sportwagen willen, DiT is een budget Supercar (exclusief, exotische materialen voor de prijsklasse, snel, veel emotie opwekkend en spectaculair om te zien)
@w0o0dy: de doelgroep is voor mij dezelfde: mensen die een leuke auto voor in het weekend willen. Veel van die dingen die je noemt zijn subjectief. Ik kan de link zien tussen Boxter en 918 maar tussen 4C en 8C heel wat minder. Smaken verschillen (gelukkig).
@mashell: misschien moet je er eens mee rijden… Wellicht snap je het dan wel.

Een Boxster/Cayman is een “alleskunner” en dus een topproduct maar gaat meer over meetbare gegevens, luxe, status… Een 4c gaat over uiterlijk en de emotie die de auto opwekt als je haar ziet of rijdt.
@w0o0dy: dat is natuurlijk een deel van het probleem. Het uiterlijk van de 4C wekt bij mij geen emotie op. Ik vind de wagen niet bijzonder en ook niet origineel. Terwijl in mijn beleving de Boxster een elegante verschijning is. Waarvan je weet dat het ook een uiterst competente sportwagen is.
@mashell:
Sorry, maar bij het zien een Boxster moet ik altijd aan een zetpil of een tampon denken….

Het is maar wat je “elegant” vindt….
@mashell: al wel in real life gezien dan?
@mashell: dit ding is niet voor een weekend. Deze is voor de kutdag met goed weer… Je rijdt naar huis, eet even wat en rijdt een uurtje of 1,5 just for fun en je dag is goed.
@mashell: Google eens “33 stradale”. Misschien makkelijker om een verband te zien dan.
@w0o0dy:
Jij snapt het, ik kan ze beide regelmatig rijden maar vergeleken met een Elise rijdt een Boxster als een Golf….
Begrijp me niet verkeerd, hij rijdt prima maar voor de echte diehard is een Boxster gewoon te soft….
Hier zitten helemaal geen luchthappers op die plaats waar de Spyshots ze had. Zonder die dingen is het ook een stuk mooier ding, ik zou er best één willen
@mrB: Klopt, het is dan ook niet luchthapperS maar luchthappeR.
WAkker blijven autoblogger s;-)
Hopelijk verkoopt ie als gek in de States. Alfa kan het wel gebruiken…
Jammer dat de vooruit stijlen niet ook gewoon geel zijn.
Dit is nou echt een auto om verliefd op te worden! I love iT !
Alsof je jezelf niet kon bedenken dat ie er zo uit zou gaan zien
Super!
Ziet er goed uit zo in het geel
Eh kleinigheidje maar ik heb in parijs al de 4c Spider gezien… en dat is een paar maanden geleden.
@raymondroadking: “Kleinigheidje” Ja dat is deze Alfa zker ! :-)
Ik zal er echt niet inpassen en het zal er nog vreemder uitzien als ik er uit zou stappen/uit trekken als ik er al in zou passen.
Vrouwen/dameskappper auto dus.
@RobUSA: Hoe groot ben je dan? Ik pas er (1,90) makkelijk in. Qua rijden in ieder geval ongeschikt als dames/ kappersauto, veel te oncomfortabele hardcore afstelling.
@spec: 190cm in lengte of in omtrek… Het zal de mcdrive cultuur zijn.
Om over cupholders maar te zwijgen..
@nord: Dat heet gewoon integreren ! Zouden meer mensen moeten doen !
Maar ben eet eigenlijk nooit bij de big M en cupholder is idd handig voor mijn flesje water hier in FL, die moet je gewoon altijd bij je hebben …zker in de convertible !
@spec: Ik mocht tijdens Italia a Zandvoort proefzitten in de 4C coupe. Met mijn 2.07m kon ik er nauwelijks in. Normaal zitten of rijden is sowieso niet mogelijk. Nou weet ik dat Rob ook geen kleintje is (1,97m meen ik) en die gaat er dus ook niet in passen. Denk dat jij met je 1,90 wel het maximum bent wat comfortabel in die auto past.
@E34M5Touring: 2.07 wow , dus ook geen ZO6 voor jouw ook zker helaas ?
@RobUSA: Nope, sowieso 2 seaters, is lastig. Camaro gaat prima, een van de redenen dat die het is geworden. Hebben toen ook wel gekeken naar een Corvette C6 maar dat ging gewoon niet. Camaro is dan net iets praktischer.
@spec: 194 cm en 111 kg .
Ik heb ns met een dichte gereden op lelystad, wat een ding zeg en wat een geluid! En dat is positief bedoeld. Qua disign en zo blijft het een kwestie van smaak maar ik denk dat je veel lol kunt hebben met zo’n ding voor relatief weinig euries..
Leuke filmpje voor de liefhebbers. how is made over de productie van de 4c.
http://youtu.be/goy7XwnKcec
Heerlijke wagen :)
De 4C is persoonlijk mijn top favoriet in het betaalbare segment moderne sportwagen.
Nou ja relatief betaalbaar ;)
Gelukkig weer met de mooie ”normale” koplampen, kek wagentje en je krijgt toch wel waar voor je geld lijkt me.
Toch moet ik hem nog een keer in het echt zien, kijken hoe hij er nou echt uitziet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).