• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Analisten vrezen dat revival Alfa Romeo gaat falen

Auteur: Author, gepost 29 juni 2015 om 13:56 – 96 Reacties

Alfa Romeo Giulia


Zelfs met de introductie van de nieuwe Giulia vers in het geheugen, is er weinig vertrouwen in de stevige doelstellingen van Sergio Marchionne.

De Fiat-Chrysler baas wil wereldwijd namelijk 400.000 Alfa’s verkopen in 2018, waar vorig jaar nog 68.300 stuks aan de man werden gebracht. Toch heeft Fiat er alle vertrouwen in dat de doelstelling na een flinke kapitaalinjectie absoluut gaat lukken, net als een serieuze comeback op de Amerikaanse automarkt.

Analisten kijken echter niet door een roze bril, maar met een rekenmachine in de hand. Zij hebben er een hard hoofd in dat Alfa de hooggespannen verwachtingen waar gaat maken met drie nieuwe modellen, waarvan de kersverse Giulia de eerste is. Komend jaar komt er een flinke SUV, in 2017 een grote sedan.

Naast het feit dat de line-up er voorlopig wat dun uitziet, zetten analisten vraagtekens bij de manier waarop Alfa zichzelf voortaan als premium wenst te profileren. Dat doe je immers niet 1-2-3, Audi deed er bijvoorbeeld ook een paar decennia over.

Bovendien lijkt een rijke historie geen garantie voor toekomstig succes, zo schrijft Automotive News. Interessante opmerking, gezien het feit dat de 8C en 4C bij het publiek beter blijven hangen dan pareltjes uit een grijzer verleden. Schattingen door analisten van de daadwerkelijke verkopen, variëren dan ook van 216.000 tot 330.000 stuks in 2018.

Wat denken jullie na het zien van de Giulia, gaat Alfa Romeo er helemaal bovenop komen of is de investering van 5 miljard weggegooid geld?

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden
  • Alfa Romeo Giulia GTA
    Alfa Romeo Giulia GTA alleen nog tweedehands te krijgen
  • Alfa Romeo gaat kneiterhete EV's bouwen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, geld, Giulia, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « GOUD! Max Verstappen vraagt Bernie E. om snellere auto’s
Volgend bericht: Smøllen maar! Rode Koenigsegg Agera R op ADV.1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    29 juni 2015 om 14:01

    Achja, erger dan nu kan het toch niet worden.

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    29 juni 2015 om 14:02

    Die analisten kunnen de …. krijgen en lekker in hun saaie Audi’s blijven rijden.
    Ik weet zeker dat Alfa met dit offensief weer bestaansrecht krijgt, bij Maserati lukt het momenteel ook. Bovendien is FCA een enorme fabrikant geworden waardoor ze dus ook de belangrijke ontwikkelingen als hybrides en dergelijke gemakkelijker kunnen doen nu.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      29 juni 2015 om 15:43

      @trustmeiamanengineer: klopt bijna helemaal wat je zegt maar als de giulia hetzelfde kost als een a4 c klasse en 3 serie dan denk ik niet dat het een enorm succes word omdat alfa nog niet als een premium auto gezien word door de wereld bevolking en de eerder genoemde auto’s wel een giulia gaat pas scoren als de vanaf prijs van 29 a 30 duizend is.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        29 juni 2015 om 15:50

        @dirkiii: Tja, wat is ‘premium’? Ik heb liever een goed onderstel en motorblok, dan strakke sluitnaden en een zacht dashboard. Bovendien schijnt de Giulia qua maat tussen de 3 en 5 serie in te zitten, dus wellicht krijg je voor het zelfde geld ook wat meer ruimte.

        Login om te reageren
        • dirkiii zegt

          29 juni 2015 om 15:58

          @trustmeiamanengineer: ik ook als auto liefhebber maar als je de 400.000 wilt halen dan moet je verder kijken dan alleen de liefhebbers

          Ik hoop dat ik ernaast zit en dat er wel in 1,5 jaar tijd 300.000 giulias rondrijden

          Login om te reageren
        • MAB zegt

          29 juni 2015 om 17:36

          @trustmeiamanengineer: dat klopt maar zo denkt een gemiddelde mens niet. Eerst maar eens bewijzen voordat ze zulke hoge schattingen kunnen maken. Ik hoop het wel natuurlijk.

          Login om te reageren
        • mopar zegt

          29 juni 2015 om 18:06

          @trustmeiamanengineer: “ik heb liever”…ja JIJ wel. De gemiddelde persoon op straat kijkt heel anders. Die hebben liever strakke sluitnaden en het misplaatste gevoel van verhevenheid dat men alleen kan verkrijgen door een Duitser te rijden.

          Zie leasemaatschappijen maar eens over te halen om een alfa in hun gamma op te nemen…veel succes.

          Zeker in Nederland/Europa moet Alfa het van de lease hebben aangezien niemand vandaag de dag nog een D segmenter privé koopt.

          Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          30 juni 2015 om 11:07

          @trustmeiamanengineer: En al zou je daar wel naar kijken dan zit je bij de Giulia ook goed. Als je foto van het dash zag.. dat is bekleed met leer.

          Login om te reageren
          • e36thuglife zegt

            3 maart 2016 om 16:42

            @Freewarefreak: ja bij beempie kan je ook leer op je dash krijgen maar dat beteken niet dat het standard is

            Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      29 juni 2015 om 15:44

      @trustmeiamanengineer: Het succes van de Alfa Giulia is heel bepalend voor het merk. Als deze flopt, en die kans is groot, dan is het gedaan met Alfa.

      Tuurlijk, vanuit liefhebbersoogpunt wil ik ook graag dat de analisten er naast zitten, maar het valt niet te ontkennen dat Alfa Romeo de markt een tijdlang maar beperkt heeft kunnen bedienen. En die twee modellen waren niet heel eeg succesvol. De Delta moest bij Lancia de boel weer op de rit gaan krijgen. Jammerlijk geboeg faalde dat en bestaat het merk niet meer.

      Zelfde geldt voor Rover en Saab. Die hebben te lang oude auto’s verkocht. En ook bij die merken was het modellengamma klein.

      Ik geef Alfa wel meer kans, en ik denk dat het zeker een ommekeer kan zijn, maar met alleen een middenklasser ga je het niet redden. Ik heb begrepen van de plaatselijke dealer dat de Giulia direct de aanval zoekt met de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Helaas ook qua prijs… Het voordeel van een 156 was dat je een hele knappe auto reed die iets goedkoper was dan het Duitse trio, maar een stuk completer en met vermogen onder de kap. Dat gaat dus waarschijnlijk niet gebeuren.

      Ikzelf ben een enorme Alfa fan en wacht met de nieuwe leaseauto om af te wachten hoe de Giulia als 1750tbi in een leuke uitvoering gaat worden, maar als het 328i M-Sport geld gaat worden, wordt het een lastige zaak.

      Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      29 juni 2015 om 15:54

      @trustmeiamanengineer: trustmeiamamarketier en dan moet de kwaliteit en de marketing goed voor elkaar zijn… En Alfa’s verleden zorgt voor een broze toekomst als het om kwaliteot/techniek gaat. En dan is er nog de prijs, grote kans dat deze auto het zelfde probleem kan krijgen als de ATS, want die is ontzettend goed maar niet beter dan z’n Duitse rivalen en Cadillac raakt ze hier aan de straatstenen niet kwijt…

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        29 juni 2015 om 18:01

        @850t5r: ATS heeft ook zijn gebrek aan een uitgebreid motorenpallet tegen zich. Met maar 1 (voor Europa veel te krachtige) benzinemotor ga je het nooit redden in Nederland. En dat is heel jammer want zoals je al zei is de ATS volgens velen net zo goed als zijn Duitse tegenhangers.

        Gelukkig is het gebrek aan verkopen in Europa niet iets waar GM zich zorgen over hoeft te maken. Alfa daarentegen wel. Ik hoop dan ook dat die Giulia toch de redding is.

        Login om te reageren
  3. pikes83 zegt

    29 juni 2015 om 14:04

    Analisten zitten er ool wel eens naast

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      29 juni 2015 om 18:02

      @pikes83: helaas hechten investeerders wel heel erg veel waarde aan de mening van analisten. Dit kan problemen opleveren voor de toekomst.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 juni 2015 om 20:25

      @pikes83: het goede nieuws voor Alfa is dat ze er zelfs meestal naast zitten. Analisten zijn de beste stuurlui die aan wal staat.

      Login om te reageren
    • alfablog zegt

      29 juni 2015 om 20:30

      @pikes83: die aandeelanalisten die zo goed weten wat je moet kopen en verkopen, blijken gewoon nog te moeten werken. En anderen maar denken dat ze er verastand van hebben.

      Login om te reageren
  4. pudi zegt

    29 juni 2015 om 14:06

    Wel een prachtig ding!

    Login om te reageren
  5. Audi240pk zegt

    29 juni 2015 om 14:06

    Blij dat een merk gewoon wat vets maakt. Waar de markt waarschijnlijk klein voor is, maar goed.

    Login om te reageren
  6. stfu zegt

    29 juni 2015 om 14:07

    Het zal absoluut moeilijk zijn, maar niet onmogelijk. Het zal echter niet binnen 5 jaar opgelost zijn. Mensen zullen in het begin nog wel bang zijn voor afschrijving e.d. gok ik zo.

    Login om te reageren
  7. jobberns zegt

    29 juni 2015 om 14:12

    Ze hebben wel gelijk dat de line-up een beetje mager is… Ik zeg A4/3serie/c-klasse concurrent, A6/5serie/E-klasse concurrent, een sportauto als concurrent voor de TT/Z4/SLK (en die dan spider noemen), een SUV met als alternatief voor de Q7/X5/ML en als klap op de vuurpijl een elektrische auto. En ohja, van alles een QV versie maken!!

