Nederland kiest de meest iconische Alfa Romeo ooit [updated]

Auteur: , 100 Reacties

De winnaar zou je nog weleens kunnen verbazen.

De meest iconische Alfa ooit

Volgens een groot deel van de ruim 20.000 Nederlandse stemmers is de Alfa Romeo 8C Competizione/Spider namelijk de meest iconische auto die het merk in z’n 115-jarige historie heeft gebouwd. Op plek twee staat de 4C/Spider, gevolgd door de Giulia GTA die er met het brons vandoor gaat. Enige tijd geleden was het trouwens nog de GTam die de 8c nipt versloeg, kennelijk is er in de tussentijd een hoop veranderd.

Over smaak valt niet te twisten dus dat gaan we ook niet doen, maar we hebben zo’n vaag vermoeden dat menigeen z’n wenkbrauwen zal fronsen bij deze uitslag. De top 10 ziet er als volgt uit:

#
Type
Aantal stemmen
18C/ 8C Spider2.109
24C/ 4C Spider1.451
3Giulia GTA/GT Am1.242
4Giulia Sprint GT1.089
5Giulia1.033
6Alfa 75872
733 Stradale860
8155 DTM835
9Spider '66826
10Giulietta776

Nogmaals: ieder z’n ding, maar dat een icoon als de Tipo 33 Stradale vrij laag op de lijst staat snap ik persoonlijk niet echt. De 8C 2600 staat er zelfs helemaal niet in. Wellicht dat pk’s bij het publiek een grotere rol spelen dan heritage, want met 450 paarden is de 8C natuurlijk geen slome auto.

Morgen introductie nieuwe Alfa

Over een dag zullen we weten of Alfa binnen afzienbare tijd nog een icoon aan het rijtje toe kan voegen. Dan staat namelijk de introductie van de nieuwe Giulia gepland. De autowereld wacht al een poosje gespannen af waarmee het roemruchte merk zichzelf weer in de kijker wil spelen, nog even geduld en we weten welke kant het op gaat.

UPDATE: Een dag te vroeg, maar de eerste plaatjes van de nieuwe Giulia zijn gelekt. Check ze hier.



100 reacties

Waar is de gt junior?
@agera: Idd die zocht ik ook ook. Wat een snoepje is dat!
Nooit wat met Alfa Romeo gehad. Ewww.
@AMGS:
Alleen wat met AMGS-en? Nou, dan is het voor mij duidelijk: Lack of automotive education!
@9000cse: Dat zal tevens de 8C/4C verklaren. De stemmers zullen wel overwegend broekies zijn geweest die hun klassiekers niet kennen…
@e1000bmw523i: de 4c heb je gelijk in. Maar de 8c is toch echt een kunstwerkje hoor!
@e1000bmw523i: Met alle respect, iedereen heeft zijn eigen keuze. Of dat met een gebrek aan kennis te maken heeft denk ik niet. Meer aan de generatiekloof. Alfa heeft hun imago niet mee laatste tijd (terecht of onterecht hoeven we niet over te discussiëren). En dat beïnvloed de keuze van de jongere generatie die ook hier op autoblog zitten.

Die zijn niet met alfa opgegroeid, en veel hebben nog nooit een alfa gehad en kunnen dan waarschijnlijk niet eens een keuze maken en gaan dan voor de 4c want die is redelijk recent.

Om dit gelijk brookies te noemen die geen kennis hebben van ”hun” klassiekers, is een beetje teveel van het goede. Het zijn namelijk niet de klassiekers van die generatie.
@vr6audi: het is inderdaad wel opvallend hoeveel fans Alfa (nog) heeft (terwijl niemand er één koopt), terwijl ze de laatste 25 jaar alleen verbouwde Fiat’s produceerde. Bij ons in de familie reed bijna iedereen in de jaren 70 en 80 in een Alfa. Wat een wagens. Ik ben nog steeds helemaal weg van de Alfetta met die aluminium bumpers, vier ronde koplampen en de uitlaat in het midden. Schakelde als een slak, maar reed heerlijk.
@roppp: Die Alfetta…..heerlijk. Was mijn eerste auto. 7 jr oud, totaal verrot, geen synchromes op 2 de versnelling, onbalans in cardan as enzovoort enzovoort. Toch volgde er nog andete Alfa’s. Na de 75 nooit meer een gehad. Nu misschien de Gulia?? Het bovenstaande lijstje moet idd door jongere generatie zijn ingevuld.
kamervragen
Herinnering van mensen is kort. Je ziet ook bij de Top 2000 recente hits vaak hoog in de lijst voorkomen.
@mashell: inderdaad. Bohemian Rhapsody en Child in time zijn hele recente hits!
TZ-2, niemand?
@schnitzelexpert46: Of een 6C 2500..
@schnitzelexpert46:
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/styles/full_width_slider/public/import/articlesv2/images/_uk/16630/Alfa_Romeo_TZ1_08pop.jpg?itok=rGyzxlhS

