• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oproep overheid: laad NIET ’s avonds je auto op

Auteur: machielvdd, gepost 28 april 2025 om 12:59 – 53 Reacties

Wel elektrisch rijden, maar tussen 16.00 en 21.00 je auto opladen? Liever niet.

Wat doe je als je aan het einde van je werkdag thuiskomt met je elektrische leasebak? Aan de stekker natuurlijk. De overheid verzoekt je echter vriendelijk doch dringend om dat niet meer te doen. Dat heeft alles te maken met het overbelaste stroomnet.

Wat wil de overheid precies? Het ministerie van Klimaat en Groene Groei, onder leiding van Sophie Huilmans Hermans, is een campagne gestart. Deze heet ‘Zet Ook De Knop Om’ en de boodschap luidt: verbruik tussen 16.00 ’s middags en 21.00 ’s avonds zo min mogelijk stroom.

Dit zijn natuurlijk de uren waarin Nederlands massaal auto’s opladen, koken, vaatwassers aanzetten, noem maar op. De oproep geldt dus niet alleen voor EV-rijders, maar zij horen wel tot de grootste ‘boosdoeners’. Meestal kun je overigens gewoon instellen wanneer je auto laadt, dus in die zin is het een kleine moeite.

Waar de schoen wringt: de overheid heeft dit probleem zelf veroorzaakt. Natuurlijk, met een beetje goede wil kunnen we tijdelijk het stroomnet wat ontlasten, maar het is aan de overheid om te zorgen dat er überhaupt een fatsoenlijke infrastructuur is. Zeker als ze willen dat we met z’n allen elektrisch gaan rijden.

Deze campagne voelt daarom een béétje wrang en zal ongetwijfeld in het verkeerde keelgat schieten bij veel mensen. Maar bij deze ben je alvast voorbereid op de reclames die je de komende tijd tegen gaat komen op tv, radio, internet en bushokjes. Denk aan je bloeddruk.

Ook interessant!

  • Dit is de auto die Nederland wil (volgens Zeekr)
  • Best verkopende auto van Europa gaat titel verdedigen
  • Drie keer raden wat Bentley's eerste EV voor auto wordt
  • Volkswagen Polo moet wijken voor elektrische auto's

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, laden

Vorig bericht: « Video: Vrachtwagenchauffeur boos op afsnijdende Citigo
Volgend bericht: Alpine A390 is bijna klaar (en gaat klinken als een A110…) »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    28 april 2025 om 13:15

    Wie is er verantwoordelijk voor de beleidskeuzes om elektrische auto’s te stimuleren zonder het net hierop aan te passen? Van die opportunistische woke politici, zeker?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      28 april 2025 om 14:35

      Je bedoelt die VVD’ers die de afgelopen 15 jaar doorlopend aan de macht zijn geweest?

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        28 april 2025 om 15:12

        ja, die.

        Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      28 april 2025 om 21:44

      Het maakt geen f*** uit wat voor regering we hier hebben, dat zie je nu. Ook met een rechtse signatuur ontkomt onze regering (L/R/X) niet aan de bemoeizucht van Europa waardoor we wel de electrische auto in moeten en 100 moeten rijden én én én… want anders kunnen er nooit meer huizen gebouwd worden.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:13

      Het net kan het prima aan als de meeste gewoon laden tussen 0:00 en 6:00, kleine moeite en scheelt weer een slok op een borrel.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        29 april 2025 om 07:14

        Nou, als ik een EV zou hebben zou ik tegen je zeggen dat je niet goed wijs bent.
        Ik sta om 05.00 uur op. Drie keer raden hoe laat ik ongeveer naar bed ga.
        Denk je nou werkelijk dat ik dan tot 00.00 ga wachten of mijn wekker zetten en daardoor een verstoorde nachtrust op de koop neem?
        Zo zijn er nog genoeg die hiermee zitten.

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          29 april 2025 om 07:50

          Wekker? Dit gebeurt thuis gewoon automatisch via de auto (vertrektijden/laadtijden) of als je een beetje een moderne laadpaal hebt in de app van de laadpaal zelf. Echt slimme laadpalen kiezen zelf de uren met de laagste energieprijzen. Je steekt dus gewoon je auto in bij thuiskomst en hij begint zelf niet te laden tijdens de piekmomenten. En voor openbare laadpalen zie je dat bij de AC laadpalen er meer bijkomen die hun laadsnelheid dynamisch aanpassen afhankelijk van het moment (piek of niet).
          Toont toch weer aan dat veel van de negatieve reacties ontstaan door misverstanden en onwetendheid.

