Alpina trollt de nieuwe M5 met de B5 en de D5

Auteur: , 34 Reacties

Zonder veel vijven en zessen zou ik deze Alpina's wel voor mijn huis parkeren.

Als ik mocht kiezen dan wel liever de B5 natuurlijk, want de D5 rijdt op satansap. De B5 hadden we al een keer live gezien in Genève, maar op de IAA stond dit keer een Touring te shinen. Op die manier dacht Alpina wellicht toch nog wat aandacht van BMW te kunnen afsnoepen, dat op de IAA groots uitpakte met de nieuwe M5 (video). Die opzet is in ieder geval in zoverre gelukt dat we een paar plaatjes van de begeerlijke gezinswagen met 608 pk geschoten hebben. 608 pk inderdaad ja, dus acht stuks meer dan die M5 op het asfalt kan brengen.

Naast de B5 Touring staat er ook nog een fonkelnieuwe D5 S op de stand. De D5 S heeft een variant van het nieuwe ‘B57’-blok onder de kap met drie turbo’s, waarvan twee ‘high-pressure’ schoepenwielen en één low-pressure variant. Het is daarmee echt weer eens een speciale motor van Alpina, want BMW zelf gebruikt deze setup niet. De krachtbron is ook niet direct gerelateerd aan de ‘triturbo’ uit de F10 M550d, maar kan je beter zien als een variatie op BMW’s quad-turbo zespits diesel uit onder andere de BMW 750d.

Het vermogen bedraagt 388 pk en het koppel 800 Nm. De cijfers zijn goed voor een ‘nul-naar-honderd’ in 4,4 seconden en een top van 286 kilometer per uur in sedan-vorm. De Touring is marginaal langzamer. Naast de technische updates past Alpina ook weer als vanouds het interieur van de 5-serie aan. Gevoelsmatig valt er op dit vlak echter wat minder winst te behalen dan vroeger ooit het geval was. Desalniettemin is het allemaal weer mooi spul uit Buchloe.



34 reacties

Goede specs maar naar mijn idee overbodig. M is toch een stuk mooier. Die Alpina velgen heb ik nooit mooi gevonden en die striping al helemaal niet. Ook het hout binnenin kan mij niet bekoren. Wel hebben ze mooie kleuren. Ze zouden wel wat mogen vernieuwen bij Alpina… mijn bescheiden mening dan
@rovadepo: helemaal meer eens! Ondanks dat de velgen zo ongeveer hun “handtekening” is geworden, mag er naar mijn mening ook daar wel een fris doch herkenbaar design overheen.
@rovadepo: jij mist de hele essentie van Alpina…
@rovadepo: Die striping kan je gewoon afhalen ;-)
En het houtinleg kan je gewoon ook zelf kiezen.
Ik zou sowieso voor de B5 touring gaan. Prachtig apparaat!
@rovadepo: allemaal opties. Persoonlijk vind ik een Alpina over het algemeen subtieler dan de M-producten en ook nog eens een stuk specialer.

Carbon fiber is mooi spul maar slaat als een tang op een varken in een stationwagon, liever mooi leer en hout voor wat ambiance.

Zeg nou zelf, zo een touring met vierwielaandrijving is toch het ideale wintersportvervoer.
@rovadepo: zoals aangegeven zijn jouw opgesomde minpunten allemaal opties. Wat overblijft is een auto die subtieler is dan dat schreeuwerige M spul van de laatste tijd. Waarschijnlijk technisch nog verfijnder ook, want de heren weten echt wel wat ze doen in Buchloe.
@racerx: de specs zijn geweldig idd, techniek ook. Maar als het zo hard gaat mag het van mij ook wel M schreeuwerig zijn. Alle Alpinas die ik voorbij zie komen ( als ik ze al zie) zijn vv die velgen en striping. De kleuren vind ik wel gaaf. Plus hoeveel kost zo’n Alpina ? Net zo duur als een M? Of veel goedkoper? Ik heb mij er idd nooit in verdiept en zal de essentie wel missen , maar ik zou gewoon voor een
M550d gaan of een M5 ..
@rovadepo: duurder dan een M. En de buurman moet wel kunnen zien dat je een Alpina hebt dus neem je wel de velgen.
@rovadepo: ongeveer even duur. Ikzelf zou ‘m eveneens zonder de striping en type aanduiding bestellen, de velgen vind ik persoonlijk dan wel weer fantastisch. De buurman zal niet eens weten dat je iets diks hebt, aangezien de gemiddelde persoon alleen de //M producten kent. Ik houd daarvan, heb zelf een E60 540 zonder aanduiding die er van buiten uit ziet als een vrij kale 525.

