• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amerikaanse mariniers krijgen badass golfkarretjes

Auteur: Dizono, gepost 13 november 2016 om 09:58 – 32 Reacties

Polaris MRZR-D4


Op diesel notabene!

Mariniers, of het nu Amerikaanse of Nederlandse zijn, moeten het niet enkel hebben van hun slagkracht, maar ook van hun snelheid. Onverwacht en razendsnel de vijand uitschakelen is een van hun specialiteiten. Dikwijls worden deze strijders per helikopter in vijandig gebied gedropt en dan is het fijn als je je snel kunt voortbewegen.

Precies voor zulke situaties heeft het Amerikaanse leger 144 van deze Polaris MRZR-D4’s besteld. Inderdaad, dat is hetzelfde Polaris dat ook de Slingshot bouwt, een razendsnelle driewieler met GM 2.4 liter viercilinder. De krachtbron van de MRZR-D4’s is wat minder indrukwekkend: een 993cc driecilinder turbodiesel. Geen strepentrekker, maar dankzij AWD, de ruim 30 centimeter bodemvrijheid én een al even grote veerweg is deze uit de kluiten gewassen golfkar in het terrein niet te stoppen. Overigens kun je er naast gewone diesel ook JP-8 in gooien, de standaard kerosine van het Amerikaanse leger.

Dankzij het compacte formaat past de Polaris in een CH-53 transporthelikopter of een MV-22 Osprey, een vliegtuig dat ook verticaal kan opstijgen en landen. Het wagentje biedt plaats aan vier mariniers en hun bepakking, eventueel kan ook een aanhangertje worden aangekoppeld.

Autojunk

Ook interessant!

  • Video: honderden Tesla's krijgen gelijke OTA updates
  • Amerikaanse schadeauto's
    Steeds meer Amerikaanse schadeauto's in Europa
  • Droombaan? Top Gear kijken en betaald krijgen
    Droombaan? Top Gear kijken en betaald krijgen
  • Je kunt nu Koenigsegg-onderdelen krijgen op je Tesla

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, leger, polaris, verenigde-staten

Vorig bericht: « Klassieker: Alfa Romeo Montreal
Volgend bericht: Mercedes-Maybach komt met S650 Cabriolet »

Lees Interacties

Reacties

  1. shalomleon zegt

    13 november 2016 om 10:00

    Soms lijkt het me zo gaaf om met die speeltjes op pad te gaan. Helaad bedenk je je dan waarvoor het gebruikt word.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 november 2016 om 10:14

      @shalomleon: dit karretje wordt dus gebruikt voor transport van personen. Big deal. 80 jaar geleden had de Nederlandse landmacht nog regimenten die zich per fiets voortbewogen. Durf je die nu ook niet meer te berijden?

      On topic: heerlijk badass speeltje, voor als een quad te gewoon is.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        13 november 2016 om 11:22

        @rrrobert:
        Fietsen, die mijn familie leverde .
        Zijn we nu misdadigers?

        Login om te reageren
    • badmat zegt

      13 november 2016 om 10:37

      @shalomleon: gister nog een groene Jeep Wrangler zien rijden… Dacht ff dat de derde wereldoorlog begonnen was!!

      Login om te reageren
      • shalomleon zegt

        13 november 2016 om 11:40

        @badmat: waarom nou weer van die klote opmerkingen. Ik bedoel het gewoon op een andere manier. ik heb zelf ook een voorkeur voor legergroene auto’s

        Login om te reageren
        • badmat zegt

          13 november 2016 om 12:11

          @shalomleon: sorry dat ik een gevoelige snaar heb geraakt

          Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      13 november 2016 om 11:45

      @shalomleon: Voor jou dan een gewonde polaris rzr 1000. Ken iemand die daar mee is gaan kamperen in Nevada/Utah/Arizona. Go pro beelden om van te smullen. Audio zacht doen vanwege de schreeuwende vriendin ernaast, maar voor mij een droom vakantie.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    13 november 2016 om 10:02

