
Oké, hij ontploft niet ofzo. Het heeft te maken met de kilometerstand.
We vallen meteen maar met de deur in huis. Plug-in hybrides zijn technisch slim bedacht maar communicatief een drama. Je hebt namelijk twee aandrijflijnen in één auto, maar de kilometerstand blijft bij één saai getal. Voor de bestuurder (en aspirant koper) is daardoor totaal onduidelijk hoeveel er elektrisch is gereden en hoeveel kilometers de brandstofmotor moest leveren.
Dat levert gekke situaties op. Een auto kan 30.000 kilometer op de teller hebben, maar misschien heeft de benzinemotor er maar zesduizend van gedaan. Of juist het grootste deel. Niemand die het weet, behalve de boordcomputer, en die houdt z’n mond. Toch is dat cruciale info, want een brandstofmotor vraagt om onderhoud dat afhankelijk is van kilometers. Bougies, filters en riemen slijten niet op gevoel, maar op gebruik.
Alle hybride auto’s hebben een enorm probleem
Wie een tweedehands PHEV koopt, krijgt nu dus een raadsel voorgeschoteld. Bij een gewone benzine- of dieselauto is duidelijk dat alle kilometers door de motor zijn afgelegd. Bij een stekkerhybride blijft het gokken of je een blok krijgt dat net ingereden is of eentje dat eigenlijk al rijp is voor een grote beurt.
En dat terwijl sommige moderne PHEV’s meer dan 100 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Wie dat slim plant en vaak laadt, kan maanden rondrijden zonder dat de verbrandingsmotor wakker wordt. Tot de auto ineens vraagt om even te tanken, omdat benzine ook niet eeuwig goed blijft.
Wat zou helpen? Europese regels die fabrikanten verplichten twee standen te tonen. Eentje voor de totale kilometers, en eentje die laat zien hoeveel de brandstofmotor daadwerkelijk heeft meegedraaid. Dat is transparant, eerlijk en gewoon logisch.
Onderzoek naar tientallen PHEV’s maakt duidelijk dat bijna geen enkel merk deze info nu al deelt. Fabrikanten erkennen dat het een grijs gebied is en houden het liever vaag. Waarom weten we niet, maar voor de tweedehands hybride koper is het oprecht een best serieus probleem.
Dat je het dus even weet!





Echt een eerste wereld probleem. Koop er dan een met een lage kilometerstand als je het zeker wilt weten.
Wat weet je dan zeker ?
Dat de eerste eigenaar beter had kunnen fietsen
Je kunt (glim)lachen om dit antwoord, maar het is de waarheid als een koe. Ik heb mezelf een keer laten verleiden tot de aankoop van een occasion met een lage km-stand en het leek wel autopechbingo: alle typische kwalen die je kunt verwachten bij dit soort auto’s kreeg ik voor m’n kiezen, en na anderhalf jaar heb ik de auto ingeruild omdat ik het vertrouwen volledig kwijt was.
Wat kon je allemaal van de bingokaart afstrepen?
Nee, want een lage kilometerstand zegt niets over het soort kilometers die zijn gereden. Liever eentje met een hogere kmstand met zorgvuldige onderhoudshistorie dan eentje met een lage kmstand waarvan de onderhoudshistorie bijna niets laat zien.
Mijn X5 uit 2022 geeft alleen het totale aantal kilometers en het totaal van de elektromotor aan. Dus idd geen idee wat de verbrandingsmotor nou in totaal gelopen heeft;-)
Dit geeft mijn 330e uit 2022 inderdaad ook aan, ik heb deze lastige wiskundige vergelijking ook nog niet kunnen oplossen..
Mijn 530e geeft aan dat ie 50% van de km op de elektromotor heeft gereden. Maar of dat nou betekent dat hij voor 50% op de brandstofmotor heeft gereden… je weet het niet he :-)
valt me toch weer mee dat BMW dat dan dus wel inzichtelijk maakt, lijkt me inderdaad ook niet moeilijk om het zo te doen…
Moderne auto’s zouden eigenlijk iets moeten hebben wat landbouwtractoren al decennia hebben, een urenteller.
Dan weet je wat de motor gedaan heeft. :)
Zelfde als een vrachtwagen met een PTO.
Heeft de motor jaren op de bouwplaats een betonmolen staan aanjagen vs. is er 8 ton mee gereden?
