• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina B5 en D5 S: kanonnen tot 621 pk

Auteur: RubenPriest, gepost 11 juni 2020 om 07:52 – 22 Reacties

Alpina B5 en D5 S: kanonnen tot 621 pk

De vernieuwde Alpina B5 en D5 S zijn om door een ringetje te halen.

Ruim twee weken geleden kregen we de BMW 5 Serie LCI voorgeschoteld. Uiteraard komt Alpina met zijn eigen saus voor de 5 serie in vorm van de B5 en de D5 S. In vergelijking met zijn voorganger is het vermogen toegenomen en is uiteraard het uiterlijk opgefrist.

Alpina B5 en D5 S

Alpina B5

We beginnen met de benzinebom in vorm van de B5. Waar het uitgaande model het moest doen met ‘slechts’ 608 pk, geeft de nieuwe je 621 pk en 800 Nm koppel. De 4.4-liter geblazen achtcilinder snelt je in slechts 3,4 seconden naar de 100. De Touring is met 3,6 twee tienden langzamer. De sedan gaat door tot 330 km/u, de Touring houdt het bij 322 km/u voor gezien.

Alpina B5 en D5 S acherkant

Alpina D5 S

De D5 S heeft een 3.0-liter zescilinder turbodiesel onder de kap. In vergelijking met het oude model gaat de auto er 20 pk op vooruit. Het dieselkanon is nu goed voor 408 pk en 800 Nm koppel. De sedan accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/u. De Touring heeft 4,6 seconden nodig voor hetzelfde sprintje. De topsnelheid ligt op 286 km/u voor de sedan en 283 km/u voor de Touring.

Alpina B5 en D5 S combo

Alpina B5 en D5 S

Beide auto’s zijn vierwielaangedreven. En beide auto’s kunnen optioneel uitgevoerd worden met een sperdifferentieel. Dit laatste is aan te raden, zeker in het geval van de B5 die dik over de 600 pk gaat. De remmen kunnen tevens tegen bijbetaling van een upgrade worden voorzien.

In Duitsland beginnen de prijzen bij 92.500 euro voor de D5 S sedan. De Touring kost er 95.500 euro. De Alpina B5 begint bij 117.700 euro voor de sedan en 120.700 euro voor de Touring. In beide gevallen mag je er voor de Nederlandse bedragen nog een slok BPM en extra BTW bij optellen.

Ook interessant!

  • Kiezen maar: BMW M5 of tóch een Alpina B5?
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • BMW 2 Serie: 374 pk zes-in-lijn en meer sappige details

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, alpina, b5, BMW, D5

Vorig bericht: « 8 gave (en vrij recente) concept cars van Volkswagen op een rij
Volgend bericht: De Peugeot 308 mag nog even blijven »

Lees Interacties

Reacties

  1. Goed_Koopman zegt

    11 juni 2020 om 08:06

    Met het M-pakket als basis. Vroeger een no go voor Alpina. Wordt wel steeds minder onderscheidend zo.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      11 juni 2020 om 08:57

      @goed_koopman: vermoed dat de basismodel enkel met m pakket komt en daarom zo is

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        11 juni 2020 om 09:05

        @tortuga: Bij het huidige/vorige model was dat toch net zo? Die is volgens mij ook alleen als m550i geleverd.

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          11 juni 2020 om 09:06

          @kareljansen: mijn excuus, de touring natuurlijk helemaal niet..

          Login om te reageren
      • dalmore zegt

        11 juni 2020 om 10:58

        @tortuga: M-pakket als standaard? Als dat zo is heeft de M(pakket)-naam écht volledig zijn waarde verloren.

        Login om te reageren
        • tortuga zegt

          11 juni 2020 om 13:27

          @dalmore: bedoel dan eerder naar het model m550i

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 juni 2020 om 11:38

        @tortuga: Het is natuurlijk een kleine moeite om de bumpers van het M-pakketje even te vervangen door de originele bumpers.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 juni 2020 om 11:39

      Volgens mij zijn de nieuwe B3 en D3 de eerste modellen waarbij ze inderdaad op basis van het M-pakket werken.

      Login om te reageren
    • EnthousiaST220 zegt

      11 juni 2020 om 14:58

      @goed_koopman: ik vond Alpina eerst een no go omdat ze die suffe basisuitvoering als uitgangspunt namen

      Login om te reageren
  2. florisje zegt

    11 juni 2020 om 09:07

    Heerlijk zo’n Touring!

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    11 juni 2020 om 09:08

    Tja, het is een heel fijn ding, maar de pre-facelift is mooier. Mede daar die gewoon normale tellers heeft, en niet gebaseerd is op een M-pakket.

    Login om te reageren
  4. trolle zegt

    11 juni 2020 om 09:51

    Doe mij maar een donkergroene B5 touring aub

    Login om te reageren
  5. alpina007 zegt

    11 juni 2020 om 10:09

    Grappig dat de waarden van 0-100 en qua top hetzelfde zijn gebleven. Wel jammer dat de mistlampen weg zijn en dat het teveel op een M lijkt. Verder prima auto ?

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      11 juni 2020 om 10:25

      @alpina007: de benzine gaat er qua vermogen ook maar 2% op vooruit en de diesel 5%. Er is denk ik veel meer nodig om ze nog sneller te maken, vooral de benzine krijg je denk ik niet makkelijk een halve sec rapper. Zijn ook geen lichte auto’s natuurlijk.

      Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        11 juni 2020 om 10:30

        @ouwedibbes83: ik denk persoonlijk dat nu de m550d er niet meer is, dat ze op papier wat meer vermogen hebben opgegeven. Want die van mij zit standaard al op 420pk ipv 388pk en 850nm ipv 800nm. Zal eens navragen bij Alpina wat er veranderd is

        Login om te reageren
  6. bimmerfan zegt

    11 juni 2020 om 10:10

    Hebben hebben hebben!!!!

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    11 juni 2020 om 10:38

    Ik kan niet zeggen dat ik m na de update m er mooier op vind geworden.

    Maar zelfs als BMW fan, zou ik toch eerder voor een MB E63S gaan.

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    11 juni 2020 om 11:40

    Toch wel erg fijne auto’s hoor! Liever dit dan een M5.

    Login om te reageren
  9. jippie zegt

    11 juni 2020 om 12:09

    Toch best knap dat Alpina van iets lelijks dan toch altijd weer iets net minder lelijks weet te maken.

    Login om te reageren
  10. rikus zegt

    11 juni 2020 om 13:02

    Eerder was een Alpina iets speciaals. Dat zag je aan het uiterlijk, aan het vermogen, aan het interieur. Tegenwoordig heeft een Alpina een ietsie pietsje meer vermogen, striping en Alpina Logo’s. That’s it.

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      11 juni 2020 om 19:24

      @rikus: hmm, ik vraag me af of dat ook echt zo is. Ik denk dat ze wel wat meer aangepast hebben dan de dingen die jij nu noemt.

      Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        11 juni 2020 om 20:04

        @mennok: onderstel, remmen, interieur, software etc etc

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North