• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amerikaanse fabrikanten hebben het moeilijk

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 januari 2012 om 17:19 – 17 Reacties

Ford EU kleurt net zo rood als Mulally


Aanvulling:…in Europa. Hoewel de Grote Drie op hun eigen markt prima presteren, doen ze het in Europa eigenlijk ronduit slecht. Chrysler is, sinds het van Fiat is, niet meer actief in Europa (op het VK na), maar zowel Ford als Opel (GM) draaien continu verlies. En het einde is niet in zicht. Volgens de geruchten gaat GM versneld herstructureren bij Opel. Ford lijkt relatief buiten schot te blijven.

Sinds 1999 heeft Opel, sinds het afstoten van Saab met Chevrolet de enige Europese activiteit van GM, in totaal 9,9 mld euro (13 mld dollar) verlies gedraaid. De fabriek in Antwerpen werd gesloten, wat ze aardig wat geld heeft gekost aan afkooppremies, maar het wil desondanks maar niet vlotten in Europa (ondanks 5.800 werknemers minder). En dat terwijl Opel een niet onaanzienlijk marktaandeel heeft, in het Verenigd Koninkrijk zelfs zo’n 12%.

Er was zelfs sprake van dat er Chevrolet-activiteiten (eigenlijk is dit het oude Daewoo, maar dat heet al tijden ook Chevrolet) van Korea naar Europa overgeplaatst zou worden, wat in Korea leidde tot scheve gezichten [insert racist joke here], maar van het verkopen van Opel wil het GM-management vooralsnog helemaal niets weten. Ze kunnen de verliezen ook makkelijk met de Amerikaanse verkoop opvangen, maar zo werkt het niet in een modern commercieel bedrijf lijkt mij.

Opel heeft een aardig Europees marktaandeel, maar ooit was dit veel hoger. Het loopt dus tegen overcapaciteit en aanverwante problemen aan. Toch worden er jaarlijks nog ruim 1 miljoen auto’s afgezet door de fabrikant uit Rüsselsheim. Misschien dat de Mokka het merk uit het slop gaat trekken? Ik denk t niet eigenlijk.

Ford presenteerde vandaag zijn laatste kwartaalcijfers van 2011. Resultaat: mondiaal 6,7 mld euro winst (8,8 mld dollar), maar een stijgend verlies voor de Europese activiteiten. Hier werd 144,5 miljoen euro (190 mln dollar) verlies geleden, alleen in het vierde kwartaal. In Q4 2010 was dat nog 38,8 mln euro (51 mln dollar). Ford wijt dit aan hogere materiaalkosten (grondstoffen), en lagere winsten bij dochters.

Hoewel Ford Europa al tijden slecht draait lijkt de situatie er minder nijpend dan bij Opel, (of ze houden de sores beter onder de pet) omdat het meer als een dip dan als een structureel probleem gezien wordt.

Een mogelijke verklaring van de discrepantie tussen het Westelijk en het Oostelijk halfrond zit hem in het volgende:

Ford EU & Opel doen veel global ontwikkelingswerk voor Ford (USA) & GM. Kosten worden dus hier neergelegd terwijl die auto’s ergens anders gebouwd/verkocht worden en de inkomsten dus elders worden geboekt.

Saab-fans hoorde je daar ook regelmatig over klagen; Saab moest opdraaien voor allerlei R&D werk, maar ze kregen er niks voor terug.
Het kan belastingtechnisch voordelig(er) zijn om in bepaalde landen/gebieden verliezen te maken en je winsten ergens anders te boeken (waar de belastingdruk lager is).

Gaan de Amerikanen binnenkort nog wat vettere jaren tegemoet in Europa? Zo ja, hoe moeten ze dat bewerkstelligen? Gooi uw suggesties in de comments!

In dit artikel is, naast cijfers van de fabrikanten zelf, tevens gebruik gemaakt van informatie van de publicatie Automotive News.

Ook interessant!

