
Onderzoekers: ”Doe je huiswerk voor je een hybride kiest”.
Fijn voor Moedertje Natuur dat jij een hybride rijdt in plaats van een full-on benzineslurper, maar daar zul je het als hybride klant waarschijnlijk niet (alleen) voor doen. Naast de belastingtechnische voordelen zouden de tankstops ook wat minder moeten worden, toch? Dat is volgens Australische onderzoekers niet het geval bij de Subaru Forester e-Boxer van de vorige generatie.
De Australian Automobile Association (AAA) heeft een leuke analyse gedaan. De brancheorganisatie test aan de lopende band auto’s op hun daadwerkelijke uitstoot. Natuurlijk komen de meeste uitstootcijfers wat zwaarder uit dan op de brochures. Maar wat de AAA ook heeft gedaan, is het echte verbruik van benzineauto’s vergeleken met het verbruik van de hybride uitvoeringen van dezelfde auto’s.
Het clubje auto’s bestaat uit een aantal auto’s die wij hier niet hebben (zoals de GWM Jolion en Toyota Kluger), maar ook bekendere modellen zoals de Toyota RAV4, de Honda CR-V, Suzuki Swift en dus de Subaru Forester. Bij de analyse zijn alleen hybrides en mild-hybrides gebruikt.
Hybride onzuiniger dan benzineversie
De meeste uitkomsten zijn zoals je zou verwachten in het voordeel van de hybrides. De hybride RAV4 verbruikt in de stad bijna 40 procent minder brandstof dan zijn benzinebroertje. Gemixt met buiten- en snelwegen verbruikt de hybride versie 29,4 procent minder.
Zulke cijfers zien we ook bij de overige modellen, behalve bij de Subaru. Op achterwegen is ie 1,5 procent zuiniger dan de benzine-Forester, maar op de snelweg verbruikt de mild-hybride gemiddeld 12,7 procent meer. Onderaan de streep verbruikt de hybride 2,8 procent meer dan de Forester met enkel een plofmotor.

Geen gigantische verschillen inderdaad, maar let wel: de mild-hybride Forester e-Boxer (die ook hier werd verkocht) heeft een 2,0-liter boxermotor. Het benzinemodel waarmee ie wordt vergeleken heeft een 2,5-liter boxer. Ik hoef je niet uit te leggen dat een grotere motor vaak duidt op een groter verbruik.
Wie toch nog in de markt is voor een Forester e-Boxer uit 2023: op Marktplaats worden ze aangeboden voor zo’n € 50.000.





Waarom zien we geen stadsverbruik bij de Subaru, maar ‘achterwegen’?
Overigens lijkt het me sowieso van de gekken om een Forrester benzine boxer te kopen omdat je zuinig wil rijden. Dat moet je dan maar accepteren, en anders een Prius kopen.