• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet de Hyundai i30 Fastback snel terug naar Korea?

Auteur: jaapiyo, gepost 14 september 2017 om 21:11 – 36 Reacties

i30-iaa
Hyundai brengt de Fastback terug in het C-segment.

Wij Noord-Europeanen zijn heel streng voor C-segment auto’s. Ben je geen hatchback of wagon, dan kopen we je niet. Vroeger bestonden er nog auto’s als de Opel Astra sedan en de Renault Mégane sedan. Maar die zijn al lang en breed van de markt verdwenen. Tenminste, in deze contreien, want in andere delen van de wereld zijn dit soort auto’s wel populair.

Hyundai heeft echter een snood plan bedacht om ons naast de hatch en de station alsnog een derde variant van de i30 te verkopen. De Koreanen hebben gezien dat we tegenwoordig in drommen ‘vierdeurs coupé’s’ kopen, zoals de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupe (kies moah!). Praktische auto’s met een grote klep, die we vroeger waarschijnlijk als liftback zouden omschrijven. Nu worden ze aan de man gebracht door middel van een extra pittige premium-saus.

In navolging van ‘vierdeurs coupé’-pionier Mercedes denkt Hyundai kennelijk dat dit trucje in een lager segment ook kan werken, zelfs zonder premium badge. Daarom komen ze op de proppen met de i30 Fastback. In principe is de Fastback gelijk aan de ‘gewone’ i30 maar hij is wel 30 millimeter lager en 110 millimeter langer. Heeft Hyundai hiermee een succesnummer in handen?

Ook interessant!

  • Hyundai brengt Grandeur op geniale wijze terug
    Hyundai brengt Grandeur op geniale wijze terug
  • Hyundai Ioniq 5 Robottaxi
    Hyundai Ioniq 5 robottaxi heeft menselijke helpdesk
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, fastback, grijs, Hyundai, i30, iaa, iaa-2017

Vorig bericht: « Alpina trollt de nieuwe M5 met de B5 en de D5
Volgend bericht: De sterkste V12 offroader ooit op een gladde beursvloer »

Lees Interacties

Reacties

  1. deora zegt

    14 september 2017 om 21:23

    Hij lijkt op een hond die moet poepen.

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      14 september 2017 om 21:36

      @deora: Zeg dan gewoon panamera ;)

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        14 september 2017 om 21:45

        @redbeams: Chrysler Crossfire!

        Login om te reageren
      • deora zegt

        14 september 2017 om 21:51

        @redbeams: had ook gekund inderdaad :P

        Login om te reageren
      • citroenvisa zegt

        15 september 2017 om 01:28

        @redbeams: Volvo kattenrug

        Login om te reageren
  2. basvspr zegt

    14 september 2017 om 21:24

    Nah, is t net niet.. te klein om een snowboard erin te gooien maar te groot om ‘m in een krap parkeervak te drukken. Daarnaast kunnen ze qua designtaal beter wat afkijken bij de buren van Kia.

    Login om te reageren
  3. raoufff zegt

    14 september 2017 om 21:28

    Doe maar heel snel op de oprit hier, als er 4 ringen op de grille en kofferbak staan dan vind iedereen het een geile bak

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      15 september 2017 om 07:45

      @raoufff: gezien de hoeveelheid vouwen en de X6 achtige lijn. Verwacht ik er eerder een “propeller” op en dan zelfs een zwart/witte.

      Login om te reageren
  4. jorgos zegt

    14 september 2017 om 21:30

    Vind het best een fraai ding. ?

    Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    14 september 2017 om 21:34

    Bah, aangetekend terugsturen dit.

    Login om te reageren
  6. davelepeef zegt

    14 september 2017 om 21:38

    Lijdt aan hetzelfde syndroom als de BMW GT modellen. En da’s lang geen compliment…

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    14 september 2017 om 21:40

    Best handig dit. Door de extra lengte heb je namelijk meer liters onder het raam. Leuk want het is reuze irritant als er allemaal spullen voor je achteruitkijkspiegel zitten. En het is ook nog eens beter voor je stroomlijn dus stiller en zuiniger op de snelweg.

    Login om te reageren
  8. tarquesh zegt

    14 september 2017 om 21:42

    Het model doet me sterk denken aan een Mazda 323F van welleer.

    Terug naar Korea hoeft niet, al zal Hyundai snel begrijpen dat ze er weinig van zullen slijten.
    De hatch is fraai, en als N meer mijn i30 dan een liftback – corolla.

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    14 september 2017 om 21:45

    Als dit interieur staat voor Zuid-Koreaanse gezelligheid dan begrijp ik wel dat Kim Jung Un de grens zo goed laat bewaken om een vluchtelingenstroom vanuit het Zuiden te voorkomen…

    Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    14 september 2017 om 21:46

    Van mij mogen ze, als Audi mag je dit met een walgelijke marketingterm vierdeurscoupé noemen. Dan liever deze die niet pretendeert iets speciaal te zijn maar er toch prima uitziet. Van mij mag de liftback best herleven hoor!

    Login om te reageren
  11. kevin_krystofiak zegt

    14 september 2017 om 21:59

    Ik vind hem alleszins geweldig, zeker de achterzijde … Mooiste I30 van de drie

    Login om te reageren
  12. LaLancia zegt

    14 september 2017 om 22:17

    Dit ziet er veel fraaier uit dan de onhandig uitziende hatchback.
    Ik blijf het overigens vreemd vinden dat de Fransen zo afwezig blijven met deze carrosserievorm. Zij hebben ‘m nota bene uitgevonden!

