
Spyker, de niet zo florissante supercarbouwer uit Zeewolde, had nog een bedrag van €44 miljoen uitstaan bij schuldeisers. Ietwat problematisch, want dat geld heeft het bedrijf niet. Maar Victor Muller zou Victor Muller niet zijn als hij geen oplossing wist te verzinnen c.q. een konijn uit de hoed trok.
Crediteurenakkoord
Om Spyker los te weken van zijn schuldeisers deed het bedrijf – dat geen auto’s bouwt, geen personeel meer in dienst heeft, en praktisch geen bestaansrecht heeft – vandaag bij de rechtbank in Lelystad het voorstel om crediteuren €12.000 te betalen. Plus 10 procent van het bedrag dat daarna nog resteert.
Voor kleine schuldeisers een uitkomst, maar een grote naam als Sternlease – die nog €173.000 van Victor krijgt – gaat flink het schip in. Ook voor Pensioenfonds Metaal en Techniek een adelating, dat een rekening van €165.000 bij de non-autobouwer heeft uitstaan. Om nog maar te zwijgen van Saab Great Britain, dat maar liefst €24,9 miljoen van Spyker tegoed heeft.
Bewindvoerder: ‘Ga akkoord’
Victor Muller heeft ze echter allemaal in de houdgreep, want schuldeisers kunnen weinig anders dan akkoord gaan. Niet akkoord gaan betekent dat Spyker opnieuw in een faillissement dondert, waarbij niemand ook maar een cent te zien krijgt. Bewindvoerder Henk Pasman heeft daarom eerder vandaag geadviseerd om akkoord te gaan met het crediteurenakkoord. Iets dat veel schuldeisers inmiddels hebben gedaan, want volgens de rechtbank gaat een meerderheid akkoord.
Het lijkt er dus op dat het plannetje van VM om uit surseance van betaling te geraken heeft gewerkt. Mooi. Dan kan ‘ie nu gaan verzinnen hoe hij met een leeg bedrijf zonder geld en zonder personeel B6 Venators en elektrieke vliegtuigen kan maken. Iets waar The Wizard of Zeewolde, die vijf jaar geleden nog tot Ondernemer van het Jaar werd uitgeroepen, op korte termijn ongetwijfeld iets over gaat roeptoeteren.
UPDATE 11 juni 2015
Het crediteurenakkoord dat door Spyker aan de schuldeisers was voorgesteld is vandaag bekrachtigd. Spyker zal dus uit de surseance gaan en weer even door kunnen draaien, maar het zal voorlopig een slapend bestaan leiden. De waarde van Spyker is op dit moment zo’n 7,5 miljoen euro. Men zoekt nog altijd naar een overnamekandidaat. Meer info hier.
UPDATE 21 juli 2015
Vandaag heeft het Gerechtshof te Leeuwarden het crediteurenakkoord goedgekeurd. Eén der schuldeisers lag dwars, maar de rechter heeft nu bepaald dat de manier waarom Spyker een deel van de schulden aflost rechtsgeldig is.
Foto: Spyker C8 door DBS007
Knap hoe hij het telkens weer flikt. Maar wordt het niet eens tijd om te stoppen? Man, hou de eer aan jezelf.
@Robbert89:
Wat heeft ie vandaag precies geflikt dan…?
@Rob: faillissement voorkomen.
@Robbert89: Je slaat de spyker op z’n kop…
@donvincenzo: gaat spyker weer over de kop?
@robbert89: welke eer?
@Robbert89:
Dus de boel besodemieteren is knap ?
Ik vind het knap om een bedrijf te leiden, je crediteuren netjes te betalen evenals je personeel en sociale lasten; dat vind ik knap.
De boel verramponeren met grote verhalen als Ollie B Bommel en dik doen van andermans centen -want daar komt het gewoon op neer-, zo iemand is het doodknuppelen niet waard.
Want het hele spoor van vernieling wordt gedragen door de Nederlandse maatschappij.
Dus denk alstublieft na voordat u zo’n comment schrijft.
@desjonnies: Jou hele verhaal verliest zijn waarde als je uitspraken gaat doen als “is het doodknuppelen niet waard”.
Wat een kerel. Waardeloos
@730ld: helemaal mee eens, wanneer gaat hij nou eens auto’s maken
Snap niet hoe ze nog steeds kunnen voortbestaan. Is toch geen weldenkend mens ter wereld meer die ook nog maar iets gaat leveren daar?! Laat staan investeren.
@trustmeiamanengineer: leveren wel, alleen niet op rekening.
Kunst op wielen, net als Pagani bv.
@alfablog: alleen die worden wel afgeleverd.
@rolov @alfablog; En die zijn een triljoen keer mooier. Veel te veel nationalisme met dat domme Spyker. Het interieur is uniek en best gaaf maar daar blijft het ook bij.
@rickpetrolhead: nou ik vind de c8 echt een prachtbak. Het Is zonde dat het zo’n zooitje Is geworden.
Het houdt niet op, niet vanzelf…
Ik denk dat zijn boekhouding een grotere vorm van kunst is dan zijn auto’s.
Hee?! Spyker nieuws, dat was alweer een tijdje geleden.
Als het ome Muller lukt om ooit nog één nieuwe Spyker te bouwen en die ook daadwerkelijk te verkopen bak ik een taart voor hem.
