• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 Nm

Auteur: Author, gepost 13 mei 2015 om 19:06 – 58 Reacties

Afbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 NmAfbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 NmAfbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 NmAfbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 NmAfbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 NmAfbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 NmAfbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 NmAfbeelding Alpina D4 Cabrio: dakloos dieselen met 350 pk en 700 Nm

Alpina D4 Cabrio
En ook nog eens een geslaagd uiterlijk. Goed bezig!

Fabrikant/tuner Alpina bracht ons eerder al de B4 Cabrio op basis van de 4-serie (F33), maar nu is het tijd voor de variant met zelfontbrander. De 3-liter zescilinder met twee turbo’s is opgepompt naar 350 pk @ 4.000 rpm en 700 Nm tussen 1.500 en 3.000 rpm.

Daarmee sprint de cabrio in 5 tellen naar de 100, de topsnelheid ligt op 275 km/u. Ter info: de BMW 435d Cabrio levert 313 pk, maar is (in Duitsland) ook zo’n 4.000 euro goedkoper. De prijs van de Alpina D4 ligt in datzelfde namelijk op land 64.800 eurootjes.

Voor wie toch liever benzine tankt: de B4 Cabrio zit natuurlijk ook gewoon nog in het gamma. Die versie levert 410 pk en 600 Nm.

Ook interessant!

  • Gespot: 608 pk sterke Alpina B7 op Nederlands kenteken
  • Dít is de Alpina B8 Gran Coupé met 621 pk!
  • Gespot: stijlvolle RS6-killer met 621 pk
  • TechArt GTstreet R Cabrio: verlies je haar met 350 km/u
    TechArt GTstreet R Cabrio: verlies je haar met 350 km/u

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, alpina, BMW, Cabrio, d4, Diesel, tuning

Vorig bericht: « Kassa! Dit verdienden de Formule 1-teams in 2014
Volgend bericht: Spyker scheept schuldeisers af met een fooitje »

Lees Interacties

Reacties

  1. fejjie zegt

    13 mei 2015 om 19:11

    Lijkt me een heerlijke auto. Autocar heeft een vergelijking van deze auto met de M3 gedaan en deze kwam er als winnaar uit.

    Login om te reageren
    • ettie zegt

      13 mei 2015 om 20:58

      @fejjie: met de d of de b4?

      Login om te reageren
      • fejjie zegt

        13 mei 2015 om 21:04

        @ettie: D3 https://www.youtube.com/watch?v=NoRAeL8qgSM

        Login om te reageren
        • ettie zegt

          13 mei 2015 om 21:29

          @fejjie: thanks, ik kijk ‘m zo even!

          Login om te reageren
        • drivingpleasure zegt

          14 mei 2015 om 12:52

          @fejjie: Ja leuk maar toch niet een super test. Als je de snelheid gaat testen en je laat hem in drive staan inplaats van de M stand waarom zou je het dan testen met een M versie? Ook vind ik 1 rondje rijden om ze te vergelijken niets zeggend. De M3 is een stuk wilder en sportiever afgesteld dus rijdt de D3 een stuk aangenamer. Je zal een paar rondjes moeten rijden om uiteindelijk de beste resultaten te vergelijken. 1 rondje betekent dat als je in 1 van beide auto’s een fout maakt en in de ander niet dat je ze dus al moeilijk kan gaan vergelijken..

          Login om te reageren
          • fejjie zegt

            14 mei 2015 om 13:34

            @drivingpleasure: Ik heb al meerdere journalisten horen zeggen dat de M3 meer fun is om te rijden in de comfort stand, dat zou het kunnen verklaren. Daar komt nog eens bij dat de journalist van dit filmpje aan het twijfelen was om zelf een M3 of Alpina te kopen en hij heeft zich uiteindelijk een alpina gekocht (waarvan je nog meerdere filmpjes op het kanaal vind). Dus dit oordeel is zeker niet gemaakt na 1 rondje.

            Login om te reageren
  2. kapiteinaudi zegt

    13 mei 2015 om 19:15

    Nu ben ik geen liefhebber van BMW, maar de 4-Serie is gewoon mooi. Nog mooier wordt het wanneer het dak eraf kan. En 350 pk onder de kap is ook not too shabby.

    Login om te reageren
  3. arii zegt

    13 mei 2015 om 19:19

    Diesel FTW!! Een snelle diesel rijdt veel fijner in het dagelijks verkeer.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 mei 2015 om 21:23

      @arii: Tijd om eens met een fatsoenlijke benzine te rijden dan.

      Login om te reageren
      • arii zegt

        14 mei 2015 om 10:56

        @SimonMc: tijd om eens met een fatsoenlijke diesel te rijden dan.

