• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alle restant-Saab’s de crusher in?

Auteur: Alwood, gepost 13 januari 2012 om 20:51 – 46 Reacties

Bye bye Saab


Tray’tje bier erbij en genieten maar!

Zonde? Ach, als ‘men’ überhaupt Saab’s had willen kopen was het merk natuurlijk nooit zo in de problemen gekomen. Natuurlijk zijn er wel origineler manieren te bedenken om toch nog wat plezier aan de restanten te beleven. Een Autoblog Crash Derby bijvoorbeeld. Helaas hebben wij nog geen antwoord hierop van Saab.

Lokale bronnen (fabriek) melden aan Autocar dat er de vandaag en morgen zo’n 100 auto’s de schredder in verdwijnen. Een standaard gang van zaken bij faillissementen. Het gaat natuurlijk om de persdemo’s en overige pre-productie exemplaren. Elders, bij dealers en importeurs staan nog meer auto’s die niet persé kapot hoeven.

In ieder geval één Saab 9-5 Sport Combi is bewaard gebleven voor het museum. Misschien de laatste interessante Saab?. Een museum dat overigens nog steeds een nieuwe eigenaar zoekt. Bieden kan tot 20 januari. Mocht het museum niet één gulle koper vinden dan worden de auto’s los verkocht. (bron: Saabsunited.com)

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, 9-4x, 9-5, Carmageddon, crash, Saab

Vorig bericht: « RUF Porsche Panamera Chinese stijl is extra lang
Volgend bericht: Lexus LFA roadster onverwacht driftdebuut [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. caddy3 zegt

    13 januari 2012 om 20:54

    Geef er dan maar 1 aan mij, demo of niet :D

    Login om te reageren
    • dutchcourage86 zegt

      13 januari 2012 om 22:12

      @caddy3: Inderdaad, wat zonde! En maar zeiken over het milieu en een tekort aan grondstoffen.

      Login om te reageren
  2. swaffelaer zegt

    13 januari 2012 om 20:58

    Het is niet anders… Zonde, maar zoals al geschreven, als mensen ze hadden willen hebben, dan was Saab niet failliet gegaan. Schred ze!

    Login om te reageren
  3. The360box zegt

    13 januari 2012 om 21:03

    Jammer dat ze de schredder in gaan, ik zou zeggen, veil elke auto uit dat museum(zal wel gedaan worden). Kan je nog iets vangen.

    Login om te reageren
  4. isobmw zegt

    13 januari 2012 om 21:07

    Saab is history

    Login om te reageren
  5. Carreza zegt

    13 januari 2012 om 21:10

    Waarom toch…? :s Vind ik echt triest maar niets aan te doen.

    Is er overigens al nieuws hoe het met die eventuele deal met Turkije staat?

    Login om te reageren
  6. littleturbo96 zegt

    13 januari 2012 om 21:17

    Nou dan heb ik ook een keer een zeldzame auto…..zonde

    Login om te reageren
  7. alcantara zegt

    13 januari 2012 om 21:21

    Hadden ze die hokken maar niet zo hoog moeten prijzen, leuke wagens maar voor dat geld haalt men toch liever een dikke Duitser, en terecht!

    Login om te reageren
  8. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 januari 2012 om 21:23

    Lekker stukje riooljournalistiek weer jongens… En nog GEEN ENKEL bericht over de Saabmeeting op zondag. Inmiddels 1500 inschrijvingen!!! 1500 Saabs op een rij! 1500 Saab- en autoliefhebbers! Volstrekt unieke gebeurtenis op autogebied! DAT IS NIEUWS!!!

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      13 januari 2012 om 21:26

      @Svenska_Aeroplan_AB: idd alle saab kopers ooit bij elkaar is erg uniek!

      Login om te reageren
      • smotsholle zegt

        13 januari 2012 om 21:27

        @911GT2: +1

        Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        13 januari 2012 om 22:12

        @911GT2: precies, welk ander merk krijgt dat voor elkaar?? Stel, Audi gaat failliet. Nou, als er 30 mensen bij elkaar komen is het knap… Als autoliefhebber moet je voor zo’n actie dan toch immens respect hebben?

        Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      13 januari 2012 om 21:29

      @Svenska_Aeroplan_AB: Zo maak je het de jongens van de schredder wel heel makkelijk! 1500 in 1 keer!
      Veel plezier op de meeting alvast! (mocht je aanwezig zijn)

      Login om te reageren
    • bruinbeer zegt

      13 januari 2012 om 23:47

      @Svenska_Aeroplan_AB: gaaf! ga zo door SAAB liefhebbers!

      Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      14 januari 2012 om 09:38

      @Svenska_Aeroplan_AB: Dit is wel Autoblog, waar vaak journalistiek ver te zoeken is. Beetje de De telegraaf vd autowereld, maar dan met een vorm van humor.

      Wel erg leuk van de Saab meeting, waar valt er meer informatie te zien, te lezen?
      Succes zondag, een leuk en goed initiatief!

