• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autodelta Alfa Romeo 159 2.2 compressor

Auteur: Wouter, gepost 20 juni 2008 om 10:31 – 39 Reacties

Autodelta Alfa Romeo 159 J4 2.2 C
Volgens Autodelta is dit de spirituele opvolger van de 156 GTA. De Autodelta J4C moet namelijk dezelfde rauwe prestaties en sensaties bieden.

Op één punt schiet de J4C te kort: de 156 GTA had een 3.2 V6 die qua audio de concurrentie met menig supercar aankon. Nu heeft Autodelta een lichtgewicht sportuitlaat gemonteerd, maar het blijft een viercilinder onder de motorkap. De 2.2 JTS is wel fors sterker geworden. Dankzij de montage van een Rotrex C30-74 supercharger stijgt het vermogen van 185 naar 245 pk. Ook het maximum koppel is fors hoger, in plaats van 230 nm is nu 290 nm beschikbaar. Prestaties geeft Autodelta nog niet, maar we gokken op een sprint naar de 100 in max 6,5 tel en een top van minimaal 240 km/u. Dankzij de montage van een sperdifferentieel zal de J4C het extra vermogen vermoedelijk prima aan het wegdek kwijt kunnen.

Autodelta heeft maar liefst 18 maanden ontwikkeltijd in de J4C gestoken en ze hebben dan ook niet alleen de motor aangepakt. Een doelstelling was om de 159 niet zwaarder te maken en ook dat is gelukt. De J4C is zelfs 5 kg lichter dan het origineel. Om dat te bereiken zijn ultralichte 19″ OZ-wielen en een lichter uitlaatsysteem gemonteerd. Ondanks de montage van de 7 kg zware Rotrex supercharger en het sperdiff slaat de balans toch minder ver uit. Vandaag presenteert Autodelta samen met de Nederlandse leverancier Sam van Lingen de J4C.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

159, Alfa Romeo, autodelta, tuning

Vorig bericht: « Amsterdam en Rotterdam kiezen voor waterstof
Volgend bericht: “You’re the top! You’re a Brewster body!” »

Lees Interacties

Reacties

  1. JoepieDePoepie zegt

    20 juni 2008 om 10:37

    Als ze al die tupperware meuk lekker weglaten en alleen de motorupgrade, het sperretje en misschien wat andere veren en dempertjes monteren heb je een top kar!

    Login om te reageren
  2. HGP zegt

    20 juni 2008 om 10:38

    ik vind die uitlaten er een klein beetje over, ze komen er teveel uit

    maar anders een UBERGEILE wage :)

    Login om te reageren
  3. hans zegt

    20 juni 2008 om 10:39

    achter kant met de uitlaten lijkt op F430

    Login om te reageren
  4. evo zegt

    20 juni 2008 om 10:40

    Ik denk dat die 6,5 seconden met 245 pk en 1510 kg niet gaat lukken. Onder de 7 seconden zou al een knappe prestatie zijn. Daarnaast willen tuners nog wel eens overdrijven met hun vermogenwinst.

    Login om te reageren
  5. prop zegt

    20 juni 2008 om 10:41

    Uitlaten net iets té idd.. maar voor de rest hebben ze wel iets moois neergezet.. mistlampen misschien ook overbodig .. maar goed.. die rij je toch gelijk kapot

    Login om te reageren
  6. damie zegt

    20 juni 2008 om 10:50

    Waarom zou onder de 7 sec niet gaan met 245 pk en 1540 kg? zegt de motoren van BMW u iets? 3.0 sd? in een X5 trekken die in 7 sec naar 100 en die wegen zelf meer dan 2,5 ton :) Niet zeveren!!

    Login om te reageren
  7. GerreLekker zegt

    20 juni 2008 om 10:50

    Een 2.2 met 290nm koppel is dat niet bijzonder weinig?
    En ja idd, laat die tupperware ook maar thuis…

    Login om te reageren
  8. Zoef zegt

    20 juni 2008 om 10:50

    Wat kost zo’n rotrex conversie?

    Login om te reageren
  9. silly zegt

    20 juni 2008 om 10:51

    Ik vind die drie lampen op rij zo stoer!!!!
    Kijkt zo lekker agressief.

    kikkuh kar.

    Login om te reageren
  10. bakkerst zegt

    20 juni 2008 om 10:55

    ik zeg het niet vaak,
    maar de bodykit staat em niet verkeerd!
    toppertje!

