
Moet je een occasion überhaupt kopen zonder aankoopkeuring? We vertellen het je hier!
Het moment is daar, je hebt op Marktplaats een nieuwe occasion gevonden die op alle fronten aan jouw wensen voldoet. Het is het juiste merk, het juiste model, de juiste brandstof en hij heeft niet al te veel kilometers gereden. Alle seinen staan op groen om de verkopende partij een hand te geven en de euro’s naar hem over te maken.
Maar toch knaagt er ergens iets. Is die occasion nou écht wel zo goed als de verkoper beweert? Straks rij ik naar huis en hoor ik ineens een vreemd rammeltje, dat later duizenden euro’s kost om eruit te krijgen. Tja, dat gevoel is vervelend.
Om dat op te lossen, is er eigenlijk maar 1 mogelijkheid, laat een aankoopkeuring doen.
Wat is een aankoopkeuring?
Een aankoopkeuring is -de naam zegt het eigenlijk al- een keuring die op de auto wordt uitgevoerd voordat je tot aankoop overgaat. Een onafhankelijke keurmeester buigt zich over jouw occasion en controleert verschillende punten, die weleens erg duur kunnen uitpakken als ze snel kapot gaan.
Voor absolute zekerheid is een aankoopkeuring altijd een goed idee. En maak nou niet de fout door te denken “de auto heeft een nieuwe APK, dus alles is in orde”. Een APK geeft wel een klein beetje aan of de meest elementaire functies van de auto in orde zijn, maar zegt verder niets over de staat van de rest van de occasion.
Waar kan ik die aankoopkeuring laten doen?
Er zijn veel bedrijven die een aankoopkeuring voor je willen doen. Als je op Google kijkt, zie je er direct al tientallen. Sommige bedrijven komen zelfs naar de garage die jouw occasion te koop heeft aangeboden, zodat de aankoopkeuring je nóg makkelijker wordt gemaakt.
Maar zoals zo vaak is er ook onderscheid te maken in de kwaliteit die de verschillende keurmeesters bieden. Er zijn goedkope beunhazen bij die bijna geen punten controleren, maar je hebt ook wat duurdere bedrijven die de auto figuurlijk helemaal binnenstebuiten keren. Zoals Dekra, mijn Autocoach of de Vakgarage. Daar betaal je dan wel iets meer voor, maar da’s logisch.
Hoeveel kost zo’n keuring?
Een aankoopkeuring kost meestal tussen de 125 en 300 euro. De goedkoopste keurt vanzelfsprekend de minste punten en de wat duurdere alternatieven zullen over het algemeen ook wat diepgravender te werk gaan. Dat geld betaalt de koper van de occasion, de verkopende partij hoeft dat niet te doen.
300 euro lijkt een boel geld, maar voor een heleboel extra zekerheid is dat het eigenlijk niet. Stel je voor dat de keurmeester een aankomend defect opsporen dat je zomaar 5000 euro kan gaan kosten om te repareren. Dan is het peanuts natuurlijk.
Let op de verkoper van de occasion
Overigens is het altijd goed om op de verkoper te letten als je zegt dat je een aankoopkeuring wil laten uitvoeren. Reageert hij uiterlijk onaangedaan en zegt hij “da’s prima knul”, dan zit je al vaak goed.
Beter in elk geval dan wanneer de verkoper de aankoopkeuring koste wat kost wil tegenhouden of door zijn eigen mensen wil laten uitvoeren. In dat geval: Ren weg en kom nooit meer terug!
Kortom, voor wat extra zekerheid kan een aankoopkeuring absoluut geen kwaad. Voor een auto die 450 euro kost is het misschien wat teveel van het goede, maar in de meeste andere gevallen kunnen we het je zeker aanraden.
Want met een gerust hart in jouw nieuwe occasion stappen is best een paar honderd piek waard, toch?
Een aankoopkeuring geeft uiteraard extra zekerheid en openbaart meer informatie, zeker voor mensen die géén verstand van auto’s en techniek hebben.
Echter geeft het ook geen garantie dat een auto goed is. Veel bedrijven die aankoopkeuringen aanbieden, naast de standaard werkzaamheden als garagebedrijf, doorlopen een checklist die lijkt op een apk of 40- (of iets meer) puntencontrole.
