Zoals je mag verwachten van ons, de stand na de GP Saudi-Arabië 2023. Daarnaast vielen er ons 6 dingen op afgelopen weekend.
En dat was race nummer 2. Weer eentje in de zandbak. Het enorme spektakel dat we van deze baan kennen bleef een beetje uit, helaas. Een uitvaller (de Aston Martin van Lance Stroll) viel uit waardoor er een safetycar uitkwam. Deze zorgde voor nog een klein beetje spanning.
De snelheid van Red Bull is ongekend, het team scoort wederom maximaal. Sterker nog, ditmaal hebben ze de snelste raceronde gehaald waardoor ze nu écht maximaal hebben gescoord. Dit leidt uiteraard tot de nodige hilarische voorspellingen: het gevecht tussen Verstappen en Pérez.
Enfin, er gebeurde voldoende op en naast de baan dat we eventjes met jullie gaan bespreken op deze maandagmorgen.
Opvallende dingen van afgelopen race
Voor dat we alle rangen, standen en overzichten doornemen, hier eerst een paar dingen die ons opvielen van de Grand Prix in Saudi-Arabië.
Verstappen pech!
De Red Bull was vorig jaar in het begin heel eventjes geplaagd door kinderziektes. Dit jaar lijkt daar ook een beetje sprake van te zijn. De RB19 kwam vorige race goed voor de dag, maar nu had Max Verstappen een probleem met de achteras. Dat zorgt wel voor een beetje spanning, de Nederlander was immers de topfavoriet om de race te winnen. Het is wel een klein smetje op het blazoen van Red Bull, dat verder in blakende vorm verkeerd. Ander dingetje, je ziet nu wat het verschil is tussen uitstekende rijder (Sergio Pérez) en een buitencategorie coureur (Verstappen). Het werd in de kwalificatie nog best spannend, terwijl Verstappen in Q1 een halve seconde sneller was dan Pérez.
ViaPlay verbetert (niet)
We zijn niet hier om telkens af te geven op de grote instantie die ervoor zorgt dat Nederland F1 kan kijken. Afgelopen race was heerlijk dramatisch. Het duurt lang voordat de race opstart, de race hapert om de paar minuten, het beeld is geregeld bijzonder korrelig. Als kers in de appelmoes hadden ze een nieuwe manier gevonden om de huisraden irriteren: het geluid viel constant uit. Leuk om te weten: deze irritatie kost tegenwoordig 16,99 euro per maand. Logisch dat men F1TV of een VPN gebruikt.
Perez en Verstappen
Sergio Pérez heeft een keurige prestatie neergezet. Hij doet precies wat hij moet doen: winnen als Verstappen niet vooraan rijdt. Pérez is altijd goed op stratencircuits. Ondanks dat Pérez de kans had om eventjes het WK-klassement te leiden, weet iedereen dat het slechts een momentopname zal zijn. Zelfs de vader van Pérez weet het.
Piastri is een echte
Geen punten of een rol van betekenis. De vorige race viel hij uit, waardoor wij hem nog niet konden beoordelen als F1-coureur. Maar Oscar Piastri is wel ‘een echte’ hij kwalificeerde zich uitstekend. Dat niet alleen, hij schroomt zich niet om het gevecht aan te gaan met zijn teamgenoot. Daarmee heeft McLaren eindelijk weer een duo dat op gelijk niveau presteert.
WEER Fernando
Die Aston Martin loopt als een malle, dat blijkt. Heel even dachten de criticasters dat de Aston Martin alleen op Bahrein snel zou zijn. Toegegeven, het verschil was minder groot dan vorige race, maar die Aston Martin lijkt een prima allrounder te zijn. Stroll had wat pech, maar daarvoor wel een paar mooie acties. Dat buitenom inhalen doe je alleen als je echt vertrouwen hebt in de auto. Het is echter Fernando Alonso die gewoon weer een podium pakt als die in de buurt komt. Wat een held.
De Vries keurig, maar kleurloos
Het is wel balen voor Nyck de Vries. Krijgt ‘ie de kans in de Formule 1, zit ‘ie bij AlphaTauri, een team dat nog niet echt uit de verf komt. Zelf was De Vries in de kwalificatie niet geheel foutloos, maar het ziet er niet slecht uit voor de komende races. Vergeet niet dat De Vries in zijn laatste stint dezelfde tijden reed als de jongens achter in de top 10. Die punten komen vanzelf, maar hij moet wel Yuki Tsunoda achter zich laten, iets dat nog niet lukt.
