
Nog even en je kan met de auto straks Parijs niet meer in.
De Franse hoofdstad Parijs voert al jaren een duidelijk anti-auto beleid uit. Stapsgewijs komen er maatregelen die telkens weer nadelig uitpakken voor bezitters van een voiture. Met dit keer het sluiten van honderden straten voor auto’s, waarbij maar liefst 10.000 parkeerplekken verdwijnen.
Het besluit is genomen door middel van een referendum. Ironisch genoeg interesseert het Parijzenaren geen bal wat de gemeente verzint. Slechts 4 procent van de stemgerechtigden nam daadwerkelijk een moeite om een stem uit te brengen. Misschien niet geheel verrassend waren de mensen die er wél wat van vonden te vinden in het stemhokje. De uitslag: 65,96 procent is voor, 34,04 procent is tegen.
Dat betekent dat de auto in 500 straten in Parijs straks niet langer welkom zijn. Een zege voor de gemeenteraad, want de Franse hoofdstad vecht al jaren voor een schonere stad. Auto’s weren is daarbij de makkelijkste oplossing,
Dit soort ontwikkelingen kunnen ook een effect gaan hebben bij ons in Nederland. Het zal niet de eerste keer zijn dat Europese steden naar elkaar kijken als het gaat om beslissingen en het effect daarvan.
Mocht Parijs inderdaad een schonere stad worden met dit beleid kun je er donder op zeggen dat een stad als Amsterdam met misschien wel vergelijkbare maatregelen komt. Of Utrecht. Ook zo’n stad die de auto liever kwijt dan rijk is.
Met de uitkomst van dit referendum neemt Parijs in vijf jaar tijd afscheid van maar liefst 20.000 parkeerplaatsen. In 700 straten in de Franse hoofdstad zijn auto’s straks niet meer welkom. Welke nieuwe straten aan het rijtje toegevoegd worden is nog niet bekend. Dat zal op wijkniveau worden besloten.
Voor toeristen maakt dit referendum niet heel veel uit. Tenzij jij zo’n figuur bent die de auto in een wijk parkeert en met het openbaar vervoer naar het centrum reist. (via Telegraaf)
Foto: Rolls-Royce in Parijs via koenketravel op Autoblog Spots





Volgend jaar zijn er verkiezingen en waarschijnlijk zal rechts winnen. Deze zal de maatregel per omgaande terugdraaien (Voor zover al in uitvoering natuurlijk. Het blijft tenslotte Frankrijk).
Hoezo denk je dat? Bewoners in steden zijn vaak linkser dan het conservatievere platteland. .De angst voor buitenlanders, waar (extreem)rechts haar stemmen mee wint, leeft in multiculturele steden niet echt. Maar waar de mensen in de steden, links, rechts, autochtoon of allochtoon allemaal een hekel aan hebben is de grote hoeveelheid stinkende, te snel rijdende en overal geparkeerde en dus ruimte vretende auto’s.
Als maar 4% stemt dan zegt mij dit alleen dat 96% hun kans verkeken heeft om ergens zeggenschap over te hebben.
Dit is inderdaad een vorm van pseudo-democratie, waar fors misbruik van kan worden gemaakt. Zulke referenda zouden alleen draagkracht mogen hebben bij een opkomst van >50%. En dat is te bewerkstelligen door deze te combineren met bijvoorbeeld andere referenda of algemene verkiezingen.
@rrrobert probleem is dat het een referendum is over een onderwerp wat maar een heel klein deel van de bevolking aan gaat (de bewoners van het historische centrum). Ik woon zelf in een grote stad, en als er een referendum zou zijn over parkeerbeleid in een ander stadsdeel dan dat van mij dan zou mij dat echt een worst wezen. Deze opkomst is eigenlijk nog best goed als je kijkt naar de groep mensen die er belang bij heeft.
Ahh, meer ruinte dus op straat voor de dekentjes en kartonnen dozen van vluchtelingengezinnen.
De meeste Parijzenaren wonen niet eens in het centrum, dus die lage opkomst verbaast me ook niet.
Als je in Amsterdam een referendum gaat houden over autoluw maken van het historische centrum, dan komen alle mensen in West, Nieuw-West, Zuid, Noord, Oost, Zuid-Oost en Weesp waarschijnlijk ook niet opdagen. En centrum heeft maar 9 procent van de inwoners. Als daar dan de helft van komt, heb je dit soort cijfers.