    Login om te reageren
  8. martinez666 zegt

    29 juni 2015 om 14:13

    Tuurlijk halen ze het! Ze hebben de intentie om kwalitatief sterke wagens te bouwen, daar is altijd publiek voor te vinden!

    Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      29 juni 2015 om 14:46

      @martinez666: Maar er zit wel wat speling tussen de intentie hebben, het daadwerkelijk waarmaken en mensen overtuigen dat het ook zo is. Bloedmooi die Alfa’s. Wat intentie betreft zou ik geen seconden twijfelen tussen een Guilietta en de saaiere Golf, 1-serie, A3 of anderen. Maar imago technisch is Alfa nog niet het stijlicoon van betrouwbaarheid of kwaliteit ben ik bang. En dat laatste moet je tegen vechten, wat je intenties ook zijn. Los van alle andere drijfveren die mensen hebben natuurlijk.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      29 juni 2015 om 14:47

      @martinez666: *proest* *Saab* *proest*…

      Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    29 juni 2015 om 14:15

    Verkoopcijfers zijn heel leuk; maar verder zegt het niet zo veel.
    Maak dat ding extreem goedkoop en knallend goed, dan verkoop je die dingen wel; maar of er dan nog winst op gemaakt kan worden?
    En her-introductie Alfa in Amerika: dat zegt dus ook geen kloot. Die Fiat 500 is ook mooi in Amerika geintroduceert; er rijden er een paar rond in de ‘meer ontwikkelde delen’ van Amerika. Zet je de Giulia als een Jetta concurrent in de schappen naar je Chyslers voor een concurrende prijs, dan zul je er vast een paar verkopen. Wil je echter veel bakken verkopen in America, dan moet je een goedkope Medium en Maximum SUV hebben en een goedkope bak ten grote van een Chrysler 300; en dat soort dingen passen weer niet bij de premium strategie in Europa.
    Niks nieuws onder de horizon.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      29 juni 2015 om 20:52

      @gregorius: Nou je ziet de 500 in diverse uitvoeringen anders best veel in Amerika en Canada. Niet alleen in de regio’s die jij nu aanhaalt.

      Het helpt ook dat Alamo (dacht ik) ze in het programma heeft, zo komen ze wat meer op de weg.

      Login om te reageren
  10. testarossa zegt

    29 juni 2015 om 14:19

    De mannen van FCA denken echt wel 10 keer na wat ze met 5 miljard gaan doen, zij zien zoals vele anderen een toekomst in Alfa Romeo die zo ook zeker gegund word. Ook hebben ze niks voor niks de stekker uit Lancia gehaald. Alfa komt van ver (no shit) maar dat is geen reden om de investering weggegooid geld te noemen, ze hebben zich immers weer op de kaart gezet met de 4c. Met het rij gedrag van een 4c en de elegantie van een 159 heb je een leuke auto, het probleem van de 159 was gewoon zijn gewicht en dat stukje premium die een 3 serie wel heeft. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het nu wel goed komt met Alfa Romeo, misschien is het ook wel een slimme stap om terug te gaan in de DTM???

    Login om te reageren
    • testarossa zegt

      29 juni 2015 om 14:23

      @testarossa: Als toevoeging van mijn net geposte bericht vind ik dat Alfa al meerdere doelen behaald heeft met de Giulia, Moet je eens zien hoeveel alfa gerelateerde berichten er op de blogs verschijnen, alle koppies weten inmiddels wel hoe en wat de Giulia is. Verder zoals @jjobberns net ook al vermeld heeft vind ik de line-up ook wat aan de magere kant

      Login om te reageren
    • automat zegt

      29 juni 2015 om 15:20

      @testarossa: blindelinks vertrouwen op intuitie is iets wat “de mannen van FCA” zeker niet doen. Daarnaast zijn er een flink aan voorbeelden van “weggegooid geld” op te noemen in de recente historie. Er zal dus een weloverwogen strategie bepaald zijn, maar om nou zomaar te zeggen dat het wen succes wordt. …deo volentez

      Login om te reageren
      • automat zegt

        29 juni 2015 om 15:20

        @automat: “volente”

        Login om te reageren
        • osmo zegt

          29 juni 2015 om 16:32

          @automat: “blindelings”

          Login om te reageren
    • HZW zegt

      29 juni 2015 om 18:34

      @testarossa:
      Om aan de DTM mee te kunnen doen moet je tegenwoordig een Coupe” hebben in Audi RS5, BMW M4 en Mercedes C Coupe’ formaat.

      Login om te reageren
  11. Smokey zegt

    29 juni 2015 om 14:21

    Ze hadden beter vol electrisch mét passie kunnen brengen. Dan is de 5miljard verstandig besteed, dit is paniekvoetbal en korte termijndenken. Over 15 jaar zijn er alleen nog maffe petrolheads die benzine / diesel in de auto mikken…

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    29 juni 2015 om 14:22

    En van de mensen die deze bak “pure porno” vinden hoef je het ook niet te hebben .. Want die hebben nog lang geen rijbewijs ..

