• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Olieprijs blijft dalen, waar ligt de bodem?

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 januari 2015 om 11:53 – 47 Reacties

Tap eens uit een ander vaatje


Vandaag gebeurde wat iedereen vorig jaar nog voor onmogelijk hield: de prijs van een vat Brent-olie zakte onder de 50 USD. Op naar de $30 per vat?

Aan de enkele maanden geleden ingezette daling lijkt vooralsnog geen einde te komen. De reden voor de nieuwe dalingen – op het moment van schrijven doet een vat 48,85 USD – ligt in nieuwe analyses: zakenbank Goldman Sachs verlaagde zijn prijsverwachting (3 mnd) voor een vat van 80 naar 42 USD, en ook Standard & Poor’s sneed 30% van zijn vorspelling af.

Hetzelfde Goldman Sachs houdt een prijs va 30 USD niet voor onmogelijk, hoewel dit wel enigszins een worst case scenario is:

While history would suggest that a storage blow-out would push spot prices (de actuele handelsprijs, red) below $35, we believe that by avoiding breaching storage capacity, the market will hover around $40, potentially dipping at times into the high $30s which we see as the likely lows of this cycle.

Voor de verhoudingen binnen de OPEC is dit slecht nieuws: met name landen als Venezuela en Iran voelen de pijn van de duimschroeven die hier extra (door de Saudi’s) worden aangedraaid. Voor landen die zelf niet produceren, maar wel hun brandstof subsidiëren, is de lage olieprijs juist een zegening (en tegelijkertijd een makkelijke manier om impopulaire maar nodige beslissingen nog even uit te stellen). Ook Amerikanen die de olie uit hun achtertuin oppompten zijn hier nu minder happig op.

Een aandeel Shell noteert op de Amsterdamse beurs momenteel een half procentje lager, op 26,93 euro. De gemiddelde landelijke adviesprijs (GLA) ligt op 1,565 voor Euro 95, een liter satanssap gaat gemiddeld voor 1,277 euro van de hand.

Ook interessant!

  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • Video: niet crashen op een recht stuk blijft lastig
    Video: niet crashen op een recht stuk blijft lastig
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Diesel, olie

Vorig bericht: « Alfa Romeo 4C Spider is een gele Italiaanse donder
Volgend bericht: Boze ex verkoopt Porsche van overspelige man voor prikkie? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrrallycross zegt

    12 januari 2015 om 11:55

    Maakt mij geen reet uit waar de bodem ligt. Hoe lager hoe beter voor mijn portemonnee.

    Login om te reageren
    • rene-mini zegt

      12 januari 2015 om 12:00

      @mrrallycross: Als je heel kortzichtig denkt wel, maar over een prijs van 1,80e moet meer btw betaald worden dan over een prijs van 1,40e. M.a.w. kwestie van tijd todat er iets bij komt wat de daling weer teniet doet.

      Login om te reageren
      • 6cilinder zegt

        12 januari 2015 om 12:20

        @rene-mini: Wat denk je dat het effect is op de economie nu de brandstofprijzen dalen? Alles heeft met elkaar te maken, het is dus kortzichtig om de accijnzen op brandstof direct te verhogen. Het geld krijgen ze toch wel binnen of dat op de BTW van je litertje 95 of op je nieuwe tv die je nu kan kopen, en dat laatste is toch echt wel beter voor de economie. Denk dat dit juist een boost is voor de economie.

        Login om te reageren
        • rene-mini zegt

          12 januari 2015 om 12:29

          @6cilinder: klopt deels, mensen houden meer over, besteden meer en zo komt de BTW idd toch binnen, maar dat gaat naar een ander potje. Ik het dan ook het woord accijnsverhoging niet gemeld, van het geld dat door accijns binnenkomt word o.a het wegennet onderhouden. Daling heeft ook nadelen. Merk ik zelf ook (zit in de offshorebranche), nu worden er projecten uitgesteld en bevroren… ;)

          Login om te reageren
          • 6cilinder zegt

            12 januari 2015 om 12:38

            @rene-mini: Geld is geld in mijn ogen dus of je potje 1,2,3 hebt maakt niet uit. Maar dit is weer een andere discusie.