          Login om te reageren
          • werf76 zegt

            29 april 2025 om 12:57

            Ja bij jou thuis ja. Die luxe heb ik niet. Ik moet naar een gemeente laadpaal, als ik een EV zou hebben.

            Login om te reageren
            • ty5550 zegt

              29 april 2025 om 15:07

              “En voor openbare laadpalen zie je dat bij de AC laadpalen er meer bijkomen die hun laadsnelheid dynamisch aanpassen afhankelijk van het moment (piek of niet).”
              Los hiervan denk ik dat de campagne meer betrekking heeft op mensen thuis (thuisladen en thuisverbruik van elektriciteit). Bij die openbare laadpalen kunnen ze zelf nog vanalles uitwerken.

              Login om te reageren
      • René zegt

        29 april 2025 om 08:22

        Leuk als je je eigen oprit hebt. Maar hier is het publiek laden. De plugin hybrides laden tussen meestal tussen vijf en acht/negen. Om vervolgens van plek te wisselen met de EV eigenaren. En dat gaat redelijk goed met één paal op veertien autos.
        Jaar terug had de paal beheerder de laadstroom inderdaad teruggeschroefd op t piekmoment. Gevolg was grote onvrede want zelfs de plugin hybrides waren niet voor middernacht vol. En zoals gezegd iemand die de volgende ochtend vroeg naar zn werk moet komt dan zn bed niet meer uit voor t verplaatsen.

        Login om te reageren
    • kas_par zegt

      29 april 2025 om 12:56

      dat zijn vooral de populisten (rechts tot radicaal rechts) die alle klimaatplannen van de vorige (overigens ook centrum-rechtse) regeringen ineens de nek omdraaiden. Het feit dat je daar het misplaatste woordje “woke” bij haalt zegt veel, heel veel. Je kunt ook verhuizen naar Amerika? Daar duren ze niet aan links, noch aan woke, en al zeker niet aan klimaatdoelen, want ja, klimaatverandering is daar een hoax.

      Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    28 april 2025 om 13:19

    Zou het geen optie zijn om EV’s minder hard te gaan pushen zodat de netbeheerders een kans krijgen om de achterstand in te halen? Enig realisme creëren?

    Want dit gaat natuurlijk niets helpen. Complete onzin ook op dagen als vandaag waar ik tot minimaal mijn eigen verbruik opwek tot een uur of 20:00 (incl laden van mijn hubrid als ik rond 17:30 thuis kom) incl de complete straat met mij.
    Of zijn we gewoon bezig om een excuus te creëren om ons variabele dagtarieven te laten betalen zodat we nog harder genaaid kunnen worden?

    Login om te reageren
    • kas_par zegt

      29 april 2025 om 12:59

      het zou helpen om te stoppen met zwabberbeleid. Als de initiële plannen doorgezet waren waar het net er nu op voorbereid geweest. Maar ja, dat moest ineens allemaal wegbezuinigd zodat we bv. straks 190 euro minder eigen risico betalen (maar wel 250 euro meer premie) en we nu wel weer 130 mogen op de afsluitdijk… Conservatief regeren staat tegenwoordig gelijk aan niet vooruit plannen. Dat kan natuurlijk enkel fout gaan.

      Login om te reageren
  3. ty5550 zegt

    28 april 2025 om 13:24

    “Waar de schoen wringt: de overheid heeft dit probleem zelf veroorzaakt. Natuurlijk, met een beetje goede wil kunnen we tijdelijk het stroomnet wat ontlasten, maar het is aan de overheid om te zorgen dat er überhaupt een fatsoenlijke infrastructuur is. Zeker als ze willen dat we met z’n allen elektrisch gaan rijden.”

    Een net bouwen zodat iedereen tussen 17u en 19u tegelijk zijn patatjes kan koken, zijn wasmachine, droogkast en vaatwasser kan laten draaien én zijn auto aan maximumsnelheid kan opladen om daarna de hele nacht met een hoop elektriciteitsoverschot te zitten is eigenlijk compleet absurd.
    Bovendien zal je die korte, extreme piek bijna altijd op een vervuilende manier moeten opwekken. Een kerncentrale zet je niet zomaar even aan en twee uur later uit, en zon- en windenergie kunnen zulke pieken vaak niet opvangen. Daarvoor gebruik je dan bijvoorbeeld extra gascentrales, die nu eenmaal meer uitstoten.

