
Jazeker, een EV die het geluid van een viercilinder nabootst.
Alle autoconcerns hanteren het motto ‘hoe meer merken, hoe beter’, dus daarom is er ook voor Alpine nog een toekomst weggelegd. In plaats van een nichemerk met één sportwagentje moet het een serieuze EV-fabrikant worden. De A390 wordt de eerste EV die Alpine helemaal zelf heeft ontwikkeld.
Het is een crossover, maar een Alpine moet natuurlijk wel sportief zijn. De Fransen spreken daarom van een ‘sport fastback’. Deze auto is nu bijna klaar: Alpine laat weten dat ze in de afrondende testfase zitten. Ze laten ook al wat sappige details los.


De afmetingen wisten we al, maar die zullen we nog even herhalen. Met een lengte van 4,615 meter is de Alpine A390 vergelijkbaar met een Volkswagen ID.5. Best een forse auto dus, voor een fabrikant van kleine sportwagentjes. Gelukkig is de Alpine wel lager dan een ID.5, waardoor de proporties iets beter uitpakken.
Alpine heeft een naam hoog te houden qua rijeigenschappen, en het lijkt erop dat ze ook echt hun best doen om er wat van te maken. Zo heeft de A390 drie elektromotoren, die torque vectoring mogelijk maken. Er is zelfs een heuse Track Mode, al kunnen we ons niet voorstellen dat veel mensen met deze auto het circuit opgaan.

Om ook nog wat geluidsbeleving te creëren krijgt de auto Alpine Drive Sound. Daarbij heb je de keuze uit twee geluiden, een sportieve sound en een wat meer alledaagse sound. Interessant: het sportieve geluid is afgeleid van de “geluidssignatuur van de A110”.
Nu klinkt een A110 best leuk voor een viercilinder, maar het is toch grappig dat we een EV krijgen met het geluid van een vierpitter. Overigens benadrukt Alpine dat ze niet het geluid van een verbrandingsmotor volledig nabootsen. Maar ja, als het geluid toch nep is, doe dan meteen het geluid van een Alpine Le Mans-auto.
Zoals gezegd is de Alpine A390 bijna klaar, dus de onthulling laat niet lang meer op zich wachten. Over een maand is het zo ver: op 27 mei wordt de gloednieuwe Alpine onthuld in Dieppe.





Nee niet weer een cross-over SUV achtig apparaat……
nog maar slechts 3 keer aangekondigd….
Ze laten maar weinig los over de A390. Wat wordt de range bijvoorbeeld? Ik denk dat ik de A390 laat voor wat het is en wacht tot de A310
Zie de specs van de elektrische Scenic en trek daar zo’n 10% vanaf voor actieradius. Tel daar zo’n 15% bij op voor performance. (Zie Idem de R5 en A290 😉)
Het lijkt wel een Airbus (type). Rare jongens die Fransen…
De verhoudingen zijn wel een beetje zoek he…
Wat een verschrikking. Nu al.
Ik snap op zich dat dit kennelijk is wat de markt vraagt (gezien het succes van de Urus) maar mijn God.