• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine A110 E-ternité is de EV die je wél wil

Auteur: Loek, gepost 21 juli 2022 om 18:43 – 11 Reacties

Het is Alpine gelukt: deze volledig elektrische Alpine A110 E-ternité is op papier een leuke auto.

Elektrische auto’s hebben nog lang niet altijd de ‘leuk’-factor die je wil in een sportieve auto. Van eindeloze sprintjes wordt je vanzelf ook moe, dus er is wel degelijk ruimte voor een elektrische stuurmansauto. Dat klinkt makkelijker dan het lijkt. Een goed sturende auto is niet zozeer krachtig, maar vooral gebalanceerd en meestal lichtgewicht. Door zware accu’s is dat laatste niet makkelijk.

Alpine A110 E-ternité

Nu is hier echter de Alpine A110 E-ternité. Renault heeft Alpine gereanimeerd en de A110 is al jaren een enorm leuke stuurmansauto, maar eigenlijk kon de timing niet slechter. De vraag naar sportauto’s met een verbrandingsmotor neemt steeds meer af en de vraag naar EV’s neemt steeds meer toe. Alpine combineert de twee en presenteert een volledig elektrische Alpine A110. We moeten er gelijk bij zeggen: het is een prototype. De E-ternité gaat zoals we hem vandaag zien niet in productie.

Leuke EV?

Het doel is eigenlijk simpel: de drie pijlers waarop de Alpine A110 E-ternité gebouwd is zijn wegligging, lichtgewicht en relatief betaalbaar. Een Alpine EV zou alleen werken als de elektrische versie hieraan voldoet. Vooral gewicht is de uitdaging: wegligging is eigenlijk wel te doen. Je hebt immers al de Alpine-basis om op te bouwen, het enige wat je moet doen is de accu’s niet te zwaar maken.

De accu’s zijn geleend uit de Mégane E-Tech Electric en het totaalpakket meet 60 kWh. Echter, die crossover heeft een dubbele bodem om de accu’s tussen te sandwichen. De Alpine A110 heeft dat niet, dus zijn de modules opgesplitst en verdeeld over voor- en achterkant. De accu’s wegen in totaal 392 kg, met een redelijk goede verdeling tussen voor en achter. Waar de gewichtsverdeling 43/57 is bij de normale A110, is die bij de E-ternité 42/58. Ook fijn: door de gunstige aerodynamische vorm en lichtgewicht carrosserie weet de E-ternité een toch aardig nette 420 km aan WLTP-actieradius neer te zetten. Dat is aardig veel voor een sportwagen.

Heeft het gewerkt? Ja en nee. De Alpine A110 E-ternité is nog wel een stukje zwaarder dan de A110. De auto weegt in totaal 1.378 kg. Dat is voor een EV bijzonder lichtgewicht, dus wat dat betreft is het goed nieuws. Het nadeel is dat het voor een sportauto juist niet echt lichtgewicht is. Een basismodel A110 weegt 1.120 kg en Alpine streeft ernaar om de E-ternité naar een totaalgewicht van 1.320 kg te verlagen. Er wordt voor veel componenten gebruik gemaakt van flax, een materiaal dat net als koolstofvezel een sterk gevezeld materiaal is. Net als koolstofvezel is dit licht, stijf en toch zeer sterk, maar iets goedkoper en duurzamer om te gebruiken. Een dikke duim omhoog daarvoor, maar er moet dus nog wel wat ge-Sonja Bakkert worden om de E-ternité op het gewenste lichte gewicht te krijgen.

Power

Een ander klein nadeel is dat de Alpine A110 E-ternité op papier geen strepentrekker lijkt. De E-motoren leveren namelijk 242 pk en 300 Nm, vergeleken met 292 of 300 pk voor de 1.8 liter RS-motor in de huidige A110 en A110S. De 0 naar 100 sprint gaat in 4,4 of 4,2 seconden met een A110 of A110S, de E-ternité piept ‘m in 4,5 seconden. We kunnen dus wel alvast stellen dat de E-ternité niet perse beter is dan een normale A110. Ook omdat er geen oplossing is voor het andere grote probleem dat liefhebbers hebben met EV’s: geluid.

