Olieprijs blijft dalen, waar ligt de bodem?

Auteur: , 47 Reacties

Vandaag gebeurde wat iedereen vorig jaar nog voor onmogelijk hield: de prijs van een vat Brent-olie zakte onder de 50 USD. Op naar de $30 per vat?

Tap eens uit een ander vaatje

Aan de enkele maanden geleden ingezette daling lijkt vooralsnog geen einde te komen. De reden voor de nieuwe dalingen – op het moment van schrijven doet een vat 48,85 USD – ligt in nieuwe analyses: zakenbank Goldman Sachs verlaagde zijn prijsverwachting (3 mnd) voor een vat van 80 naar 42 USD, en ook Standard & Poor’s sneed 30% van zijn vorspelling af.

Hetzelfde Goldman Sachs houdt een prijs va 30 USD niet voor onmogelijk, hoewel dit wel enigszins een worst case scenario is:

While history would suggest that a storage blow-out would push spot prices (de actuele handelsprijs, red) below $35, we believe that by avoiding breaching storage capacity, the market will hover around $40, potentially dipping at times into the high $30s which we see as the likely lows of this cycle.

Voor de verhoudingen binnen de OPEC is dit slecht nieuws: met name landen als Venezuela en Iran voelen de pijn van de duimschroeven die hier extra (door de Saudi’s) worden aangedraaid. Voor landen die zelf niet produceren, maar wel hun brandstof subsidiëren, is de lage olieprijs juist een zegening (en tegelijkertijd een makkelijke manier om impopulaire maar nodige beslissingen nog even uit te stellen). Ook Amerikanen die de olie uit hun achtertuin oppompten zijn hier nu minder happig op.

Een aandeel Shell noteert op de Amsterdamse beurs momenteel een half procentje lager, op 26,93 euro. De gemiddelde landelijke adviesprijs (GLA) ligt op 1,565 voor Euro 95, een liter satanssap gaat gemiddeld voor 1,277 euro van de hand.



47 reacties

Maakt mij geen reet uit waar de bodem ligt. Hoe lager hoe beter voor mijn portemonnee.
@mrrallycross: Als je heel kortzichtig denkt wel, maar over een prijs van 1,80e moet meer btw betaald worden dan over een prijs van 1,40e. M.a.w. kwestie van tijd todat er iets bij komt wat de daling weer teniet doet.
@rene-mini: Wat denk je dat het effect is op de economie nu de brandstofprijzen dalen? Alles heeft met elkaar te maken, het is dus kortzichtig om de accijnzen op brandstof direct te verhogen. Het geld krijgen ze toch wel binnen of dat op de BTW van je litertje 95 of op je nieuwe tv die je nu kan kopen, en dat laatste is toch echt wel beter voor de economie. Denk dat dit juist een boost is voor de economie.
@6cilinder: klopt deels, mensen houden meer over, besteden meer en zo komt de BTW idd toch binnen, maar dat gaat naar een ander potje. Ik het dan ook het woord accijnsverhoging niet gemeld, van het geld dat door accijns binnenkomt word o.a het wegennet onderhouden. Daling heeft ook nadelen. Merk ik zelf ook (zit in de offshorebranche), nu worden er projecten uitgesteld en bevroren… ;)
@rene-mini: Geld is geld in mijn ogen dus of je potje 1,2,3 hebt maakt niet uit. Maar dit is weer een andere discusie.

Er zullen inderdaad altijd voor en nadelen zitten aan een prijsdaling. Maar dit moet in mijn ogen niet de reden zijn om maar de belasting te verhogen want anders komen we zogenaamd te kort.
@rene-mini: voor wegonderhoud betaal ik al wegenbelasting!
@autoblaag: maar niet genoeg! MOAR!!!

Gelukkig voor vadertje staat zijn accijnzen geen procenten maar vaste hoeveelheden. Als de prijs van olie daalt en de prijs aan de pomp ook, dan tankt men gemakkelijk wat meer, en op elke verkochte liter zit een zelfde hoeveelheid accijns. Komt er (door meer liters te verstoken) dus ook meer binnen.

Gek eigenlijk dat zuinige auto’s van overheidswege worden gestimuleerd.
@6cilinder: Kortzichtig? De accijns is per januari 2015 verhoogd.

Zoals je zelf al zegt heeft het met meer te maken… Dit effect op de economie is van korte duur. Door de lage prijs ontstaat er weliswaar een overschot. Maar door het naar beneden bijstellen van de productie en het uitstellen van investeringen in nieuwe velden zal er weer een tekort ontstaan… Wat zal dat met de prijs doen?

Daarnaast moeten we rekening houden met de lage Roebel en onrust op de financiële markt.

Voor die paar cent korting aan de pomp koop jij geen nieuwe tv…

Geniet ervan voor zolang het duurt zou ik zeggen :)
@malefunk: is t niet zo dat de laatste jaren de accijns elk jaar zijn verhoogd. En dat de verhoging voor dit 2015 best wel meeviel gezien de andere jaren?
@gregorius:Verhoging van 0,9 procent maar dat sluit niet uit dat er nieuwe verhogingen komen… Weinig klachten binnengekomen na deze verhoging dacht ik.