  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, GM, Opel

Vorig bericht: « Londense filmstudent maakt gelikt Cygnet-filmpje
Volgend bericht: Video: Volvo trollen met je Mercedes-taxitruck »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 januari 2012 om 17:29

    Tja, de mystieke wereld achter de schermen van de autobranche… Zeg maar gerust schimmig. Kijk inderdaad naar Saab: in Zweden is de belasting hoog, dus werden daar de verliezen op geboekt. Zo zal het vaker gaan denk ik. En ook hier zie je weer dat GM het ronduit slecht doet. Raar dat dat aanmodderen zo lang kan duren!

    Login om te reageren
  2. love4sportcars zegt

    27 januari 2012 om 17:29

    Na 70 vette jaren zullen nu de 70 magere jaren aanbreken.

    Login om te reageren
  3. sandervdl zegt

    27 januari 2012 om 17:50

    watje zegt love4sportcars eerst dikke v8ten en nu mageren3pittertjes

    Login om te reageren
  4. carbuff zegt

    27 januari 2012 om 18:05

    Suggesties: bouw auto’s die mensen willen en zorg dat je voorop loopt met waterstof.

    Login om te reageren
  5. j3tized zegt

    27 januari 2012 om 18:13

    Frapant dat Ford verlies draait. Dacht dat de Fiesta een van de beter verkopende hatchbacks is? En de Focus lijkt mij nu ook geen falend model.

    Login om te reageren
  6. Rohrl-fan zegt

    27 januari 2012 om 18:15

    Toch best vreemd allemaal, aangezien je de recente modellen van Ford (S-Max, Mondeo, Fiesta, Focus) & Opel (Insignia, Astra, Corsa) best wel veel ziet rijden.

    Hebben ze dan echt zooooooo’n grote verwachtingscijfers?

    Het is trouwens normaal dat het marktaandeel van de ‘klassieke’ merken gezakt is. Er zijn immers verschillende volume merken bijgekomen de afgelopen 20 jaar. (Veel van die merken bestonden misschien al langer, maar hebben nu pas volwaardige alternatieven in het gamma… Denk aan Hyundai, Kia, Skoda, … )

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      27 januari 2012 om 18:22

      @Rohrl-fan: Je moet niet naar de Nederlandse automarkt kijken… Dat doen veel mensen in zo’n geval maar NL stelt natuurlijk geen zak voor in autoland!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 januari 2012 om 19:41

      @Rohrl-fan: Grote hoeveelheden zijn geen garantie op winst. Als de auto’s duurder in elkaar zitten dan wat je ervoor kan vragen, heb je een probleem…

      Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    27 januari 2012 om 19:43

    Ach, als het idd zo is dat Opel en Ford EU verlies maken omdat dat belastingtechnisch het beste uitkomt, dan hebben de beide niets te vrezen. GM en Ford gaan toch zo’n leuk financieel foefelsysteempje niet de nek omwringen…

    Login om te reageren
  8. dasautoblog zegt

    27 januari 2012 om 21:17

    Chrysler is Lancia in Europa.
    Op de thuismarkt de best presterende, loopt zeer goed. Iedereen weet al dat Europa verloren is als markt, we zijn platzak. De groeimarkten zijn natuurlijk Azie en de BRICs.

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    27 januari 2012 om 23:20

    Bekendste voorbeeld in Nederland: Het Bosal-arrest…geweldig om te zien dat ‘wij’ als burgers grof meebetalen aan aftrekposten van multinationals ! Tsja….

    Login om te reageren
  10. speedie zegt

    27 januari 2012 om 23:39

    Probleem zit in het het imago en sterke concurrentie van Duitse en Franse wagens. Brengen weinig vernieuwende dingen op de markt.

