• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alonso krijgt TOCH P3 terug van de FIA: BREEK!

Auteur: willeme, gepost 19 maart 2023 om 23:44 – 19 Reacties

Alonso krijgt TOCH P3

Alonso krijgt TOCH zijn P3 terug. Wat een rollercoaster voor de Alonso-apostelen!

Het is de sensatie van het prille F1-seizoen 2023: Fernando Alonso. De man uit Oviedo rijdt al sinds 2001 mee en heeft zelfs nog tegen Jos Verstappen gereden. In 2023 is Alonso de enige niet Red Bull-coureur die het podium heeft weten te behalen.

En daar komen we uit op de uitslag van vandaag. De GP van Saudi-Arabië 2023 was een emotionele rollercoaster voor de Alonso-adept. Bij de start stond zijn Aston Martin ietsje te veel naar links. Dat is niet conform het reglement. Ergo: Alonso kreeg een tijdstraf van 5 seconden. Deze moest hij incasseren tijdens de pitstop. Dat deed hij tijdens de safety car. Heel even was er onduidelijkheid of dat wel mocht.

Geen probleem

Uiteindelijk bleek dat geen probleem te zijn. Wat wel een probleem was: het team hield zich schijnbaar niet aan de vijf seconden penalty. Alonso werd hiervan op de hoogte gesteld en reed de sinaasappels uit zijn boxershort. Hij wist het gat met zijn naaste belager – George Russell – te vergroten tot iets meer dan 5 seconden.

Uiteindelijk bleek dat de auto te vroeg werd aangeraakt door de persoon die de auto omhoog haalde. Je mag de auto met de jack (niet Plooij) niet alleen niet optillen, maar niet eens aanraken met de trolley. Dat gebeurde wel, waarvoor Alonso een tijdstraf van 10 seconden kreeg. Daarmee werd Russell derde en de Spanjaard vierde.

Alonso krijgt TOCH P3 terug

Maar wat blijkt: de FIA heeft de straf teruggedraaid! Om met de Jeugd van Tegenwoordig te spreken: Watskebeurt? Nou, het team uit Silverstone was het niet eens met de straf en heeft protest aangetekend. Aston Martin Racing had niet alleen protest, maar ook videomateriaal waaruit onomstotelijk werd aangetoond dat de straf juist werd uitgevoerd. De FIA heeft het bekeken en Aston Martin gelijk gegeven.

action, Jeddah Corniche Circuit, GP2302a, F1, GP, Saudi Arabia Fernando Alonso, Aston Martin AMR23, leads Sergio Perez, Red Bull Racing RB19

Dit betekent dat Russell weer vierde is en Alonso zijn 100e podiumpositie in zijn carrière terugheeft. Ach ja, het levert een mooi verhaal op voor later als Alonso (die dan vast nog F1-coureur is) het aan zijn kleinkinderen kan vertellen. Goedenacht allen en tot morgen, op Autoblog!

Meer lezen? Check hier het raceverslag van de GP van Saudi-Arabië 2023!

Ook interessant!

  • Hamilton krijgt mogelijk tóch straf na het Alonso-incident
  • FIA BLUNDERT
    FIA blundert extreem, Alonso krijgt punten terug
  • BREAK: Alonso gaat rijden voor Aston Martin
    BREEK: Alonso gaat rijden voor Aston Martin
  • Alonso: "Titels Verstappen toch niet meer waard dan die van Hamilton"

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Saoedie-Arabië 2023
Volgend bericht: Stand na GP Saudi-Arabië 2023 en 6 dingen die ons opvielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stay Positive zegt

    20 maart 2023 om 00:02

    Geweldig nieuws, hij heeft het volledig verdiend.

    Login om te reageren
  2. Zukunft1 zegt

    20 maart 2023 om 00:17

    Wat een held.

    Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    20 maart 2023 om 03:25

    “Ik haat goed aflopende verhalen” (quote van MopperSmurf). Ik ben wel blij voor Alonso maar wie troost RuSSeLL nu?

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      20 maart 2023 om 04:23

      Snitch Russel kreeg mooi de deksel op z’n neus 😜

      Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    20 maart 2023 om 03:53

    Terecht!

    Wat een ongelooflijk amateurisch gedoe weer bij de FIA.

    Login om te reageren
  5. rs72 zegt

    20 maart 2023 om 04:19

    Hier een wat meer gedetailleerde uitleg;
    https://youtu.be/zhRdmmJEeeQ

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      20 maart 2023 om 06:49

      Knap dat die lui binnen zo’n korte tijd zo’n video kunnen produceren.

      Login om te reageren
  6. Roskampies zegt

    20 maart 2023 om 06:04

    Ja verdiend, blij dat de regeln@kers niet gewonnen hebben gisteren. Zo een race neerzetten en dan 10sec door hij raakte de auto aan verhaal. Die steward moet bij de audits van banken gaan werken , dan gaan er wat minder failliet…

    Login om te reageren
  7. Richmond zegt

    20 maart 2023 om 06:15

    Nee de straf was nog steeds niet juist uitgevoerd. Maar de fia vond dat alleen het optillen van de auto, niet zo’n zware straf verdiende. Er was verder niet gewerkt aan de auto. Er is geen alternatieve straf, dus hebben ze her maar teruggedraaid. Maar waarom heeft dit allemaal zo kan geduurd?

