Volgens Autodelta is dit de spirituele opvolger van de 156 GTA. De Autodelta J4C moet namelijk dezelfde rauwe prestaties en sensaties bieden.
Op één punt schiet de J4C te kort: de 156 GTA had een 3.2 V6 die qua audio de concurrentie met menig supercar aankon. Nu heeft Autodelta een lichtgewicht sportuitlaat gemonteerd, maar het blijft een viercilinder onder de motorkap. De 2.2 JTS is wel fors sterker geworden. Dankzij de montage van een Rotrex C30-74 supercharger stijgt het vermogen van 185 naar 245 pk. Ook het maximum koppel is fors hoger, in plaats van 230 nm is nu 290 nm beschikbaar. Prestaties geeft Autodelta nog niet, maar we gokken op een sprint naar de 100 in max 6,5 tel en een top van minimaal 240 km/u. Dankzij de montage van een sperdifferentieel zal de J4C het extra vermogen vermoedelijk prima aan het wegdek kwijt kunnen.
Autodelta heeft maar liefst 18 maanden ontwikkeltijd in de J4C gestoken en ze hebben dan ook niet alleen de motor aangepakt. Een doelstelling was om de 159 niet zwaarder te maken en ook dat is gelukt. De J4C is zelfs 5 kg lichter dan het origineel. Om dat te bereiken zijn ultralichte 19″ OZ-wielen en een lichter uitlaatsysteem gemonteerd. Ondanks de montage van de 7 kg zware Rotrex supercharger en het sperdiff slaat de balans toch minder ver uit. Vandaag presenteert Autodelta samen met de Nederlandse leverancier Sam van Lingen de J4C.
JoepieDePoepie zegt
Als ze al die tupperware meuk lekker weglaten en alleen de motorupgrade, het sperretje en misschien wat andere veren en dempertjes monteren heb je een top kar!
HGP zegt
ik vind die uitlaten er een klein beetje over, ze komen er teveel uit
maar anders een UBERGEILE wage :)
hans zegt
achter kant met de uitlaten lijkt op F430
evo zegt
Ik denk dat die 6,5 seconden met 245 pk en 1510 kg niet gaat lukken. Onder de 7 seconden zou al een knappe prestatie zijn. Daarnaast willen tuners nog wel eens overdrijven met hun vermogenwinst.
prop zegt
Uitlaten net iets té idd.. maar voor de rest hebben ze wel iets moois neergezet.. mistlampen misschien ook overbodig .. maar goed.. die rij je toch gelijk kapot
damie zegt
Waarom zou onder de 7 sec niet gaan met 245 pk en 1540 kg? zegt de motoren van BMW u iets? 3.0 sd? in een X5 trekken die in 7 sec naar 100 en die wegen zelf meer dan 2,5 ton :) Niet zeveren!!
GerreLekker zegt
Een 2.2 met 290nm koppel is dat niet bijzonder weinig?
En ja idd, laat die tupperware ook maar thuis…
Zoef zegt
Wat kost zo’n rotrex conversie?
silly zegt
Ik vind die drie lampen op rij zo stoer!!!!
Kijkt zo lekker agressief.
kikkuh kar.
bakkerst zegt
ik zeg het niet vaak,
maar de bodykit staat em niet verkeerd!
toppertje!
Jornrx8 zegt
Ben ook bang dat binnen 6,5 sec erg lastig gaat worden…Heb een keer een Brera 3.2 V6 mee naar huis gehad, en die had er al moeite mee met zn 260 pk binnen 7 sec naar de 100 te spurten…nou is deze 159 wel lichter, maar is ook van minder vermogen voorzien…
ben benieuwd naar geklokte tijden ;)…
GOD zegt
heerlijke wagen
en waar anderen niet zo blij zijn met die uitaten vind ik het juist vet dat ze iets uitsteken.