    Login om te reageren
    • mercedesclsfan zegt

      29 juni 2015 om 14:33

      @lincoln: Net hetzelfde als met AMG, M, RS en andere toevoegingen is QV enkel een marketing stunt om een hype te creëren zodat mensen een auto leren kennen. Ik verwacht dat een de Giulia 2liter diesel wel in mijn lease budget zal liggen. Ik vind het overigens wel goed dat een merk nu eens direct de dikke variant toont ipv een jaar later, zodat wanneer je het duurste koopt niet direct een pre facelift exemplaar hebt.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 juni 2015 om 14:34

      @lincoln: Ik vind het pure porno, en heb inmiddels alweer 5 jaar mijn rijbewijs. Helaas niet het budget voor deze auto. Ik ben voor een jonge 159 aan het kijken….

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      29 juni 2015 om 20:54

      @lincoln: Haha precies. De doelgroep die het Alfa van vroeger niet eens mee gemaakt hebben maar wel van de daken schreeuwen hoe bijzonder het is.

      Login om te reageren
  13. dameister zegt

    29 juni 2015 om 14:24

    Dat het niet zal lukken, maar van amper 70.000 stuks naar meer dan 200.000 stuks in krap 3 jaar lijkt me een flinke stijging toch? Inderdaad zal de doelstelling dan bij lange na niet gehaald zijn maar die is wat mij betreft sowieso te optimistisch. Ik denk wel dat Alfa weer een speler van formaat kan worden maar hun eigen doelstellingen wat moeten bijstellen en zo stukje bij beetje er weer een prachtmerk van maken.

    Login om te reageren
  14. acakoning zegt

    29 juni 2015 om 14:27

    Weet iemand al wat die snelle Alfa ongeveer zou gaan kosten?

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      29 juni 2015 om 18:41

      @acakoning: Het verhaal is 90.000 Euro.

      Login om te reageren
  15. norge zegt

    29 juni 2015 om 14:28

    Pffff, anaallisten….Wij (de experts op AB) weten het veel beter dan die bruin kijkers…Dit wordt een succes natuurlijk…

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    29 juni 2015 om 14:32

    Van 68 naar 330 is nog steeds een knappe stijging dacht ik zo…..

    Login om te reageren
  17. henkhupelschoten zegt

    29 juni 2015 om 14:38

    Griekenland belde, ze kunnen wel iets met die 5 miljard…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 juni 2015 om 14:50

      @henkhupelschoten: haha, een autofabriek neerzetten?

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        29 juni 2015 om 14:56

        @dutchdriftking: Bijvoorbeeld.. Weetniet of dijsselbloempje daar blij van wordt..

        Login om te reageren
    • PeugeotGTI zegt

      29 juni 2015 om 20:28

      @henkhupelschoten:
      Ze kunnen alleen wat met drachmes straks. Ik ben bang dat je voor 5 miljard drachme net een brood kan kopen.

      Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    29 juni 2015 om 14:40

    Analisten, waren dat niet die gasten die een jaar of 10 geleden zeiden dat je vooral in Griekse staats obligaties moest beleggen?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 juni 2015 om 15:50

      @desjonnies: maar je kan analisten dan ook met droge ogen wijsmaken dat Alfa 5 miljard in dit project gepropt heeft .. Als ja dat dan serieus meeneemt in je calculatie dan is Alfa gisteren al failliet ..

      Login om te reageren
  19. mrB zegt

    29 juni 2015 om 14:52

    Als de analisten gelijk gaan krijgen met de verkoopcijfers kunnen we ook al met gemixte tevredenheid terug kijken op de Giulia. Niet de verkoopdoelen halen maar zeker een gestaagde groei en dan een paar jaar later de half miljoen verkopen. Ik gun het Alfa van harte. Als ik mocht kiezen als leaser zou ik het wel weten in ieder geval.

    Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 juni 2015 om 14:55

    Mijn 2 cent: Als ‘anders-dan-anders’ merk redt je het tegenwoordig niet meer, omdat je a) de voordelen van schaalvergroting mist, b) de auto is aan het devalueren naar puur een vervoermiddel, imago bestaat (bijna) niet meer voor de gemiddelde consument en c) je afzetmarkt, zeker in de opkomende markten, is simpelweg te klein…

    Dus Alfa moet wel ineens heeeeel erg mainstream worden om het te redden. Als ze dan ook nog blijven vasthouden aan het produceren in het dure Italië én als ze de boot missen met de hele CO2 hoax, is het enkel uitstel van executie…

    Voorbeelden genoeg natuurlijk: Saab, Rover, Lancia en Alfa zelf ook al.

    Is dat jammer voor de échte autoliefhebber? JA! Maar ik vrees dat er daar simpelweg te weinig van over zijn…

    Amen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 juni 2015 om 15:04

      @Svenska_Aeroplan_AB: echte liefhebbers !! Deze Alfa is puur voor de lease/huur/afbetaling op de markt gezet .. Alfa moet nu alleen nog het dealer netwerk chanteren en onder druk zetten om zoveel mogelijk van die troep door te stoten ..

