Alleen als je écht rijk bent: een Pagani Huayra met handbak

Auteur: , 19 Reacties

De 700 pk en 900 Newtonmeters uit de twaalfcilinder van de Huayra loslaten op een handgeschakelde versnellingsbak? Pagani sluit het niet uit.

De in 2012 gelanceerde Hyaura maakt zoals algemeen bekend gebruik van een AMG-motor (M158), die zijn turbokrachten naar de achterwielen brengt via een op maat gemaakte versnellingsbak. Daarvoor deden ze een beroep op het Britse bedrijf Xtrac, de beroemde bakkenboer die ook werd ingeschakeld voor de legendarische Zonda R. Voor de Huayra kwamen ze met een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven versnellingen op de proppen, met een enkele koppeling en flipperbediening aan het stuur.

Uit de reviews blijkt dat deze bak zijn werk snel en efficiënt doet. Toch zijn er -vanaf de zijlijn- altijd mensen die Horacio’s meesterwerk liever met een handbak + koppelingspedaal opteren. Pagani heeft vaker aangegeven die optie niet standaard aan te zullen bieden, omdat al het ontwikkelingswerk is gedaan met de Xtrac-bak en ze (nog) geen handbak hebben die al het vermogen aankan.

Toch bestaat er de mogelijkheid om er een handbak in te krijgen, zo leerde Jalopnik bij een bedrijfsbezoek, alleen moet de klant zelf de ontwikkelingskosten, het testwerk en het materiaal betalen. Iets dat de prijs van een Hyaura zomaar kan verdubbelen, als we een voorzichtig gokje mogen wagen.

Desalniettemin is dit wel een personalisatieoptie die je bij de gevestigde supercarnamen niet kan krijgen. We zijn benieuwd of er een purist met petrol in de aderen en geld als water is het handbakverzoek durft in de dienen bij Horacio.

Foto: de zeventraps ‘bak van Xtrac in de Huayra
zeventraps



19 reacties

Die gerobotiseerde versbellingsbak is erg goed.. Dus nee dankje. Wat is het toch een beauty!
Normaal is handbank standaard nu is het een exclusieve dure optie… Apart.
@schellekens006:

Een handbak is opzich geen probleem op voorwaarde dat er een getrainde chauffeur achter het stuur zit.

Als die er niet achter zit, wat meestal het geval is, dan heb je een probleem. Versnellingsbakken en vooral de koppeling zien af dat het geen naam heeft. De koppeling wat laten slippen met een clio is niet zo erg maar als er krachten worden vrijgelaten zoals bij dit beestje dan zijn de gevolgen wel iets anders.

Je moet dus niet enkel een handbak voorzien die het vermogen kan overbrengen maar die ook nog iets of wat tegen verkeerd/slecht koppelen/schakelen kan met dergelijke vermogens die iedere normale handbak zo de soep in draait.

Ferrari heeft zo zelfs handbakken met computergestuurde koppeling om te vermijden dat de eigenaar de koppeling er doorjaagt voor hij het zelf door heeft. Maar zelfs dan nog moet je niet verschieten dat de koppeling onder de 10 000km aan gort is gedraaid. Maar ook 1000 km en nieuwe koppeling nodig is niet zo ongewoon op een Ferrari dan menigste mensen denken. En deze wagen is dan nog een klasse hoger.

En dan kan je wel zeggen ja maar de eigenaar moet maar deftig leren rijden. Ga jij aan die multi mega miljonair gaan uitleggen dat het zijn eigen schuld is dat hij niet eens is thuis geraakt met zijn nieuwe auto die een fortuin heeft gekost? Nee tuurlijk niet, dat geeft je een slechte naam. Dus je moet er sowiezo voor zorgen dat hij toch tegen een beetje mishandeling kan wat niet simpel is met dit vermogen.