Toekomst

Schrijf de Alpine A110 E-ternité echter niet te snel af. Want wegligging en rijplezier kun je niet meten met cijfers en als de E-ternité ook maar in de buurt komt van een ICE-Alpine, dan heb je wel een echt toffe EV te pakken. Om het plaatje af te maken wordt de E-ternité een leuke auto voor dagelijks gebruik, met een nieuw groter infotainmentscherm en een open dak! Om dit nou een A110 Spyder te noemen gaat ver, maar er zit een groot open panoramadak verwerkt in de E-ternité. Dit zijn dan weer dingen die we wellicht terug gaan zien in de versie met ICE.

Kortom: Alpine wil niet gedag zeggen tegen hun compacte sportwagen en de Alpine A110 E-ternité moet dé EV-sportwagen worden. Helemaal als die laatste 58 kg nog even afgeslankt kunnen worden.

Ook interessant!

  • Alpine komt met speciale A110 Miami editie
    Alpine komt met speciale A110 Miami editie
  • vernieuwde Alpine A110
    Vernieuwde Alpine A110 is nu nog wat beter
  • Franse overheid bestelt enorme lading sportwagens
  • Alpine A110 geflitst, maar wat klopt hier niet?

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

a110, alpine, concept, Elektrisch

Vorig bericht: « Deze ‘BMW’ is extreem zeldzaam en kan van jou zijn
Volgend bericht: Video: Max Verstappen GP Frankrijk Track Guide »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    21 juli 2022 om 18:55

    Nope, wil hem nog steeds niet.

    Login om te reageren
  2. Donstil zegt

    21 juli 2022 om 18:56

    Gaaf ding! Van 0-100 misschien ietsje langzamer maar van 20-80 zal dat heel anders zijn schat ik zo in.

    Login om te reageren
  3. ericc zegt

    21 juli 2022 om 19:27

    420km range theoretisch. Voluit op de Ring schat ik Max. 3 rondjes. Een BMW i50M was leeg na 3 ronden waarbij in de 2’ ronde maar 75% van de batterijen werd gegeven door te hoge temperatuur.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      21 juli 2022 om 19:52

      Aah ja “de ring”, voor de koper vaak niet belangrijk maar voor het argument wel lekker dat hij er is.

      In dit geval zet je 1 snelladertje neer op de parkeerplaats en het probleem is direct weer opgelost.

      Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      21 juli 2022 om 21:24

      A10 ja? Daar vallen er meer.

      Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    21 juli 2022 om 20:11

    Al is het de leukse en snelste auto kwa rijden, no thx het gebrek aan geluid weegt voor mij zwaarder

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      21 juli 2022 om 21:30

      Dan maak je die zelf

      Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      22 juli 2022 om 10:02

      Het geluid uit een viercilinder ja? Ieder zijn ding natuurlijk. Ik zou deze EV best willen rijden.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        22 juli 2022 om 13:32

        Ik hoor nog liever een 1 cilinder of 2 cilinder dan de stilte van een EV…

        Login om te reageren
  5. stekkerkoning zegt

    21 juli 2022 om 21:23

    Prima sportwagentje en in deze vorm meer dan ooit geschikt voor het huidige decennium. Dat van dat gewicht is natuurlijk kul, want het is lichter dan een Porsche 718 of 911. Vlot genoeg gaat deze A110 ook, die paar tienden mogen ze van mij houden.

    Login om te reageren
  6. gezondverstand zegt

    22 juli 2022 om 15:58

    Qua geluid ga je er met een Alpine en alle ander 4 cilinders natuurlijk niet zoveel op achteruit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North