        Login om te reageren
  4. e39540itouring zegt

    13 mei 2015 om 19:21

    Naast de hogere prijs ook maar 1 jaar garantie in plaats van 2. Samen met hoge bpm en bijtelling zal het daardoor altijd exclusief blijven. Prachtige auto!

    Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      13 mei 2015 om 21:54

      @e39540itouring: Er zijn geen Nederlandse prijzen van Alpina’s. Wanneer je bijvoorbeeld een D3 importeert nemen ze een 335d om de bpm te berekenen. Het enige nadeel is dat je voor onderhoud naar Duitsland moet, omdat BMW Nederland Alpina niet ondersteund.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        14 mei 2015 om 02:57

        @crackdavid: ja ik wed inderdaad dat de nederlandse dealert je keihard weigert als je hem komt smeken om je geld bij hem/haar(?) achter te laten voor onderhoud…

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        14 mei 2015 om 07:52

        @crackdavid: volgens mijn heeft de Alpina D3 gewoon Europese typegoedkeuring. Alpina is ook gewoon een autofabrikant, dus met zijn eigen fabrieksopgaves qua verbruik. Dus heeft wat dat betreft niets met een BMW 335d te maken.

        Login om te reageren
        • crackdavid zegt

          14 mei 2015 om 09:39

          @gtwillem: Dit verteld een man op een forum die daadwerkelijk een nieuwe Alpina heeft gekocht:  “In principe is het rekenmodel exact hetzelfde als een 535d met dezelfde opties aangezien Alpina geen geldige beoordeling heeft bij de fiscus en dus de auto/motor neemt die ervoor is gebruikt. Zo staat de huidige Alpina D3 biturbo touring in de bpm als zijnde een 135d.”
          Bron: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4205442,page=58

          Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        14 mei 2015 om 08:31

        @crackdavid: BMW dealers doen gewoon onderhoud aan Alpina’s en als je er dolgraag een nieuw wilt hebben kan dat ook gewoon bij een BMW dealer.

        Login om te reageren
        • crackdavid zegt

          14 mei 2015 om 09:27

          @griffendahl @jaapiyo. Lees dit maar eens dan…. http://loveatfirstdrive.nl/artikelen/bmw-335d-xdrive-alpina-d3-biturbo/

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            14 mei 2015 om 11:18

            @crackdavid: Ekris is in Veenendaal was altijd BMW-Alpina dealer. Die deed ook onderhoud en verkocht nieuwe Alpina’s volgens mij.

            Login om te reageren
            • crackdavid zegt

              14 mei 2015 om 11:36

              @gtwillem: Ja, was…

              Login om te reageren
              • roppp zegt

                14 mei 2015 om 12:24

                @crackdavid: in Lent bij Nijmegen zit toch ook zo’n mannetje

            • Megakix zegt

              14 mei 2015 om 12:43

              @gtwillem: er is nog 1 dealer, die zit in Rotterdam.

              Login om te reageren
  5. PeugeotGTI zegt

    13 mei 2015 om 19:21

    Sorry maar een diesel motor kan prima in zo’n dikke Alpina station maar toch echt niet in een cabrio.

    Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      13 mei 2015 om 19:47

      @peugeotgti: wel in een Peugeot?

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        13 mei 2015 om 20:12

        @schellekens006: niet in een Peugeot GTI…

        Login om te reageren
    • Donstil zegt

      13 mei 2015 om 20:53

      @PeugeotGTI: Niet? Volgens mij bewijst Alpina met deze auto juist dat dit prima gaat.
      Geen diesel motoren in Cabio’s is iets van vroeger en iets van mensen die het internet na praten.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        13 mei 2015 om 21:59

        @Donstil: behalve als je stilstaat bij een stoplicht.. En dan mag je hopen dat je geen zacht briesje in de rug hebt.. Zit je EN in dat dieselgereutel en in de stank.

        Diesel en cabrio is zot. Behalve voor die figuren die een cabrio kopen of erger leasen en nooit open rijden (sneu volk).

        Login om te reageren
        • Donstil zegt

          14 mei 2015 om 00:05

          @w0o0dy: In de diesel lucht zit je ook in een benzine cabrio. Tenzij je volledig in je eentje bij het stoplicht staat natuurlijk.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          14 mei 2015 om 07:59

          @w0o0dy: niks mis met het genagel en de geur van een diesel. Alleen ze horen niet in een personenwagen.