Rijderskampioenschap
Die snelste raceronde die beide coureurs niet mochten rijden, pakte Verstappen toch. Dat is het verschil tussen een topcoureur en prima coureur. Alonso staat derde in het kampioenschap. Carlos Sainz, George Russell en Lewis Hamilton zitten heel erg dicht op elkaar. Onderaan zien we het eerste punt voor Kevin Magnussen.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2023 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 44 | |
2 | 43 | |
3 | 30 | |
4 | 20 | |
5 | 20 | |
6 | 18 | |
7 | 8 | |
8 | 6 | |
9 | 4 | |
10 | 4 |
Constructeurskampioenschap
De tijdstraf van Alonso komt Aston Martin wél duur te staan. Mercedes is niet supersnel, maar wel stabiel (en betrouwbaar) en stijgt naar P2 ten koste van Aston. Alpine F1 Team deed goede zaken en gaat voorbij aan concurrent Alfa Romeo. Haas stijgt naar P7 door het optreden van Magnussen. McLaren en AlphaTauri zijn puntloos.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2023 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Pos | Team | Punten |
---|---|---|
1 | 87 | |
2 | 38 | |
3 | 38 | |
4 | 26 | |
5 | 8 | |
6 | 4 | |
7 | 1 | |
8 | 1 | |
9 | 0 | |
10 | 0 |
Kwalificatieduel
De oudjes doen het goed dit weekend! Magnussen maakte vorig jaar gehakt van Mick Schumacher in de kwalificaties, maar Nico Hülkenberg heeft tot nu toe de overhand op K-Mag. Wat dat betreft heeft Gunther Steiner die goede call gemaakt. Ook Alonso gaat als en komeet, alhoewel Stroll niet ver achter blijft. Piastri zette een topprestatie neer door vlak achter Hamilton kwalificeren. Russell weet overigens wederom Hamilton te verslaan. Dat hadden we niet verwacht, Hamilton had de tweede helft van het seizoen de overhand. Pérez staat nu gelijk met Verstappen. Vergeet alleen niet dat de Nederlander wel een halve seconde sneller was in Q1.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2023 in het kwalificatieduel is als volgt
Team | Coureur | Coureur |
Red Bull | Verstappen (1) | Pérez (1) |
Ferrari | Leclerc (2) | Sainz (0) |
Mercedes | Russell (2) | Hamilton (0) |
Alpine | Ocon (2) | Gasly (0) |
McLaren | Norris (1) | Piastri (1) |
Alfa Romeo | Bottas (1) | Zhou (1) |
Aston Martin | Alonso (2) | Stroll (0) |
Haas | Magnussen (0) | Hülkenberg (2) |
AlphaTauri | Tsunoda (2) | De Vries (0) |
Williams | Albon (2) | Sargeant (0) |
Snelste raceronde
Nou, het zeg er lang naar uit dat Sergio Pérez het extra punt zou pakken voor de snelste raceronde. Verstappen zijn auto was niet denderend en die van Sergio wel. Verstappen reed kalmpjes aan tot de laatste ronde om even flink aan te zetten. En dat deed hij met verve: een 1:31.9 is echt bijzonder snel.
De onderlinge stand na de GP Saudi-Arabië 2023 qua snelste racerondes is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Zhou | Alfa Romeo | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day:
Dat is bijna zonder uitzondering de underdog. Wat ook altijd scoort is een coureur die heel veel plaatsen wint in de race. Verstappen ging van P14 naar P2. Heel erg knap, vonden de stemmers: 26% van de mensen vonden Verstappen de Driver of the Day.
De onderlinge stand na de GP Saudi-Arabië 2023 qua Driver of the Day nominaties is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 |
Max Verstappen | Red Bull | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de race goed voorspeld?
Alledrie de redacteuren zagen in Verstappen de gedoodverfde winnaar. Net als alle wedkantoren. Het was dus wel eventjes spannend, want op een stratencircuit zet je een P15 niet zo snel om in racewinst.
De stand na de GP Saudi-Arabië 2023 in het redactie-klassement is als volgt:
Redacteur | Punten |
Jaap (VER, PER, ALO) | 17 |
Michael (VER, ALO, RUS) | 7 |
Wouter (VER, PER, HAM) | 3 |
Goede coureur = 1 punt, goede coureur op juiste positie: 5 punten
Deze Grand Prix zijn al verreden:
- 5 maart | GP van Bahrein
- 19 maart | GP van Saudi-Arabië
Deze Grands Prix staan nog op de kalender
Grand Prix | Circuit | Datum |
---|---|---|
Verenigde Arabische Emiraten | Yas Marina Circuit | 06 dec – 08 dec |
De eerste meters van de GP van Australië worden verreden op 31 maart om 03:30: lekker vroeg opstaan dus!