Persoonlijk vind ik de TZ 1 fraaier maar van mij krijg je een👍.
@jrk68: Vind ze allebei zeer tof. En dat voor iemand die ook van VAG houd..
@schnitzelexpert46: jouw keuze en die van jrk68 (BAT), de 6C en bijvoorbeeld ook de SZ zijn keuzes die ik eerder in de lijst had verwacht. Staan er allemaal niet in.
‘De winnaar zou je weleens kunnen verbazen’.
Kots kots. Doet me gelijk denken aan al die verschrikkelijke Facebook posts die je tegenwoordig tegenkomt.

‘Wat er toen gebeurde raad je nooit’, ‘Dit choqueerde de hele stad’, ‘Wat er gebeurde zag NIEMAND aankomen’.

Best moeilijk nog om zo’n lokker te verzinnen zeg..

On: Voor mij graag de Alfa 2000 GTV.
@FlighTom: ‘Clickbait’ is het woord dat je zoekt. Waardeloos fenomeen.
Facebook is er overigens een systeem tegen aan het maken, dus hopelijk is het snel weer verdwenen.
@FlighTom: Facebook is een keuze he. Niemand dwong je om een account aan te maken. Iedereen klaagt er over maar tegelijkertijd heeft niemand ook de ballen om zonder Facebook te leven. Maar ik ben met je eens dat oa een van de storende elementen van Facebook is.

ON: oude alfas zijn veel mooier dan die moderne vrouwen auto’s
@kenner: snap ik. En ik wil niet zeggen dat je jezelf tegen spreekt maar toch laat je doorschemeren dat je zelf ook op Facebook zit en je je aan het clickbait gedoe ergert.

Dus ja; ik heb de keuze. Maar ik wil alleen zeggen dat ik het jammer vind dat dit clickbait verschijnsel overal verschijnt.
Ergens snap ik je ook en geef ik je dus gelijk, maar in dit geval waren wij in elk geval oprecht verbaasd door de uitslag. Aan de comments te zien zijn we in dat opzicht niet alleen ;)
Het was dus niet echt m’n opzet om een clickbaiterige intro te maken, de woordkeus pakte helaas wat ongelukkig uit.
@mauritsh: duidelijk. Ben dit ook niet gewend van AB dus het verbaasde mij.

Wellicht was de vraag om mee te doen aan deze enquete ook dusdanig geformuleerd dat de (op the good ‘ol interwebs zeer actieve) jongere generatie als aas gezien werden.

Als je deze uitslag aan een gemiddelde 40’er laat zien vraagt hij zich weer af waar het mis ging.
Gemiddelde leeftijd deelnemer: 16 jaar. Zucht.
@waverider: waarschijnlijk wel ja. Als ze de 75 zo laag zetten Is het zwaar gesteld. De 8c Is mijn favo alfa maar in het verleden heeft alfa veel beter zijn best gedaan dan de laatste 10 jaar.
Onderzoekje gedaan onder brugklassers?
Niets mis met een 4C of een 8C maar als je dat de meest iconische ooit vindt dan ken je de geschiedenis van het merk niet.
Waar zijn de BAT’s bijvoorbeeld gebleven.
Ik kan hier een verhaal van 3 pagina’s gaan tikken maar heb besloten meewarig met mijn hoofd te schudden.
@jrk68:
Het resultaat van dit onderzoek is omgekeerd evenredig aan de kennis over de betekenis van het woord iconisch.
@9000cse:
Mooi verwoordt, ik vrees alleen dat degene die voor deze uitslag verantwoordelijk zijn nu met een enorm ❓ boven hun hoofd staan.
@jrk68:
;-) Ook dat ? geeft dan al aan dat ze weinig kaas gegeten hebben van iconische auto’s. Evenals van de Nederlandse taal…….
@jrk68:
Nee de tijden zijn veranderd.