Dat verklaard ook perfect waarom men in supercars overal automaten legt. De krachten waarmee je speelt zijn immens en er is vrij weinig foutmarge. Geef je rijke klanten een automaat en je vermijd meteen een heel lastig gesprek later. (het interesseert de meeste klanten niet dat er kosten zijn maar het feit dat hij in panne staat is iets anders)

Als er dan toch echt iemand wilt betalen voor deze handbak dan zal het een petrolhead zijn met geld teveel. En die zal wel al op voorhand weten wat het nadeel is van een handbak op zo een auto.
Wat er als er een tweede klant komt die een handbak wil dan is het toch al ontwikkeld ?
@bedirhan:
Volgens mij zijn ze slimmer uit door aan klanten te vragen of ze trek hebben in zo’n bak, om vervolgens wellicht de ontwikkelingskosten te splitsen met z’n alle. Zodat iedereen die die bak wil hebben, kan profiteren van elkaar waardoor ook de prijs van de handbak dus omlaag gaat.
Maar ja, dat is misschien iets te makkelijk gezegd.
Kunnen ze die gerobotiseerde versnellingsbak niet terugbouwen naar handbediend? Dat hoeft toch niet zo veel tijd/geld/middelen te kosten?
@Haakie: Koppelingspedaal erin en klaar toch?!
@psycholander: die konden we verwachten. Wat ik bedoelde is dat veel van de internals van die bak gebruikt kunnen worden voor een handbak. Dus dat ze niet vanaf scrath hoeven te beginnen.
Je kan hem vast en zeker ook met een F16 motor krijgen wanneer je de kosten betaalt..
@norge: Ik ben bereid genoegen te nemen met de NA V12 uit de Zonda 760. Als je nou toch begint Horacio miljoenen extra te betalen zou prioriteit nummer 1 zijn die stofzuigers eruit ten faveure van een ouderwets grauwend monster onder de kap.
Vraag me af hoe het zal gaan rijden. Aan de ene kant lijkt het mij best eng, om met een auto van 700 pk te moeten gaan schakelen.
@ejoepp: Eh ja behoorlijk….
@ejoepp: Opschakelen naar de tweede versnelling, koppeling iets te hard op laten komen en daar ga je…
Kunnen ze niet de handbak van een Viper of Corvette er in leggen? Dat zijn toch ook handgeschakelde auto´s met ongeveer dit vermogen en koppel?
@rammillius:

Klopt, maar die hebben de motor voorin, ik weet niet of ze dan wel midden in een Huayra passen. Dat kan een probleem worden.
@carmasterr: nee dat gaat niet passen. Zoals op de afbeelding te zien is de versnellingsbak van de Huayra zelfs voor een transaxle versnellingsbak extreem kort. Ik zou de 6-‘bak van Ricardo opperen, maar die zou denk ik ook te lang zijn. Qua vermogen en koppel zou die ‘bak het makkelijk moeten kunnen hebben, deze ligt ook in de Ford GT en zelfs bij exemplaren met ruim over de 1500 Nm blijft het binnenwerk heel. Deze ‘bak wordt niet voor niets ook in de Hennessey VenomGT gebruikt. Ik betwijfel alleen of Pagani dezelfde versnellingsbak zou willen gebruiken als de “mindere” merken.
en als ik nu heel veel geld heb maken ze dan ook een zonda voor mij met handbak. en dan dat 800 pk zonda R blok. Gewoon omdat het kan ?
Leuk om mijn eigen foto boven het artikel te zien! http://www.autojunk.nl/2014/06/pagani-huayra-19
Zelf zou ik hem liefst in de cabrio versie willen, alleen ben’k ‘ns benieuwd hoe hij er dan gaat uitzien qua exterieur design, en het is te hopen dat Horacio hem samen met zijn team meer de cabrio uitvoering gaat geven zoals dat hedendaags is met de Mercedes SL en de Ferrari California T, dat zou echt de max zijn, dan hoef je er niet uit om het dak te sluiten als het moest gaan regenen, vooral in onze regionen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).