• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina trollt de nieuwe M5 met de B5 en de D5

Auteur: jaapiyo, gepost 14 september 2017 om 20:33 – 34 Reacties

Alpina
Zonder veel vijven en zessen zou ik deze Alpina’s wel voor mijn huis parkeren.

Als ik mocht kiezen dan wel liever de B5 natuurlijk, want de D5 rijdt op satansap. De B5 hadden we al een keer live gezien in Genève, maar op de IAA stond dit keer een Touring te shinen. Op die manier dacht Alpina wellicht toch nog wat aandacht van BMW te kunnen afsnoepen, dat op de IAA groots uitpakte met de nieuwe M5 (video). Die opzet is in ieder geval in zoverre gelukt dat we een paar plaatjes van de begeerlijke gezinswagen met 608 pk geschoten hebben. 608 pk inderdaad ja, dus acht stuks meer dan die M5 op het asfalt kan brengen.

Naast de B5 Touring staat er ook nog een fonkelnieuwe D5 S op de stand. De D5 S heeft een variant van het nieuwe ‘B57’-blok onder de kap met drie turbo’s, waarvan twee ‘high-pressure’ schoepenwielen en één low-pressure variant. Het is daarmee echt weer eens een speciale motor van Alpina, want BMW zelf gebruikt deze setup niet. De krachtbron is ook niet direct gerelateerd aan de ’triturbo’ uit de F10 M550d, maar kan je beter zien als een variatie op BMW’s quad-turbo zespits diesel uit onder andere de BMW 750d.

Het vermogen bedraagt 388 pk en het koppel 800 Nm. De cijfers zijn goed voor een ‘nul-naar-honderd’ in 4,4 seconden en een top van 286 kilometer per uur in sedan-vorm. De Touring is marginaal langzamer. Naast de technische updates past Alpina ook weer als vanouds het interieur van de 5-serie aan. Gevoelsmatig valt er op dit vlak echter wat minder winst te behalen dan vroeger ooit het geval was. Desalniettemin is het allemaal weer mooi spul uit Buchloe.

Ook interessant!

  • Kiezen maar: BMW M5 of tóch een Alpina B5?
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Alpina heeft weer een officiële Nederlandse importeur

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, alpina, Autoshows, blauw, BMW, g30, g31, groen, iaa, iaa-2017, sedan, station, touring, tuning

Vorig bericht: « Check de blubberdikke Ferrari 365BB van Koenig Specials
Volgend bericht: Moet de Hyundai i30 Fastback snel terug naar Korea? »

Lees Interacties

Reacties

  1. rovadepo zegt

    14 september 2017 om 20:48

    Goede specs maar naar mijn idee overbodig. M is toch een stuk mooier. Die Alpina velgen heb ik nooit mooi gevonden en die striping al helemaal niet. Ook het hout binnenin kan mij niet bekoren. Wel hebben ze mooie kleuren. Ze zouden wel wat mogen vernieuwen bij Alpina… mijn bescheiden mening dan

    Login om te reageren
    • basvspr zegt

      14 september 2017 om 21:21

      @rovadepo: helemaal meer eens! Ondanks dat de velgen zo ongeveer hun “handtekening” is geworden, mag er naar mijn mening ook daar wel een fris doch herkenbaar design overheen.

      Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      14 september 2017 om 21:47

      @rovadepo: jij mist de hele essentie van Alpina…

      Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      14 september 2017 om 21:49

      @rovadepo: Die striping kan je gewoon afhalen ;-)
      En het houtinleg kan je gewoon ook zelf kiezen.
      Ik zou sowieso voor de B5 touring gaan. Prachtig apparaat!

      Login om te reageren
    • Shenkie zegt

      15 september 2017 om 01:42

      @rovadepo: allemaal opties. Persoonlijk vind ik een Alpina over het algemeen subtieler dan de M-producten en ook nog eens een stuk specialer.

      Carbon fiber is mooi spul maar slaat als een tang op een varken in een stationwagon, liever mooi leer en hout voor wat ambiance.