Ooit moest een productiewagen zich bewijzen om een bepaalde status te verkrijgen, laat ik naar Alfa’s vijand verwijzen : de BMW 1800 TiSa ’s – je kent ze nog wel- die op het circuit succesvol waren.
Mini Coopers die de Monte Carlo rally wonnen als 1, 2 en 3, daar droomde je van als kind.

Nu, nu moeten ze een hoog handtasjes gehalte hebben, want wees eerlijk, meer is die 8C eigenlijk niet, ’t is triest, er zit niet eens een echte Alfa motor in ……..
@desjonnies:
Yep, ik kan het niet meer met je eens zijn….
Tegenwoordig draait het niet meer om het design van de auto, om de oorstrelende techniek (komt tegenwoordig uit een speakertje) maar om het infotainmentcentre en de aaibaarheid van het dashboard.
Deze onverbeterlijke romanticus blijft tegen beter weten in hopen dat daar een keer verandering in komt.
@jrk68:
Iconisch staat niet gelijk aan mooi.

Ik vind de Alfa Romeo BAT mobielen niet mooi. Maar dat ze iconisch zijn snap ik wel. Dus ik had ook zeker op een van de BAT’s gestemd. Maar ook op een 1965 Giulia en de Tipo 33.
@jrk68: Idd jammer dat de Alfa (123)BAT’s er niet tussen staan :) Vooral de BAT 9 vind ik erg gaaf!
Mc12 (corsa) ?
@henkhupelschoten: die getunede enzo had een drietand op de gril, geen quadrofoglio.
@vincegail: en een slang ook n iet.
@henkhupelschoten: Dude, you serious?
@ikbenmnzus: sorry!!!!! ik zat effe ergens anders aan te denken! mijn fout!
@henkhupelschoten: you high on crack? ;-)
@gtwillem: zat met m’n harses ergens anders haha! @autob
Onmogelijk te kiezen uit zoveel moois. Maar de echt iconische Alfa’s zijn natuurlijk de oude exemplaren!
Mocht ik ooit in het bezit komen van een paar miljoen euro, gaat het nog een hele opgave worden welke van deze lijst er in mijn garage moeten belanden.
Lijstje klopt helemaal .. NL stemmers zijn ronduit achterlijk ..
8c is in mijn ogen een terechte winnaar. Nu al een klassieker.
Dat bewijst maar dat smaken verschillen en dat de meeste mensen alleen maar voor het moderne geweld te vinden zijn. “Lamborghini Aventador? Jammie! Miura? Meh, zal wel.” Zelfde voor de 458/488 en een 275 GTB en dus ook een Alfa 8C en een Giulia GTA. Het zal ongetwijfeld ook wel een beetje leeftijdsgebonden zijn, leg deze poll voor aan mensen van boven de 30 en volgens mij zelfs boven de 25 en je krijgt hele andere resultaten denk ik.