    Login om te reageren
  13. Orichy zegt

    14 september 2017 om 22:17

    Zo valt de Ioniq minder uit de toon. Of zit hij die te veel dwars, of is het juist een met brandstofmotor alternatief voor de Ioniq? En is het gat met de Elantra gedicht.
    Dus een goede aanvulling, maar mooi, nee.

    Login om te reageren
    • uselessguy zegt

      14 september 2017 om 22:32

      @Orichy: deed mij ook al erg aan de ioniq denken. Ik verwacht echter niet dat deze de Ioniq in de weg gaat zitten, het is op dit moment al zo dat enkel en alleen de milieuridders en bepaalde leaserijders een ioniq kopen, niemand doet het voor de looks of bruikbaarheid. Dat zal niet veranderen als deze i30 hatch er is.

      Login om te reageren
  14. mout zegt

    14 september 2017 om 22:18

    Corolla Liftback uit de jaren ’90 is nog altijd een guilty pleasure van me.
    Misschien omdat ik mijn BX en XM (wat toch stiekum ook gewoon liftbacks waren) zo gewaardeerd heb.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      14 september 2017 om 22:32

      @mout: precies! De BX was z’n tijd ver vooruit voordat de Duitse 3 er iets premiums van gingen maken

      Login om te reageren
      • LaLancia zegt

        15 september 2017 om 10:07

        @audirs3 @mout
        Ik wacht al jaren op een spirituele BX-opvolger! Begrijp echt niet -zeker niet met het grote succes van de Octavia in het achterhoofd, en de differentiatie die het oplevert met concerngenoot 308- dat de Fransen zo’n model nog niet in de showroom hebben staan.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          15 september 2017 om 10:16

          @lalancia: Licht, niet door peperdure carbon maar door simpel glasvezel en door minder isolatie.
          Comfortabel, van hydropneumaat tot stoelen.
          Heel veel ruimer dan de concurrentie.
          C-segment prijs, D-segment en meer ruimte.
          Lage prijs mede door niet de laatste generatie techniek te gebruiken, en wat te missen is weg te laten in basismodellen.
          De Cactus zit een aardig eind in die richting – maar dan tussen B- en C-segment.

          Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    14 september 2017 om 23:05

    A3 sedan is stukken beter gelukt.

    Login om te reageren
    • saffie89 zegt

      14 september 2017 om 23:09

      @dutchdriftking: dan heb ik eerlijk gezegd liever deze in een rijk uitgeruste versie. Is eens wat anders

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      15 september 2017 om 10:19

      @dutchdriftking: hoho, wil je de meneertjes uit Inglostadt niet zo op hun tere zieltjes trappen. Het is geen ordinaire sedan! Het is een limousine!

      Login om te reageren
  16. saffie89 zegt

    14 september 2017 om 23:07

    Ik vind het best een leuk ding. Ach en er zijn ook mensen die een A3 sedan, CLA of 2-serie coupe kopen, is deze nu zo anders?

    Login om te reageren
  17. johnwaters zegt

    14 september 2017 om 23:59

    Hang er een Aldi badge op en de helft van de reageerders loopt met een stijve pik rond.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      15 september 2017 om 00:16

      @johnwaters: een Aldi badge? Spar, Lidl, Jumbo, Albert Hein, de Plus en zelfs nog Super de Boer is ook mogelijk.

      Login om te reageren
  18. potjak zegt

    15 september 2017 om 00:22

    Ziet er gewoon heel goed uit deze liftback, mag van mij blijven.

    Login om te reageren
  19. tonebon zegt

    15 september 2017 om 00:41

    C Coupe achterkant??

    Login om te reageren
  20. allesmetturbo zegt

    15 september 2017 om 07:49

    Ja doe maar, maar neem dan gelijk ook de bmw GT series mee en alle coupe suvs mee. Weg met die meuk

    Login om te reageren
  21. tom_hanekamp zegt

    15 september 2017 om 11:40

    Het zou voor mij de enige Hyundai zijn die ik zou overwegen aan te schaffen, dus wat mij betreft mag hij blijven.
    Ik snap de vergelijking met de GT series van BMW wel (waar ik dan weer geen fan van ben) qua looks maar je moet het (als het aan mij ligt tenminste) ook een beetje in de context van het model bekijken. In het geval van de BMW’s is de basis een statige sedan die van zichzelf al mooi genoeg is. Het gaat mij hier niet perse om BMW, het model van de vierdeurs sedan in het D segment en daarboven is gewoon een klassieke look die ik zeer kan waarderen. Met de GT series wordt dat model een beetje verpest.
    Bij de i30 vind ik de vergelijking juist andersom vallen. Dat is in de basis een bijzonder saaie Golf-kloon hatchback (vast ontzettend praktisch en degelijk en prettig op vlakken die mensen die niets met auto’s hebben belangrijk vinden, maar oh zo saai) die met dit model ineens een stuk interessanter is gemaakt. Moet je het dan mooi vinden? Nee. Ik vind de C3/C4 Cactus zelf ook niet mooi, maar het is tenminste geen hatchback die eigenlijk een Golf had willen zijn (looking at you Peugeot 308).

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    15 september 2017 om 15:40

    Niets mis mee toch?

    Vraag me af wanneer VW op de kar springt en met een Golf Fastback komt. Maar dan wel met een Premium-naam natuurlijk…

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      16 september 2017 om 19:46

      @Esprit_de_Flandre: is er al! De Arteon…

      Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    16 september 2017 om 11:26

    Bij een fastback denk ik toch echt aan een wagen als de Mustang Fastback.

    Maar ik vind deze wagen er gewoon strak uitzien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North