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        29 juni 2015 om 15:10

        @lincoln: dat bedoel ik met mainstream ;)

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          29 juni 2015 om 16:33

          @Svenska_Aeroplan_AB: de FIAT dealers die ik wel eens sprak voor het Chrysler tijdperk hadden niet zo een hoge pet op van Alfa volk .. Verkochten veel liever aan FIAT of lancia lui .. Vlot een strakke prijs maken en geen getjenk over een mattensetje .. De alfa liefhebbers die ik ken rijden eigenlijk allemaal tweedehands leasemeuk ..

          Login om te reageren
      • eklasse zegt

        29 juni 2015 om 17:39

        @lincoln: en dan ook nog met een topmodel komen dat niemand mag leasen en geen doorsnee Europeaan zich kan veroorloven.

        Login om te reageren
      • super zegt

        29 juni 2015 om 18:17

        @lincoln:
        de enige autos die niet voor huur zijn ontworpen zijn soeperkars van een paar ton.

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          29 juni 2015 om 23:21

          @super: Klopt, die worden gefinancierd door mr Banks.

          Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 juni 2015 om 15:16

      @Svenska_Aeroplan_AB: Precies, je komt er alleen mee weg als je je “anders”-merk kunt baseren op een platform waarmee je genoeg verkoopt. Denk aan een DS(-lijn) van Citroën. Dat zijn ook geen absolute verkooptoppers, maar doordat ze veel onderdelen en techniek delen met de gewone Citroëns, heb je minder ontwikkelingskosten en heb je dus ook minder afzet nodig om uit de kosten te komen.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 juni 2015 om 18:27

      @svenska_aeroplan_ab: deze alfa is dan ook behoorlijk doorsnee. Iets strakker vormgegeven dan de Duitse drie maar echt niks bijzonders. Waarschijnlijk zal de techniek en de prijs dat ook zijn. Als je het zo bekijkt gaat alfa het dus wel redden.

      Mij valt het in ieder geval tegen hoe hij er uit ziet. Ik had ergens toch wat uitgesprokeners verwacht.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 juni 2015 om 02:14

      @Svenska_Aeroplan_AB:

      Italië is helemaal niet zo duur om te produceren. Tenminste niet als je de vakbonden mee hebt, heb je die tegen dan kan je evengoed er niet aan beginnen.
      Maar Italiänen zijn zeer goedkoop werkvolk, nog altijd.

      Login om te reageren
  21. Edge zegt

    29 juni 2015 om 15:20

    Ik moet het eerst nog maar eens zien allemaal. Ik ben nog steeds niet te spreken over de styling van deze Alfa. Het ziet er goed uit, maar er is teveel leentjebuur gespeeld bij andere merken, en dan vooral bij BMW. En dan is Ome Sergio ook nog zo’n figuur dat elk jaar een nieuwe strategie de wereld in slingert, dus echt veel vertrouwen erin heb ik niet. FCA is ook niet zo’n verkoopkanon als VW dat ze lang verliesgevende projecten erbij kunnen doen, dus ik heb sterk mijn twijfels.

    En dan komt er natuurlijk weer iets om de hoek kijken: Volkswagen. Het is vloeken in de kerk, maar ik denk dat Alfa wel eens beter af zou zijn bij Volkswagen.

    Login om te reageren
  22. scottishcarspotter2000 zegt

    29 juni 2015 om 15:20

    De Alfisti zullen de wagens blijven kopen. En hoewel ik zelf ook groot Alfa-fan ben, moet ik wel realistisch zijn. Een klein clubje fans met een enorme roze bril op, daar kan geen enkel merk op draaien. Ik hoop dusdat de revival goed uitpakt, en Alfa weer begeerlijk wordt, zoals vroeger. Succes!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      29 juni 2015 om 17:38

      @scottishcarspotter2000: tegenwoordig kopen Alfisti met droge ogen een Mazda 6. Althans dat was de afgelopen twee jaar zo. Underdog tegen de gevestigde Duitse orde. Nu gaan de Alfisti voor Jaguar. Want dat merk straalt wel uit wat alfa had moeten uitstralen.

      Enorm zwakte bod. Een topmodel lanceren als de hele wereld smacht naar een nieuwe d segmenter. Ze hadden direct een instapper, een first edition en dat topmodel moeten lanceren.

      Dat doen ze niet omdat ze vervolgens weer 5 jaar geen nieuws hebben. Ze gaan die guilia dus net zo uitmelken als de rest van hun gamma.

      Endex alfa.

      Login om te reageren
  23. clarkson zegt

    29 juni 2015 om 15:20

    Een analist gaat ook niet over een nacht ijs. Die kan morgen weer opnieuw gaan analiseren.

