
Het zijn lastige tijden en dat zijn het.
Laten we ook eens een serieuze noot gaan kraken hier op Autoblog. Iets dat ons mannen toch even aan het denken moet zetten. De European Transport Workers’ Federation (ETF) heeft namelijk alarmerende resultaten van een nieuw onderzoek naar geweld en intimidatie tegen vrouwen in de transportsector gepubliceerd.
En van de resultaten donder je bijkans van je stoel… Bijna driekwart van de ondervraagde vrouwen geeft aan op de werkvloer te maken te hebben gehad met geweld of vormen van intimidatie. Driekwart, kom op zeg… Het onderzoek, uitgevoerd tussen mei en september 2025 in twaalf talen, kreeg 1.071 reacties van vrouwen uit 24 Europese landen en daarbuiten.
Vrouwen massaal slachtoffer van intimidatie
De cijfers tonen dat het probleem ook niet incidenteel maar structureel is. Van de 772 vrouwelijke transportmedewerkers die de frequentie aangaven, zegt zeven procent dagelijks geconfronteerd te worden met geweld of intimidatie. Nog eens zeventien procent ervaart het meerdere keren per week, zeven procent wekelijks en 45 procent meerdere keren per maand.
Het gaat om uiteenlopende vormen van misbruik, waaronder verbaal geweld, bedreigingen, intimidatie, seksuele intimidatie, spugen en digitale vormen van geweld. Best serieuze zaken dus, voordat er mannen zijn die denken dat die dames niks gewend zijn en een schouderklopje al als geweld zien.
Opvallend is dat het merendeel van de incidenten afkomstig is van derden, zoals reizigers of gebruikers van diensten (56 procent). Maar liefst 41 procent van de meldingen wijst naar collega’s, leidinggevenden of supervisors als veroorzakers. Daarmee wordt duidelijk dat de dreiging niet alleen van buitenaf komt, maar ook diep in de sector zelf verankerd zit.
Volgens de ETF zijn de uitkomsten een duidelijke waarschuwing. Zij stelt dat werkgevers een fundamentele verantwoordelijkheid hebben om veilige werkomgevingen te creëren, vrij van elke vorm van geweld of intimidatie. De ETF benadrukt dat de strijd voor veiligheid, respect en gelijkheid in de transportsector onverminderd doorgaat.
En daar zijn we het helemaal mee eens. Al die ‘mannetjes’ zouden eens een keer moeten leren dat vrouwen je veel leuker vinden als je ze op een normale manier behandelt. Met respect vooral. En als gelijkwaardigen. (Of misschien zelfs de leukere sekse) Meisjes plagen kusjes vragen was leuk op de kleuterschool, maar anno nu niet echt heel stoer meer.
Voor iedereen die het aangaat, doe er wat mee, zouden we zeggen.





Nou ik werk ook als chauffeur en kan je melden dat als je chauffeur je zoiezo al behandeld wordt als oud vuil die vooral niks meer moet dan zijn werk op de manier zoals de klant wil. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen om je heen die de hele dag vinden dat je niet door rijd of in de weg staat met lossen.
Mensen moeten eens gaan begrijpen dat je zonder transport een hoop dingen gaat missen.
Oftwel laat iedereen in zijn waarde zowel man als vrouw en wees blij dat mensen het nog willen doen voor die paar centen die je er mee verdiend.
Volgens mist voor een juiste conclusie het onderzoek dan ook de resultaten van mannen. Want tuurlijk zijn deze cijfers heftig. Maar van de mensen die ik ken in de sector is het bij de mannen volgens mij niet veel beter. Dus niet alleen aandacht voor vrouwen, maar voor de gehele sector.
Ongelooflijk, en dat in 2025.
Heb zelf juist bewondering voor vrouwen die vrachtwagen rijden. Komt misschien ook omdat mijn moeder vroeger (jaren ’70) iedere week wel op de vrachtwagen zat om veevoer te halen. Als kond ging ik dan mee, en ik weet nog goed hoe raar er werd gekeken als ze zagen dat er vrouw achter het stuur zat.
Was er zelf biet bij, maar ze is ook een keer ingehaald en klemgereden door een nrtjes in het pak gestoken kerel in een dikke auto die vond dat ze hem voorrang had moeten geven (wat niet eens zo was). Die begon haar helemaal verrot re schelden. Wat hij beter niet had kunnen doen, het gebeurde vlak bij huis en mijn vader zag het gebeuren en vloog erop af. Die vent heeft moeten vluchten voor zijn leven.
Waar lees jij dat het om vrachtwagenchauffeurs gaat? Er staat “vrouwelijke transportmedewerkers”. Er wordt gesproken over reizigers als daders. Dat lijkt me een vreemde lading.
Je dacht toch niet dat de slachtoffers van mensensmokkelaars die achterin vrachtwagens vervoerd worden heel sociaal zijn naar de chauffeuse van de vrachtwagen?
Het is ongelofelijk hoe slecht arbeidsomstandigheden in de EU kunnen zijn. Ook in Nederland. Onkunde, desinteresse, werkdruk, domheid, egoïsme: allemaal redenen voor die slechte omstandigheden, het slechte gedrag. Wij als maatschappij zullen die samen moeten oppoetsen. Dus middelen inzetten voor handhaving, bewustwording, scholing en interne controle. Want goede arbeidsomstandigheden zijn logisch en normaal.
Toch wel wonderlijk hoe direct de aandacht voor vrouwen wordt afgeleid door te stellen dat mannen in die sector het ook zo slecht hebben.
Hoewel, wonderlijk. Dit is hoe het al decennialang werkt. Het ligt aan de vrouwen, het valt wel mee, mannen hebben het ook moeilijk, niet alle mannen zijn zo etc.
Verandering en kritisch naar je eigen gedrag kijken blijft moeilijk.
Ik denk dat je doelt op onder andere mijn reactie. En die is zeker niet bedoelt om het voor de vrouwen te bagitaliseren. Ik zal de laatste zijn die stelt dat de vrouwen zich zouden aanstellen. Ik doelde er juist op dat die sector met een groot probleem van agressie, intimidatie, etc. kampt.
Als je dat alleen voor vrouwen gaat proberen op te lossen, zal dat weer andere gevolgen hebben. Pak je het voor de hele sector aan, los je het direct voor de vrouwen op. En vooral los je het op een manier op waarop de kans op andere gevolgen veel kleiner is.
Maar goed van je reactie, want ik was mij er niet van bewust dat mijn reactie zo las. Wat extra context kon inderdaad geen kwaad ;-)
Dank voo je duiding.
Zelf heb ik geen ervaring van binnenuiit met de transportsector. Ik werk in de fijnmetaal/techniek en heb een achtergrond als verpleegkundige.
Ben het met je eens dat het een completer beeld zou geven als het onderzoek ook onder mannen zou zijn gedaan. Maar ik denk wel dat de dingen waar vrouwen tegenaan lopen van een andere orde zijn, niet alleen in de transportsector. Het is een ingesleten patroon en ik vind het goed dat daar aandacht voor is. Ik denk dat veel mannen zich daar niet bewust van zijn, ikzelf zeker ook niet altijd. Daarom vind ik het jammer dat na een dapper artikel op AB de eerste reactie de aandacht direct weer verlegt.
Maar het is natuurlijk ook niet de plek om hier uitvoerig over te discussiëren, net als over andere niet autogerelateerde zaken. Dat zal ik dan ook trachten niet meer te doen.