Ik snap het ‘bashen’ van maatregelen voor een autoluwe stad niet. Aangezien dit autoblog is ga ik er gemakshalve even van uit dat we niet alleen liefhebbers van auto’s zijn maar ook van autorijden. En dat laatste is wat er in een grote stad vrijwel niet kan. Ja, je zit in een auto en soms rijdt dat een paar meter. Nee, in een grote stad neem je deel aan het verkeer, over het algemeen erg druk en dan is een auto de minst nuttige en effectieve manier om dat te doen. Benenwagen, OV, fiets, alles is praktischer dan een auto. Ja, inderdaad, er moet ook rekening gehouden worden met busjes van ondernemers en zo, helemaal waar. Maar kom op zeg, je gaat toch niet voor je plezier een grote stad in. En als je er dan toch moet zijn doe jezelf dan een lol en doe het op de minst bloeddruk verhogende manier.
Ik heb zelf jarenlang in (het centrum van) Den Haag gewoond maar als ik nu van buiten de stad on kom kwak ik de auto aan de rand neer en doe de rest op een andere manier.
Precies! Ik begrijp dat sentiment op autoblog dus nooit. Als autoliefhebber zie ik juist niets liever dan dat er flink geïnvesteerd wordt in de alternatieven voor autorijden. Des te aantrekkelijker die alternatieven worden gemaakt, des te minder mensen voor de auto kiezen. Dat maakt het voor de automobilist die de auto wel wil/moet pakken een stuk prettiger op de weg!
Parijs wordt er beter van voor toeristen, zeker de binnenstad. Ze hebben heel veel nieuwe fietspaden, je kunt er deelfietsen huren op elke hoek van de straat. Is ideaal om snel van de ene plek naar de andere plek te komen, en onderweg zie je ook nog het mooie parijs. De auto is niet overal de beste oplossing…
Het mooie Parijs??? De keren dat we daar te voet zijn gegaan hebben we er meer zwervers gezien dan je voor mogelijk houd, in de metro hebben ze mijn vrouw proberen te zakkenrollen en ook in de metro kwam er een drugsverslaafde negerin op blote voeten, vergeven van de vlooien amok maken…ons zien ze er alleszins niet meer. Zijn er 3 x geweest, heb het allemaal wel gezien.
Parijs heeft een goed werkend OV systeem met een metro, bussen, trein. Er is dus een goed werkend en niet geheel onbelangrijk, “betaalbaar” alternatief. In Nederland nemen wij eerst maatregelen en komen er vervolgens achter dat er geen betaalbare alternatieven zijn. Wie op deze site heeft eens een OV kaartje gekocht? Ander dingetje in Parijs. Het OV is er niet veilig. Complete treinen worden daar door bendes overvallen en schudden iedereen aan boord leeg.
Dat laatste is nieuw(s) voor me, er niets over in andere media gelezen. Hoe algemeen komt dit voor, op welk(e) tijdstip(pen) en is het gebonden aan bepaalde trajecten en/of stadsdelen ? 👀
Soms wat rare figuren inderdaad, meermaals in Parijs geweest. Recent ook nog, komt mij niet bekend voor.
Vroegâh, (20 jaar terug) moest ik redelijk vaak in Parijs zijn, ik reed er dan redelijk relaxed naar toe, parkeerde mijn auto in een garage in de buurt van het louvre, en liep naar mijn hotel. Van daar uit nam ik een taxi of openbaar vervoer naar mijn werk, restaurants etc. om vervolgens na een paar dagen weer met de auto naar huis te rijden..
tegenwoordig pak ik een Thalys als ik er moet zijn, en doe ik eigenlijk hetzelfde. het enige verschil is dat in Parijs komen nu wat planning vereist en de Thalys mokerduur is.
Als je enigszins van tevoren boekt, ga je voor ergens tussen de EUR 70 en 110 heen en weer naar Parijs met Eurostar (nwe naam van Thalys). Als je alleen reist is dat vermoedelijk voordeliger dan met de oto, waarvoor je naast brandstof ook nog tol plus parkeergeld(en) moet betalen. Als je met meer personen gaat ligt dat natuurlijk anders.
kan goed zijn, maar de trein vertrekt niet aan je deur en stopt niet aan je hotel. En de stationsbuurten in Parijs zijn nu niet de meeste gezellige of veilige plekken om te vertoeven. Laat staan op de Eurostar zelf, waar al eens een terroristische daad verijdeld is.
Recent bleek hij al jaren over een WOII bom te denderen… maar als ik ga is de Thalys top. Sneller dan met de auto, je komt uitgerust aan en kan vanaf GDN met de metro zo het centrum in.
Daarmee vallen dan ook de parkeerinkomsten weg, hoe zouden ze de begroting op orde gaan houden?
wel gek. komen er meer en meer EV’s bij maar maken ze de straten auto vrij voor het milieu.
Parijs is al een paar jaar een schonere stad. Het fijnstof jaargemiddelde is de laatste 7 jaren van diep rood (>60-65ug/m3) gedaald naar geel (20-25ugm3)
Het is ook een stuk leuker geworden zonder die rondscheurende auto’s. Meer ruimte voor mensen in een stad komt de sfeer zeer te goede.