    Vooral het aspect van verschillende brandstoffen is interessant.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 november 2016 om 10:14

      @dutchdriftking: diesel en kerosine is bijna hetzelfde. Een paar jaar geleden was er ook een grote fraude ontdekt op schiphol. Een grote groep werknemers tankte jarenlang structureel kerosine in hun dagelijkse diesel auto’s. Ook de tankers die het aanleveren aan schiphol draaien allemaal uit “de leidingen”. Dus de restjes uit de tank en de leidingen waarmee geladen en gelost word.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        13 november 2016 om 12:09

        @lekbak: Schiphol heeft een rechtstreekse pijpleiding vanuit Shell Pernis, dus die brandstof wordt niet per tankwagen aangeleverd. Tankwagens worden alleen gebruikt om op Schiphol zelf de brandstof naar de vliegtuigen te brengen…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          13 november 2016 om 12:43

          @henrie: ze hebben een pijpleiding naar de haven van Amsterdam, niet naar pernis. Vanuit Rotterdam varen een hoop binnenvaart tankers met kerosine. Schepen van 4500+ ton. Met die hoeveelheden is het heel makkelijk om ongemerkt een tonnetje of 15 tot 20 te jatten en dat weg te draaien met je scheepsdiesel (tegenwoordig gewoon een moderne diesel zoals in een bulldozer of grote shovel).

          Login om te reageren
          • henrie zegt

            13 november 2016 om 15:50

            @lekbak: Wat grappig dat je daar zo stellig over bent. Volgens de eigen website van Shell loopt er namelijk wel degelijk een pijpleiding van Shell Pernis naar Schiphol: “Via een net van pijpleidingen is Pernis verbonden met verschillende locaties in Europa, zo loopt er een directe pijpleiding tussen Pernis en Schiphol.”
            Bron: http://www.shell.nl/over-ons/netherlands/about-shell-netherlands.html

            Ik heb zelf in 2008 5 maanden op het terrein van Shell Pernis gewerkt, en toen werd dat door de mensen van Shell ook verteld. Het kan natuurlijk zijn dat er óók een pijpleiding naar de haven in Amsterdam loopt, maar ook zeker wel naar Pernis…

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              13 november 2016 om 16:33

              @henrie: dat is een lange pijp dan. Sowieso ligt er een pijp naar Amsterdam en word die bevoorraad door schepen vanuit Rotterdam. Vele duizenden tonnen per week.

              Login om te reageren
              • henrie zegt

                13 november 2016 om 16:46

                @lekbak: Dat is zeker een flinke pijp. Maar op zich ook weer niet zo heel bijzonder. Want hoe denk je dat bijvoorbeeld al dat aardgas vanuit Groningen naar de rest van Nederland en niet te vergeten de rest van Europa getransporteerd wordt? Om nog maar te zwijgen van al dat Russische gas waar heel (Oost-)Europa mee wordt voorzien. Allemaal pijpleidingen…

                Op een ander deel van de Shell website vond ik trouwens dit over Pernis:
                “De producten worden door pijpleidingen vervoerd. In totaal zijn deze leidingen 160.000 kilometer lang. Dat is ongeveer vier keer de aarde rond. Zo loopt er een directe leiding naar Schiphol om vliegtuigen te voorzien van brandstof.”

      • avdb55 zegt

        13 november 2016 om 13:45

        @lekbak: als je echt denkt dat kerosine, jp8 en diesel nagenoeg hetzelfde is moet je maar eens kerosine in je commonrail diesel tanken. Kijken hoever je komt.
        Wordt wel lachen voor je vrienden, maar niet voor jou.
        Er zijn 2 grote verschillen. de dichtheid (en daarmee verbrandingswaarde per liter) is aanmerkelijk kleiner en de viscositeit is veel lager.
        Voor oude diesels met een lijn-inspuitpomp is dat niet zo’n ramp. daar lekt alleen de nodige brandstof weg tijdens het oppompen (vermogensverlies). Bij commonrail diesels is de smering in de hogedrukpomp ontoereikend. De meeste gebruikers van kerosine in moderne diesels doen dus eerst een extra additief erbij (smering- en cetaangetalverbeteraar)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          13 november 2016 om 14:19

          @avdb55: ik zou het ook niet in een overgevoelige automotor gooien. Maar een industriële motor is al veel grover. Feit is dat de generatoren en hoofdmotoren van de ‘schipholtankers’ er al jarenlang op draaien. Die fraude van enkele jaren geleden is ook vast nog wel te vinden in de archieven van de nieuwsbrengers.

