• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Anti-auto beleid Parijs bereikt nieuw niveau

Auteur: RubenPriest, gepost 24 maart 2025 om 07:44 – 21 Reacties

Auto parijs

Nog even en je kan met de auto straks Parijs niet meer in.

De Franse hoofdstad Parijs voert al jaren een duidelijk anti-auto beleid uit. Stapsgewijs komen er maatregelen die telkens weer nadelig uitpakken voor bezitters van een voiture. Met dit keer het sluiten van honderden straten voor auto’s, waarbij maar liefst 10.000 parkeerplekken verdwijnen.

Het besluit is genomen door middel van een referendum. Ironisch genoeg interesseert het Parijzenaren geen bal wat de gemeente verzint. Slechts 4 procent van de stemgerechtigden nam daadwerkelijk een moeite om een stem uit te brengen. Misschien niet geheel verrassend waren de mensen die er wél wat van vonden te vinden in het stemhokje. De uitslag: 65,96 procent is voor, 34,04 procent is tegen.

Dat betekent dat de auto in 500 straten in Parijs straks niet langer welkom zijn. Een zege voor de gemeenteraad, want de Franse hoofdstad vecht al jaren voor een schonere stad. Auto’s weren is daarbij de makkelijkste oplossing,

Dit soort ontwikkelingen kunnen ook een effect gaan hebben bij ons in Nederland. Het zal niet de eerste keer zijn dat Europese steden naar elkaar kijken als het gaat om beslissingen en het effect daarvan.

Mocht Parijs inderdaad een schonere stad worden met dit beleid kun je er donder op zeggen dat een stad als Amsterdam met misschien wel vergelijkbare maatregelen komt. Of Utrecht. Ook zo’n stad die de auto liever kwijt dan rijk is.

Met de uitkomst van dit referendum neemt Parijs in vijf jaar tijd afscheid van maar liefst 20.000 parkeerplaatsen. In 700 straten in de Franse hoofdstad zijn auto’s straks niet meer welkom. Welke nieuwe straten aan het rijtje toegevoegd worden is nog niet bekend. Dat zal op wijkniveau worden besloten.

Voor toeristen maakt dit referendum niet heel veel uit. Tenzij jij zo’n figuur bent die de auto in een wijk parkeert en met het openbaar vervoer naar het centrum reist. (via Telegraaf)

Foto: Rolls-Royce in Parijs via koenketravel op Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Verkoopverbod op diesel in Parijs
    Verkoopverbod op diesel in Parijs
  • Parkeer niet meer in Parijs! Ik herhaal...
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

frankrijk, parijs

Vorig bericht: « Tesla rijders ruilen en masse hun auto’s in
Volgend bericht: Reclame tijdens race maakt ViaPlay-kijkers woest »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    24 maart 2025 om 07:51

    Volgend jaar zijn er verkiezingen en waarschijnlijk zal rechts winnen. Deze zal de maatregel per omgaande terugdraaien (Voor zover al in uitvoering natuurlijk. Het blijft tenslotte Frankrijk).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 maart 2025 om 08:28

      Hoezo denk je dat? Bewoners in steden zijn vaak linkser dan het conservatievere platteland. .De angst voor buitenlanders, waar (extreem)rechts haar stemmen mee wint, leeft in multiculturele steden niet echt. Maar waar de mensen in de steden, links, rechts, autochtoon of allochtoon allemaal een hekel aan hebben is de grote hoeveelheid stinkende, te snel rijdende en overal geparkeerde en dus ruimte vretende auto’s.

      Login om te reageren
      • hondafiel zegt

        24 maart 2025 om 09:04

        Als maar 4% stemt dan zegt mij dit alleen dat 96% hun kans verkeken heeft om ergens zeggenschap over te hebben.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          24 maart 2025 om 09:18

          Dit is inderdaad een vorm van pseudo-democratie, waar fors misbruik van kan worden gemaakt. Zulke referenda zouden alleen draagkracht mogen hebben bij een opkomst van >50%. En dat is te bewerkstelligen door deze te combineren met bijvoorbeeld andere referenda of algemene verkiezingen.

          Login om te reageren
          • audirs3 zegt

            24 maart 2025 om 14:42

            @rrrobert probleem is dat het een referendum is over een onderwerp wat maar een heel klein deel van de bevolking aan gaat (de bewoners van het historische centrum). Ik woon zelf in een grote stad, en als er een referendum zou zijn over parkeerbeleid in een ander stadsdeel dan dat van mij dan zou mij dat echt een worst wezen. Deze opkomst is eigenlijk nog best goed als je kijkt naar de groep mensen die er belang bij heeft.

            Login om te reageren
  2. intimrasiert zegt

    24 maart 2025 om 08:19

    Ahh, meer ruinte dus op straat voor de dekentjes en kartonnen dozen van vluchtelingengezinnen.

    Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    24 maart 2025 om 09:22

    De meeste Parijzenaren wonen niet eens in het centrum, dus die lage opkomst verbaast me ook niet.
    Als je in Amsterdam een referendum gaat houden over autoluw maken van het historische centrum, dan komen alle mensen in West, Nieuw-West, Zuid, Noord, Oost, Zuid-Oost en Weesp waarschijnlijk ook niet opdagen. En centrum heeft maar 9 procent van de inwoners. Als daar dan de helft van komt, heb je dit soort cijfers.

