Het team van Yuki Tsunoda voelt zich genoodzaakt om alle complotdenkers van repliek te dienen.
Ja, wie had dat gedacht? Van iedere race een held, naar een coureur in het middenveld. Lewis Hamilton had zomaar in een Telfort-reclame kunnen spelen. Mercedes heeft echter de weg omhoog weer gevonden. Sterker nog: Hamilton had gisteren bijna het Max Verstappen-feestje verpest. Bijna.
Goed, over dat laatste valt te discussiëren, maar Toto Wolff denkt ik in ieder geval dat Hamilton had kunnen winnen. Helaas voor Mercedes gooide Yuki Tsunoda roet in het eten, door zijn AlphaTauri stil te zetten op de baan. Dit was meteen voer voor allerlei complottheorieën.
Dit heeft AlphaTauri de nodige haat bezorgd vanuit het kamp van Lewis Hamilton. In hun ogen hadden ze Hamilton van de overwinning beroofd. Ook Red Bull-strateeg Hannah Schmitz kreeg wat minder fijne reacties over zich heen.
AlphaTauri voelt zich nu genoodzaakt te reageren en heeft een statement de wereld in gestuurd. Daarin valt te lezen: “Het is ontzettend ontmoedigend om het taalgebruik en de reacties te zien die gericht zijn op ons team en Red Bull Racing’s hoofdstrateeg, Hannah Schmitz.” Zulk haatdragend gedrag kan volgens het team niet worden getolereerd.
“Yuki had een technisch probleem dat het team niet meteen ontdekte, waardoor hij op de baan moest stoppen. Om iets anders te suggereren is beledigend en categorisch onjuist.” AlphaTauri benadrukt dat ze altijd onafhankelijk, eerlijk en sportief gehandeld hebben.
Dat is dus duidelijke taal van het team. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of ze hier überhaupt op moeten reageren. Als iedereen gaat reageren op alle haatreacties op het internet zijn we nog wel even bezig. We moeten er wel bij zeggen dat het deze keer niet alleen om reacties op Twitter ging. Er waren ook commentatoren die dingen insinueerden. En Toto Wolff niet te vergeten.
Voor de geïnteresseerden: het complete statement is te lezen op de Instagram-pagina van AlphaTauri.
Update 9-9: Inmiddels heeft Yuki Tsunoda zelf ook gereageerd in een interview. Hij gebruik iets minder tactische bewoordingen dan zijn team. Op de vraag waarom hij denkt dat fans cynisch zijn antwoordt hij: “Ik wil het niet weten. En het kan me ook niet schelen.” Hij raadt de completdenkers aan een MRI-scan te doen om te kijken wat er mis is met hun hersenen.
Tsunoda geeft ook aan dat hij niet eens wist dat Max in P1 of P2 reed. “Red Bull boeit me niet omdat ik gefocust ben op mijn taak.” Dat is dus duidelijke taal van Yuki, zoals we van hem gewend zijn.
Bron: Racer.com
harrie zegt
Mooie bitchslap naar Toto.
En terecht.
SanderB zegt
Toch wel erg dat Toto dit voor een groot deel gevoed heeft. Hij en Lewis hebben altijd het hoogste woord over respect, maar lijkt er op dat dat maar een kant op werkt
Robert zegt
Dit dus. Mensen hebben veelal geen remmingen meer zodra ze anoniem vanachter een ip-adres los gaan, en het is daarom zeker ook de verantwoordelijkheid van de personen met invloed om dat te voeden met verstand i.p.v. emoties.
Ik heb het vorig jaar ook al gezegd en gelezen: ik denk dat moederbedrijf AMG Mercedes wel eens mag gaan nadenken of het zijn merknaam wel wil verbinden aan dit soort vieze spelletjes.
Ook de FIA zou zich hierin niet onbetuigd moeten laten. Zij zullen elk incident, groot of klein, willen analyseren. En het lijkt me ook niet in het belang van de Formule 1, als teammanagers denken dat de beslissing niet meer bij de finishvlag valt, maar achter een vergadertafel of rechtbanktoog.
dawwg zegt
Vergeet niet de Engelse pers historische gezien by far de ergste riool-pers en meest haat-zaaiende media ter wereld is; Adolf zou er jaloers op zijn. En het is nog maar een paar jaar geleden – toen het Toto en Lulu imperium nog geen scheuren vertoonde; voordat Max in 2015 de F1 zo ongeveer in z’n eentje van de commerciele ondergang redde – dat het de races bijna altijd een grote optocht waren met command Sir H. vooraan die de orders uitdeelde en iedereen die maar moest bukken, inclusief de FIA. De haatcampagne van het afgelopen 1.5 jaar zijn de laatste stuiptrekkingen van een regiem dat haar greep verloren heeft ….
lekkaah zegt
2015… voelt als gister
Benny_Weisz zegt
Dus alle koekwouzen en wappie’s schreeuwen moord en brand op de “sociale latrine” en AlphaTauri verlaagd zich als team tot hun niveau door ze van repliek te dienen?….had ik nooit gedaan
drdre1 zegt
Maar gij bent ook nie wijs. 😊
Johanneke zegt
Blijft moeilijk dom om iemand die zijn riemen al losgemaakt had met 3 ronden achterstand toch weer de baan op te sturen.
Toch heb ik niet de drang om iemand uit te schelden of te bedreigen, geen waarom.
marvel82 zegt
En de SC situatie door Bottas dan??