      Login om te reageren
    • maseratiferrarilover zegt

      14 januari 2012 om 14:18

      @Svenska_Aeroplan_AB: als ge et hier ni goe vind bol het dan af, zaag

      Login om te reageren
  9. smotsholle zegt

    13 januari 2012 om 21:26

    Verdeel lekker die Saab’s aan die-hard-saab-fans… Wordt ik ook wel ff Saab fan. Verpatsen, en daarvan een Alfa kopen… Als je hem KAN verkopen

    Login om te reageren
  10. realcar zegt

    13 januari 2012 om 21:30

    Onlogisch, ja als Saab nog zou bestaan is het shredderen van proefexemplaren standaardprocedure (imagosschade voorkomen). Maar nu in een faillissement is dit niet normaal. De curator is dan de baas en heeft als doel zoveel als mogelijk cash voor de schuldeisers te genereren. Dus dit is inclusief verkoop van de proefexemplaren.

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      13 januari 2012 om 21:32

      @realcar: Dan is alsnog de vraag, is het überhaupt wel mogelijk om pre-productie modellen straatlegaal te krijgen

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        13 januari 2012 om 21:38

        @joosthoeve:

        ook als ze niet streetlegal zijn kunnen ze best interessant zijn voor verzamelaars of desnoods voor handelaren in onderdelen.

        Levert altijd meer op dan dat het kost om ze te shredderen…

        Login om te reageren
  11. norge zegt

    13 januari 2012 om 21:42

    Slopen? Curator probeert toch alle waarde in geld om te zetten?

    Login om te reageren
  12. dennisr zegt

    13 januari 2012 om 21:52

    geef er dan 1 aan mij als beginners auto :mrgreen:

    Login om te reageren
  13. Robert zegt

    13 januari 2012 om 21:53

    Koop nu een Saab 9-5, doe er een beetje zuinig mee en je hebt over twintig jaar in een gewilde klassieker. Technisch goed te onderhouden (want onderhuids Opel Insignia-techniek), maar wel op tijd wat plaatwerk en interieurdelen op reserve inslaan, want dat zal straks schaars worden (vraag maar aan Rover/MG-rijders).

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 januari 2012 om 22:22

      @RRRobert:
      Says who?
      klassieker wordt je niet op basis van verkoop aantallen.
      Niemand weet eigenlijk waarom een DS wel een klassieker is geworden en de even revolutionaire en eigenzinnige NSU R0 80 en Renault 16 niet.
      Voor rond de vier mille koop je van beide laatstgenoemden een top exemplaar (indien je je ogen openhoudt tenminste)
      Daarentegen ‘doet’ een fatsoenlijke NSU 1200 TT gewoon 20 mille, een Renault R8 Gordini er dertig en voor een beetje A110 Alpine mag je tussen de 50 mille en de ton neerleggen.
      Wat SAAB betreft kan ik je de 96 serie aanbevelen als klassieker al dan niet met een tweetaktmotor en zeer zeker de 99, staat een mooie Turbo 99 te koop in de VS voor redelijk geld.
      Wat de klassiekers van morgen zijn?
      – auto’s met een rally/sport historie (Lancer EVo’s en Impreza’s)
      – auto’s uit de snelle range Focus St en Megane Rs’sen, maar da’s nog lang, heel lang wachten
      Oh ja koop een NSX honda of een S2000 en dek ze liefdevol toe.
      Maar de laatste Saab, daar heb ik mijn twijfels over.
      Dan nog eerder de C6

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        14 januari 2012 om 09:44

        @desjonnies: Vergeet niet het model Saab Cabrio 900 turbo van bouwjaar 86 – 92. Deze beginnen ook in waarde te stijgen. trouwens ook een 900 Red Arrow (erg fan van) en de GT, deze zie je bv op Duitse sites met weinig km’s voor hoge bedragen van de hand gaam. En ik zal zeker nog wel een model vergeten zijn.

        Maar goed, een 95 uit 97 met weinig km’s.. een zg youngtimer is nu een zeer voordelige auto om aan te schaffen. je ziet ze om de nabij de 2000 eur staan.
        En ja, wat is de historische waarde van het laatste model 95?

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          14 januari 2012 om 11:24

          @toyotaprius:
          Daar heb je idd een punt.
          Zoals mijn neef heeft gedaan, gewoon een Viggen zoeken.
          Die worden echt geld waard

          Login om te reageren
          • toyotaprius zegt

            14 januari 2012 om 11:31

            @desjonnies: Oh een Viggen, die zijn moeilijk te vinden. Paar tegen gekomen, maar onverlaten hebben toch iets met het uiterlijk gedaan. Eeuwen zonde.

            Login om te reageren
    • mopar zegt

      13 januari 2012 om 23:31

      @RRRobert: Zoveel vernieuwende/eigenzinnige zaken had dit model nou ook weer niet, dus om nou te zeggen dat dit in gewilde klassieker gaat worden is een beetje optimistisch.

