Alfa Romeo 4C ‘Zeus’ is de overtreffende trap

Auteur: , 35 Reacties

Misschien wel het leukste pakketje tot nu toe.

Minder focus op performance, meer focus op het gewicht naar beneden brengen. Dat is de boodschap van de Alfa Romeo 4C Zeus door Pogea Racing. In het verleden heeft de tuner de 4C meerdere malen aangepast, maar dit keer werd er echt de kaasschaaf bij gepakt.

Qua vermogen meet de Zeus zich niet met de 4C Nemesis, een eerdere creatie van Pogea Racing. Die variant levert dankzij onder meer een grotere turbo maar liefst 477 pk. Deze Zeus moet het stellen met ‘slechts’ 351 pk en 458 Nm koppel. Toch komt deze 4C, die een stuk minder krachtig is, in de buurt van de Zeus als het gaat om de sprinttijden.

Pogea Racing heeft dit voor elkaar gekregen door meer dan 100 kg van het gewicht te snoepen. De 4C Zeus weegt nog maar 904 kg. De tuner wist dit voor elkaar te krijgen door de nog zware hardware te vervangen voor carbon en aluminum onderdelen. De Alfa Romeo doet 0-100 km/u in 3,4 seconden. 0-200 km/u is gedaan in 8,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 304 km/u.

Niet alleen op uiterlijk gebied is de Zeus bijzonder om te zien. Ook in het interieur is de tuner goed bezig geweest. Zo zijn de lederen materialen volgens de tuner afkomstig van Bentley, Porsche en Lamborghini. Pogea Racing gaat slechts 10 stuks van deze Zeus bouwen. Er zijn al drie exemplaren verkocht.

De bodykit, de tuning aan de motor en het aangepaste interieur kost je in totaal 50.100 euro. Dat is exclusief belastingen en je moet je eigen Alfa Romeo 4C meenemen. Het resultaat is een sportauto die het mening supercar moeilijk kan maken. En dat met een vierpitter.



35 reacties

Potverdorie, lekker karretje hoor!
Te cool voor woorden….

Dat blauw is zo fout maar daarom zo lekker
De looks zijn in ieder geval top!
En wat een fijne kleur!
Dit maakt hem nog wel verder af zeg👌🏼👌🏼
Is het comfort ook aangepakt? Want zitten op een houten plank kent meer comfort dan de standaard stoel van een 4C..
@ghost: Voor comfort moet je ook niet een 4C kopen.
@viezefreddyw: maar ergens zou er een comfortabele 4C moeten zijn..het zou imo een perfecte daily zijn, lichtgewicht dus weinig wegenbelasting, een 1750 turbo waar je op de cruise control denk ik nog prima 1 op 15 mee kan halen, en in het weekend kan je je mannetje staan op trackdays, je hoeft dus geen 2 auto’s aan te schaffen. Vanuit die redenering dacht ik zeg maar.
@ghost: Die is er ook, en die heet Alpine A110.
@Jochempie: vind persoonlijk de 4C lekkerder!
@ghost: Ik ook, qua uiterlijk zeker. En die carbon tub is gewoon toffer. Maar er is geen plek in de 4C voor een multilink wielophanging achter..
@ghost: drive the thing, then come back. Ik heb het geprobeerd, de A110 wint op alle fronten. De 4C valt net tussen de kant en de wal. Tenzij de vormgeving je ding is, natuurlijk. Dan is er geen lievemoederen aan :-)
@BaRa: als ik het ooit overweeg, zal ik het zeker doen. Voor mij zijn beide nu verre van hetgeen ik zou willen. Maar ja, dat veranderd bij mij per maand zo ongeveer..😂
@Jochempie: en toch vind ik helemaal niks a110. Geef mij maar 4c
@elemento: Ik vind de A110 een beetje behoudend ogen. De 4C is super laag en breed, een heel dramatisch aangezicht. Dat doet mij ook wel wat.
Beetje overdreven om van drie verschillende merken leer toe te passen. Verder een geslaagd ding.
@emping: naar mijn weten kopen die merken hun leer ook gewoon in. Anders gezegd, ze hebben geen eigen boerderijen en leerlooierijen voor het specifieke leer dat ze gebruiken. Blijkbaar gebruikt deze tuner dezelfde kwaliteit en soorten voor de 4C. Klinkt natuurlijk indrukwekkender om dan die merken te noemen inplaats van de soorten leer.
@emping: allemaal dezelfde leverancier wss (vag)
Dus dan is hij net zo duur als een 911 Carrera… hmmmm
Dik ding hoor! Ik heb alleen die afschuwelijke koplampen nooit begrepen
@bottles: de lelijke zijn blijkbaar lichter dan de mooie.
Voorzijde is indrukwekkend zo, achterzijde zie ik liever standaard.
GEWELDIG leuk pretpakket hoor en deze Alfaromeo is echt de Ferrari voor de kleinere beurs. Het is geen goedkoop karretje, maar een wel een goedkope twee-zitter die qua prestaties op Ferrari nivo staat. SUPER!
Gifgroen graag!
@ AB

“Toch komt deze 4C, die een stuk minder krachtig is, in de buurt van de Zeus als het gaat om de sprinttijden.”

Dit had “nemesis” moeten wezen zeker?
Is ‘ie met 100 kilo minder nu 904 kilo???/ Ik meende dat de standaard 4C al < 1000 kilo woog?
Lekker rijijzer, overigens. Paar maanden terug stukje in gereden, wat een skelter!
@ttr6: een snelle Wikipedia leert dat ie in de Ustited Nates 1050 kg weegt, en anders 895. Geen idee waarom, iets met regulaties waarschijnlijk. Dit bedrijf zal dan ook wel Amerikaans zijn.
@jules713: nee.. Pogea is een duitser.. De amerikaanse versie van de 4C heeft extra stukken aluminium vanwege botsbestendigheid of zo.. en is daardoor een stuk zwaarder…
Niets tegen Duitsers, maar Pogeo is een nogal betweterig mannetje dat zich op de diverse 4C fora al behoorlijk onhebbelijk en onpopulair heeft gemaakt, maar dat is mijn persoonlijke opinie.. de achterkant van deze aangepaste 4C vind ik persoonlijk gruwlelijk, de misplaatse hitlersnor op een mona lisa.. en vormt het bewijs dat duitsers van italiaans design af moeten blijven…maar dat is wederom mijn mening… kans is levengroot aanwezig dat ik vanwege deze post een levenslange ban krijg op zijn tunining… maar daar valt prima mee te leven ;-)
300+ met een 4 cilinder is wel bijzonder i.c.m de 0-200 tijd.
Vind m er niet beter op geworden. Dat heeft zo’n auto toch niet nodig.
Nooit mooi gevonden, net als de 8C. Te guitig ofzo.
Hm. Laten we even alles wat nog goed zat aan de 4C overboord gooien, en dat dan proberen verkopen door het te vernoemen naar de Griekse oppergod. How does that sound as a business case? Voor de slechte verstaander: nope. So much nope.
Bijzonder dat er nogsteeds geen tuner is geweest die die verschrikkelijke koplamp units heeft vervangen voor die van het model van de 4C spyder… deze zien er niet uit🤮. Verder lekker karretje!
A gossie: baby blauw. Vind het jammer dat er geen 6 cylinder in zit met chroom en rode belettering.
Poah, dik zeg!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).