Jozo zegt
Het verbaasde me altijd hoe Alpha Tauri het eigenlijk verklootte voor Red Bull.
Kwalificaties in Mexico en Qatar vorig jaar schieten me zo snel te binnen. Volgens mij zijn er nog wel wat meer van dit soort incidenten geweest.
Poulusma zegt
@machielvdd
‘Ja, wie had dat gedacht? Van iedere race een held, naar een coureur in het middenveld. Lewis Hamilton had zomaar in een Telfort-reclame kunnen spelen.’ Heel sterk dit 🤣🤣🤣
jaapiyo zegt
Het was wel duidelijk in het nadeel van Merrie op dat moment. De boordradio van Yuki is ook gek, niet zozeer van Yuki maar wel zijn engineer. Eerst zegt ‘ie duidelijk stop on track. Dan komt er geen SC, wordt ‘m verteld rijd maar weer aan. Vervolgens laat Yuki al bij het naar binnen rijden weten dat zijn diff volgens hem stuk is. Alsnog doen ze die pitstop en moet ‘ie zo nodig weer de baan op. Al bij het wegrijden zegt Yuki dat er nog steeds een probleem is. Toch zegt zijn team rijd de pit uit en zet ‘m ergens veilig neer op het circuit. Hoezo dan? Je kan ‘m ook einde pitstraat parkeren. Kortom: ik geloof wel dat het diff kapot was en dat Yuki van niks weet…maar het is F1 en het zou me niet verbazen als de AT pitmuur wat gefreestyled heeft.
https://m.youtube.com/watch?v=qw42YDhaSQQ
harrie zegt
Italiaanse teams doen wel vaker onnavolgbare dingen.
quincy zegt
Alhoewel ik er van overtuigd ben dat het geen opzet was om RBR te helpen, is het raar gelopen met Yuki. En waarom dat zo was mag van mij best onderzocht worden, om in de toekomst te verbeteren/voorkomen bij de andere teams.
pomoek zegt
@jaapiyo: Ik hoorde op “de race” podcast dat mensen vaak liever een complot zien, terwijl er eigenlijk sprake is van incompetentie. Zo ook hier. Bij AT zitten niet de toppers die Mateschitz inhuurt, die werken bij Red Bull. Ik kan me afgezien daarvan goed voorstellen dat ze niet meteen vertrouwen op de informatie van hun coureur, die een paar minuten eerder nog zegt dat zijn wielen eraf liggen. Dan zou ik ook zeggen: Ga maar even een stukje rijden Juki, dan zien we wel verder.
En ook: Waarom zou Red Bull dit doen in een race waarin Verstappen hoe dan ook een grote kans heeft de race te winnen? Waarom niet in Oostenrijk 4 races geleden toen Verstappen tot 3 keer toe werd ingehaald door Leclerc?
De winst die er te behalen is was zo klein, en het risico op uitsluiting uit het kampioenschap als de FIA hier achter zou komen, is 100%, met de nodige consequenties voor de medewerkers van Red Bull daarbovenop. Echt 0% kans dat Horner dit risico gaat lopen.
karhengst zegt
Dat is ook het probleem met complotten. Zodra je er een beetje verder op in gaat valt het van de onlogica uit elkaar. Laat staan wanneer je er dezelfde logica op toepast die gebruikt wordt om in de eerste instantie tot het vermeende complot te komen.
sportevo zegt
Ik wil best geloven dat Alpha Tauri van tijd tot tijd een beetje ingezet wordt in dienst van Red Bull. Uiteindelijk is het dezelfde eigenaar die het bonnetje betaald.
In Qatar vorig jaar had ik dat idee wel evenals dat ik het op Spa ook wel vreemd vond dat de twee Alpha Tauri’s vanuit de pits startten terwijl een Verstappen daarachter stond. Gisteren had ik dat idee niet.
Dat Toto (terecht) zegt dat als het hier om een kampioenschap zou gaan, hij vraagtekens bij de actie zou zetten snap ik toch ook wel weer met de geschiedenis van Singapore 2008 in het achterhoofd. De actie van Alpha Tauri was erg vreemd maar vast niet opzettelijk opgedrongen. Verstappen had hem toch wel gewonnen.
Peter zegt
Bedankt yuki !
sportabgasanlage zegt
Die pensionado Hans van Loozenoord bij de NOS insinueerde het ook. Pastte mooi in het rijtje: door de boordradio’s heen praten, coureurs door elkaar halen, verkeerde compounds benoemen en gebeurtenissen op de baan niet opmerken. Jeroen Bleekemolen deed ’t ’n stuk beter wat mij betreft. Die insinueerde niks.
alfagtv6 zegt
Volgens mij word het tijd dat Wolff en Hamilton met pensioen gaan. Jarenlang op kop gereden zonder enige weerstand en nu ze moeten werken voor hun geld is het klagen, huilen en beschuldigen.
gregorius zegt
Ik ben van het pro-klagen van Wolff kamp.
Zonder het klagen, is zo’n race gelijk over.
Nu kunnen we nog genieten van de verliezers die hun verliezen niet kunnen accepteren.
mc96 zegt
Toto is er niet mee begonnen hoor. Op Engelse racesites gingen de diehard Hamilton fans gelijk al los. Toto is alleen aangehaakt bij het sentiment.