Met deze elektrische vliegmasjienbouwer gaat de niet-failliete Victor Muller de wereld zoals wij die kennen op zijn kop zetten.
Een leuke scoop van onze vrienden van Spyker-Saab Blog: zij vonden uit dat Volta Volaré uit de Amerikaanse staat Oregon de nieuwe mysterieuze partner is waarmee Muller zijn toekomstplannen bekokstooft. Dit concern werkt al enige tijd aan een elektrisch vliegtuig met range-extender, de GT4.
De grote baas van Volta, een knapperd die zo van de set van Top Gun schijnt af te zijn gelopen, luistert naar de naam Paul R. Peterson. Hij noemt zichzelf sinds 2007 Chief Evangelical Officer (CEO) van zijn bedrijf. Cute. Daarnaast beschikt Peterson over een talenknobbel, hij spreekt Russisch, Japans, en Mandarijn. Dit komt mooi van pas als in de nabije toekomst weer eens ergens in een ver land om geld gebedeld moet worden, dan kan hij mooi tolken voor Muller.
Een officiële bevestiging blijft nog uit, iedere betrokkene houdt de kaken stijf op elkaar, maar onze bron is doorgaans redelijk goed geïnformeerd. Als ik nog een naamsuggestie voor het eerste product mag doen: Icarus lijkt me wel toepasselijk voor een hoogvlieger als Muller. Nietwaar?
rolov zegt
Laat hem dan maar niet te hoog gaan vliegen… ;) tja wat moet je er verder van zeggen. Zoals altijd is het afwachten wat de tijd brengt en dat ik meestal weinig bij VM.
bmwalpina zegt
Gaan we weer: ‘Het houdt niet op, niet vanzelf’
Doorbijtertje hoor, die VM
nvn1993 zegt
@bmwalpina: achja. Hij zal nu wel met vliegende varkens komen ofzo. Denk dat een definitief einde er snel aankomt.
jordip zegt
Die muller is net een duracel konijntje, het blijft maar gaan en houdt niet op.
ericd zegt
@jordip: ja, maar dan wel een Duracel rabbit uit de hoge hoed ;-) Overigens verwacht je eerder een samenwerking met Tesla… als het zo goed is. Raar een beetje is dat VV elecrisch combineert met een 180 pk sterke range extender met 23 gallons aan boord. Een electromotor voor een vliegtuig maakt natuurlijk wel heel veel sense vanwege het onderhouds- en storingsvrije karakter in vergl. met een ICE.
jrsmoke zegt
Als het bij deze niet lukt, zal Müller waarschijnlijk bij Boeing aankloppen.
gregorius zegt
Machtig mooi geschreven!
f40racer zegt
Vallen en opstaan
motoragent zegt
@f40racer: Als vliegtuigfabrikant zou ik liever niet leren door te vallen. Ik acht de kans klein dat je dan weer opstaat.
f40racer zegt
@motoragent: Agenten.. ze blijven bijdehand
mashell zegt
Als electrische auto’s al zwaar zijn en een beperkte range hebben vermoed ik dat de range van een electrisch vliegtuig in meters moet worden uitgedrukt.
motoragent zegt
@mashell: Vandaar de range extender. De propellor wordt elektrisch aangedreven, de range extender zal wel constant staan te draaien om de elektromotor van stroom te voorzien, met misschien een klein accupakketje ertussen als buffer.
21turbo zegt
passen goed bij elkaar, beide luchtkastelen…
Dutchdriftking zegt
Het idee is leuk, maar net als alle andere ideeën van VM nogal kansloos.
w0o0dy zegt
@sir_smokalot: mucho plusses voor Icarus
sydney zegt
Icarus..Ik moest lachen.
stephane8200 zegt
1 voor de Icarus link. Het kopen van een Spyker lijkt me ook een Tantalus kwelling.
PeugeotGTI zegt
Icarus, briljant! Past perfect bij (te) hoogvlieger Victor.
norge zegt
De spyker vliegtuigen zullen net zo goed verkopen als de auto’s…
Ferry_76 zegt
Die meneer bouwt geen vliegtuig, hij bouwt een bestaand model (De Velocity XL) om naar een hybride. Althans, dat is de bedoeling. Ik vind alleen een hoop berichten uit Mei 2012 dat ermee getest gaat worden, maar verder kan ik niets vinden waaruit zou blijken dat het ding al gevlogen heeft.
lemster zegt
Victor Muller is gewoon een zakenman. Hij investeert waar hij kansen ziet. Dat jij of ik die misschien niet zien betekent niet dat het een slecht idee is. Zijn fortuin heeft hij echt niet verkregen met dom zijn. Al die opmerkingen over luchtkastelen etc. is nogal kortzichtig, want hij heeft veel meer gedaan dan alleen Spyker en Saab.
Esprit_de_Flandre zegt
Wel leuk, zo’n semi-elektrisch vliegtuig. Past wel bij Spyker.
Misschien kan een verhuis van de gehele Spyker-operaties naar de US een echte start betekenen voor het merk…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Want laat ons eerlijk zijn, als je in NL je hoofd boven het maaiveld steekt…
wreck zegt
@Esprit_de_Flandre:
…. en dan ingelijfd worden door @apple #spykercars #vm #Cupertino
Gulli zegt
Da’s mooi, kan hij met zijn eigen elektrische vliegtuig naar zijn luchtkastelen vliegen :)
ericd zegt
Naar verluidt zouden ze ook bezig zijn met een opvolger van nu al de JSF. Nix bijtanken in de lucht, zonnecellen zorgen voor de nodige extra sju.
mrrallycross zegt
Alles waar die muller aan meewerkt ga ik niks mee doen
kobus1967 zegt
Icarus voor het vliegtuig en feniks voor een auto, want Victor rijst steeds weer op uit zijn as.
Hupke zegt
Leuk Smoke, echt leuk geschreven.
Wat Muller zegt klinkt anders zo gek nog niet, Spyker is een merk waarom sommigen ondertussen al van gehoort hebben. En als de technologie er al is…
wreck zegt
…. en dan ingelijfd worden door @apple #spykercars #vm #Cupertino