Amerikaanse Alfa Romeo 4C is zwaarlijvig

Auteur: , 42 Reacties

Oei, dat is even jammer voor de Amerikanen. De Alfa Romeo 4C voor die markt gaat een lieve 100 kilogram meer wegen dan de Europese variant.

Alfa Romeo 4C

Dat liet de grote Fiat-baas, Mauro Pierallini weten in een interview met Autonews Europe. Een behoorlijke gewichtstoename voor een auto die in Europa slechts 895 kilogram weegt. Alsof je altijd een extra persoon van Amerikaanse omvang mee moet sleuren. Niet bepaald ideaal voor de wegligging en prestaties van de lichtgewicht 4C.

Perallini legt uit dat ze door de Amerikaanse wetgeving een aantal aanpassingen hebben moeten doen. Zo zijn er in de overzeese versie wat aluminium verstevigingen aangebracht aan het carbon chassis en is de kreukelzone anders ontworpen. Ook de benzinetank en leidingen worden in die versie vervangen door een alternatieve soort.

Best bizar dat al die maatregelen voor een dusdanige gewichtstoename zorgen. Had Alfa niet iets beter hun best kunnen doen op het vinden van lichtgewicht alternatieven? Een stijging van 11% is niet niks. Of zouden ze gewoon lak hebben en weten ze donders goed dat de Amerikanen alleen maar rechtdoor rijden over de Route 66? Hoe dan ook, wij zijn blij dat we als Europeanen een 240 pk sterke schoonheid krijgen die inclusief bestuurder nog geen ton weegt. 0-100 in 4,5 seconden en een top van 260 km/u.

Op de vraag of de 4C met een lengte van 3990 mm stiekem geen Italiaanse Lotus Elise is, antwoord Pierallini bevestigend noch ontkennend. Hij geeft toe dat er gelijkenissen zijn. Maar uiteraard vindt hij de 4C véél beter dan de Elise. Of hij daar gelijk in heeft moet nog blijken. Naar mijn smaak in ieder geval wel mooier.



42 reacties

Lotus heeft hetzelfde probleem gehad toen ze met de Elise S2 de oversteek maakte.
Die Yanken zijn er helaas nog steeds van overtuigd dat zwaarder ook veiliger is.
@jrk68: Tsja, is niet hun enigste probleem. Het halve land gelooft ook nog steeds heel hardnekkig in een onzichtbare man in de lucht en dat Al Qaeda jaloers is op hun vrijheid.


Dan is 100kilo extra Alfa wel één van de mindere kwaden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@Joost1990_2: check! Niet de eerste keer dat Mr. Brown deze fout maakt. Hij zegt waarschijnlijk ook: ‘me’ in plaats van ‘mijn’, en misschien ook nog wel: ‘als’ wanneer het ‘dan’ is…
Geeft verder niet, hoor. We begrijpen heus wel wat er staat.
Maar het is zo’n kleine moeite het effe in je oren te knopen, en niet met een verontwaardigde: ‘spelling nazi’s!’ smoes te hoeven komen. Fijne avond allemaal!
Naar mijn smaak ook. Behalve dan die enge spinnekoplampen…
@lemans96: die zijn alleen voor de First Editions (iets van 1000 auto’s). latere versies krijgen normale koplampen.
@jaguarjunk: De first editions krijgen nog mooie koplampen, de gewone krijgen zo’n koplampen in goedkoop plastiek
@michelinman: huh maar wat gebeurt er dan met deze krengen?
@jaguarjunk: het zit zo: de normale 4c krijgt deze lelijke koplampen van gewoon plastic en de first edition krijgt dezelfde lampen, maar dan van carbon fiber. De prachtige koplampen die ook op de concept zaten moet je dan maar aftermarket bestellen.
Die koplampen zien er wel heel “aftermarket” uit
Ik zie de dik getunede versies van deze Alfa al aankomen. Wat als bv. Novitec zich gaat ontfermen over die geblazen 1750cc motor…
Ik zie nog wel versies met 400pk en een top van 300+ komen.
@lemans96: Dat moet echt geweldig zijn. Misschien moeten ze maar gewoon een eigen raceklasse oprichten voor de 4C.
@lemans96: Dan zal het blokje ook wel iets opgeboord worden om het allemaal wat betrouwbaar te houden! (:
@lemans96: Wordt hard aan gewerkt: http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-4c-voor-het-eerst-getuned-415-pk-59740
415 pk, voor zover ik weet zonder opboren.
@T16: Dat is een niet misselijke 237 pk per liter! Mamamia..
Je was me voor! En on topic: het blijft een mooie auto. En al is het een Italiaanse Elise, een leuke gooi en smijtauto is niet vervelend!
Ha mooie actie, lekker besparen op ontwikkelingkosten.
Amerikanen letten toch niet op een kilootje meer of minder moeten ze gedacht hebben.
@6cylinder: hoezo lekker besparen op ontwikkelkosten? De wagen is ontwikkeld en gereed, op de Italiaanse manier. Dan komen ze er achter dat de wagen zo never nooit niet legaal in de US te krijgen is, dus moeten er aanpassingen komen. En als het 100 kilo weegt dan zijn dat geen kleine aanpassingen als andere knipperlichten. Dat is niet besparen, dat is door niet op tijd na te denken de ontwikkelkosten van een klein serie auto door het plafond jagen.
@mashell: Je denkt dat een gigantische multinational zoiets belangrijks ff vergeet? Ze zijn heus niet achterlijk, ze spelen al tien jaar met de gedachte terug te keren naar de VS.
@6cylinder: Dat zijn ze inderdaad echt niet vergeten. Gelukkig hebben ze het zo opgelost. Anders hadden we aan deze kant van de plas ook zo’n zware uitvoering gehad…
Lekker iedereen over één kam scheren, er zijn genoeg Amerikanen die ook van bochtenwerk houden.
De Amerikaan bestelde een 4C en zei, supersize me…
Amerika verdient deze auto niet eens. Ze houden daar van power en rechtdoor rijden. Daar is deze auto dus niet voor bedoeld.
@berlinetta: Ja. Daarom is de U.S.of A. ook de grootste afzetmarkt voor Ferrari’s en Porsche’s.