Ik had wel donkere mistlampen gebruikt
Ringfan zegt
Soundtrack van een V6 of niet…
Besparen op gewicht is belangrijker lijkt me…
En dat is duidelijk goed gelukt…
harry.. zegt
@damie: ja hehe, de 3.0sd heeft 2 x zoveel koppel als deze en nog eens meer pk volgens mij ook, dus vind je het gek dat die snel is
ot:
best mooi, maar die 2.2 is echt niks, 290nm:(
Jonas zegt
Geef mij de motor maar en gooi de overbodige plastiek maar weg, jakkes
Nanning zegt
Stoer!!! Wa kost da….?
ZwerverRoodbaard zegt
Motor en voorbumper/sideskirts oke maar die achterkant :S
Lijkt weer op een “ik zou zo graag zijn….”
Dan heb ik toch liever dit kitje :) http://novitec.nl/159gal.htm
damie zegt
ik weet hoevee pk die X5 heeft rij er zelf mee, en koppel is enkel belangrijk bij hernemingen niet zozeer bij het stilstaand optrekken ( het draagt wel bij dat ontken ik niet )
evo zegt
Een Alfa GT 3.2 V6 deed 0-100 met z’n 1385kg in 6,7 seconden (240pk). Een 2.2 159 doet 0-100 met 1460 kg dan lijkt mij niet in maximaal 6,5 seconden. Eerst zei ik 1510 kg, maar toen had ik bij de Sportwagon gekeken… Foutje dus.
Maar boeie dat geleuter. Het gaat om een van de fraaiste middenklassers met 245 pk. Mjammie!
Eric zegt
Jammer dat ze geen 4WD hebben toegepast. Dit zou de baanvastheid ten goede komen.
Ook een dak ,motorkap en kofferkap in carbon zou gewicht besparen.
golf v5 zegt
ik heb de Brera 3.2 v6 voor me vestiging staan, maar deze is veel stoerder!!
deze wil ik wel in me showroom hebben staan:D
bmw zegt
Ik hou wel van het opvoeren van het vermogen, maar de stijl van de 159 is wel mooi om zeep met deze bodykit… Geef mij maar een wolf in schaapsvacht. Of een Ferrari in Alfa-blik.
bmw zegt
PS: wat kost dit ding?
Björn Borgmoer zegt
@ GerreLekker + harry..:
Dit is een 2.2 JTS, niet JTD. Het is geen diesel, zoals de 3.0sd van BMW.
Ik ben wel benieuwd hoe deze 159 klinkt. Maar de oude 3.2 V6 maakte inderdaad een ontzettend mooi geluid. Desondanks lijkt het mij wel een kekke kar, een standaard 159 rijdt al goed, kan ik vertellen.
Silverarrow zegt
Dat ziet er erg lekker uit, en het feit dat er ook nog eens serieus tijd in is gestoken om het allemaal zo goed mogelijk te laten werken spreekt me ook wel aan.
Heb net gister de nieuwe GTO in de bus gekregen en daar staat nog een mooi stuk in over Fred van Lingen (broer van, en de technische man achter de tuning) die nog wat verteld over deze 2.2 JTS.
damster zegt
Halleluhja! Serieus gesleutel van Jano. Heel goed. Net wat die motor nodig heeft, een hilarische compressore….
Ben zeer benieuwd naar wat ik bij de kassa hiervoor dien te betalen. De J6 kit van Autodelta kost bij Savali € 7.000, incl. remmen en ecu. Ik gok erop dat de J4 kit zo rond de € 5.800 gaat kosten (maar dat is een guestimate die nergers op gebaseerd is).
Zoef zegt
@Damie en EVO: een vuistregel om de acceleratie naar 100 te schatten is het aantal kilo per pk. Dat komt – ongeveer – overeen met de acceleratie naar 100.
Bij deze is dat dus 1540 + 100 (er moet een mannetje en wat benzine in) / 245 = 6.7
Dus het kan!
Alfabruur zegt
Ze moeten bij alfa Romeo de AutoDelta invoeren als een officiele Alfa versie. Bij elke Alfa Romeo dealer zou het een optie moeten zijn.