    De toekomst ligt dan ook niet in het bouwen van een overdreven zwaar net, maar in het zoveel mogelijk spreiden van het verbruik: door pieken af te vlakken (bv. trager te laden, mensen bewust te maken om niet alles tegelijk op te zwieren) en door mensen te sturen via uurtarieven die variëren naargelang vraag en aanbod.”

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 april 2025 om 14:19

      Dat zelfde stroomnet kan VS en 7:00u tot 18:00u prima allerlei allerlei fabrieken aan.
      Het probleem zijn de netten in de woonwijken, die hebben te weinig capaciteit. En de oplossing is zeker niet pieken te voorkomen maar uitbreiden, dat moet ook al vanwege zonnepanelen.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        28 april 2025 om 14:33

        Die fabrieken stoppen niet op 18:00u, die gaan gewoon 24/7 door. En bedrijven die nu willen omschakelen van fossiele brandstoffen naar electrische energie, al is het maar voor een deel van hun energiebehoefte, krijgen gewoon nul op het rekest – het stroomnet kan het zeker niet ‘prima’ aan.

        Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        28 april 2025 om 14:59

        Om zo’n uitbreiding betaalbaar en met niet overdreven veel last te doen moet die al geleidelijk gebeuren. Het is niet realistisch om alles tegelijk open te breken. Dan kan je gewoon niet rond pieksturing en vraag/aanbodsturing heen.
        Die zonnepanelen zijn al een heel goed voorbeeld. Ze produceren allemaal tegelijk veel stroom als de zon schijnt, vooral rond de middag. Daardoor ontstaan er pieken die het net zwaar belasten en de netbeheerders weten met hun elektriciteit (zeker in het weekend) geen blijf. Mensen die dan willen en kunnen afnemen moeten hiervoor beloond worden, bijvoorbeeld door aanzienlijk lagere tarieven (wat je bijvoorbeeld nu al hebt met dynamische tarieven).

        Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        28 april 2025 om 23:15

        Fabrieken die stoppen om 18:00, kom eens achter je bureautje vandaan.. Het probleem is juist dat álle grootverbruikers dan samen komen.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      28 april 2025 om 14:29

      Dat je de energievraag kunt spreiden is natuurlijk helemaal waar, maar daarmee kom je er niet. De overheid heeft een energietransitie in gang gezet waarbij niet alleen huishoudens en consumenten, maar ook bedrijven steeds meer overschakelen op electiciteit. Het electriciteitsnetwerk is daar onvoldoende op voorbereid, terwijl er nieuwe energieslurpers (zoals datacenters) door lokale overheden werden verwelkomd. Onze overheid heeft alle waarschuwingen over een dreigend capaciteitstekort in het electriciteitsnetwerk willens en wetens in de wind (sic) heeft geslagen.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        28 april 2025 om 14:48

        Ik heb het misschien wat vaag geformuleerd. Daarin volg ik je, er zullen ook aanpassingen moeten gebeuren aan het net en het zal ook moeten verzwaren. Maar niet om een net te maken dat aankan dat alles tegelijk wordt opgezwierd tussen 17u 20u want dat is gewoon niet realistisch, dan gaat er een heel duur net gemaakt moeten met elektriciteit die op een heel dure manier wordt opgewekt tijdens die piek en dan gaat elektriciteit voor iedereen heel duur worden. We gaan ook gewoon een stuk bewuster moeten worden in ons elektriciteitsverbruik (wanneer en hoeveel tegelijk). In die zin vind ik de campagne zeker niet slecht.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 april 2025 om 16:20

      Patatjes koken?

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      29 april 2025 om 13:01

      het met kan het best aan hoor, het gaat mis bij de middenspanning. En dat is redelijk eenvoudig op te lossen door meer lokale energieopslag. Maar ja, dat laat de wetgeving niet toe. Was de vorige regering nog druk mee, is nu wegbezuinigd. tja…

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    28 april 2025 om 13:43

    “Denk aan je bloeddruk.”
    🤣

    Dat kost de mensheid anno 2025 al meer moeite dan genoeg, denk ik wel eens.

    Login om te reageren
  5. motorhead zegt

    28 april 2025 om 14:21

    Grappig dat iedereen zich hier zo druk over maakt. Bij het eerste bericht hier over heb ik m’n lader ingesteld op starten om 21:00. Opgelost.
    En uiteraard moet je het net uitbreiden, maar een beetje gelijkmatig verdelen kan echt geen kwaad; In een stad blijf je ook niet eindeloos wegen aanleggen totdat je nooit meer voor een stoplicht hoeft stil te staan. Niets mis met optimaal benutten.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      28 april 2025 om 14:51

      Dat staat ook gewoon in het artikel toch?