Johanneke zegt
Zolang de RB niet kapot gaat zie ik geen enkele reden dat ze niet iedere race 1-2 pakken. Die auto is zoveel sneller dan de rest, dat ik ze zelfs nog in Monaco zie inhalen in de DRS zone.
(Tabel constructeurs en tekst erboven klopt niet overigens)
brammetjedeb zegt
Hij ging van 15 naar 2 toch?
Waarom parkeert hij nou zijn auto ik de pit? Per ongeluk?? Wat een mannetje is het ook…
Dr.Dre zegt
Omdat het team hem dat opdraagt via de boordradio, dus…..
brammetjedeb zegt
Is dat zo? Die heb ik echt gemist, en bij viaplay ook. En zo gaan verhalen een eigen leven leiden, slecht eigenlijk…
Pixed zegt
Als RB Pérez aanmaant om tragere rondetijden te rijden dan Verstappen, dan heeft dat nog weinig met sportiviteit te maken. Het feit dat Verstappen anno 2023 er nog steeds in slaagt om met een, laat ons eerlijk zijn, superieure wagen van plaats 15 naar een podiumplaats te rijden in een halve wedstrijd, vind ik jammer voor de sport. Misschien moet de F1 wel eens kijken naar andere takken in de autosport, waar er bv met extra gewicht wordt gewerkt. Het kan ons toeschouwers alleen maar extra spanning/spektakel opleveren.
michaelras zegt
klagen over een sport is meer dan 50% van de entertainment waarde toch ;-) !?
Dus het gaat nog prima met F1
Richmond zegt
Ja en nee. Perez moest gewoon naar huis cruisen om de overwinning veilig te stellen, maar hij wilde zeker weten dat Verstappen dat ook zou doen. Tegen Verstappen was ook gezegd dat hii niet voor de snelste ronde hoefde te gaan, maar deed dit toch..en toen zeiden ze tegen pereZ dat hij ook maar mocht doen wat hij wilde. Dus het team wilde gewoon 1-2 met evt snelste ronde voor pereZ (en als iemand anders die had gehad, was het ook prima). Maar doordat Verstappen zich daar niet aan wilde conformeren, omdat dat ene puntje betekende eerste of tweede in het wk, is hij er voor gegaan. Ofwel het team heeft Max niet onder controle en moet meegaan in wat die wil. Dit kan in de loop van het seizoen nog lekker klappen.
SpiderIV zegt
Dat ViaPlay probleem herken ik niet. Uitstekende verbinding op 2 schermen (race en Verstappen onboard).
Ander opvallend punt: de sluimerende vete binnen RedBull. Dat gaat nog wat vuurwerk geven tussen beide coureurs, beide vaders (wat een oorwurm die Jos) en team wat eea maar beperkt kan managen.
pomoek zegt
Ik begrijp dat het inderdaad alles behalve koek en ei is tussen de 2 kampen. Overigens zag ik Vermeulen Perez wel feliciteren, die kan dat blijkbaar opbrengen.
ronnys zegt
De vorige wedstrijd was echt dramatisch kwa beeld kwaliteit, regematig blokkerig, en even stotteren.
Nu was ik beter voor bereid en kon ik kiezen voor backup feed zonder commetaar. Die was vorig jaar ook veel stabieler.
Met alternatief commentaar erbij was het prima!
Maar het hoofd kanaal heeft tot nu toe elke wedstrijd nog problemen gehad met de kwaliteit.
Robert zegt
Het was mooi voor Verstappen (en al z’n fans) dat hij vanaf P15 nog naar P2 wist te rijden én tegen de teamorder in de snelste raceronde wist te pakken (en daarmee de leiding in het kampioenschap wist te behouden), maar verder vond ik die race weer doodsaai. En met het m.i. onnodig inzetten van die safety-car werd met name Ferrari ook nog eens enorm benadeeld.
Mercedes lijkt, in navolging van Ferrari, ook helemaal de weg kwijt te zijn qua teamstrategie; waarom in vredesnaam laat je Hamilton op de harde band starten als verder vrijwel het hele veld op mediums start?