    Login om te reageren
  4. ghengiskhan zegt

    24 maart 2025 om 09:25

    Ik snap het ‘bashen’ van maatregelen voor een autoluwe stad niet. Aangezien dit autoblog is ga ik er gemakshalve even van uit dat we niet alleen liefhebbers van auto’s zijn maar ook van autorijden. En dat laatste is wat er in een grote stad vrijwel niet kan. Ja, je zit in een auto en soms rijdt dat een paar meter. Nee, in een grote stad neem je deel aan het verkeer, over het algemeen erg druk en dan is een auto de minst nuttige en effectieve manier om dat te doen. Benenwagen, OV, fiets, alles is praktischer dan een auto. Ja, inderdaad, er moet ook rekening gehouden worden met busjes van ondernemers en zo, helemaal waar. Maar kom op zeg, je gaat toch niet voor je plezier een grote stad in. En als je er dan toch moet zijn doe jezelf dan een lol en doe het op de minst bloeddruk verhogende manier.
    Ik heb zelf jarenlang in (het centrum van) Den Haag gewoond maar als ik nu van buiten de stad on kom kwak ik de auto aan de rand neer en doe de rest op een andere manier.

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      24 maart 2025 om 14:41

      Precies! Ik begrijp dat sentiment op autoblog dus nooit. Als autoliefhebber zie ik juist niets liever dan dat er flink geïnvesteerd wordt in de alternatieven voor autorijden. Des te aantrekkelijker die alternatieven worden gemaakt, des te minder mensen voor de auto kiezen. Dat maakt het voor de automobilist die de auto wel wil/moet pakken een stuk prettiger op de weg!

      Login om te reageren
  5. Boeman zegt

    24 maart 2025 om 09:36

    Parijs wordt er beter van voor toeristen, zeker de binnenstad. Ze hebben heel veel nieuwe fietspaden, je kunt er deelfietsen huren op elke hoek van de straat. Is ideaal om snel van de ene plek naar de andere plek te komen, en onderweg zie je ook nog het mooie parijs. De auto is niet overal de beste oplossing…

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      24 maart 2025 om 15:57

      Het mooie Parijs??? De keren dat we daar te voet zijn gegaan hebben we er meer zwervers gezien dan je voor mogelijk houd, in de metro hebben ze mijn vrouw proberen te zakkenrollen en ook in de metro kwam er een drugsverslaafde negerin op blote voeten, vergeven van de vlooien amok maken…ons zien ze er alleszins niet meer. Zijn er 3 x geweest, heb het allemaal wel gezien.

      Login om te reageren
  6. octaan64 zegt

    24 maart 2025 om 10:08

    Parijs heeft een goed werkend OV systeem met een metro, bussen, trein. Er is dus een goed werkend en niet geheel onbelangrijk, “betaalbaar” alternatief. In Nederland nemen wij eerst maatregelen en komen er vervolgens achter dat er geen betaalbare alternatieven zijn. Wie op deze site heeft eens een OV kaartje gekocht? Ander dingetje in Parijs. Het OV is er niet veilig. Complete treinen worden daar door bendes overvallen en schudden iedereen aan boord leeg.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 maart 2025 om 10:24

      Dat laatste is nieuw(s) voor me, er niets over in andere media gelezen. Hoe algemeen komt dit voor, op welk(e) tijdstip(pen) en is het gebonden aan bepaalde trajecten en/of stadsdelen ? 👀

      Login om te reageren
      • gdjnl zegt

        24 maart 2025 om 22:57

        Soms wat rare figuren inderdaad, meermaals in Parijs geweest. Recent ook nog, komt mij niet bekend voor.

        Login om te reageren
  7. wimbers zegt

    24 maart 2025 om 11:09

    Vroegâh, (20 jaar terug) moest ik redelijk vaak in Parijs zijn, ik reed er dan redelijk relaxed naar toe, parkeerde mijn auto in een garage in de buurt van het louvre, en liep naar mijn hotel. Van daar uit nam ik een taxi of openbaar vervoer naar mijn werk, restaurants etc. om vervolgens na een paar dagen weer met de auto naar huis te rijden..

    tegenwoordig pak ik een Thalys als ik er moet zijn, en doe ik eigenlijk hetzelfde. het enige verschil is dat in Parijs komen nu wat planning vereist en de Thalys mokerduur is.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 maart 2025 om 12:14

      Als je enigszins van tevoren boekt, ga je voor ergens tussen de EUR 70 en 110 heen en weer naar Parijs met Eurostar (nwe naam van Thalys). Als je alleen reist is dat vermoedelijk voordeliger dan met de oto, waarvoor je naast brandstof ook nog tol plus parkeergeld(en) moet betalen. Als je met meer personen gaat ligt dat natuurlijk anders.

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        24 maart 2025 om 15:11

        kan goed zijn, maar de trein vertrekt niet aan je deur en stopt niet aan je hotel. En de stationsbuurten in Parijs zijn nu niet de meeste gezellige of veilige plekken om te vertoeven. Laat staan op de Eurostar zelf, waar al eens een terroristische daad verijdeld is.

        Login om te reageren
        • gdjnl zegt

          24 maart 2025 om 22:59

          Recent bleek hij al jaren over een WOII bom te denderen… maar als ik ga is de Thalys top. Sneller dan met de auto, je komt uitgerust aan en kan vanaf GDN met de metro zo het centrum in.

          Login om te reageren
  8. horch zegt

    24 maart 2025 om 14:52

    Daarmee vallen dan ook de parkeerinkomsten weg, hoe zouden ze de begroting op orde gaan houden?

    Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    24 maart 2025 om 15:09

    wel gek. komen er meer en meer EV’s bij maar maken ze de straten auto vrij voor het milieu.

    Login om te reageren
  10. giulia64 zegt

    24 maart 2025 om 16:23

    Parijs is al een paar jaar een schonere stad. Het fijnstof jaargemiddelde is de laatste 7 jaren van diep rood (>60-65ug/m3) gedaald naar geel (20-25ugm3)
    Het is ook een stuk leuker geworden zonder die rondscheurende auto’s. Meer ruimte voor mensen in een stad komt de sfeer zeer te goede.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North