    Login om te reageren
  11. ardonjr zegt

    28 januari 2012 om 10:36

    Misschien moet Ford dan eens wat minder lang treuzelen met het op de markt brengen van een nieuwe Fiësta ST, Focus ST/RS…
    Nee uiteraard begrijp ik ook wel dat de genoemde autootjes niet het verschil zullen maken. Maar sta er wel van te kijken eigenlijk dat Ford het zo ‘slecht’ doet.. opzich zie je namelijk nog best veel nieuwe Focusjes rijden hier in de buurt en dan al niet te spreken over de nieuws Fiesta’s.. die dingen zijn net onkruid en kom je overal tegen.

    Maar goed, materiaal kosten, zoals ze zelf al aangeven zal het inderdaad dan wel zijn, de nieuwere generatie auto’s zijn natuurlijk veel luxer en netter afgewerkt dan voorheen.. en dat mag natuurlijk was kosten allemaal..

    Login om te reageren
  12. prisma zegt

    28 januari 2012 om 13:49

    Heb nooit begrepen waarom de Opel fabriek in Antwerp die winstgevend was, 52mil per jaar waar nog eens 50mil werdt afgeroomd naar GM toe, moest sluiten. Terwijl er in Duitsland fabrieken verlies draaien. Je kan dus de grootste zijn, een crisis meegemaakt hebben waar de overheid moest helpen en toch nog verlies draaien.

    Login om te reageren
  13. FIAT127 zegt

    28 januari 2012 om 14:39

    “Ford blijft relatief buiten schot”. Wat is relatief? Ford maakt goede auto’s die goed verkopen toch?
    Blijven ze ten opzichte van de twee Amerikaanse bedrijven buiten schot? Dan weet ik nog niks. Chrysler verkoopt niet in Europa dus da’s geen vergelijking.

    Opel doed het dan ook sowieso beter dan Chrysler. Maar is dat verlies of te weinig winst? (bijna hetzelfde).
    Hoeveel is dat dan en hoeveel beter dan dat (“relatief buiten schot”) is dat dan.

    Lieve redactie, mag ik concluderen dat er met Ford en eigenlijk ook met Chrysler in Europa niets aan de hand is?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 januari 2012 om 15:07

      Ja. Dat mag je concluderen. Met je eerste opmerking bedoel ik dat de druk vanuit GM voor hun Europese operaties een heel stuk groter is dan voor Ford EU. Waar bij Opel flink gesaneerd en gesneden wordt, zie je dit bij Ford (nog) niet.

      Dat neemt echter niet weg dat het een ongezonde situatie is dat je regionale tak al tijden verlies draait. Maar een mogelijke verklaring wordt al gegeven in de vorm van het wegboeken van de winsten. Wij weten echter niet of dit 100% waar is. En als gezegd, Chrysler = Fiat in Europa, en daar is het juist omgekeerd. Het Europese Fiat drijft op het Amerikaanse Chrysler.

      Login om te reageren
  14. zanderberg zegt

    28 maart 2012 om 09:35

    Of de Amerikanen in Europa nog vettere jaren tegemoet komen? GM moet europeser (blijven) denken. GM had van Deawoo nooit Chevrolet moeten maken. Iedereen was net gewend aan dat merk. Ik kan me herinneren dat iedereen eind jaren 90 in een Lanos reed, een Cruze zie je echt zelden op de weg. Niet echt een lange termijn gedachte. GM moet zich ook richten op kleine auto’s. De Aveo is nog niet goed doordacht. De Matiz redt het niet alleen. Verder moeten alle reclamefilpjes op de schop, die slaan nergens op. Neem de commercials uit de jaren 90, elke auto moet een beleving zijn (driving, music, power) en geen krabbelton van modellen. Bij Opel hebben ze dat redelijk goed gedaan in de laatste commercial, alleen hoefde niet alle modellen in een spot. Dat blijft niet hangen, maar altijd beter dan die gekke poppetjes. Met deze relatief simpele oplossingen kom je een heel eind! Ik wil wel voor GM Europa werken om dit uit te schetsen, dus als ze iemand nodig hebben, hoor ik het wel…;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North