Ook bij Pérez lijkt het vertrouwen in het team niet 100% te zijn, toen deze zo’n tien ronden voor het einde te verstaan kreeg dat hij de stabiele rondjes 1:32.6 moest afvlakken naar 1:33, vond hij het hoorbaar vreemd, omdat Verstappen met eenzelfde pace reed. Zoals commentator David Croft terecht opmerkte: “he seems to be feeling a little suspicious here”. Tel dat op bij het eerder genoemde negeren van de teamorder door Verstappen en je zult snappen dat de relatie tussen die twee nooit meer dan ‘puur zakelijk’ zal worden omschreven.
Tot slot: de weergave bij F1TV was helaas ook niet perfect; naar het einde van de race toe bleef het beeld een aantal keren bufferen en af en toe viel de resolutie ook kortstondig terug naar 480p of zelfs 320p. Blijkbaar kan men de toestroom van kijkers die pas tegen het einde inschakelen ook niet goed aan.
pomoek zegt
Heel vermakelijk was de race niet. Opvallend is dat in deze race de rondetijden toch echt wel lager lagen dan die van vorig jaar. In Bahrain wisten ze nog wat sneller te zijn. McLaren was dramatisch slecht, Tsunoda doet het best wel goed, en wat is er met de Ferrari’s? Die waren op de harde band helemaal nergens.
Als deze race het beeld is voor de rest van het seizoen dan verwacht ik wel dat de FIA aan het einde van dit jaar gaat ingrijpen. Dan komen er wijzigingen aan in het regelement. Ik denk dat de uitslag hetzelfde was geweest als Verstappen van P20 zou zijn gestart.
Best een zure Verstappen overigens na de race.
porker zegt
Baan was dan ook ietwat aangepast. Luister F1 nation.
pomoek zegt
ah ok, dank.
Richmond zegt
De baan aanpassingen hadden niks te maken met de banden..was alleen wat muren die verder weg zijn gezet voor het betere zicht.
ronnys zegt
Zo geweldig was de laatste ronde van Max nu ook weer niet!
Alonso en Russel die reden op een paar tienden na dezelfde tijd. Dus ik denk dat er nog wel meer in had gezeten als hij echt gewild zou hebben.
Richmond zegt
Ik heb viaplay gekeken via iptv en dat werkte prima. Overigens klopt de tekst niet bij de constructeurs tussenstand. AM is tweede en niet Mercedes. De tijdstraf heeft ze niks gekost. De tabel klopt wel.
chrisvis zegt
Eerst zetten ze bij de Fia nodeloos een sc in(veiliger kon stroll toch echt niet gaan staan), dan die extra straf voor alonso van 10 sec om deze achteraf gewoon terug te draaien…waarschijnlijk was hun kwartje gevallen dat dit de man gaat zijn die nog een beetje spankracht kan geven aan huidig wk. Tegen de zomerstop is red Bull met de vingers in de neus wk geworden en vind de neutrale fan het niet meer de moeite om 2 uur naar een voorspelbare, slaapverwekkende race te kijken. Daar sta je dan in de USA met je kampioenschap…
Richmond zegt
Ik denk dat de neutrale fan blijkt kijken, want die vinden F1 leuk en vinden altijd iets om voor te juichen. Alonso die weer mee doet of een piastri die leuke dingen laat zien. Het zullen misschien fans zijn van Mercedes en of Ferrari die afhaken. Maar F1 heeft altijd periodes gehad met dominante teams.
toniominestrone zegt
Ik heb alle races op Viaplay gekeken ( laptop en tv) en nog nooit een enkele hapering meegemaakt, snap al die commotie niet, ik denk dat er veel lui mee willen huilen met de wolven en gewoon te beroerd zijn geld uit te geven aan een knappe verbinding.
Gulli zegt
Die actie van Alfa Romeo met Bottas snapte ik ook niet helemaal. Dan rij je stijf achteraan en dan ga je wisselen naar softs om die snelste ronde te kunnen pakken. Tot zover snap ik het nog, je wil toch een beetje in de picture rijden en de grote jongens een klein beetje wind uit de zeilen nemen. Helemaal prima. Maar waarom doe je dat dan met nog 13 rondjes te gaan!? Hoe lang denk je dat die zachte banden het volhouden in quali-mode?? Die banden hebben hooguit 2-3 rondjes volle grip voordat ze over the hill zijn, en dan? Dan hebben de andere teams nog 10 rondjes de tijd om (met inmiddels weer lichtere auto’s) de tijd nog eens dunnetjes over te doen.
Idee: 9+
Uitvoering: 6-
Arno's zegt
Wat mij opviel was dat er een onnodige safetycar ingezet werd. De show werd door de FIA geregiseerd