Een benzinemotor met weinig kilometers die elke keer bij de laatste 3 kilometer van de rit aanslaat omdat de accu dan leeg is, wil je ook niet.
Er zijn meerdere manieren om een hybride te vermoorden. Op de accu naar de snelweg en daar met 120 invoegen op de linkerbaan of ritjes waarbij de motor steeds aan moet slaan. Gegarandeerd een kapotte koppakking.
Is dat echt zo? Ik doe dit namelijk dagelijks, maar ik beredeneer als volgt: ik voeg in op de snelweg en blijf op de rechterrijstrook, vanaf 110 km/u slaat automatisch de benzinemotor aan. Maar omdat ik op een constante snelheid rij (ik blijf 110 rijden), is de belasting (en dus de slijtage) laag. Pas als de olie warm(er) wordt, ga ik geleidelijk wat meer gas geven.
Vergelijk het eens met de ’traditionele’ manier: als je met een koude motor door de woonwijk rijdt en daarna de snelweg opgaat, is de belasting voor een koude motor toch veel groter? Je moet immers constant optrekken en afremmen (+ invoegen op de snelweg).
Is niet echt zo. Ook wanneer je elektrisch rijdt word er een klein beetje temperatuur opgebouwd in de verbrandingsmotor. Dus als die na een aantal kilometers aanslaat, zal dit niet een volledig koude start zijn. Dus zoals jij het omschrijf lijkt mij niks mis mee.
Als de motor van mijn Suzuki Plug-in (Toyota RAV4) aanslaat is de accu nog niet helemaal leeg. Dan loopt de benzine motor eerst een paar minuten rustig warm (en is de aandrijving nog elektrisch) voordat de motor meer vermogen gaat leveren. Hierdoor heeft de benzinemotor veel minder last van slijtage bij koude start dan bij een niet Plug-in.
Nou, niet gegarandeerd. Bij toyota/lexus gaat dat al decennia goed. Heb zelf een RX450h. En ik ben met 6 minuten bij een snelweg dus dit is wel op mijn van toepassing. Ik weet overigens niet hoe ze het doen, maar de motor komt ook fenomenaal snel op bedrijfstemperatuur. Ik vermoed dat het hybride systeem daar toch een rol in speelt.
Absloluut, nagenoeg alle hybrides/EV’s hebben een heater. Die werkt op hoogspanning en warmt de koelvloeistof op naar bedrijfstemperatuur, zodat je je kachel kan gebruiken wanneer de auto net is opgestart, maar deze warmt ook de motor op. Wanneer je dan voor langere tijd elektrisch hebt gereden en je accu leeg is, is je verbrandingsmotor allang op temperatuur.
Ik denk dat dit probleem wel mee valt, bijna iedereen die ik ken zetten hun plug-in-hybride nooit aan de lader.
Ja maar jij ken none. En nu ken je mij, en ik rijd alle korte ritjes volledig elektrisch
Ik zit hier anders aan 80% electrisch. In de BMW app kan je vergelijken met andere gebruikers met hetzelfde model en het gemiddelde staat het op >55%.
Dat zullen dan wel alleen leaserijders zijn die een plugin alleen hebben omdat het lekker voordelig is in de bijtelling En het ze geen reet Interesseert dat hij op benzine super schadelijk rijd vanwege zijn grotere gewicht.
Een verbrandingsmotor die weinig draait en dan bijna nooit lekker warm, heeft een minstens even grote onderhoudsbehoefte als eentje die altijd mee mocht doen!
Niet zo relevant, maar toch een beetje. Ik heb in het verleden wel eens met een (plug-in) hybride gereden maar tot nu toe vond ik het nooit echt iets. Samenwerking niet altijd vlekkeloos tussen de aandrijflijnen/automaten, storingen en te kleine kofferbak. Is dat met moderne plug-ins verholpen?
Bij de plug in’s waarbij de verbrandingsmotor achterwege gelaten wordt is dat verholpen…
Plug in hybride of een overdreven complexe aandrijflijn die een kleine actieradius elektrisch combineert met een kleine actieradius op brandstof, het bestaat alleen maar omdat het gunstig in de WLTP is daarom zijn ze fiscaal gunstig en worden ze ook gereden maar rationeel gezien is het een gruwelijk compromis.
Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Er zijn genoeg particulieren die een hybride van bijv toyota kopen. Dat is echt niet om fiscale redenen. Als je niet overal kan of wil laden, dan werkt het echt wel prima. Elektrisch waar je kan of wil, maar altijd peut in de tank om verder te komen. Het is maar wat je gruwlijk noemt. Voor mij werkt het prima, helemaal als we 1 a 2x p jaar naar gebieden rijden waar de laadpalen nog steeds dunbezaaid zijn. En ja, die bestaan. Zo’n beetje alles in italie wat geen snelweg of grote stad is.
Probeer eens een toyota of lexus hybride.Kan je vertellen dat die allemaal vlekkeloos rijden en dat je niets merkt van dat de ice bijspringt (buiten het geluid om dan)
Gaat gewoon schokvrij.
Die verguisde Outlander houdt dat allemaal netjes bij. Het aantal km’s electrisch maar ook het aantal laadcycli (een veel betere graadmeter voor de staat van de accu) dat de accu heeft doorlopen.
Met een simpele OBD dongle en gratis app eenvoudig uit te lezen. En bij te houden wat de staat van je accu is t.o..v. nieuw. Aanrader om te hebben en elke Outlander die je overweegt aan te schaffen even uitlezen wat de staat van de accu is.
Is er vast ook voor andere merken, zou inderdaad bij de specs moeten komen te staan op verkoopsites. Evenals MRB trouwens, maar dat begint te komen.
Net als wat hierboven gemeld staat, lijkt mij dat dit via de eobd gewoon uit te lezen moet zijn.
Ik heb t vermoeden dat mijn plug-in hybride na enige dagen stil staan sowieso de motor start als je weer wilt gaan rijden, al zit de accu helemaal vol. Alsof BMW de motor wil behoeden voor langdurige stilstand.
Ik heb een mercedes e300de en kan dat wel zien. Van de 62632,3 km die zijn gereden is 28888,1 elektrische
Ik begrijp het even niet. In mijn BMW kan ik gewoon zien hoeveel km ik elektrisch heb gereden. Als je dat van je km stand aftrekt dan weet je toch hoeveel de motor heeft gedraaid of begrijp ik het niet?
Grotendeels wel maar onder welk kopje zet je de km’s neer van het regenereren?
Ik heb een BMW G60, 550e Xdrive. Volgens mij heeft iedere BMW rijder wel de app in gebruik. Daar staat een maandelijks efficiëntie rapport in. En zelfs eentje die het over een jaar aangeeft. Beetje omslachtig wellicht, maar daar kun je wel uitlezen wat je elektrisch en met je verbrandingsmotor hebt gereden.
Klopt, mijn 330e geeft dit ook keurig weer in de app. Van de totaal 12304km in 2025 heeft de elektromotor 2987km afgelegd.
Onderhoud word uitgevoerd bij de kilometerstand die zichtbaar is, ongeacht hoeveel kilometer elektrisch, of op brandstof zijn gereden. Daarnaast sloop je een brandstofmotor niet, door veel elektrisch te rijden. De auto’s/fabrikanten zijn slim genoeg om de brandstofmotor te blijven conditioneren als deze niet word gebruikt, want er word bijvoorbeeld ook temperatuur opgebouwd als er elektrisch word gereden, en brandstofdamp in de tank moet ook eens in de zoveel tijd verwerkt worden, waarvoor de motor word gestart.
Ik snap het punt van het artikel dus niet helemaal. Je kan er toch gewoon vanuit gaan dat alle kilometers op brandstof zijn? Alles wat minder is, is dan misschien mooi meegenomen.
Bovendien heeft de rest van de aandrijving ook de afgelezen kilometerstand afgelegd
BMW heeft al jaren zo een opsplitsing. Mijn X5 45e uit 2019 had dit al.
Dus de vooruitgang is om een traktor urenteller op de brandstofmoter te plaatsen ter preventie van kilometer paranoia.
Het hoeft niet moeilijk te zijn, tractoren hebben een uren teller. Zet dat sensortje er bij. Klaar. De auto heeft 20.000 km gelopen en de ICE heeft 267 uur aangestaan. Daar kan je het onderhoud op bepalen.
Gewoon uitgaan van worst case scenario, dat de eigenaar nog geen 10% electrisch heeft gereden.
En wat te denken van de motor die moet draaien op E10 die al 5 maanden in de tank heeft staan ontbinden.