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:16

      Zet hem dan gelijk op 23:00 of 0:00, daltarief is vaak toch net iets lager.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      29 april 2025 om 13:02

      tja, ik laad aan de publieke paal, omdat de lokale overheid weer gaan kabelgoot oid toestaat. Als ik tot 21.00 uur wacht met laden staat er waarschijnlijk iemand anders al aan die paal. Dus kan hier niks mee!

      Login om te reageren
  6. sjonniedeluxe zegt

    28 april 2025 om 14:37

    Als je opritje hebt kan je wachten ja. Maar als je publiek laadt is die paal bezet om 21.00u.

    Als overheid zou zorgen dat je bij je stroomcontract thuis ook een pasje krijgt om publiek te laden tegen thuis-tarief plus 5 cent voor laadpaalleverancier, dan gaan alle particuliere eigenaren een dynamisch contract nemen en laden als stroom goedkoop is.

    Overheid moet dit financieel oplossen zonder extra belasting te heffen. Ander idee is energiebelasting een percentage te maken ipv vast bedrag. Dan wordt het nog interessanter om in daluren stroom te gebruiken thuis.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:17

      Ben jij zo iemand die zijn auto om 17:00 aan de laadpaal zet en voor 22:00 weer weghaalt dan? Als die er toch de hele nacht staat laad dan ook gewoon ’s nachts.

      Login om te reageren
      • kas_par zegt

        29 april 2025 om 13:05

        Tja, maar dat mag dan weer niet he… regeltjes van dezelfde overheid. snachts niet laden aan de publieke paal is toegestaan of gedoogd. De auto om 17.00 uur bij de paal zetten maar nog niet daadwerkelijk laden kan je een bon opleveren.

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          30 april 2025 om 19:46

          Nog nooit gehoord dat iemand daar onterecht een boete voor kreeg. Zelfs voor brandstof auto’s op laadplaatsen komt handhaving niet langs.

          Login om te reageren
  7. waterisnat zegt

    28 april 2025 om 14:54

    Heerlijk dit. Langzaam afglijden naar een sovjet-unie scenario via een derde wereld land energievoorziening, verkocht onder het mom van de wereld redden, daarbij alle wetenschap negerend en tegelijk de naam misbruikend, en dan bovendien vele medestanders vinden terwijl je ze kapot rooft. Heerlijk, heerlijk. Spanje en Portugal hoef ik vandaag niet te benoemen toch?

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 april 2025 om 16:24

      Geen idee wat je allemaal benoemd. Maar volgens mij is de conclusie van het gebrekkige netwerk heel simpel. Tennet heeft de afgelopen 10 jr geen klote gedaan aan uitbreiding terwijl er almeer dan 10jr gesproken wordt over de energietransitie.
      Blijf je dan als hoofdverantwoordelijke lekker niks doen loopt t vanzelf spaak. Dat is niet zo heel ingewikkeld.

      Login om te reageren
      • waterisnat zegt

        28 april 2025 om 22:34

        Dat mensen zoals jij en Ty5500 geen idee hebben over zaken als energie en economie, en wel van de hoogste toren blaten over deze zaken is nu juist het grote probleem Mao.

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          29 april 2025 om 15:12

          “Ty5500 geen idee hebben over zaken als energie en economie”
          Zelfs daarin ben je fout. Maar goed, het heeft weinig zin om diploma’s of beroepsgeschiedenis online te gaan toelichten.
          Ben jij btw niet degene die het ministerie tegenspreekt? Weer een gevalletje projectie dus?

          Login om te reageren
      • kas_par zegt

        29 april 2025 om 13:08

        Zelf in de energiesector gewerkt. Tennet is er al lang klaar voor hoor. Die hebben voldoende geïnvesteerd. Het gaat vooral mis bij de meer lokale middenspanning, en dat ligt met name aan de wetgeving die achterloopt… De lokale netbeheerders mogen geen energie tijdelijk opslaan, dan worden ze voor de wet namelijk energieleverancier, en dat mag niet. Zou het probleem echter wel meteen oplossen… Maar ja, dat vereist een regering die vooruitdenkt. Dat is teveel gevraagd.

        Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      28 april 2025 om 16:34

      Gelukkig houdt een hoge afhankelijkheid van bijvoorbeeld olie en gas geen risico in.. (de oliecrisis al vergeten, de chantage met Russisch gas enzovoort? ). Als er 1 ding wetenschap negeren is, dan is het gewoon verder doen zoals we al jaren bezig zijn. En Spanje en Portugal lijkt te wijten te zijn aan een brand in het zuiden van Frankrijk of een cyberaanval, heeft ook weinig te maken met de hier geschetste problematiek..