    Login om te reageren
  24. HIM zegt

    29 juni 2015 om 15:31

    ik denk dat prijs alles bepalend is. ze willen het hoog in de markt zetten maar een BMW / Audi rijder gaat echt neit overstappen naar een Alfa als het evenveel kost. Ze moeten zich eerst bewijzen zoals Audi dat ook decennia lang (succesvol) hebben gedaan.

    Als ie goedkoper is dan BMW dan neem ik m zeker!!

    Login om te reageren
  25. schellekens006 zegt

    29 juni 2015 om 15:36

    Een SUV waarom ook. Blijf gewoon kleine auto’s produceren. Groter dan een 156 dan lopen de klanten toch over naar Duitsland.

    Login om te reageren
  26. vonklausenburg zegt

    29 juni 2015 om 16:06

    Alfa moet een lange aanloop nemen. Zoals terecht in het artikel is gezegd over Audi moet ook Alfa de tijd nemen om premium te worden. Het grootste probleem om een €50k Alfa aan de man te brengen is niet zozeer of de kwaliteit goed is, maar eerder een imago-kwestie. Daar kan Alfa goed aan werken. Kijk alleen al hoe Skoda zich heeft weten te positioneren in de markt: van een goedkope Oostblokauto naar een serieuze speler met een goede luxe auto.
    Laten we ook niet vergeten dat als Alfa degelijke kwaliteit kan bieden mensen relatief snel overstag zullen gaan voor Italiaans design.
    Resumerend: het zal niet zo zeer een kwestie zijn van cijfers maar van emotie en marketing.

    Login om te reageren
  27. jaapiyo zegt

    29 juni 2015 om 16:07

    BMW verkocht vorig jaar zo’n 1.8 miljoen auto’s waarvan ruim 400.000 Dreiers. Maar die verkopen de auto’s met succes wereldwijd dus ook in de VS en China. Ik denk niet dat Alfa daar op zo’n relatief korte termijn een hele grote schoenmaat tussen de deur krijgt…

    Op de langere termijn zou het wel moeten kunnen lukken als ze bereid zijn te blijven investeren en geen shortcuts nemen waar Marchionne zo weg van is. Alles moet gewoon goed zijn, niet alleen het design de wegligging en de motoren. Voor ons liefhebbers is dat genoeg om een paar mensen over de streep te trekken maar de internationale Jan Tweekeermodaal die het ‘wel leuk’ vindt om een auto met een beetje sjeu te hebben wil ook gewoon een top werkend infotainment systeem hebben en dat soort randzaken, want dat leveren de germanen ook dus dan moet je dat ook hebben. En dan dingen als dealers die niet 200 km van je verwijderd zijn, goede after sales…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 juni 2015 om 16:34

      @jaapiyo:

      Qua bank, financiële instelling, groot verbruik financierder zijn de Duitse merken gewoon de top !

      Ze hebben heel erg goed in de gaten wat mensen beweegt om, en dat is eigenlijk wat regeringen ook doen : de poen (lees schuld) naar voren te schuiven of op te delen dmv lease constructies en dergelijke, waardoor de consument niet de hele kostprijs-klets over zich heen krijgt.
      En hun producten spreken veel mensen aan.

      Ik, ik ben een fossiel.
      Ik koop en betaal

      Wel never nooit een nieuwe , maar eigenlijk ben ik gek en kan ik me beter in zo’n huil achterlicht CLA laten hijsen die ik in de lease voor 2/3 betaal.

      Enige nadeel is dat je over drie jaar nix meer hebt als de lease maatschappij hem terug haalt .

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        30 juni 2015 om 02:11

        @desjonnies:

        Het ding is zo’n CLA betaal je niet zelf, dat doet je baas, en je krijgt die cadeau. Je hebt helemaal niet te kiezen, want met eventueel extra loon gaat vadertje staat immers lopen. En na 3 jaar zit je ergens anders, een trapje hoger en/of bij een ander bedrijf en komt er een ander cadeautje op de oprit.

        Uiteraard betaal je die CLA voor 2/3 maar je hebt geen keuze want als je die niet neemt, krijg je niets.

        Login om te reageren
  28. fayence zegt

    29 juni 2015 om 17:12

    Alles draait om marketing.
    Ik zou niet alleen inzetten op premium. Bovendien zit daar veel saai spul. Sportiviteit, race historie, onderscheid in uitstraling, de naam alleen al is de kracht van het merk.

    Login om te reageren
  29. sanderm3 zegt

    29 juni 2015 om 17:22

    Die “analisten” hebben heel hoogstwaarschijnlijk aandelen bij een ander merk..

    Login om te reageren
  30. caprio zegt

    29 juni 2015 om 17:30

    Wil Alfa aantallen maken dan zal dat in een bereikbaar segment moeten, a la Alfasut en 156. Kortom, er moeten gewone zuinige motoren komen voor de Gulia en verbeter de bestaande twee modellen met forse updates, meer kwaliteit in het interieur, goede wegligging en opgefrist betoverend uiterlijk zodat ze tegen nieuwe modellen als Opel Astra en BMW 1 opgewassen zijn. Want daartussen zit Alfa toch, tussen tafellaken en servette. Ik heb 7 jaar een GTV gereden, een fantastische auto, zeer betrouwbaar met heerlijke sound. Na 7 jaar ingeruild met nog veel originele onderdelen als accu, uitlaat, achter remmen en blokken etc en 160k km verder, een topauto die altijd buitenstond nb. Zo’n kwaliteitsproduct helt Alfa er zeker weer bovenop.