Dit gezegd zijnde, de GTA is een f***ing legende, mensen die dat niet inzien hebben wat mij betreft geen smaak in auto’s en hebben nog een hoop te leren. De 8C en 4C (die vind ik eigenlijk nog leuker dan de 8) zijn leuke auto’s hoor, daar niet van, maar zeggen dat ze iconischer zijn dan een GTA? Haha. Nice one. Kom eens terug als je baard uit je keel is en kunt genieten van een deftig biertje of glas wijn.
@vinox: Nou sorry hoor… ;/
@vinox: er zit verschil tussen de meest iconische of de mooiste/bijzonderste/uniekste/meest legendarische. Volgens mij haal jij dingen door elkaar.
Moet eerlijk zeggen dat ik de 8C echt een ongelooflijke mooie auto vind! Geheel onterecht dat ie op 1 staat is het dus niet. De 4c en de guilia echter wel
SZ
Wanneer is een auto de meest iconische? Ik ken veel bijzonderdere alfa’s maar als ik aan alfa denk dan denk ik aan een licht gekietelde Giulietta van eind jaren ’60 begin jaren ’70. Dat, of een Sprint 1600 GT
Alfa 2000 berlina? Alfa Guilletta spider? The beast?
Guilia, Mito te hoog dameskappersgehalte. Net zoals 8c en 4c. Alfa moet zich schamen voor de afgelopen vijf jaar wat mij betreft. Retrodesign gebaseerd op oude koplampen, een grille en ronde achterlichten. Doe mij maar een Alfa met modern design dat past in 2015.
@japannert: kapsalonnetje bij je air-max ??
Guilia bedoel ik Guilletta natuurlijk
Conclusie is toch wel dat alfa fucking veel iconische auto’s heeft gemaakt.
1. Alfa Romeo 8C 3000 CM Disco Volante Superflow IV Pininfarina Coupé
@razzie: wow, ik geloof dat ik verliefd ben. Niet eens omdat het de in absolute zin de allermooiste auto ever is. Het heeft iets, en ik weet niet wat en het is woest aantrekkelijk
De enige Alfa die de moeite waard is, is de stamvader of moeder van de hele lijn van de zestiger jaren, de wagen waar Alfa Romeo op gebouwd is : de Giulia.

Niets meer en niets minder.

De GT, de GTV, de Tubolare Zagato, de Spider, de 1750 en 2000 Berlina, ze zijn allemaal gebaseerd op de Giulia.

En de Giulia was geniaal, alleen de DS van Citroën, de 356 van Porsche NIET de 911 en de Panhard 24CT hadden een lagere Cw waarde dan de Giullia, voorwaar een prestatie voor een productie sedan, een snelle familie wagen !

Giulia, in productie geweest van 1962 tot en met 1978 toen ze werd afgelost door de Giulietta, Giulia, de wagen die BMW ongetwijfeld heeft geïnspireerd als fabrikant aan de andere kant van de Alpen om net zoiets te gaan doen.

Jullie mogen alles houden, doe mij maar een Giulia, het liefste met de 1300
dubbelnokker

En ik heb gelijk, altijd eigenlijk :

http://www.automobilemag.com/features/columns/1103_alfa_romeo_giulia_super/
@desjonnies: Goed punt, want ook de Montreal is op de Giulia gebaseerd. Maar toch vind ik dat je de oudere Alfa’s daarmee toch enigszins te kort doet…
@desjonnies: Haha, je bent nu alleen wel redelijk kort door de bocht. Maar goed, de Giulia is wel bereikbaar voor de gewone man, ook nu nog, in tegenstelling tot de meeste andere iconen. Ik zou er graag eentje op de oprit zetten.
@trustmeiamanengineer:

Ik ben inderdaad steeds meer van de ‘gewone’ dingen, misschien wel omdat al dat wat men bijzonder vindt, dat eigenlijk niet is.

Het was in 1962 heel bijzonder van Alfa Romeo om zo’n auto te lanceren, met een goede snelle motor, een vijf versnellingsbak en een lage Cw waarde, die een succes is geworden; eigenlijk is dat veel knapper en veel moeilijker dan de hele 8C voor Alfa is geweest.
De 8C zie ik als eens statement, de Giulia leefde in de ECHTE wereld.
@desjonnies: Mag ik gewoon een 159 station in het rood? Met de 1750TBI, helemaal top.
@dutchdriftking:
Uiteraard, rijd bijna dezelfde een rode Berlina diesel.
Nooit nieuw kopen he !
@desjonnies: Nee ze zakken al lekker.
@desjonnies: volgens mij is er één Alfa Romeo die door vrijwel iedereen als Alfa geïdentificeerd zou worden tussen 5 tijdgenoten..
Pak van ieder model 5 concurrenten en zet die op een rij.. Volgens mij wordt de Giulia GT dan met afstand het meest correct als Alfa geïdentificeerd.. De meest iconische dus.
@desjonnies: Praat vooral voor jezelf ;)
Op zich voor Alfa niet verkeerd dat de nieuwste modellen de doorslag geven. Betekend wel dat het merk nog leeft. Dat wij liever voor een Tipo 33 of, in mijn geval de Giulia gaan (zou overigens wel bijna alle Alfa’s willen hebben hoor), is wat anders en ook weer een probleem voor Alfa, want hoe zijn die iconen ooit te overtreffen. Maar misschien lukt het toch morgen, met de 156 kregen ze het ook voor elkaar
Lastige keuze, al staan de SZ en RZ bij mij wel erg hoog. De 4C en 8C bungelen bij mij ergens onderaan, wat een lelijke dingen vind ik dat zeg.