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:19

      Ben jij wel eens in een derde wereldland geweest? Ons stroomnet is super betrouwbaar. Vrijwel niemand heeft noodstroom voor als het wegvalt..

      Login om te reageren
  8. Jaaaag zegt

    28 april 2025 om 15:13

    Als je de kosten zelf betaalt is het ook financieel aantrekkelijker om niet tussen 17 en 21 uur te laden.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:19

      Ik laadde altijd in het dal en rekende piek door aan mijn werkgever. Ga voor die paar centen dat echt niet administratief scheiden.

      Login om te reageren
  9. Lars zegt

    28 april 2025 om 16:31

    Als ze de VVE kunnen overtuigen dat ik een laadpaal mag plaatsen, zal ik ’s nachts gaan laden

    Login om te reageren
  10. escort77 zegt

    28 april 2025 om 17:02

    Hier hadden we toch al een mooie regeling voor via het piek- en daltarief voor stroom? Alleen heeft Vattenfall dat nachttarief juist afgeschaft.

    Zorg ervoor dat het financieel interessant is om je auto na 21.00u op te laden en kijk wat er dan gebeurt…

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:21

      Halveer de energiebelasting tussen 0:00 en 6:00 en iedereen laad ‘s nachts de auto, thuis batterijen en zet het witgoed aan.

      Login om te reageren
  11. racerx zegt

    28 april 2025 om 18:05

    Geen oprit, dus niet thuis laden, dus een benzine auto. De elektriciteit van mijn zonnepanelen jaag ik er wel door met wasjes/vaatwasser/airco tussen 1600-1800 als de zon er nog vol op staat, geen probleem.

    Login om te reageren
  12. kennone zegt

    28 april 2025 om 18:09

    En de elektrische auto’s maar door blijven drukken😅

    Login om te reageren
  13. Jopie zegt

    28 april 2025 om 18:20

    Benzine tanken mag nog wel alle tijden van de dag?
    🤣

    Login om te reageren
  14. RobTWo zegt

    28 april 2025 om 19:24

    De volgende actie van de overheid is een oproep om de warmtepompen alleen maar in de zomer aan te zetten omdat de zonnepanelen dan meer stroom leveren.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:22

      Mijn warmtepomp draait overuren in de zomer. Heerlijk koel!

      Login om te reageren
  15. bleermoel zegt

    28 april 2025 om 20:29

    Mijn oprit, mijn laadpaal, mijn betaalde stroom!
    Maak zelf uit waneer ik inplug!
    Heb er zat voor betaald!

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      28 april 2025 om 23:23

      Je betaalt minder als je ‘s nachts laad.. Daltarief scheelt hier toch 5ct/kWh en met een dynamisch contract gemiddeld wel 20ct met tussen 17:00 en 19:00.

      Login om te reageren
  16. rwdftw zegt

    28 april 2025 om 23:20

    Jadajadajada…. wij moeten…. wij mogen niet. etc.

    Als ze nou eens de thuisbatterij een zetje geven. Eentje die bedoeld is om NOM te draaien. Daar zijn er meerdere van in de markt verkrijgbaar. Dan stop je je overschot wat je overdag dat volle net op drukt in je batterij en ’s avonds kook je erop en kijk je TV.

    Het resultaat : tussen 1600 en 2100 heb ik 0 kWh stroom van het net nodig gehad. Er zit nu nog 74% in dus ik draai 0 op de meter tot de zon weer op is. Het kan dus prima maar je moet als overheid wel even het koppie gebruiken. Aanstaande nacht gaat de Tesla weer laden. Dus niemand heeft last van mij :).

    Login om te reageren
    • Jopie zegt

      29 april 2025 om 06:45

      Volgens Kassa is de terugverdientijd ongeveer even lang als de investeringskosten.
      Maar misschien was dat een algemene praat en ben jij in de gunstige omstandigheden.
      Een thuisaccu leek mij ook de beste oplossing met slimme software en een dynamisch contract.
      Er werd daar echter gezegd dat het voordeel van een dynamisch contract steeds minder werd zodra de netbeheerder inloopt met oplossingen.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        30 april 2025 om 19:49

        De Kassa redactie zijn een stel Karens die denken dat de wereld om heb draait. Snap niet dat zoiets door belastingcenten betaald wordt, het is meer niveau Showtime met Albert Verlinde. Commercieel, prima..

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North