            Er zullen inderdaad altijd voor en nadelen zitten aan een prijsdaling. Maar dit moet in mijn ogen niet de reden zijn om maar de belasting te verhogen want anders komen we zogenaamd te kort.

            Login om te reageren
          • autoblaag zegt

            12 januari 2015 om 19:19

            @rene-mini: voor wegonderhoud betaal ik al wegenbelasting!

            Login om te reageren
            • stamp zegt

              12 januari 2015 om 20:54

              @autoblaag: maar niet genoeg! MOAR!!!

              Gelukkig voor vadertje staat zijn accijnzen geen procenten maar vaste hoeveelheden. Als de prijs van olie daalt en de prijs aan de pomp ook, dan tankt men gemakkelijk wat meer, en op elke verkochte liter zit een zelfde hoeveelheid accijns. Komt er (door meer liters te verstoken) dus ook meer binnen.

              Gek eigenlijk dat zuinige auto’s van overheidswege worden gestimuleerd.

              Login om te reageren
        • malefunk zegt

          12 januari 2015 om 12:47

          @6cilinder: Kortzichtig? De accijns is per januari 2015 verhoogd.

          Zoals je zelf al zegt heeft het met meer te maken… Dit effect op de economie is van korte duur. Door de lage prijs ontstaat er weliswaar een overschot. Maar door het naar beneden bijstellen van de productie en het uitstellen van investeringen in nieuwe velden zal er weer een tekort ontstaan… Wat zal dat met de prijs doen?

          Daarnaast moeten we rekening houden met de lage Roebel en onrust op de financiële markt.

          Voor die paar cent korting aan de pomp koop jij geen nieuwe tv…

          Geniet ervan voor zolang het duurt zou ik zeggen :)

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            12 januari 2015 om 13:19

            @malefunk: is t niet zo dat de laatste jaren de accijns elk jaar zijn verhoogd. En dat de verhoging voor dit 2015 best wel meeviel gezien de andere jaren?

            Login om te reageren
            • malefunk zegt

              12 januari 2015 om 13:49

              @gregorius:Verhoging van 0,9 procent maar dat sluit niet uit dat er nieuwe verhogingen komen… Weinig klachten binnengekomen na deze verhoging dacht ik.

              Volgens mij wordt er jaarlijks gekeken of een verhoging “noodzakelijk” is… Januari 2014 is er dacht ik geen verhoging geweest…

              Login om te reageren
              • gregorius zegt

                12 januari 2015 om 13:55

                @malefunk: Als we er even vanuit gaan dat wat op wiki staat ook waar is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns
                Dan kan je zeggen dat tussen 2003 en 2008 de accijns stabiel waren en dat sinds 2008 elk jaar de accijns omhoog gaan; centje tot 2 cent (en 2014 was vrij vors voor diesel en gas).
                Dus ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat 1 jan 2016 de accijns gewoon weer lekker (minimaal) 1 tot 2 cent omhoog gaan.

              • malefunk zegt

                12 januari 2015 om 14:48

                @gregorius: Had even geen tijd om het te checken, stond me iets van bij dat de overheid in 2013 had beloofd niet te zullen verhogen per 1 januari 2014…

                Met zo veel factoren blijft het speculeren over de voor- en nadelen van de waardedaling natuurlijk. Het zal voor nu even lekker zijn aan de pomp en wellicht een paar euro’s terug van ome Nuon…

                En vors zal fors zijn? :P

    • norge zegt

      12 januari 2015 om 17:29

      @mrrallycross: Elke Euro die je nu bespaart betaal je later meer dan dubbel en dwars weer terug…..