Het mooie van al die lui die hier hun bek zo vol hebben over het niet mogen hebben van vooroordelen en het niet mogen discrimineren van anderen, is dat het ook doorgaans deze lui zijn die alle yanks zien als domme, te dikke, stetson dragende nascar kijkers….

Wel jammer voor die yanks overigens, dat die 4C daar zo vetgemest verkocht gaat worden.
@lemans96: Nee, de domme dikke Nascarminnende Stetson dragers zijn de ex-Confeds, niet de Yanks.
Mooier is persoonlijk, ik zou de Lotus nemen.
Zou de manier van wegen in Europa anders zijn dan in de VS? Ik heb gelezen dat een Ferrari en/of Alfa een week in een spreekwoordelijke oven wordt geplaatst om zo veel mogelijk gewicht te laten verdampen.
Nee ik heb liever de Lotus Elise. Ik kan overigens niet wachten op een vergelijkende test.
@midasracer:

Tussen de oude of dat V6 geval dat ook rechtdoor porsches achterlaat?

Geen eerlijke strijd, al heeft alfa wel de emotie (lees marketing) mee.
@Hupke: Met de V6 is toch de Exige? Ik bedoel de oude met het 1.8 Toyota blokje. Die kwam na de Rover K-motor.
@midasracer:

Oh, kan zijn, ik dacht dat er ook een elise van die V6 wagen was.

Die toyota unit is naar het schijnt een degelijk ding met een vlakke koppelcurve maar is minder krachtig dan de motor in de alfa. De kans is volgens mij ook groot dat alfa niet alleen een motor gebouwd heeft met meer vermogen maar waarschijnlijk eentje die ook minstens zo plezierig is.

Dus zelfs als de elise een stuk beter is in de bochten, sneller rond een circuit,…

Ze zullen aan elkaar gewaagd zijn, een vergelijkende test gaat heel interessant worden.
@Hupke:
De snelste Elise is de SC, die is qua prestaties en prijs vergelijkbaar met de 4C.
De Exige is met 350pk een prijs van bijna een ton (in NL) wel een stapje hoger.
Sinds dit jaar staat er geen 4 cilinder Exige meer in de prijslijst, daar was ook een SC (supercharged) versie van. Die was wel zo’n 10K duurder dan de 4C maar man wat kon dat ding janken zeg.
@Hupke: Ik zat ook al aan die V6 te denken. Helaas gebruikt de V6 Exige het achsterste sub-frame van de Evora. Zal dus geen makkelijke swap worden.
Wat een lekker ding is het toch.
Van mij mogen ze trouwens best met een lichtere motorisering komen.
De 170pk 1.4 is wat mij betreft ook rap genoeg en misschien komt hij dan prijstechnisch iets dichterbij.
Wel een mooi natuurlijk
Ik ben geen ingenieur, maar euh…. Een carbon chassis verstevigen met alu? Toen ze in F1 van alu naar carbon gingen, zijn de auto’s er niet bepaald slapper van geworden.
@topless:

F1 heeft ook een iets ander regelement, en een iets beter budget.
@topless:

Alu is goedkoper -> speciale aanpassingen maken voor een beperkt aantal modellen…
Damn, wat zou ik deze auto graag op de oprit willen hebben;-) Nu alleen nog de centjes-_-” Dat ie in Amerika 100 kilo zwaarder is, is niet echt relevant. Voor amerikaanse begrippen is deze auto dan nog steeds zeer licht.
@The_Gent:

Voor Europese begrippen ook.
Over de koplampen:

Het kost een autofabrikant grofweg 1,5 miljoen euro om een eenvoudige set achterlichten te ontwikkelen (zonder complexe LED-techniek etc). Een koplamp is nog een stukje duurder, omdat het daar nog veel meer draait om de uitstraling van het licht, de hogere temperatuur, etc.. Alfa Romeo kan de extra investering hiervoor zich niet veroorloven. Het tekenen van een spuitgietproductje om een paar Hella-units van de plank in te bevestigen is een heel stuk goedkoper.

En hoewel het niet heel fraai is uitgepakt, kun je als 4C eigenaar tenminste zeggen dat je dezelfde koplampen hebt als de Pagani Huayra ;-)
@Jochempie: Edit: de Zonda, Pagani Huayra heeft enkel dezelfde knipperlichten aan de voorkant ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).