Zelf zit in in de autohandel en onlangs een occasion verkocht aan klanten. Zij hebben een uitgebreide proefrit gemaakt en een aankoopkeuring gedaan bij de BMW merkdealer voor grof geld. Alles was 100% in orde kregen ze te horen.
Twee dagen later de auto teruggenomen vanwege een groot probleem in de ophanging. Heeft ons veel geld gekost, maar gelukkig geen ontevreden klant aan overgehouden. Echter had de betreffende dealer dit toch wel moeten zien, zij zeiden immers dat de auto 100% in orde was..
Het is wat mij betreft dus een beetje extra zekerheid, maar biedt uiteindelijk nog steeds geen zekerheid. Heh?!
Het blijven moment opnames.. een apk ziet ook niet alles. En het is mensen werk. Wie heeft er naar gekeken etc. Maar het helpt wel een aankoop keuring. Je wordt er niet slechter op.
Apk is ook heel beperkt aangezien het een statische controle is. Ook kijken ze niet per definitie naar mankementen maar vooral naar veiligheidspunten. Of je ramen het wel of niet doen, de radio kapot is of de motor hapert bij een koude start boeit niet bij een apk keuring.
Mijn ervaring is dat je bij een merkdealer een lijst met punten krijgt die ze hebben gecheckt. Dat is deels ook om hun eigen kont te dekken want dan kan er nooit discussie ontstaan over wat ze hebben gecheckt en wat niet. Soms kun je zelfs kiezen voor een kleine check of een uitgebreidere. Weet niet wat jouw klanten hebben gedaan en wat de omvang van de check was. Als dit probleem niet uit een visuele inspectie naar voren zou komen of ze hebben de ophanging niet bekeken (wat best vreemd zou zijn overigens) dan treft ze geen blaam. Lang verhaal maar punt is maar net wat jouw klanten hebben afgestemd met de dealer.
Als je via marktplaats koopt, dan altijd bij een particulier. Ik check altijd hoelang diegene hem al heeft en of die hem verkoopt bijvoorbeeld 2 maanden voor de apk. Je weet dat meestal wel wat voor vlees je in de kuip heb. Boekjes controleren! als de verkoper zegt hij heeft recent een kleine beurt gehad en in de boekjes staat ruitenwissers vervangen weet je al genoeg.
Mwah, als ie vlak voor apk te koop wordt aangeboden moet je gewoon vragen / als voorwaarde stellen een nieuw keuringsrapport. Kost geen knoop en als het jaarlijks moet kan t best zijn dat ie er tegenaan zit. Als verkoper dat weigert is er natuurlijk wel stront aan de knikker.
Boekjes vind ik over het algemeen nietszeggend. Ik wil bij voorkeur facturen van afgelopen 5 jaar.
Twee maanden voor verlopen van de APK is toch een prima moment om een nieuwe auto te overwegen? Zeker als je onderhoud niet zelf doet, laat dat maar aan de volgende koper.
Of dealers hebben het te druk voor een aankoopkeuring en is de auto al verkocht
’t ligt er ook aan in wat voor prijsklasse je shopt en of je boven of onder marktwaarde zit.
Een goeie deal is zo weg, dan kun je besluiten ’t te doen met alleen een carfax en uitgebreide proefrit
Als je een jaar Bovag of soortgelijk krijgt is het wel even de vraag wat een akk toevoegt. Dat is een momentopname waar je volgende maand al geen reet meer aan hebt. Fatsoenlijke garantie, beurtje en verse apk heb je meer aan. Het enige is dat je sterker staat bij het aantonen dat je als koper aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. Zeker als er binnen de garantie een heel kostbaar probleem opkomt kan het helpen maar een fatsoenlijke dealer zou er dan niet moeilijk over moeten doen.
BOVAG garantie betekent in mijn ervaring helemaal niks. Mijn ouders hebben een keer een -wat achteraf bleek- schadeauto gekocht bij een BOVAG aangesloten bedrijf, inclusief BOVAG garantie. Vrij snel na aankoop (maar nét niet binnen de wettelijke termijn om eenzijdig te ontbinden) kwamen we achter het schadeverleden. Dit is ook vastgesteld door DEKRA en betiteld als ‘heeft een forse schade gehad’.