Een echte nummer 1 kan ik niet kiezen, daarvoor zijn er te veel kandidaten.
Toegegeven ik ben niet heel erg thuis in de Alfa’s. Maar de Alfa Romeo 2000 GTV vind ik toch wel heel erg mooi. Die bezit eigenlijk alles wat ik in een auto zoek, op de betrouwbaarheid na dan.

Ik reed toevallig laatst nog achter ene prachtig rood exemplaar. Hij klonk ook erg lekker.
Ben benieuwd naar wat er morgen gaat komen!
@reistje:
Betrouwbaarheid is een FABEL voorde Alfa Norte modellen, de motoren zijn meer dan uitstekend, bovengemiddeld goed en betrouwbaar, edoch hebben ze wel goed onderhoud nodig, een motor die prestaties levert mag het beste van het beste verwachten.
-Bougies Roze Golden Lodge bougies met vier aarde punten, monteer je een conventionele bougie kan deze de aarde van je zuiger gaan trekken en er een gat in branden
– Goede minerale olie, ik stookte altijd Duckhams in de Alfa
– Ze moeten goed en rustig warm gereden worden, daar is ieder aluminium blok gevoelig voor
– Hetzelfde geldt voor koelvloeistof, leidingwater corrodeert onmiddellijk in het aluminium motorblok.

Ik heb een paar zeer bejaarde Giulia’s gehad, nooit de centen om een “echte” te kopen en technisch weinig ellende ondervonden
De 1300 deed zelfs 160 per uur met vier grote gasten erin !
De carrosserie, dat was een heel ander verhaal !
@desjonnies: Zoals ik zei ben ook geen expert, maar heb al wel vaker gehoord dat de motoren vaak goed zijn.

Hoor de meeste nachtmerries over elektronica en roest inderdaad. Een kennis is wel liefhebber, hij heeft 3 Alfa’s maar moest de Lancia pakken omdat de Alfa’s geen van alle het deden. Gelukkig kan hij er zelf ook om lachen. Andere vrienden hebben vooral elektronische problemen gehad.
Ik mis de RZ en de SZ! Zeer iconisch in de jaren ’90!
Tja, dat is inderdaad persoonlijk. Voor mij zijn het de 156, 159 en Brera. Dat Alfa sportwagens kan bouwen is al langer bekend, daarom heb ik die auto’s altijd zo speciaal gevonden om het Alfa karakter dat ze gewoon ff naar een 3-deurs coupe en 5-deurs sedan brachten.
@hugoe: De 156 kan ik in meekomen, maar de 159 en Brera zijn verre van iconisch. Het zijn geen lelijke auto’s, verre van dat zelfs, maar het zijn simpelweg de minder geslaagde evoluties van een briljante voorganger. En voor de status van icoon is meer nodig dan een goede auto met Alfa karakter….
@hugoe: Jammer alleen dat de kont van de Brera zo lelijk is. Frontje van de Brera, kontje van de GT, helemaal top!
Volgens mij kon je iets winnen als je top 3 overeenkwam met de uitslag van heel Nederland. Misschien dat de uitslag dus meer een voorspelling dan een mening van het Nederlandse volk is. De 8c vind ik trouwens best terecht.
Wie of wat heeft dit onderzoek gehouden, en onder wat voor publiek? Staat niet in het artikel vermeld, en is wel even van belang om de uitkomst op waarde te kunnen schatten.
8C 2300?
@mauritsh: Weet je toevallig ook hoe laat die nieuwe Alfa morgen onthuld wordt? Ik wil toch graag weten wanneer ik als een gek op die F5-toets moet rammen
@Edge: nope, helaas… Wellicht verstandig om Alfa’s twitteraccount goed in de gaten te houden.
Een oom van mij had een zwarte alfasud met groen klavertje, hij roestte al in de folder maar wat klonk hij mooi en wat zag hij er strak uit.
De uitslag van deze poll is eigenlijk genoeg reden om autoblog op te heffen.