          Login om te reageren
          • marinepower zegt

            14 mei 2015 om 08:38

            @lekbak: als het er minimaal maar 6 cilinders zijn, 4-pitters klinken inderdaad voor geen meter( geldt trouwens ook voor benzine gestookte motoren)

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              14 mei 2015 om 09:17

              @marinepower: zelfs een 4 cilinder kan goed klinken hoor. Google maar eens op ‘industrie 4vd 6a’. Welkom in mijn wereld ;)

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 mei 2015 om 12:44

          @w0o0dy: “behalve als je stilstaat bij een stoplicht..” De start stop automaat lost dat probleem al lang voor je op. Start stop is een comfort feature, geen stationair draaiende vibrerende motor meer bij het verkeerslicht, heerlijk.

          Login om te reageren
  6. s62b50 zegt

    13 mei 2015 om 19:39

    Prachtig

    Login om te reageren
  7. ohoogeveen zegt

    13 mei 2015 om 19:42

    Fraai hoor wat ze tegenwoordig kunnen doen met diesel

    Login om te reageren
  8. schellekens006 zegt

    13 mei 2015 om 19:46

    Komt er ook nog een 450Md lijkt me wel wat.

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      13 mei 2015 om 19:56

      @schellekens006: laat maar komen, al gok ik eerder op M440d

      Login om te reageren
      • freshlife zegt

        13 mei 2015 om 21:35

        @marinepower: m450d dan toch?

        Login om te reageren
  9. 730ld zegt

    13 mei 2015 om 19:48

    Hè hè eindelijk weer dikke 6 cilinders in het nieuws. Top!!

    Login om te reageren
    • jrmpower24 zegt

      13 mei 2015 om 22:18

      @730ld: alsof de dikke blokken van BMW ooit weg zijn geweest..

      Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    13 mei 2015 om 19:59

    Lekker hoor. Wel jammer dat ze (nog steeds) van die Halfords plakletters gebruiken voor de typeaanduiding, ziet er echt niet uit…. Maar kan er gelukkig ook af.
    Doe mij dit blok toch maar in een 3 touring, dan wil ik graag de B3 erbij voor het weekend.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      13 mei 2015 om 19:59

      @trustmeiamanengineer: B4 cabrio*

      Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    13 mei 2015 om 20:30

    Altijd fraai die Alpina’s!

    Login om te reageren
  12. gtwillem zegt

    13 mei 2015 om 20:41

    Sinds de M3 de M3 niet meer is, is de D4 een puike optie. Je mist wat vermogen, maar 350 is nog altijd voldoende. Daarbij past zo’n topdiesel beter bij een wat zwaardere auto. Zeker met automaat en vierwielaandrijving (zal wel een optie worden). Ideale allrounder.

    En ergens vindt ik Alpina’s leukere auto’s dan BMW M modellen. Vroeger waren de M’s een beetje fout, maar ook lichter en hoogtoeriger. Nu de huidige M-generatie wat teleurstellend is met de logge turboaangedreven versies met automaat, is zo’n Alpina een uitstekend alternatief.

    Op een circuit is een M absoluut beter. Maar Alpina’s zijn gebouwd om het de bestuurder zo aangenaam mogelijk te makelijk. Comformance met een stevige portie alltagstauglichkeit. En een echte Alpina is toch een beetje voor de fijnproever. In M modellen zie ik net te vaak rare mensen zitten die hem waarschijnlijk kopen omdat het de dikste is, Jonguh!

    Ik zou zelf wel een achterwielaangedreven D3 Touring willen hebben. Alpina-Grün, Vanille interieur, licht Alpina hout, donker alcantara hemeltje, 20 spaaks velgen (oude design), gouden Alpina striping, zwarte badges. Heerlijk fout!

    Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      13 mei 2015 om 22:00

      @gtwillem: Heel veel sneller is een M anders niet op een circuit. Kijk dat filmpje van Autocar maar van de M3 vs D3. Scheelt allemaal zeer minimaal.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        13 mei 2015 om 22:07

        @crackdavid: ik heb hem gezien. Scheelt niet zo veel. Zeker niet zo veel als vroegah.

        Maar het is op zich ook niet opmerkelijk, de auto’s zijn gebouwd volgens hetzelfde recept: dikke zes in lijns met veel koppel bij lage toeren gekoppeld aan een automaat.

        De M3 heeft niet meer de lichtvoetigheid en precisie die de vorige wèl had!

        Login om te reageren
  13. knipperlichtje zegt

    13 mei 2015 om 20:49

    Heerlijk, er komt ook nog best een leuk geluidje uit een dieselende alpina. Al is het natuurlijk niet met de benzineversie te vergelijken.

    Login om te reageren
  14. danmar zegt

    13 mei 2015 om 20:50

    Op de een of andere manier smoelen die wielen niet onder de cabrio, ze zien er wat ielig uit. Komt zeker doordat de 3 zo’n grote bak is geworden.