    Login om te reageren
  11. Jornrx8 zegt

    20 juni 2008 om 10:58

    Ben ook bang dat binnen 6,5 sec erg lastig gaat worden…Heb een keer een Brera 3.2 V6 mee naar huis gehad, en die had er al moeite mee met zn 260 pk binnen 7 sec naar de 100 te spurten…nou is deze 159 wel lichter, maar is ook van minder vermogen voorzien…
    ben benieuwd naar geklokte tijden ;)…

    Login om te reageren
  12. GOD zegt

    20 juni 2008 om 11:00

    heerlijke wagen
    en waar anderen niet zo blij zijn met die uitaten vind ik het juist vet dat ze iets uitsteken.
    Ik had wel donkere mistlampen gebruikt

    Login om te reageren
  13. Ringfan zegt

    20 juni 2008 om 11:01

    Soundtrack van een V6 of niet…
    Besparen op gewicht is belangrijker lijkt me…

    En dat is duidelijk goed gelukt…

    Login om te reageren
  14. harry.. zegt

    20 juni 2008 om 11:02

    @damie: ja hehe, de 3.0sd heeft 2 x zoveel koppel als deze en nog eens meer pk volgens mij ook, dus vind je het gek dat die snel is

    ot:
    best mooi, maar die 2.2 is echt niks, 290nm:(

    Login om te reageren
  15. Jonas zegt

    20 juni 2008 om 11:25

    Geef mij de motor maar en gooi de overbodige plastiek maar weg, jakkes

    Login om te reageren
  16. Nanning zegt

    20 juni 2008 om 11:38

    Stoer!!! Wa kost da….?

    Login om te reageren
  17. ZwerverRoodbaard zegt

    20 juni 2008 om 11:46

    Motor en voorbumper/sideskirts oke maar die achterkant :S

    Lijkt weer op een “ik zou zo graag zijn….”

    Dan heb ik toch liever dit kitje :) http://novitec.nl/159gal.htm

    Login om te reageren
  18. damie zegt

    20 juni 2008 om 11:48

    ik weet hoevee pk die X5 heeft rij er zelf mee, en koppel is enkel belangrijk bij hernemingen niet zozeer bij het stilstaand optrekken ( het draagt wel bij dat ontken ik niet )

    Login om te reageren
  19. evo zegt

    20 juni 2008 om 11:49

    Een Alfa GT 3.2 V6 deed 0-100 met z’n 1385kg in 6,7 seconden (240pk). Een 2.2 159 doet 0-100 met 1460 kg dan lijkt mij niet in maximaal 6,5 seconden. Eerst zei ik 1510 kg, maar toen had ik bij de Sportwagon gekeken… Foutje dus.

    Maar boeie dat geleuter. Het gaat om een van de fraaiste middenklassers met 245 pk. Mjammie!

    Login om te reageren
  20. Eric zegt

    20 juni 2008 om 12:02

    Jammer dat ze geen 4WD hebben toegepast. Dit zou de baanvastheid ten goede komen.
    Ook een dak ,motorkap en kofferkap in carbon zou gewicht besparen.

    Login om te reageren
  21. golf v5 zegt

    20 juni 2008 om 12:14

    ik heb de Brera 3.2 v6 voor me vestiging staan, maar deze is veel stoerder!!
    deze wil ik wel in me showroom hebben staan:D

    Login om te reageren
  22. bmw zegt

    20 juni 2008 om 12:28

    Ik hou wel van het opvoeren van het vermogen, maar de stijl van de 159 is wel mooi om zeep met deze bodykit… Geef mij maar een wolf in schaapsvacht. Of een Ferrari in Alfa-blik.

    Login om te reageren
  23. bmw zegt

    20 juni 2008 om 12:29

    PS: wat kost dit ding?

    Login om te reageren
  24. Björn Borgmoer zegt

    20 juni 2008 om 12:57

    @ GerreLekker + harry..:

    Dit is een 2.2 JTS, niet JTD. Het is geen diesel, zoals de 3.0sd van BMW.

    Ik ben wel benieuwd hoe deze 159 klinkt. Maar de oude 3.2 V6 maakte inderdaad een ontzettend mooi geluid. Desondanks lijkt het mij wel een kekke kar, een standaard 159 rijdt al goed, kan ik vertellen.

    Login om te reageren
  25. Silverarrow zegt

    20 juni 2008 om 13:36

    Dat ziet er erg lekker uit, en het feit dat er ook nog eens serieus tijd in is gestoken om het allemaal zo goed mogelijk te laten werken spreekt me ook wel aan.
    Heb net gister de nieuwe GTO in de bus gekregen en daar staat nog een mooi stuk in over Fred van Lingen (broer van, en de technische man achter de tuning) die nog wat verteld over deze 2.2 JTS.

    Login om te reageren
  26. damster zegt

    20 juni 2008 om 13:48

    Halleluhja! Serieus gesleutel van Jano. Heel goed. Net wat die motor nodig heeft, een hilarische compressore….

    Ben zeer benieuwd naar wat ik bij de kassa hiervoor dien te betalen. De J6 kit van Autodelta kost bij Savali € 7.000, incl. remmen en ecu. Ik gok erop dat de J4 kit zo rond de € 5.800 gaat kosten (maar dat is een guestimate die nergers op gebaseerd is).

    Login om te reageren
  27. Zoef zegt

    20 juni 2008 om 14:19

    @Damie en EVO: een vuistregel om de acceleratie naar 100 te schatten is het aantal kilo per pk. Dat komt – ongeveer – overeen met de acceleratie naar 100.
    Bij deze is dat dus 1540 + 100 (er moet een mannetje en wat benzine in) / 245 = 6.7
    Dus het kan!