    Login om te reageren
  31. ferry832 zegt

    29 juni 2015 om 17:47

    Aan mij hebben ze in ieder geval een klant. Zodra die er is zal de Mito plaats maken voor de Giulia. Wat een mooie auto ! Van mij hoeven ze overigens niet in iedere straat te vinden zijn. Vind het exclusieve karakter wel leuk.

    Login om te reageren
  32. john4545 zegt

    29 juni 2015 om 17:57

    Het is een vreselijk lelijke auto, een slag in het gezicht van de echte Alfa-fan. Wat mij betreft faalt deze auto en gaat Alfa het graf in, om een legende te blijven met iconische autos, inplaats van dit soort gezinstroep.

    Login om te reageren
  33. alfablog zegt

    29 juni 2015 om 18:03

    Fantatisch die analisten. Ze weten het al voordat de modellen op de markt en geprijsd zijn.

    Analisten willen ook wat aandacht. Zucht.

    Login om te reageren
  34. KaCh1ng zegt

    29 juni 2015 om 18:16

    analisten hebben meestal gelijk ,ik vind het een mooie auto maar heb zo een ‘Insignia’-gevoel bij de giulia, mooi toen het pas uit was..

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      29 juni 2015 om 18:17

      @KaCh1ng: ik al pas afgestudeerde(22jaar oud) verkies een BMW 3 , een alfa is gewoon non-premium :P

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        29 juni 2015 om 19:34

        @KaCh1ng: LOL. Want premium is lekker belangrijk voor het auto-gevoel. Toch? NOT.

        Login om te reageren
  35. HZW zegt

    29 juni 2015 om 18:37

    Als deze QV versie 90 ruggen moet gaan kosten ben ik bang dat hij het aflegt tegen zijn Duitse concurrenten.
    Voor een dergelijk bedrag gaan mensen voor zeker, dus naar alle waarschijnlijkheid “Duits”

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      29 juni 2015 om 18:40

      @HZW: als je al drie BMW’s gereden hebt, zou je dan echt niet eens bij jezelf denken: “tijd voor iets anders, ik ga eens bij Jaguar of Alfa Romeo langs”?

      Mensen zijn gewoontedieren, maar BMW is niet meer wat het geweest is en de nieuwe Audi A4 is al helemaal om te wenen. Allemaal kansen voor Alfa Romeo (en Jaguar ook) om zich in de kijker te spelen.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        29 juni 2015 om 18:58

        @Carreza: Ben wel met je eens dat je dat zou kunnen denken, maar de “real world” zit toch anders in elkaar.
        Ik ben toch bang dat zo’n Giulia na 5 jaar niet meer zo veel waard is als een vergelijkbare Duitser en dat je toch een paar bakken meer geld weggooit bij inruil.
        Ik wordt ook niet blij van bv de nieuwe A4, echt een “Dodelijk Saai Ding” IMHO.
        Maar als je geld genoeg heb en niet op tien duizend Euro meer of minder hoeft te kijken bij inruil na 5 jaar dan zou ik zeker de Alfa Romeo Giulia QV nemen.
        Of je moet het geluk hebben dat Alfa Romeo over 5 jaar dood en begraven is en de kans op prijsstijging serieus aanwezig is voor een dergelijk laatste Alfa Romeo product.

        Login om te reageren
  36. Carreza zegt

    29 juni 2015 om 18:38

    Ik ken nog zo’n grapjas van een analist… hij zei dat ik Fortis aandelen moest kopen, en dat die bank nooit failliet kon gaan…

    De pot op dus met analisten. Het enige wat ze doen is een negatief gevoel de wereld insturen zodat hun voorspelling alsnog uitkomt. In hetzelfde bedje ziek als de kredietratingbureaus…

    Gaat deze Giulia verkopen? Reken maar van ja. Er zitten gewoon te veel Alfisten te wachten op deze wagen. Het interieur zou trouwens wel eens de doorslag kunnen geven. Persoonlijk vind ik het interieur prachtig en het exterieur gewoon mooi. Ik voorspel een vliegende start voor de Giulia. Of het een blijver is, dat valt nog af te wachten.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 juni 2015 om 02:05

      @Carreza:

      Alfisten zijn dat van die ventjes met een polo op de oprit en een verzameling alfa-stickers in de schuif?

      Of zijn dat die met de schaalmodellen in de vitrine?

      Login om te reageren
  37. HZW zegt

    29 juni 2015 om 18:47

    Had die 5 miljard niet genoeg geweest om bij Tesla in te kopen, dan had de Giulia wel gouden toekomst kunnen krijgen als vol elektrische auto.