      Zeg nou zelf, zo een touring met vierwielaandrijving is toch het ideale wintersportvervoer.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      15 september 2017 om 06:33

      @rovadepo: zoals aangegeven zijn jouw opgesomde minpunten allemaal opties. Wat overblijft is een auto die subtieler is dan dat schreeuwerige M spul van de laatste tijd. Waarschijnlijk technisch nog verfijnder ook, want de heren weten echt wel wat ze doen in Buchloe.

      Login om te reageren
      • rovadepo zegt

        15 september 2017 om 07:21

        @racerx: de specs zijn geweldig idd, techniek ook. Maar als het zo hard gaat mag het van mij ook wel M schreeuwerig zijn. Alle Alpinas die ik voorbij zie komen ( als ik ze al zie) zijn vv die velgen en striping. De kleuren vind ik wel gaaf. Plus hoeveel kost zo’n Alpina ? Net zo duur als een M? Of veel goedkoper? Ik heb mij er idd nooit in verdiept en zal de essentie wel missen , maar ik zou gewoon voor een
        M550d gaan of een M5 ..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 september 2017 om 07:27

          @rovadepo: duurder dan een M. En de buurman moet wel kunnen zien dat je een Alpina hebt dus neem je wel de velgen.

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          15 september 2017 om 08:33

          @rovadepo: ongeveer even duur. Ikzelf zou ‘m eveneens zonder de striping en type aanduiding bestellen, de velgen vind ik persoonlijk dan wel weer fantastisch. De buurman zal niet eens weten dat je iets diks hebt, aangezien de gemiddelde persoon alleen de //M producten kent. Ik houd daarvan, heb zelf een E60 540 zonder aanduiding die er van buiten uit ziet als een vrij kale 525.

          Leuke van een Alpina is daarnaast gewoon de technische aandacht. De vorige B5 schakelde heel kort een cilinder uit bij opschakelen om het net even wat soepeler te laten verlopen.

          Login om te reageren
  2. oetelaar zegt

    14 september 2017 om 20:50

    Beide zijn erg fraai en wat een heerlijke tijdloze velgen. Klassiekers! Het interieur ben ik iets minder enthousiast over. Evengoed zijn ze allebei anytime welkom op de oprit.

    Login om te reageren
  3. dwersbongel zegt

    14 september 2017 om 20:58

    Mocht er toch nog eens een schip met geld komen dan zou zo’n touring een mooie daily zijn.

    Login om te reageren
  4. bitd zegt

    14 september 2017 om 21:00

    Waarom zit er zo’n extreem lelijk stuur in de huidige BMW 5????

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      14 september 2017 om 21:05

      @bitd: Precies! Lijkt wel een slap aftreksel van de Opel Insignia stuur.

      https://preview.netcarshow.com/Opel-Insignia_Grand_Sport-2017-1600-42.jpg

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    14 september 2017 om 21:02

    Erg fraai dat hout…

    De kenner ziet meteen dat dit niet zomaar hout is, maar artificieel Chinees rozenhout dat zijn oorsprong heeft in diep gelegen aardlagen in Saudi Arabië en minstens dertig jaar gerijpt heeft op een onderstel van verguld metaal…

    Voor wie denkt dat ik weer eens wat uit de duim zuig, moet je maar eens bij de afhaal-Chinees hier om de hoek gaan kijken. Die heeft al sinds 1980 van die tafeltjes met hetzelfde spul erop.

    Login om te reageren
  6. misterdrogba zegt

    14 september 2017 om 21:03

    Zo’n D5 (S) lijkt me wel een heerlijke kilometervreter.

    Een beetje off-topic en mogelijks nutteloze vraag;

    Mag zo’n Alpina gewoon in onderhoud bij de lokale BMW dealer? Ik vraag het me af omdat ik lees dat Alpina een andere setup van de turbo’s heeft gebruikt bij de D5 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      14 september 2017 om 21:11

      @misterdrogba: Ik denk dat dat wel mogelijk is. Ik ga namelijk niet honderden kilometers rijden voor een beurt

      Login om te reageren
    • atrak zegt

      14 september 2017 om 21:31

      @misterdrogba: Via BMW Den Haag gewoon te bestellen, dus die willen hem vast wel voor je onderhouden.

      Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        14 september 2017 om 21:32

        @atrak: duidelijk. Thanks

        Login om te reageren
        • atrak zegt

          14 september 2017 om 21:45

          @misterdrogba: Excuus, ze leveren ze al 4 jaar niet meer nieuw aangezien de meeste tweedehands worden geïmporteerd. Ze leveren nog wel onderdelen en onderhoud.

          Login om te reageren
    • piquet1986 zegt

      14 september 2017 om 21:41

      @misterdrogba: goeie vraag

      Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      14 september 2017 om 21:53

      @misterdrogba:
      Volgens mij bij een Alpina certified Bmw dealer.
      Zo is de Bmw dealer van Kortrijk/Aalbeke (woon namelijk in België) gewoon verdeler van Alpina.
      Volgens mij kan je sowieso wel bij de grotere Bmw dealers terecht.

      Login om te reageren
    • donvinnie zegt

      15 september 2017 om 00:15

      @misterdrogba: Je kan in België bij elke BMW verdeler een Alpina bestellen, maar deze wordt wel geleverd bij de officiële Alpina verdeler. Onderhoud mag ook bij elke BMW verdeler.

      Login om te reageren
  7. cpp1 zegt

    14 september 2017 om 21:07

    Die groene ziet er erg goed uit. Kleur lijkt sterk op m’n 39 touring in Oxford Grün welke ik 13 jaar geleden heb gehad.

    Login om te reageren
  8. tjorque zegt

    14 september 2017 om 21:20

    Een B5 touring, de kwijl loopt me zowaar uit de bek bij de cijfers , maar ik ben niet wild van het houtachtige dash kleurtje.

    Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    14 september 2017 om 21:22

    Ik had als ik Alpina was een epic striping bedacht om die hockeysticks wat te maskeren!

    Login om te reageren
  10. isleofman zegt

    14 september 2017 om 21:24

    Jammer dat de alpina wielen ze vlak zijn geworden. Ik vind die oudere diepere wielen mooier, zeker als het een mooie Breedset is.

    Login om te reageren
  11. eaudi zegt

    14 september 2017 om 22:09

    Heerlijk, ronde uitlaten! Veel beter dan die vreemde rechthoekige eindstukken die iedereen tegenwoordig monteert. Met net zichtbaar zo’n blokfluitje er in waar de uitlaatgassen uitkomen, de rest eromheen is nep.
    Zal kwestie van smaak zijn.

    Login om te reageren
  12. michaelb zegt

    14 september 2017 om 22:42

    Weer hetzelfde Alpina-sausje. En dan zeggen ze dat VAG niet vernieuwend is.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    14 september 2017 om 23:07

    Groene D5 touring graag.

    Login om te reageren
  14. blo3to3t zegt

    15 september 2017 om 11:45

    Ik ben wel benieuwd waar je een alpina kan kopen, op hun site geven ze aan dat je voor onderdelen bij BMW den haag moet zijn, maar geen dealer in NL. Wel in DLD en België. Dat zou dan importeren worden door de auto in het buitenland te kopen en daar op NL platen te laten zetten. Als dat mogelijk is.

    Login om te reageren
  15. alpinafanb10 zegt

    15 september 2017 om 13:10

    Now we are talking. Wie van jullie heeft wel eens in een Alpina gereden laat staan een in bezit gehad?

    Login om te reageren
  16. alpinafanb10 zegt

    15 september 2017 om 13:12

    Een Alpina koop je gewoon af fabriek importeert de auto en tikt de BPM af. Ik zou voor de B5 Touring gaan. Voor de M5 moet je eerst op computer cursus met al die mogelijke instellingen.

    Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    15 september 2017 om 19:43

    De enige BMW die ik zou overwegen… B5 touring in dat groen zonder ‘hout’ in het interieur. Lijkt me een zalige auto. Is er ook xdrive op verkrijgbaar?

    Login om te reageren
  18. toyotafortuner zegt

    16 september 2017 om 11:27

    ????

    Hebben!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North