          Aangezien dit een militair voertuig is betekent het automatisch dat alles net ff wat anders is uitgevoerd. Kerosine is dus prima geschikt voor zo’n karretje met zelfontbrander.

          Login om te reageren
    • martinus zegt

      13 november 2016 om 10:15

      @dutchdriftking:
      Noodzakelijkheid in oorlogssituatie.
      Aan voertuigen zonder brandstof heb je niets.

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      13 november 2016 om 10:15

      @dutchdriftking: diesel en kerosine hebben ongeveer dezelfde energetische waarde. Daarom kiezen legers vaak voor een universele brandstof die zowel in hun voertuigen als vliegtuigen gebruikt kunnen worden. Dat is logistiek wel zo handig.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        13 november 2016 om 11:40

        @Dizono: klinkt logisch. Ik wist inderdaad dat de hummer op zo’n beetje alles liep. Maar dit zal dus wel een van de redenen zijn geweest waarom er voor deze buggy is gekozen en geen benzine variant.

        Login om te reageren
    • laraki zegt

      13 november 2016 om 20:02

      @dutchdriftking: Amerikaanse leger maakt standaard gebruik van kerosine. Maakt logistiek stuk eenvoudiger.

      Login om te reageren
  3. martinus zegt

    13 november 2016 om 10:06

    Licht en snel.

    Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    13 november 2016 om 10:11

    Leuk karretje. Volledig logisch ook die motorkeuze. Die brandstoffen zijn natuurlijk altijd voorhanden als ze ergens uitgezonden zijn.

    Login om te reageren
  5. cappie zegt

    13 november 2016 om 10:13

    Mijn cappie heeft ook drie cillinder.

    Login om te reageren
  6. bofkont zegt

    13 november 2016 om 10:22

    Nederlandse 4 tonners van defensie reden ook gewoon op kerosine weet ik nog wel.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 november 2016 om 11:26

      @bofkont:
      We hebben ooit met zes man, stront lazarus in de tank staan pissen, omdat we de pest aan onze sergeant hadden en niet op oefening wilden gaan.
      Helaas, de DAF was een zeik-diesel en deed niets verkeerd de volgende dag.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        13 november 2016 om 12:43

        @desjonnies: haha idd, rijden op alles!

        Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    13 november 2016 om 10:43

    Geweldig spul! Kan enorm veel abuse hebben. Dingen zijn erg populair in de US, bij Glamis zie je ze steeds meer.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    13 november 2016 om 10:45

    Lijkt mij juist een voertuig die bij uitstek een hybride aandrijving moet hebben. Diesel voor de la ge afstanden en elektrisch als je bij je target aankomt. Isis fuckers weten niet wat ze overkomt.

    For sneaking up on motherfuckers…
    https://www.youtube.com/watch?v=R8mjIcTqLTk&app=desktop

    Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    13 november 2016 om 10:57

    Eigenlijk best wel een spiritueel opvolger van de oer-Jeep. Die moest ongeveer hetzelfde kunnen doen. Beetje terug naar de basis zeg maar.

    Login om te reageren
  10. freezzr zegt

    13 november 2016 om 11:05

    Hij heeft wel een mooie overhang schijnt.

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    13 november 2016 om 12:47

    Belachelijk ..

    Voor dat geld heb je 3 dagcursussen yoga ..
    en hou je nog geld over voor een volle tank benzine ..

    Login om te reageren
  12. pinut187 zegt

    13 november 2016 om 15:09

    Leuk speelgoed. Komt er ook een burgerversie?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North