Wel niet, wel, niet. Wel dus.
De FIA heeft ingegrepen na de eerste twee vrije trainingen die gisteren werden verreden. De laatste bocht voor het rechte stuk, genaamd Club Corner, krijgt extra kerbstones om te voorkomen dat coureurs de bocht te ruim gaan nemen.
Het zijn dezelfde kerbstones die we vorige week al zagen in Spielberg bij bocht één en drie. Deze speedbumps zorgden in Oostenrijk voor de nodige schade. Onder meer Stoffel Vandoorne wist zijn frontje niet heel te houden nadat hij aanraking kwam met de kerbstones. Voor een lengte van 25 meter in de Club Corner zijn de 50mm hoge kerbs geplaatst, ongeveer 1.5 meter van de witte lijn.
De FIA heeft naar eigen zeggen de maatregelen genomen, omdat ze bang zijn dat er ongelukken gaan gebeuren tijdens de kwalificatie en race als coureurs de absolute limiet door Club Corner gaan zoeken. Charlie Whiting heeft de rijders gisteravond geïnformeerd en de coureurs hebben over het algemeen aangegeven geen problemen te hebben met de maatregel.
De kwalificatie is vanmiddag om 15:00 uur. De race start morgen om 15:10 uur.
honinggraat zegt
En niet vergeten om talkpoeder te gebruiken bij rode billetjes. Jezus, ik begrijp dat veiligheid op nr 1 staat maar dit is ronduit belachelijk..
Kvgorp zegt
@honinggraat: nou… het is de bedoeling dat de baan gebruikt wordt en niet dat alle auto’s structureel de baan afrijden voor een paar honderdste.
vroaaar zegt
@honinggraat: ze hadden ook meteen naast de baan een grindbak kunnen leggen, dan was het meteen over en uit als je daar een keer de bocht uit vliegt. Door de strook asfalt kun je nu een keer de bocht missen de toch nog mee blijven doen. Zonder track limits wordt die strook echter door de coureurs gebruikt als een regulier stuk van de baan, maar dat was nou net niet de bedoeling. Niks overdreven aan dus.
potver7 zegt
@vroaaar: Prima, maar ga dan niet een kulverhaal ophangen dat het een veiligheidsverhogende maatregel is, zoals de FIA nu doet. Overigens staan de regels nu ook niet toe dat je keer op keer met vier wielen buiten de lijntjes kleurt, maar blijkbaar nidigt die lap asfalt nu te veel uit om de grenzen te verkennen.
dawwg zegt
@vroaaar: FIA logica: Buiten de track rijden is gevaarlijk, laten we curbs neerleggen die banden opensnijden, dan wordt het veiliger ! Ga gewoon tijdstraffen uitdelen, is veel eerlijker en veiliger…
barry355gtb zegt
@dawwg: tijdstraffen zijn niet eerlijk , want je kunt meer sec winnen met konstante overtreding en dan de tijdstraf van vijf sec krijgen.
vroaaar zegt
@barry355gtb: tenzij je elke keer een tijdstraf krijgt als je de overtreding maakt (zoals de overheid al jaren doet met overtredingen van automobilisten).