      Login om te reageren
  2. motoragent zegt

    12 januari 2015 om 11:58

    Ach, het is een goed excuus om de accijnzen nog verder op te hogen, anders houden we straks nog geld over voor andere dingen, dat moet toch niet mogen…

    Login om te reageren
    • super zegt

      12 januari 2015 om 14:03

      @motoragent:
      een jaar of wat geleden waren nederlanders nog aan het huilen over “het begrotingstekort”, maar als daar zelf voor betaald moet worden gelden kennelijk andere prioriteiten…

      Login om te reageren
      • turboturbo zegt

        12 januari 2015 om 15:04

        @super: met Nederlanders bedoel je dan natuurlijk onze geweldige politieke elite die zich krampachtig vasthoudt aan het compleet arbitraire natte-vinger-werk getal van 3% begrotingstekort, en er alles aan doen om maar dat arbitraire nummertje te halen om geen gezichtsverlies te lijden (waarom 2,5% of 3,5% toch _echt_ niet kan is een raadsel).

        Login om te reageren
        • super zegt

          12 januari 2015 om 15:33

          @turboturbo:
          nee, ik bedoel al die nederlanders die schande spraken over “de grieken” die de tering niet naar de nering konden zetten in tijden van crisis (goh) en zo trots waren dat wij “zuinige” nederlanders dat wel konden.

          Login om te reageren
  3. a3aan zegt

    12 januari 2015 om 12:11

    Hiephoi! Kan ik toch nog een Hummer kopen.

    Login om te reageren
  4. nvn1993 zegt

    12 januari 2015 om 12:12

    Die gemiddelde landelijke prijzen vind ik echt hoog. Ik zie nauwelijks tankstations met die prijzen

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      12 januari 2015 om 12:16

      @nvn1993: Nee inderdaad, hier in de buurt moet je flink je best doen om meer dan 1.439 per liter te mogen betalen, dat scheelt toch behoorlijk met die adviesprijs.

      Login om te reageren
  5. motiondrive zegt

    12 januari 2015 om 12:19

    Geniet er nog van zolang het kan!

    Login om te reageren
  6. joejojo2012 zegt

    12 januari 2015 om 12:19

    De bodem ligt volgens mij gewoon op $0,-, maar die zullen we volgens mij niet bereiken..

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      12 januari 2015 om 13:21

      @joejojo2012: dat is het zelfde als zeggen: De bodem ligt onder de 0; want dat scheelt de producerende landen aan opslagkosten.
      Wat een onzin, de bodem ligt niet op 0.

      Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    12 januari 2015 om 12:20

    Hahaha satan sap

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      12 januari 2015 om 18:08

      @rob5nismo: Dat satansap was van de week 1,129 bij een onbemande pomp langs de snelweg (in NL !). Dat is minder dan 10 jaar geleden; wat een feest, laten we het overjarige Euro- en kwartje-van-Kok compensatie noemen :)

      Login om te reageren
  8. faalhaas zegt

    12 januari 2015 om 12:33

    Bodem in mn broek!

    Login om te reageren
  9. rolov zegt

    12 januari 2015 om 12:33

    Mijn vriendin Had in belgie al.ergems voor 1:09 getankt. Ik vind het prima die prijs. Komt er eindelijk eens wat terug van dat kwartje van kok ;)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      12 januari 2015 om 12:45

      @rolov: Da’s redelijk gangbaar daar waar de accijnsdruk wat lager is. In CH betaal je heden ten dage rond de 1,15 euro voor een liter, ga je iets oostelijker naar Oostenrijk, dan kan je al vor 1.05 euro de liter je tank volgooien.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        12 januari 2015 om 13:23

        @sir_smokalot: alleen in de goedkope kantons; maar ja, rond de 1.25eur kan je overal je tank wel volmikken in het mooie Zwitserland.