    Login om te reageren
  28. Alfabruur zegt

    20 juni 2008 om 14:58

    Ze moeten bij alfa Romeo de AutoDelta invoeren als een officiele Alfa versie. Bij elke Alfa Romeo dealer zou het een optie moeten zijn.
    Zo iets als “M” bij BMW alleen dan verkrijgbaar op elke versie. De auto markt vereist ook individualisering, ofterwijl niet standaard. Nou dat is deze dikke 159 zeker niet. Heb een keer gereden met de 159 3.2 V6 Q4. Hij rijd echt heel goed maar is geen Sport versie zoals de 159 GTA.
    Denk dat deze 2.2 J4C wel zo rijd en dat doen ze erg goed bij AutoDelta. Lekker door de toeren heen jakkeren, zo hoort dat bij een Alfa…

    Login om te reageren
  29. Scuderia zegt

    20 juni 2008 om 15:37

    Uitlaatpijpjes steken te ver uit. Maar 4 pijpen vind ik echt overdreven voor een 2.2..

    Login om te reageren
  30. Nanning zegt

    20 juni 2008 om 15:52

    Men neme een 159 2.2 in TI uitvoering voor een kleine 40 mille, met deze Autodelta kit van 5.800 – 7.000 euro heb je dan een mooie unieke 159! Oh ja, nog even een setje Eibach-Billsteins eronder en Klara kan er weer enkele jaartjes Alfa-waardig tegenaan! :)

    En ach, die paar cm’s van die uitlaten zie je toch niet als je achter het stuur plaatsneemt! ;D

    Login om te reageren
  31. AS6 zegt

    20 juni 2008 om 17:11

    als je nu die supercharger in je alfa ligt en je gaat er mee naar de keuring, geeft dit problemen?

    Login om te reageren
  32. PAN zegt

    20 juni 2008 om 20:45

    Die tijd is misschien wat te vlot, alleen je hebt natuurlijk met zo’n aangedreven blower wel gelijk power en waarschijnlijk laad deze even wat verder door, compressor rijdt toch anders als turbo.

    Login om te reageren
  33. Rob USA zegt

    20 juni 2008 om 21:35

    @Scuderia: Ben het zeer met je eens !! Ik roep altijd … pas boven de 500pk 4 uitlaten aub.. deze komt niet eens tot de helft !! hahahaha

    Login om te reageren
  34. bozewolf zegt

    20 juni 2008 om 21:51

    Wat een sjonnie-uitlaten. Voor de rest prachtig, maar die petjes-achterbumper moet weg.

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    20 juni 2008 om 22:00

    Dat uitsteken is met een slijptol ook snel verholpen…. maar 4 uitlaten is een tikkie overdreven, maar aan de andere kant… heel veel auto’s hebben tegenwoordig twee uitlaten maar dat is ook niet nodig…..
    Waar ik me meer druk over zou maken is het onnodig hoge gewicht van een dubbel uitlaatsysteem…. één pijp naar één einddemper lijkt me fors lichter dan een dubbel systeem.

    Login om te reageren
  36. alfa!!!! zegt

    21 juni 2008 om 14:07

    lik lik

    Login om te reageren
  37. evo zegt

    23 juni 2008 om 10:25

    @ZOEF: Lol, dan zou een 850 T5 Estate in 6,3 seconden op de 100 moeten zitten. Misschien wel nog leuker: een oude Volvo 360 zit volgens deze regel in 9,5 seconden op de 100. Reken voor beide modellen maar op een seconde’tje meer…

    Login om te reageren
  38. a_buis zegt

    26 juni 2008 om 20:28

    “Ook het maximum koppel is fors hoger, in plaats van 230 nm is nu 290 nm beschikbaar”. En dat noem je fors? La me nie lachen!! WOEHAHA (doe ik het toch)

    Login om te reageren
  39. damster zegt

    8 juli 2008 om 11:51

    Ahum. Op de presentatie van de J4C werd duidelijk dat dit geen bruut kanon is. De vermogentoename is niet spectuculair en de extra tupperware een
    ‘slap in the face’ voor de mannen en vrouwen van AR’s Centro Stile.

    De man verantwoordelijk voor het extra plastic kreeg ook nog even de microfoon om toe te lichten waarom hij had gekozen voor het verkrachten van de originele lijnen. Tussen het gemurmel door werd duidelijk dat een ieder die de Noord-Italiaanse creaties een warm hart toedraagt, hoopt dat de samenwerking tussen Autodelta en deze ‘stylingsguru’ eenmalig was.

    Verder moet ik nageven dat de mondiale uitrol en de bijbehorende marketingmachine voor de Autodelta-producten nooit succesvol kan zijn als er zoveel geld wordt gevraagd voor minimale aanpassingen. Ik begrijp best dat zowel Jano als de heer Ockeloen van savali zijn salaris moeten krijgen, maar ‘come on guys, you can do better’.

    Het aangeboden biertje was wel lekker.

    Damster

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North