    Login om te reageren
  15. spidermann zegt

    13 mei 2015 om 21:19

    Nog een (electrisch wegklapbare) trekhaak eronder voor de caravan/boot en dan helemaal top.

    Login om te reageren
  16. RobUSA zegt

    13 mei 2015 om 21:50

    Lekker al die zwarte stink rook die naar binnen komt (na een paar maanden).

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    13 mei 2015 om 22:20

    Wat een fantastische bak koppel!

    Login om te reageren
  18. jaapiyo zegt

    14 mei 2015 om 03:13

    Ik weet nog toen ik als kind bij een van mijn matties kwam waar ze een autoblad hadden liggen met daarin oa een E39 Alpina D5 biturbo. De vader van die mattie vroeg me welke auto ik zou willen hebben uit dat blad en ik zei dat dat wel die Alpina moest zijn. Hij zei: “nou ja, dat is in ieder geval wel eerlijk”. Kennelijk geen fan van Duitse dikbolides of zo.

    Maar goed die Alpina die maakte toen wel een enorme indruk. Volgens mij was het zelfs hun innovatie (die biturbo variant van het dieselblok) die later tot de ’35d’ van BMW zelf geleid heeft. Je had toen ook echt uitgeboorde blokken et cetera en de switch tronic waar je je nu waarschijnlijk dood aan zou ergeren maar die toen echt vernieuwend was.

    Maar, inmiddels ligt dat toch wat anders…voornamelijk chippen ze eigenlijk alleen nog bestaande blokken en passen dan hooguit wat koeling aan. En ok als je het uitgebreide leder pakket aanvinkt is dat vast wel mooi en goede kwaliteit maar is het nog zoveel beter dan wat Individual te bieden heeft?

    De glans van Alpina is er toch een beetje af wat mij betreft.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      14 mei 2015 om 08:02

      @jaapiyo: Klopt deels. De E39 5-serie van BMW heette B10, en de diesel versie D10 BiTurbo.

      Dat was voor zijn tijd een enorm vooruitstrevende auto. Bijna 250pk uit een zescilinder terwijl Audi (180pk), BMW (184pk) en Mercedes (197pk) beduidend minder hadden. En dat waren al erg dikke diesels. Voor toen.

      De motor van de 535d is niet helemaal gelijk aan de Alpina D10. De Alpina heeft twee even grote turbo’s die paralell staan, en de 535d een kleinere en een grotere in serie. Dat vertaalt zich in een bruuskere opnouw voor de Alpina, terwijl de BMW onderin soepeler oppakt en langer kan doorhalen in de toeren. Het blok komt kwam oorspronkelijk uit de BMW X5 RAID, waarmee ze Paris Dakar reden, als een soort testbank.

      Dat Alpina glans verloren heeft is helaas absoluut waar. Sinds de Alpina Roadster S uit productie is, hebben Alpina’s geen handgebouwde blokken meer. Daarnaast volgt BMW nu het zelfde recept met de M-modellen (zelfde turboblokken met automaat). Maar de blokken zijn wel stevig aangepakt door Alpina. Ze lopen waanzinnig mooi, en de aankleding van een Alpina is net wat stijlvoller dan M.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        14 mei 2015 om 08:36

        @gtwillem: inderdaad, vergeet vooral ook niet de prachtige afwerking en het rijk met mooier leer beklede interieur van de Alpina’s niet. Het is echt niet alleen het blok en onderstel dat ze onder handen nemen.

        Login om te reageren
  19. ter zegt

    14 mei 2015 om 10:38

    Diesel cabrio, dan zit je toch hele tijd in je eigen diesel walm.

    Net als je eigen scheten opsnuiven.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2015 om 12:46

      @terrorizer: als je aan achteruit racen doet, dan wel.

      Login om te reageren
    • tombe zegt

      14 mei 2015 om 13:04

      @terrorizer: enkel als je stil staat en met koude motor.
      De 4-serie, of 3 coup, is imo al jaren z’n sportiviteit kwijt maar stel, je bent vrijgezel met een buitenverblijf in het zuiden en occasioneel een +1.
      1000km met een bak, massa’s koppel en veel comfort.
      In mijn ogen een goede GT en niet een Bentley continental GT die je om de 200km mag volgooien.

      Login om te reageren
  20. mashell zegt

    14 mei 2015 om 12:45

    Zonder “verhaal” op de kofferbak kon ik er wel mee leven.

    Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    14 mei 2015 om 14:03

    Doe mij dan toch maar gewoon de coupe

    Login om te reageren
  22. baars1992 zegt

    14 mei 2015 om 20:24

    “Geslaagd uiterlijk”… Ja, totdat je het dak erop doet. Wat is een hardtop toch lelijk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North