Leuke van een Alpina is daarnaast gewoon de technische aandacht. De vorige B5 schakelde heel kort een cilinder uit bij opschakelen om het net even wat soepeler te laten verlopen.
Beide zijn erg fraai en wat een heerlijke tijdloze velgen. Klassiekers! Het interieur ben ik iets minder enthousiast over. Evengoed zijn ze allebei anytime welkom op de oprit.
Mocht er toch nog eens een schip met geld komen dan zou zo’n touring een mooie daily zijn.
Waarom zit er zo’n extreem lelijk stuur in de huidige BMW 5????
@bitd: Precies! Lijkt wel een slap aftreksel van de Opel Insignia stuur.

https://preview.netcarshow.com/Opel-Insignia_Grand_Sport-2017-1600-42.jpg
Erg fraai dat hout…

De kenner ziet meteen dat dit niet zomaar hout is, maar artificieel Chinees rozenhout dat zijn oorsprong heeft in diep gelegen aardlagen in Saudi Arabië en minstens dertig jaar gerijpt heeft op een onderstel van verguld metaal…

Voor wie denkt dat ik weer eens wat uit de duim zuig, moet je maar eens bij de afhaal-Chinees hier om de hoek gaan kijken. Die heeft al sinds 1980 van die tafeltjes met hetzelfde spul erop.
Zo’n D5 (S) lijkt me wel een heerlijke kilometervreter.

Een beetje off-topic en mogelijks nutteloze vraag;

Mag zo’n Alpina gewoon in onderhoud bij de lokale BMW dealer? Ik vraag het me af omdat ik lees dat Alpina een andere setup van de turbo’s heeft gebruikt bij de D5 bijvoorbeeld.
@misterdrogba: Ik denk dat dat wel mogelijk is. Ik ga namelijk niet honderden kilometers rijden voor een beurt
@misterdrogba: Via BMW Den Haag gewoon te bestellen, dus die willen hem vast wel voor je onderhouden.
@atrak: duidelijk. Thanks
@misterdrogba: Excuus, ze leveren ze al 4 jaar niet meer nieuw aangezien de meeste tweedehands worden geïmporteerd. Ze leveren nog wel onderdelen en onderhoud.
@misterdrogba: goeie vraag
@misterdrogba:
Volgens mij bij een Alpina certified Bmw dealer.
Zo is de Bmw dealer van Kortrijk/Aalbeke (woon namelijk in België) gewoon verdeler van Alpina.
Volgens mij kan je sowieso wel bij de grotere Bmw dealers terecht.
@misterdrogba: Je kan in België bij elke BMW verdeler een Alpina bestellen, maar deze wordt wel geleverd bij de officiële Alpina verdeler. Onderhoud mag ook bij elke BMW verdeler.
Die groene ziet er erg goed uit. Kleur lijkt sterk op m’n 39 touring in Oxford Grün welke ik 13 jaar geleden heb gehad.
Een B5 touring, de kwijl loopt me zowaar uit de bek bij de cijfers , maar ik ben niet wild van het houtachtige dash kleurtje.
Ik had als ik Alpina was een epic striping bedacht om die hockeysticks wat te maskeren!
Jammer dat de alpina wielen ze vlak zijn geworden. Ik vind die oudere diepere wielen mooier, zeker als het een mooie Breedset is.
Heerlijk, ronde uitlaten! Veel beter dan die vreemde rechthoekige eindstukken die iedereen tegenwoordig monteert. Met net zichtbaar zo’n blokfluitje er in waar de uitlaatgassen uitkomen, de rest eromheen is nep.
Zal kwestie van smaak zijn.
Weer hetzelfde Alpina-sausje. En dan zeggen ze dat VAG niet vernieuwend is.
Groene D5 touring graag.
Ik ben wel benieuwd waar je een alpina kan kopen, op hun site geven ze aan dat je voor onderdelen bij BMW den haag moet zijn, maar geen dealer in NL. Wel in DLD en België. Dat zou dan importeren worden door de auto in het buitenland te kopen en daar op NL platen te laten zetten. Als dat mogelijk is.
Now we are talking. Wie van jullie heeft wel eens in een Alpina gereden laat staan een in bezit gehad?
Een Alpina koop je gewoon af fabriek importeert de auto en tikt de BPM af. Ik zou voor de B5 Touring gaan. Voor de M5 moet je eerst op computer cursus met al die mogelijke instellingen.
De enige BMW die ik zou overwegen… B5 touring in dat groen zonder ‘hout’ in het interieur. Lijkt me een zalige auto. Is er ook xdrive op verkrijgbaar?
😍😍😍😍

Hebben!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).