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        12 januari 2015 om 15:03

        @sir_smokalot: dat is idd al lekker. Wie komt als eerste onder de euro ;)

        Login om te reageren
        • n42b18 zegt

          12 januari 2015 om 15:46

          @rolov: in Bosnië tankte ik voor €0,85 per liter ;)

          Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    12 januari 2015 om 12:42

    Straks krijgen we allemaal nog geld toe als we gaan tanken…

    Login om te reageren
  11. xenonlampje zegt

    12 januari 2015 om 12:47

    Ik meende ooit op BNR gehoord te hebben dat de Saudi’s tot 20 dollar per vat wilde gaan. Dus neem aan dat daar de bodem is!

    Login om te reageren
  12. scottishcarspotter2000 zegt

    12 januari 2015 om 12:48

    Ik geloof het verder wel

    Login om te reageren
  13. paddoswam zegt

    12 januari 2015 om 13:12

    Satansap! Overigens blijven de reacties nog steeds netjes verborgen tot je ingelogd bent. ;)

    https://5.hidemyass.com/ip-1/encoded/Oi8vd3d3LmF1dG9ibG9nLm5sL25pZXV3cy9vbGllcHJpanMtYmxpamZ0LWRhbGVuLXdhYXItbGlndC1kZS1ib2RlbS03MzQ5OQ%3D%3D&f=norefer

    Login om te reageren
  14. mclarenf1lm zegt

    12 januari 2015 om 13:23

    Gisteren nog lekker over de grens getankt voor 1.176, voor euro 95 wel te verstaan, heb er ook geen problemen mee.

    Login om te reageren
  15. yupyup zegt

    12 januari 2015 om 13:32

    binnenkort maar eens een grote tank met brandstof opslaan. De prijzen zullen hierna wel weer flink stijgen..

    Maar leuk voor zo lang het duurt;)

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      12 januari 2015 om 13:41

      @yupyup: Je bent niet de eerste met dat idee: http://www.autoblog.nl/nieuws/illegaal-tankstation-met-19-000-liter-diesel-ontdekt-in-drunen-73384

      Login om te reageren
  16. sirhc zegt

    12 januari 2015 om 13:59

    Tot Rusland kapot is!

    Login om te reageren
  17. KEV9 zegt

    12 januari 2015 om 14:01

    22 dollar is de bodemprijs..

    Login om te reageren
  18. schellekens006 zegt

    12 januari 2015 om 14:53

    Als ik de regering was zou ik er nu gewoon een 25 cent bovenop zetten ;-)

    Login om te reageren
  19. Tonnie zegt

    12 januari 2015 om 14:54

    Hopelijk zit er nog een grotere daling van de olieprijs in het vat.

    *badum-tsss*

    Login om te reageren
  20. rufctr01 zegt

    12 januari 2015 om 17:39

    Laat maar dalen, ik vind het momenteel even prima!

    Login om te reageren
  21. Arvado zegt

    12 januari 2015 om 17:50

    GRATIS

    Login om te reageren
  22. exclusieviteitsfreak zegt

    12 januari 2015 om 19:56

    De OPEC heeft lang genoeg geprofiteerd van vooral Europa : http://www.opec.org , en : http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&sqi=2&ved=0CD8QqQIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.telegraaf.nl%2Fdft%2Fnieuws_dft%2F23548816%2F___OPEC_houdt_zijn_poot_stijf___.html&ei=8Re0VIaXDcf-UKjtgsAO&usg=AFQjCNE8euPxk-tsR-G_cZZMFsc-CiO3wg

    Login om te reageren
  23. gtwillem zegt

    13 januari 2015 om 01:00

    Ik heb vandaag voor 1,47 de Impreza en 325 vol gegooid. Voelde goed. Gezien het vebruik van de 325 erg prettig. Ondanks wat de NEDC denkt rijdt ik met de Subaru 1 op 12 en een beetje en met de Touring 1 op 10,5…

    Login om te reageren
  24. Jantje_555 zegt

    13 januari 2015 om 17:03

    kijk eens naar Belgie, onder de 1 euro!!!

    http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2180280/2015/01/13/Dieselprijs-blijft-zakken-hier-tankt-u-voor-minder-dan-1-euro-per-liter.dhtml

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North