Zo iets als “M” bij BMW alleen dan verkrijgbaar op elke versie. De auto markt vereist ook individualisering, ofterwijl niet standaard. Nou dat is deze dikke 159 zeker niet. Heb een keer gereden met de 159 3.2 V6 Q4. Hij rijd echt heel goed maar is geen Sport versie zoals de 159 GTA.
Denk dat deze 2.2 J4C wel zo rijd en dat doen ze erg goed bij AutoDelta. Lekker door de toeren heen jakkeren, zo hoort dat bij een Alfa…
Scuderia zegt
Uitlaatpijpjes steken te ver uit. Maar 4 pijpen vind ik echt overdreven voor een 2.2..
Nanning zegt
Men neme een 159 2.2 in TI uitvoering voor een kleine 40 mille, met deze Autodelta kit van 5.800 – 7.000 euro heb je dan een mooie unieke 159! Oh ja, nog even een setje Eibach-Billsteins eronder en Klara kan er weer enkele jaartjes Alfa-waardig tegenaan! :)
En ach, die paar cm’s van die uitlaten zie je toch niet als je achter het stuur plaatsneemt! ;D
AS6 zegt
als je nu die supercharger in je alfa ligt en je gaat er mee naar de keuring, geeft dit problemen?
PAN zegt
Die tijd is misschien wat te vlot, alleen je hebt natuurlijk met zo’n aangedreven blower wel gelijk power en waarschijnlijk laad deze even wat verder door, compressor rijdt toch anders als turbo.
Rob USA zegt
@Scuderia: Ben het zeer met je eens !! Ik roep altijd … pas boven de 500pk 4 uitlaten aub.. deze komt niet eens tot de helft !! hahahaha
bozewolf zegt
Wat een sjonnie-uitlaten. Voor de rest prachtig, maar die petjes-achterbumper moet weg.
w0o0dy zegt
Dat uitsteken is met een slijptol ook snel verholpen…. maar 4 uitlaten is een tikkie overdreven, maar aan de andere kant… heel veel auto’s hebben tegenwoordig twee uitlaten maar dat is ook niet nodig…..
Waar ik me meer druk over zou maken is het onnodig hoge gewicht van een dubbel uitlaatsysteem…. één pijp naar één einddemper lijkt me fors lichter dan een dubbel systeem.
alfa!!!! zegt
lik lik
evo zegt
@ZOEF: Lol, dan zou een 850 T5 Estate in 6,3 seconden op de 100 moeten zitten. Misschien wel nog leuker: een oude Volvo 360 zit volgens deze regel in 9,5 seconden op de 100. Reken voor beide modellen maar op een seconde’tje meer…
a_buis zegt
“Ook het maximum koppel is fors hoger, in plaats van 230 nm is nu 290 nm beschikbaar”. En dat noem je fors? La me nie lachen!! WOEHAHA (doe ik het toch)
damster zegt
Ahum. Op de presentatie van de J4C werd duidelijk dat dit geen bruut kanon is. De vermogentoename is niet spectuculair en de extra tupperware een
‘slap in the face’ voor de mannen en vrouwen van AR’s Centro Stile.
De man verantwoordelijk voor het extra plastic kreeg ook nog even de microfoon om toe te lichten waarom hij had gekozen voor het verkrachten van de originele lijnen. Tussen het gemurmel door werd duidelijk dat een ieder die de Noord-Italiaanse creaties een warm hart toedraagt, hoopt dat de samenwerking tussen Autodelta en deze ‘stylingsguru’ eenmalig was.
Verder moet ik nageven dat de mondiale uitrol en de bijbehorende marketingmachine voor de Autodelta-producten nooit succesvol kan zijn als er zoveel geld wordt gevraagd voor minimale aanpassingen. Ik begrijp best dat zowel Jano als de heer Ockeloen van savali zijn salaris moeten krijgen, maar ‘come on guys, you can do better’.
Het aangeboden biertje was wel lekker.
Damster