Voor nu; gelukkig hebben we de foto’s nog:
http://static.autojunk.nl/pictures/2013/0817/130208/image_01.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2013/Victor-Muller-Spyker-TV-01.jpg
http://vorige.nrc.nl/multimedia/dynamic/00271/Muller_Spyker_Bloom_271657a.JPG
http://pbs.twimg.com/media/B_y6jYGUwAAzjVI.jpg
https://d21buns5ku92am.cloudfront.net/26501/images/107568-6a8dc0a4-b377-4cb8-b8c1-56aceabe8f97-ceo_2520victor_2520in_2520a_2520spyker_2520aileron_5-medium-1378746795.JPG
ai. daar gaat rogier niet blij mee zijn… die krijgt nog een auto van een paar miljoen. helemaal handgemaakt, 2 van op de wereld, was bijna klaar toen t faliet ging. die is niet blij.
Spykers zoeken op laag water…
Geniale zakenman of gewoon een ordinaire dief die er constant mee weg komt?
@maferick74: Hij is absoluut geniaal… Echter handelt hij nooit en dan ook nooit in het belang van een ander, van de maatschappij of wat dan ook. Hij handelt maar voor 1 persoon en dat is hij zelf. Dat hij daarbij een spoor van vernieling achterlaat dat deert hem helemaal niets… Charismatische, sluwe en harteloze man.
@maferick74: is dat niet gewoon een beetje hetzelfde??
Als ik het voor het zeggen had bij Saab Great Britain, zei ik: laat de zaak maar mooi in faillissement donderen. De kans dat die 25 miljoen nog deze kant op komt is 0.
Die man wordt ooit ergens gevonden…
@norge: net als Uwe Gemballa?
@gtwillem: Veel vrienden zal hij zo niet maken..
Mag dit? Jazeker, maar nu zal niemand meer leverancierskrediet aan Victor verstrekken, echt niemand.
Trouwens, als Victor dit in de VAE had geflikt hadden we nu foto’s van verlaten Spykers op de frontpage gezien, daar was je voor dit soort akkefietjes gestenigd en moet je maken dat je over de grens komt.
Spyker krijgt waarschijnlijk in de toekomst nog geen schroefje geleverd zonder vooruit te betalen. En terecht. Iemand die van faillissement in faillissement valt en daar mee weg komt is geen goede zakenman maar een onbetrouwbare figuur.
10% van 24,9 mil. is nog steeds een dikke bak geld
Had dat konijn straf, dat het in de hoek zat? ;-)
Mager konijtje dit.
Maar aan het einde van het verhaal is Spyker dus toch niet failliet.
@alfablog: Spyker zelf niet, de fabriek is nog “open” maar onderdelen zijn moeilijk te halen. Via oud-medewerkers van Spyker toch nog onderdelen voor de versnellingsbak kunnen bemachtigen, want er was een kabel kapot en dus ging ie niet meer in zijn achteruit. Auto’s gaan voor onderhoud naar Zeist.
Victor zelf is wel zo goed als failliet, die man zit financieel totaal aan de grond.
@madvillain: Ik zie het gebeuren dat hij terugkomt als lijsttrekker van een politieke partij, bv een partij die echt voor ondernemers is, PON, Partij voor Ondernemend Nederland.
Oh, wist niet dat het nieuwe seizoen van de Spyker soap al begonnen was.
En voor ik het vergeet… Go Victor, go!
Geen wonder dat het Pensioenfonds Metaal en Techniek zo krap bij kas zit als ze in bedrijven als Spyker beleggen. Weer een stuk van mijn toekomstig pensioen verdampt.
@moveyourmind: zou het geen onbetaalde pensioenpremie van de werknemers zijn?
Trap die gozer is de cel in, gore oplichter.
Wat een gladjakker die muller
Heb ooit hetzelfde meegemaakt, een bedelfooi tegen een schuld met hetzelfde trucje.
Heb toen de bom laten barsten met een andere schuldeiser, de poen die we aangeboden kregen, dat was teveel om dood te gaan maar te weinig om van te leven en die kerel gunde ik het voortbestaan van zijn bedrijf niet.
Hij belde me om me te vertellen dat hij boos was op me, ik ben toen in de auto gestapt, naar hem toe gereden en hem gevraagd of die dat even in mijn gezicht wilde herhalen.
Hij scheet zeven kleuren dat ventje, zijn vrouw belde de politie, ik heb me rot gelachen.
En die kerel, die kerel is aan lagerwal geraakt en nooit, nooit meer iets van gehoord.
En die poen, ach die ben ik maar vergeten.
You can’t win them all zeggen ze in de Dordogne !
Dus VM heeft alle mazzel dat ik niet bij één van de schuldeisers zit als je 137000 Euries moet afschrijven zijn die 12 mille nog geen doekje voor het bloeden, hij kon wat mij betreft de pot op !
Vuile blufeend !
Schaam me rot als Nederlander voor een type als die Victor. Altijd een grote jas aan maar zero money.
Het is een prachtig product die Spyker, ik zag dat tig jaren geleden op de rai plus de ontwerper was ook op de stand. Jammer dat Martin’s Spyker zo te gruizen is gedragen door VM.
As is verbrande turf, Martin had gewoon op bestelling Spykers in zijn schuurtje voor klanten moeten blijve maken dan was het allemaal meegevallen.
@tarquesh: als je een reactie plaats zorg dan wel dat je je huiswerk eerst gedaan hebt want het is niet martin maar MAARTEN de Bruijn die in zijn schuurtje de eerste nieuwe spyker gebouwd heeft
Ah, als hij met een Veyron-concurrent komt is dat bedrijf er zo weer bovenop…