• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amsterdam en Rotterdam kiezen voor waterstof

Auteur: autoblogger, gepost 20 juni 2008 om 09:12 – 16 Reacties

BMW H2R

Rotterdam en Amsterdam gaan samenwerken om het gebruik van waterstof voor duurzaam vervoer tot een succes te maken. We zien dit soort dingen steeds vaker; lokale initiatieven die daarmee de landelijke overheid passeren. Scheelt je gemiddeld toch zo’n vier jaar aan veranderend beleid en ambtelijke wachttijd. Beide steden maken daarom bekend dat zij de Nationale Waterstof Coalitie oprichten. Aan het kabinet vragen de betrokken wethouders aandacht, steun en investeringsgelden.

Met de samenwerking willen Rotterdam en Amsterdam de toepassing van waterstof in het vervoer versnellen en innovaties op dat terrein stimuleren. Rotterdam is één van de grootste productielocaties van waterstof in Europa (nu al voldoende voor ca. 2 miljoen brandstofcelvoertuigen), en kan zich volgens eigen zeggen in een ontluikende waterstofeconomie verder onderscheiden als (klimaatneutrale) brandstof-hub.

En wat doet Amsterdam in dit samenwerkingsverband? Amsterdam is één van de 10 regio’s in Europa waarin brandstofcelbussen succesvol zijn gedemonstreerd. Amsterdam wil zich, in samenwerking met Rotterdam, andere steden en provincies, sterk maken voor een significante opschaling in het gebruik van brandstofcelbussen. Amsterdam ziet brandstofceltechnologie als cruciaal in de ontwikkeling van schoon, klimaatneutraal vervoer, en ziet de toepassing in haar stadsbussen als een startpunt in de transitie naar duurzame mobiliteit. Tevens zijn andere vervoerstoepassingen (bv. taxi’s, stedelijke distributie en personenauto’s) die gebruik kunnen maken van de infrastructuur aan waterstoftankpunten

Samengevat; Rotterdam gaat waterstof produceren om in Amsterdam te kunnen gebruiken. De Nationale Waterstof Coalitie heeft als doel de waterstoftechnologie verder te ontwikkelen, de toepassing ervan te versnellen en kansen te creëren voor het Nederlandse bedrijfsleven. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam willen daarin het voortouw nemen.

Ook interessant!

  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, waterstof

Vorig bericht: « Brandstoftoeslag op bekeuringen
Volgend bericht: Autodelta Alfa Romeo 159 2.2 compressor »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gregorius zegt

    20 juni 2008 om 09:44

    “Amsterdam ziet brandstofcel technologie als cruciaal in de ontwikkeling van schoon, klimaat neutraal vervoer..”
    Hadden we niet laatst die discussie dat het ook energie, vaak vieze energie, kost om dat waterstof te maken?
    Al ben ik wel blij dat ik niet meer die zwarte smog van die bussen hoef in te ademen hier. Laat ze dat maar lekker in Rotterdam houden!

    Login om te reageren
  2. Jandepandaman zegt

    20 juni 2008 om 10:18

    @Gregorius- Als het aan Rotterdam zelf ligt: “Rotterdam … kan zich volgens eigen zeggen in een ontluikende waterstofeconomie verder onderscheiden als (klimaatneutrale) brandstof-hub.”

    Zij denken dus dat ze daar niet-vieze energie voor kunnen gebruiken om waterstof te maken.

    Ik hoop maar aan alle kanten dat de overheid hier en aan vergelijkbare initiatieven eindelijk eens een heel krachtige impuls aan gaat geven- Laat onze Boskawouter daar eens een hoop van al die aan ons opgelegde accijnzen in pompen als hij toch weigert de brandstofprijzen te verlagen- Dan gebeurt er nog iets goeds met dat geld.

    Login om te reageren
  3. Djivy zegt

    20 juni 2008 om 10:25

    Wanneer zullen we eindelijk inzien dat de productie van waterstof de nuluitstoot van dergelijke wagens irrelevant maakt?

    Of is dit al waterstof die als bijproduct van nucleaire energie geproduceerd wordt?