      Login om te reageren
  14. meneersander zegt

    13 januari 2012 om 22:10

    Volgens mij was het de laatste tijd vooral dat mnen geen Saab kochten omdat de productie stil lag…

    Login om te reageren
  15. mariodv zegt

    13 januari 2012 om 22:41

    Soort nekschot als je je al hebt overgegeven.. Erg onwaardig, maar ja, procedures he..

    Login om te reageren
  16. bassie zegt

    13 januari 2012 om 23:01

    Uiteraard wordt alles vernietigd, dit is standaardprocedure i.v.m. eventuele sabotage van boze werknemers na failliesement.

    Login om te reageren
  17. bruinbeer zegt

    13 januari 2012 om 23:45

    Noooo, niet kapot. ik vind het prachtige auto’s.
    En als ze zelfs de losse auto’s niet kwijt kunnen, doe mij de 9-5 combi maar. supermooi ding!

    Login om te reageren
  18. ytrewq zegt

    14 januari 2012 om 00:13

    @Svenska_Aeroplan_AB

    er zijn ook ramptoeristen…

    Login om te reageren
  19. G-Ammo zegt

    14 januari 2012 om 00:32

    Jammer… heb het altijd wel mooie auto’s gevonden :(

    Login om te reageren
  20. Imom zegt

    14 januari 2012 om 08:42

    Saab had vroeger wel iets maar niemand zal het merk missen buiten een paar enkelingen.
    Ouwbollig imago hebben ze aan zichzelf te danken,Saab wel een mooi merk voor de geschiedenis boeken te vullen.

    Login om te reageren
  21. BaRa zegt

    14 januari 2012 om 09:09

    De onderbuik van de Nederlandse petrolhead, altijd een fijne plek om te vertoeven.

    Login om te reageren
  22. Wouterman zegt

    14 januari 2012 om 10:59

    Werkelijk geen goed woord hiervoor over. Gewoon per opbod veilen, dan is de moeite niet voor niets geweest. Zo verwordt het bouwen van een kwalitatief hoogwaardig gebruiksvoorwerp tot ordinaire verspilling. Dit is zo makkelijk te voorkomen. Maar goed, zal wel geen plaats voor zijn in de onpersoonlijke cijfertjeswereld der boekhouders en andere diknekken.

    Login om te reageren
  23. vale46 zegt

    14 januari 2012 om 11:02

    Wat een verspilling zeg! Verkoop die motorblokken en andere delen, zo kan de curator er nog wat openstaande rekeningen mee betalen. Nu moet hij de factuur van de schredder ook nog betalen.
    Of verkoop ze tegen een spotprijs.
    Zonde van die auto’s!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 januari 2012 om 11:26

      @vale46:
      Dat zal meer kosten om ze te demonteren dan de verkoop zal opleveren.
      Een curator -twijfelachtige rol overigens- heeft eigenlijk maar 1 belang en dat is zijn eigenbelang.
      Dat hij betaald wordt uit de opbrengsten van een faillisement.
      En dus gaat hij altijd voor vriendjes en zekerheid !

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        14 januari 2012 om 16:43

        @desjonnies: Wat dacht je dan van weggeven? Veel mensen willen wel een Saab gaan ophalen aan de fabriek, voor niks!
        & hij moet niet eens geld uitgeven om er vanaf te raken.

        Login om te reageren
  24. xilver zegt

    14 januari 2012 om 12:27

    Als ze er per se van af willen dan kunnen ze die dingen toch gewoon tegen 50% van de normale prijs verkopen, of zelfs minder.

    Login om te reageren
  25. mylvan zegt

    14 januari 2012 om 13:15

    Ik denk dat ik na deze post niet meer veilig over straat kan ;) maar ik vind het best zonde eigenlijk. Had graag ooit een nieuwe Saab gekocht want ik vind het mooie auto’s.

    Login om te reageren
  26. Tommy2 zegt

    14 januari 2012 om 17:14

    Kapitaalvernietiging.

    Login om te reageren
  27. mellie zegt

    14 januari 2012 om 21:12

    Wat zonde.her zijn honderdduizende mensen die geen autoskunnen betale nen hier gaan ze gwn de schreder in.
    Ik zou er sowiso wel 1 willen hebben hoor

    Login om te reageren
  28. Esprit_de_Flandre zegt

    14 januari 2012 om 21:13

    Als GM nog een beetje eer heeft kopen ze het museum op. Dat ze er daarna een andere koper voor zoeken, mij goed, maar ze moeten wel vermijden dat de auto’s los verkocht worden. Niets zo erg als een geschiedkundige collectie die in stukken wordt gebroken…

    Login om te reageren
  29. wirbel010 zegt

    15 januari 2012 om 20:27

    Vandaag 4000 Saabliefhebbers en 1500 auto’s bij elkaar in Valkenburg; helaas nog niets over te lezen op deze autosite.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North