Volgens mij wordt er jaarlijks gekeken of een verhoging “noodzakelijk” is… Januari 2014 is er dacht ik geen verhoging geweest…
@malefunk: Als we er even vanuit gaan dat wat op wiki staat ook waar is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns
Dan kan je zeggen dat tussen 2003 en 2008 de accijns stabiel waren en dat sinds 2008 elk jaar de accijns omhoog gaan; centje tot 2 cent (en 2014 was vrij vors voor diesel en gas).
Dus ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat 1 jan 2016 de accijns gewoon weer lekker (minimaal) 1 tot 2 cent omhoog gaan.
@gregorius: Had even geen tijd om het te checken, stond me iets van bij dat de overheid in 2013 had beloofd niet te zullen verhogen per 1 januari 2014…

Met zo veel factoren blijft het speculeren over de voor- en nadelen van de waardedaling natuurlijk. Het zal voor nu even lekker zijn aan de pomp en wellicht een paar euro’s terug van ome Nuon…

En vors zal fors zijn? :P
@mrrallycross: Elke Euro die je nu bespaart betaal je later meer dan dubbel en dwars weer terug…..
Ach, het is een goed excuus om de accijnzen nog verder op te hogen, anders houden we straks nog geld over voor andere dingen, dat moet toch niet mogen…
@motoragent:
een jaar of wat geleden waren nederlanders nog aan het huilen over “het begrotingstekort”, maar als daar zelf voor betaald moet worden gelden kennelijk andere prioriteiten…
@super: met Nederlanders bedoel je dan natuurlijk onze geweldige politieke elite die zich krampachtig vasthoudt aan het compleet arbitraire natte-vinger-werk getal van 3% begrotingstekort, en er alles aan doen om maar dat arbitraire nummertje te halen om geen gezichtsverlies te lijden (waarom 2,5% of 3,5% toch _echt_ niet kan is een raadsel).
@turboturbo:
nee, ik bedoel al die nederlanders die schande spraken over “de grieken” die de tering niet naar de nering konden zetten in tijden van crisis (goh) en zo trots waren dat wij “zuinige” nederlanders dat wel konden.
Hiephoi! Kan ik toch nog een Hummer kopen.
Die gemiddelde landelijke prijzen vind ik echt hoog. Ik zie nauwelijks tankstations met die prijzen
@nvn1993: Nee inderdaad, hier in de buurt moet je flink je best doen om meer dan 1.439 per liter te mogen betalen, dat scheelt toch behoorlijk met die adviesprijs.
Geniet er nog van zolang het kan!
De bodem ligt volgens mij gewoon op $0,-, maar die zullen we volgens mij niet bereiken..
@joejojo2012: dat is het zelfde als zeggen: De bodem ligt onder de 0; want dat scheelt de producerende landen aan opslagkosten.
Wat een onzin, de bodem ligt niet op 0.
Hahaha satan sap
@rob5nismo: Dat satansap was van de week 1,129 bij een onbemande pomp langs de snelweg (in NL !). Dat is minder dan 10 jaar geleden; wat een feest, laten we het overjarige Euro- en kwartje-van-Kok compensatie noemen :)
Bodem in mn broek!
Mijn vriendin Had in belgie al.ergems voor 1:09 getankt. Ik vind het prima die prijs. Komt er eindelijk eens wat terug van dat kwartje van kok ;)
@rolov: Da’s redelijk gangbaar daar waar de accijnsdruk wat lager is. In CH betaal je heden ten dage rond de 1,15 euro voor een liter, ga je iets oostelijker naar Oostenrijk, dan kan je al vor 1.05 euro de liter je tank volgooien.
@sir_smokalot: alleen in de goedkope kantons; maar ja, rond de 1.25eur kan je overal je tank wel volmikken in het mooie Zwitserland.
@sir_smokalot: dat is idd al lekker. Wie komt als eerste onder de euro ;)
@rolov: in Bosnië tankte ik voor €0,85 per liter ;)
Straks krijgen we allemaal nog geld toe als we gaan tanken…
Ik meende ooit op BNR gehoord te hebben dat de Saudi’s tot 20 dollar per vat wilde gaan. Dus neem aan dat daar de bodem is!
Ik geloof het verder wel
Gisteren nog lekker over de grens getankt voor 1.176, voor euro 95 wel te verstaan, heb er ook geen problemen mee.
binnenkort maar eens een grote tank met brandstof opslaan. De prijzen zullen hierna wel weer flink stijgen..

Maar leuk voor zo lang het duurt;)
Tot Rusland kapot is!
22 dollar is de bodemprijs..
Als ik de regering was zou ik er nu gewoon een 25 cent bovenop zetten ;-)
Hopelijk zit er nog een grotere daling van de olieprijs in het vat.

*badum-tsss*
Laat maar dalen, ik vind het momenteel even prima!
GRATIS
via iPhone app
Ik heb vandaag voor 1,47 de Impreza en 325 vol gegooid. Voelde goed. Gezien het vebruik van de 325 erg prettig. Ondanks wat de NEDC denkt rijdt ik met de Subaru 1 op 12 en een beetje en met de Touring 1 op 10,5…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).