    Login om te reageren
  4. T-bird zegt

    20 juni 2008 om 10:35

    Scheelt weer een hoop eencelligen-poep :)

    Login om te reageren
  5. Zoef zegt

    20 juni 2008 om 11:09

    Hoezo initiatieven die de overheid passeren?
    Dit is gewoon ook overheid. Ze promoten hun lievelingskindjes met belastinggeld.
    Misschien is dit wel een goed initiatief, maar dat is geen excuus.
    Beter is: belastingen teruggeven aan de mensen en de markt laten werken, ook inzake brandstoffen. Als de prijs van olie hoog blijft zal waterstof zeker kansen krijgen, naast andere alternatieve technologieën. Als de prijs van olie niet hoog blijft, is het onzinnig om hieraan belastinggeld te vergooien.
    Maar als je het enen systeem politiek doordrukt, zal je daarmee misschien één alternatieve techniek privilegiëren, waardoor andere alternatieve technieken benadeeld worden.
    Het promoten van waterstof door de overheid kan zo bijvoorbeeld de ontwikkeling van supercapacitoren of liion batterijen vertragen.

    Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    20 juni 2008 om 11:13

    @Zoef: yep, de gemeente is ook overheid. Maar ik bedoel dus dat ze de landelijke politiek overslaan omdat daar toch geen initiatief vandaan komt (of in ieder geval niet op korte termijn). Ik heb het woordje “landelijk” even toegevoegd in de eerste alinea, was wellicht niet helemaal duidelijk.

    Login om te reageren
  7. Benny1 zegt

    20 juni 2008 om 12:22

    @wannebe nekschot
    Je ziet het helemaal verkeerd, Rotterdam wil gewoon geld gaan verdienen over de rug van al die gekke 020-ers.

    Jaja zo komt de hele Rotterdam 020 discussie weer lekker opgang;) Ging het daar over dan? Ja toch.

    Goed initiatief, kijken hoe het uitpakt.

    Login om te reageren
  8. Mardec zegt

    20 juni 2008 om 12:27

    Sja, dan moeten we terug naar kernenergie.. Dat is per definitie nog altijd de schoonste energie..

    Zonneënergie is ook prachtig, maar is niet rendabel op wereldschaal..

    Login om te reageren
  9. Jandepandaman zegt

    20 juni 2008 om 12:44

    @Mardec- Met de huidige vraag naar uranium kunnen we nog tot 2016 of zo kerncentrale bouwen en dan houdt dat ook op. Dus laat die kernenergie ook maar.

    Login om te reageren
  10. guzmann zegt

    20 juni 2008 om 12:51

    Goed nieuws voor Air Liquide en consorten. Nu maar hopen dat het niet alleen voor brandstofcellen bruikbaar wordt, maar ook voor verbrandingsmotoren zoals BMW dat ziet…

    Login om te reageren
  11. peter zegt

    20 juni 2008 om 13:18

    Waar het hier om gaat denk ik, is dat rotterdam met al zijn petrochemische industrie heel vaak waterstof overhoudt als ‘afvalproduct’ van allerlei chemische processen. Hier wordt niet zomaar elektrolyse gebruikt puur voor productie van waterstof.

    Vaak wordt dat ‘afval’ gewoon de lucht in gedumpt, maar er wordt steeds vaker gekeken hoe dit afgevangen en opgeslagen kan worden. LPG is bijvoorbeeld ook een soort restproduct van het kraakproces van olie.

    Als Amsterdam dit als eerste gaat gebruiken in bussen is dat prima natuurlijk.

    Login om te reageren
  12. Rovvel zegt

    20 juni 2008 om 14:09

    @peter: inderdaad, en daarbij komt nog dat in de regio tussen Noord-Frankrijk en Rotterdam een enorm uitgebreid waterstofnetwerk ligt. Aanvoer verzekerd.

    http://www.vswb.be/default.asp?WebpageId=20

    @Mardec: fotovoltaïsche panelen zijn niet rendabel, maar er bestaan (bewezen) alternatieven:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_thermal_energy

    Login om te reageren
  13. Dotternetta zegt

    20 juni 2008 om 15:18

    @ Mardec: Kernfusie lijkt me beter

    Login om te reageren
  14. ballenjongen zegt

    20 juni 2008 om 15:52

    Kernfusie heeft de toekomst.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    20 juni 2008 om 18:48

    wil investerings geld van de overheid ??

    mooi .. dat word dan weer een roof en steel verhaal ..
    gouwe handel dat milieu ..

    Login om te reageren
  16. JH zegt

    23 juni 2008 om 14:20

    Over waterstof gesproken, dit bedrijf claimt dat je met 1 liter water 80km kan rijden; gewoon water in de tank doen:
    http://gizmodo.com/5016343/genepax-unveils-a-car-that-runs-on-water-and-air

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North