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      20 maart 2023 om 10:10

      Het ligt iets anders. Aston Martin toonde met verschillende beelden aan dat eerdere straffen op eenzelfde manier werden ingelost en de auto met de krik ook werd aangeraakt en daaruit geen straf naar voren kwam. Een straf was daarom niet meer terecht naar mening van de wedstrijdleiding ook omdat de vraag naar voren kwam of het aanraken van de auto met de krik ook als werken aan de auto bestempeld kan worden.

      Login om te reageren
      • michaelras zegt

        20 maart 2023 om 10:16

        Iedereen gunt het Alonso natuurlijk, maar laten we wel zijn. Je blijft gewoon met je tengels van die auto af die 5 sec. Want die auto opkrikken bestaat uit

        1. krik er tegen aan
        2. even je gewicht erop

        dus krik er tegenaan zou hetzelfde zijn als luchtsleutel alvast even op de moer.

        Maar zoals gezegd, het is hem gegund hoor.

        Login om te reageren
        • theghost zegt

          20 maart 2023 om 16:30

          Ho wacht even! Je gaat er nu vanuit dat de auto ook echt opgetild is. Was dat ook zo dan?
          Zover ik begrijp is de krik er alleen tegenaan gezet. meer niet.

          Dat krik ertegenaan hetzelfde is als de luchtsleutel vast op de moer duwen hetzelfde is ben ik wel met je eens.
          Waar leg je dan de grens, als de krik tegen de auto zetten wel mag maar de luchtsleutel op de moer zetten niet, zou je scheef beleid voeren. Ik denk dat er zomaar een verandering van de regels gaat komen door dit verhaal….

          Login om te reageren
  8. flyerbunch zegt

    20 maart 2023 om 06:41

    Eind goed, al goed voor Alonso! Men toonde aan met de video’s dat in alle race klasses men juist hetzelfde deed en dus niet gestraft kon worden. Russel werd zelfs door Mercedes na de 1e penalty van Alonso al op de hoogte gesteld van de zogenaamde fout, dus ze zijn het nog niet verleerd bij Mercedes. Helaas voor hen leverde het psychologische spelletje hen deze keer geen punten op en was AM correct. De toon is wederom gezet!

    Login om te reageren
  9. Joost zegt

    20 maart 2023 om 07:00

    Fijn voor Alonso, maar wat een stelletje pannenkoeken vijf de FIA.

    Dan heb je als leiding al > 25 ronden de tijd om iets te bekijken en te beoordelen, kom je met de straf ná de podiumceremonie en dan blijkt het toch allemaal wel te kloppen wat AM heeft gedaan….

    Login om te reageren
  10. racerx zegt

    20 maart 2023 om 09:17

    Mooi zo! Maar men moet eens ophouden met het re-shuffelen van de podiumplaatsen nadat de ceremonie plaats heeft gevonden.

    Login om te reageren
  11. bietje zegt

    20 maart 2023 om 09:44

    Gerechtigheid, al was het wel slordig van het team dat zij Alonso überhaupt in deze positie brachten 🤷🏻‍♂️

    Geweldig hoe hij aan het eind, echt op de valreep, die 5+ seconden op Russell nog veilig stelde, echt een held deze man.

    Ik hoop dat hij 2e wordt in het WK achter Max 🙏🏻

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      20 maart 2023 om 11:01

      Is het in de eerste plaats niet slordig van Alonso dat hij niet juist in het vak stond bij de start? Of dit nou wel of geen voordeel geeft, er zijn regels voor.

      Login om te reageren
  12. Richmond zegt

    20 maart 2023 om 10:15

    Het is geneuzel over interpretatie van regels..je mag tijdens het inlossen van de straf niet werken aan de auto. Fia zei optillen is ook niet toegestaan, maar AM kwam met een papiertje ofzo waarop stond dat er een jurisprudentie ofzo was of algemeen afgesproken definitie dat optillen van de auto niet betekent dat er gewerkt wordt aan de auto. Maar tijdens de race was er nog discussie bij de media en Mercedes of de straf wel ingelost mocht worden tijdens een vsc of sc. Dar zou dan weer niet mogen.. het was een straf die na de race erbij opgeteld zou worden. Dus Mercedes en Russel dachten dat ze nog derde konden worden. Maar na de race ging het daar niet eens over, alleen over het werken aan de auto. Dus zowel de fia, als de media en ook Mercedes hebben lopen slapen.
    Maar de FIA gaat nu de bewoording aanpassen zodat optillen wel toegestaan is, zolang de auto verder niet wordt aangeraakt met de hand of gereedschap zoals een wheelgun of sleutel om de vleugels aan te passen.

    Login om te reageren
  13. HZW zegt

    20 maart 2023 om 17:25

    Als ze het gewoon simpel houden, dan veranderen ze de regel gewoon in, “totaal niet aanraken van de auto, dus ook geen krik er onder”.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North