De enige 8C die voor de titel in aanmerking komt is de 8C2900.

Valt me nog mee dat er geen Audi gewonnen heeft.
@karaya:
Nee het had nog erger gekund : Deze op plaats 1

http://4.bp.blogspot.com/-zk8oTpFWkYI/TVXvi82tjVI/AAAAAAAD-tE/hLMkseCE3hQ/s1600/Alfa%2BRomeo%2BArna%2B-1988%2B.jpg
@desjonnies:
Geen stemmer die ooit van de Arna had gehoord.
@desjonnies: En stiekem denk ik dat dat beter was geweest dan die 8C (en 4C op 2)…

Weet men wel zeker dat men die twee niet verward heeft met dit:
http://www.autoweek.nl/images/myauto/18/72a/995_480.jpg
OK, deze foto’s lijken wel degelijk the real deal te zijn…!

http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/23/a4118e136b4088120cf295fb5dbc21da.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/23/5c27f346fa67db5c66bff3d2d4a9ba0c.jpg
@veloce: foto’s zijn vandaag gemaakt bij het Alfa-museum
@veloce:
Toont heel compact, meer maatje Guilietta Sedan.
Ziet er wel erg fraai uit.
Is dit onderzoek op de basisschool door de Nederlandse vereniging van huisvrouwen gedaan?
@norge: Dat, of door het COC…
Voor mij idd ook de tipo 33 stradale, typisch dat die zo laag staat.
Ook de 75 staat hoog op mijn lijstje, zelf een 2.0 twinspark van gehad, wat een geweldige wagen was dat, die 8 klepper hing zo heerlijk aan het gas.

Mijn alfa geschiedenis 33 1.3 boxer eerste type/75 2.0 twinspark/155 1.8 twinspark 16v sport wide body/ 3x 156, 1.9 jtd/1.8 twinspark sport/2.0 twinspark.
Alfa blijft altijd een speciaal plekje houden voor mij.
Zoals bij veel verkiezingen doen 2 moderne auto’s het goed omdat ze vers in het geheugen van veel (jonge) deelnemers zitten. Typische boven-je-bed-poster-auto’s. Maar ik ga voor een groot deel mee met @desjonnies want de Giulia is inderdaad de prachtige en bereikbare stamvader van een hele reeks prachtige Alfa’s uit de jaren zestig en zeventig. Noem het maar gerust de BMW 3 van die tijd. Meest iconische Alfa ooit? Bijna onmogelijk om er één te kiezen, maar ik ga voor de Spider Duetto uit 1966-1970, die op basis van die geweldige Giulia het plezier van een prachtig gelijnde, open sportwagen biedt. En daarmee het echte Alfa gevoel op een fantastische manier weet te vertalen. Maar smaken verschillen.
nou ben ik toch erg jong maar verbaas ik me hier compleet over. ik weet niet de hele alfa geschiedenis uit mn hoofd maar kan me toch wel
leukere plaatjes verzinnen als een 8c. over die geschiedenis uit mn hoofd kenne trouwens, morgen toetsweek, ken ondertussen wel heel mn nederlands boek uit mn hoofd 😑
Eensch
Alfa 75 is mijn idool…. Simpel ik weet het…
Dit gaat nergens over. Lijst klopt van geen kant!
Ofwel ligt het aan mij, ofwel heb ik te veel gedronken, ofwel zijn mijn hersens naar de Filistijnen, maar “iconisch” lijkt hier toch niet goed begrepen. Ik begrijp de uitslag niet. Alfa Romeo was toch vooral iconisch voor de oorlogsjaren 40-45 en een beetje erna ? Remember Tazio Nuvolari, Fangio, Mille Miglia tijdens de jaren ’20-’30. Toen was Alfa Romeo toch outstanding of heb ik het mis??? En nee, ik was toen ook nog niet geboren… Nieuwe enquete aub! Alle respect voor de huidige Alfa’s (8C, 4C etc), pfff ik zal een oude zak zijn zeker ???

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).