    Login om te reageren
  38. philipf zegt

    29 juni 2015 om 19:32

    Ik hoop het wel! Zeker weten? Geen idee. Dat zie ik dan wel weer.

    Login om te reageren
  39. BaRa zegt

    29 juni 2015 om 19:33

    Mooi interieur. Een exterieur waar ik me vragen over stel, en dat ik eerst eens “in the metal” moet zien. En verder heb ik absoluut geen nood aan een sedan. Maar stel dat ik moet kiezen voor een ding met vier deuren en een bak, dan weet ik nu al dat het geen Duitser zal worden. Wegens oer- en oersaai. En dan staat die Giulia zeker wel op de lijst van kandidaten. Of dat dan weer bij voldoende mensen gaat spelen, tja, wie zal het zeggen?

    Login om te reageren
  40. MrSkyline zegt

    29 juni 2015 om 20:06

    Ik denk dat een positief item in de nieuwe netflix serie van de topgear mannen deze auto nog wel eens een flinke boost zou kunnen geven. Ik kijk er in ieder geval naar uit. Wat een schoonheid, als ik het geld had stond hij straks op mijn oprit.

    Login om te reageren
  41. ropp zegt

    29 juni 2015 om 20:20

    Mooi verhaal eigenlijk, de 156 was goud. De absolute doorbraak van Alfa in het D-segment, opvolger 159 al prijzig en zwaar en toen 4 jaar nix in dit segment aanbieden. De 156 had mensen voor generaties aan alfa kunnen en moeten binden, nu moeten ze helemaal overnieuw beginnen

    Login om te reageren
  42. bartsmit zegt

    29 juni 2015 om 21:57

    Alfa moet natuurlijk wel de onvermijdelijke terugroepacties in de prijs verwerken. Dat kost ook geld.

    Login om te reageren
  43. monsieurleloure zegt

    29 juni 2015 om 22:26

    Ik hoop dat de Guilia lekker veel verkocht gaat worden, des te meer keus heb ik over een jaar of 6 als ze voor een habbekrats te koop staan.

    Liefst zou ik een nieuwe kopen, maar die afschrijving staat mij zo tegen, laat een ander de kop er maar afrijden, besteed ik dat geld wel aan andere zaken.

    Ik heb in het verleden diverse Alfa’s en Lancia’s gehad, De Kappa en de Lybra hebben zeker overtuigd dat italianen echt goede auto’s kunnen bouwen.

    Met name de Kappa was zeer goed gebouwd, maar die had nog maar 170.000km gelopen.

    De laatste Lybra die ik had was een 2,4jtd en die had al 400.000km op de teller, olieverbruik was verwaarloosbaar, VAG eat your heart out. Een vastgelopen aircocompressor en een afgebroken ruitenwissermechanisme waren de enige zaken die kapot gingen. De Compressor was al stuk voordat ik hem kocht overigens.
    Superauto.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 juni 2015 om 02:04

      @monsieurleloure:

      Ik weet niet of zo’n bakje vol met electronica nog wel leuk is om als 2e hands te hebben. Word moeilijker en moeilijker om er zelf aan te knoeien.

      Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      30 juni 2015 om 19:12

      @monsieurleloure: wat een armoede. Gieren eten ook de restjes op. Bah!

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        30 juni 2015 om 19:54

        @bartsmit:

        Vind ik leuk

        Login om te reageren
  44. remco_emily zegt

    29 juni 2015 om 23:36

    eerst zien dan geloven. Laat alfa gewoon de kans krijgen. Dat gemouw altijd

    Login om te reageren
  45. Hupke zegt

    30 juni 2015 om 02:02

    “Schattingen door analisten van de daadwerkelijke verkopen, variëren dan ook van 216.000 tot 330.000 stuks in 2018.”

    Wel de veronderstellingen die gemaakt moeten worden voor zo’n schatting mogen er dan ook even bij. (iets met de wereldeconomie niet in het sop draaien, banen herstel etc.)

    Ik hoop dat alfa erin slaagt, dan is het straatbeeld iets minder grijs. Eerder parelmoer en antraciet. In dat segment moeten ze de leasefirma’s overtuigen. Ik ben niet thuis in die wereld, maar er zijn er al veel die het proberen (PSA, Opel,.. nee ik vergeet de jappen en koreanen niet maar ik denk dat die wagens eerder gekocht worden) en ik zie enkel VAG, BMW en Mercedes rondrijden. Zelfs 200k wagens per jaar lijkt me optimistisch.

    Login om te reageren
  46. Esprit_de_Flandre zegt

    30 juni 2015 om 07:34

    Een doelstelling is maar een doelstelling. Als Alfa tegen 2018 300.000 stuks verplaatst, zal FCA ook al tevreden zijn, en gaan ze de boel niet dumpen, maar meer reclame voeren…

    Login om te reageren
  47. mrrallycross zegt

    2 juli 2015 om 20:53

    Hoop dat het hem lukt, het zal niet eenvoudig worden in dat segment

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North