Het bedrijf wilde de auto terugnemen,..maar dan wel even voor 3.000 Euro minder. BOVAG gecontacteerd vanwege de aansluiting van het beedrijf bij BOVAG én de BOVAG-garantie. Werd helemaal niks. Lang verhaal kort: het werd een rechtszaak (die pas na ruim een jaar diende) waarbij de rechter doodleuk stelde dat er geen inschatting van de schade gemaakt was en toen zij gewezen werd op het bijgestuurde rapport dat deeluitmaakte van de stukken zei ‘oh ja, nou ja…’. BOVAG speelde inderdaad ook een rol in deze zaak: namelijk als leverancier van de advocaat (via een BOVAG dochtermij) van de autohandel. Die advocaat was overigens zeldzaam eng…zo mogelijk nog enger dan die verkopers zelf.
Wijze les: consumentenbescherming bestaat niet in Nederland en BOVAG (garantie) is een wassen neus. Hoewel onder omstandigheden ik nog wel een auto bij een handel durf te kopen, onderschrijf ik dus in principe het adagium ‘koop bij een particulier’. Ook daar kan je prima de mist ingaan, maar daar kan je dan hopelijk toch een veel betere inschatting van maken. En om de ‘extra rechtsbescherming’ die kopen bij een handel in theorie met zich meebrengt (vanwege de zwaarder wegende meldingplicht door de kennisongelijkheid) hoef je het niet te doen, want in de praktijk is die er niet.
Ok maar dit heeft toch weinig met garantie te maken? Meer of jouw ouders genoeg onderzoek voor aankoop hebben gedaan en of het bedrijf wist of behoorde te weten dat ze een schadeauto verkochten. Lijkt me iets anders dan bijv een motor die in de soep draait. Vandaar mijn opmerking over akk en onderzoeksplicht.
Zo’n aankoop keuring staat of valt met hetgeen er gecontroleerd wordt. De aankoop keuring die Louwman Lexus aanbiedt is grotendeels een lachertje met zaken als niveau motorolie, staat van de banden inclusief de bandenspanning, ruitenwissers en sproeiers, claxon en checken van de verlichting. Alleen de hybride check is wellicht relevant. Linkje naar de checklist van Louwman: https://www.louwman.nl/uploads/images/Lexus/Onderhoud/Lexus%20aankoopkeuring%20controlerapport.pdf
Iemand voorbeelden van wat een goede aankoop keuring wel zou moeten controleren? Ik zou denken: onderstel, uitlaat, koel systeem, remleidingen, dikte riemschijven en blokken, what else?
Ik zou naar de specialist gaan, liefst waar je de zaken die er niet in orde zijn, ook wilt laten fixen als je m toch besluit te kopen. Dan is hij er extra aan gelegen om een eerlijke inschatting vd kosten te maken.
Want dat mis ik hier in dit artikel, het klinkt als een wel of niet doen beslissing, terwijl ik het hanteer als argumenten waardoor er iets van de prijs af kan, of wat je graag gerepareerd zou willen hebben, om tot een deal te komen.
Schadeverleden, reeds vervangen onderdelen (zoals een waterpomp), olie lekkages, hoe kundig er aan de auto is gewerkt in het verleden, staat van bekende zwakke punten bij het model; die zou ik nog aan je lijstje toevoegen.
Haha mooi, dit soort artikelen komen altijd de dag nadat ik net een auto heb gekocht via marktplaats.
Nog nooit een aankoop keuring gedaan voor de koop. Mijn ouders trouwens wel altijd vroeger.
Ik zie een auto altijd als een gok. Koop gewoon nooit een auto die je niet kunt betalen. Inclusief onderhoud!
Soms valt het tegen maar dan kunnen het altijd opvangen.
Ik ga ook altijd wat handelaren af die de auto hebben die ik zoek op dat moment. Meestal gezeik, moeilijk en liever voor de export.
Vandaar dat ik eigenlijk altijd bij particulieren koop. Je ziet echt wel of de verkoper een verhaaltje ophoudt.
O ja, ik kijk altijd het aankoop advies op Autoblog als dat er is. Werkt tot nu toe prima!
Een tweedehands met 2 jaar dealer garantie kopen is ook wel wat.. Heeft mij al best wat reparatiekosten gescheeld.. Oude schade is overigens best wel op te sporen.. Stond pas nog een artikel over hier op Autoblog herinner ik me..
Ik zit er aan te denken om een Opel Corsa B aan te kopen. Op het oog is het een kek wagentje. Ik overweeg in deze een aankoopkeuring. Is dat verstandig?