• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ariel Hipercar: lichte EV die nooit hoeft te laden!

Auteur: machielvdd, gepost 1 september 2022 om 16:57 – 19 Reacties

Ariel Hipercar

De makers van de Ariel Atom brengen ons nu een volstrekt unieke EV. Maak kennis met de bizarre Ariel Hipercar.

De welbekende quote van Colin Chapman hangt niet alleen ingelijst bij Lotus aan de muur. Er zijn nog meer sportwagenfabrikanten die deze uitspraak tot hun lijfspreuk hebben gemaakt. Sterker nog: er zijn merken die de Lotus-filosofie eigenlijk veel beter doorvoeren dan Lotus zelf. Ariel is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Op de Ariel Atom zat écht geen grammetje teveel.

Ariel Atom

Het is al 22 jaar geleden dat de Ariel Atom het levenslicht zag, maar de auto wordt nog steeds gebouwd. Door de jaren heeft Ariel er allerlei verschillende motoren in gehangen. Het begon met een bescheiden 1,8 liter Rover-blokje met 140 pk, maar de Atom is ook geleverd met een 500 pk sterke V8. Gekkenwerk.

Elektrisch

Een V8 is alleen niet meer zo van deze tijd. Elektrisch, dat is de toekomst. Nu past dat totaal niet bij een merk dat gewicht op nummer één heeft staan, maar toch gaat ook Ariel elektrisch.

HIPERCAR

Dat doen ze wel op geheel eigen wijze. De eerste elektrische Ariel is namelijk de HIPERCAR, die zowel qua uiterlijk als qua specificaties heel extreem is. De naam is trouwens geen typefoutje, maar een afkorting voor ‘High Performance Carbon Reduction’.

Ariel Hipercar

Carbon

Er ligt dus nog steeds veel nadruk op een laag gewicht, ook al is de nieuwste Ariel een EV. De Hipercar maakt daarom gebruik van een aluminium chassis, aluminium subframes en een carrosserie die volledig uit carbon bestaat. In tegenstelling tot de Atom heeft deze Ariel dus wel een carrosserie.

Gewicht

Het gewicht vermeldt Ariel helaas nog niet in het persbericht, maar de baas van Ariel heeft het tegenover Autocar over een gewicht van “minder dan 1.500 kg.” In vergelijking met een Atom is de Hipercar dus loodzwaar, maar vergeleken met andere EV’s is het een vedergewicht. Ter vergelijking: de Rimac Nevera weegt meer dan 2 ton.

Ariel Hipercar

Vermogen

De extra kilo’s ten opzichte van een Atom worden trouwens ruimschoots gecompenseerd met vermogen. De versie met vier elektromotoren is goed voor maar liefst 1.196 pk en 1.800 Nm koppel. Voor degenen die dat iets teveel van het goede vinden is er ook een RWD-versie met twee elektromotoren. Die houdt het bij een ‘bescheiden’ 598 pk en 900 Nm.

Prestaties

Met dergelijke cijfers kan het niet anders of de Ariel Hipercar is achterlijk snel. En inderdaad, 0-60 mph (96,6 km/u) moet in 2,09 seconden lukken. Er is zelfs nog meer uit te halen, met ‘full torque vectoring’. Daarmee moet een tijd van minder dan 2 seconden mogelijk zijn, aldus Ariel. We zijn geneigd ze te geloven.

Ariel Hipercar

Range extender

De oplettende lezers zal het misschien opgevallen zijn dat de Ariel Hipercar een uitlaat lijkt te hebben. Wat moet een EV met een uitlaat? Nou, de Ariel Hipercar heeft nog een verrassing aan boord: een gasturbine. De aandrijving van de auto is volledig elektrisch, maar deze turbine fungeert als range extender. Deze is dusdanig effectief dat de accu nooit leeg raakt. Je kunt dus rijden in deze EV zonder op te laden.

Waterstof

Ariel speelt hiermee wel een beetje vals, want de turbinemotor loopt gewoon op benzine. Het lange termijnplan van de Britten is echter om deze op waterstof te laten lopen. De turbine is trouwens optioneel. Zonder range extender heeft de Hipercar een actieradius van zo’n 240 km, met dank aan een 62 kWh accu. Om voor de hand liggende redenen heeft Ariel een niet al te groot accupakket gebruikt.

Productieversie

Met deze auto gooit Ariel de ‘Simplify, then add lightness’-filosofie overboord, maar eerlijk is eerlijk: ze hebben wel weer iets unieks neergezet. Het zal nog wel even duren voordat je er eentje kunt kopen. De auto is nu nog een prototype. Naar verwachting komt de productieversie van de Ariel Hipercar over een jaar of twee op de markt.

Ook interessant!

  • ev's niet laden in hitte
    EV's moet je NIET laden in de hitte
  • Autoblog EV 10 Daagse 2021
  • Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV
    Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV
  • BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV
    BYD rijtest: Dit wordt je eerste Chinese EV

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel, Elektrisch

Vorig bericht: « Suzuki Jimny (JB74) 2018-heden Occasion Aankoopadvies
Volgend bericht: Polestar mag eindelijk auto’s in Frankrijk verkopen van Citroën »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    1 september 2022 om 17:06

    Bizar. Heerlijk.

    Login om te reageren
  2. bertorelli zegt

    1 september 2022 om 17:17

    Op een of andere vreemde manier moest ik hier aan denken….

    https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/512GQD-hJGL.jpg

    Login om te reageren
  3. dare2think zegt

    1 september 2022 om 17:26

    Dit soort disruptors zit in een niche, maar helpt wel de hele markt om anders naar sportieve EVs te kijken. Op een gegeven moment zal de accucapaciteit weer omlaag kunnen door efficientere techniek, dan komt er een nieuwe balans tussen benodigde ‘pks’ en range. Als EV het ‘normaal’ wordt, dan mag het best in 12 seconden naar de 100 want Henk en Ingrid zijn toch niet zo geïnteresseerd in accelaratie. Dan kan de motor kleiner en daalt het verbruik, net als het gewicht en is de balans tussen accu en motor weer anders.

    On topic: Ariels zijn altijd op een hele bijzondere manier mooi én op een bepaalde manier altijd bijzonder lelijk. Deze voldoet er ook aan ;)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 september 2022 om 17:54

      Een kleinere motor zorgt bij een EV niet zomaar voor een lager verbruik, omdat er bij een elektromotor anders dan bij een verbrandingsmotor geen extra inefficiëntie is vanwege overcapaciteit bij onderbelasting.

      Login om te reageren
  4. sportabgasanlage zegt

    1 september 2022 om 17:42

    HiPerCaR is een acroniem, geen afkorting (dan zou het ding HPCR heten). Een lelijk apparaat is het in ieder geval.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      1 september 2022 om 18:06

      Een acroniem is ook een afkorting. Nu jij weer ;)

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        1 september 2022 om 20:46

        Nou vooruit dan ;)

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    1 september 2022 om 17:55

    Best wel een strak ontwerp, tenminste als je het vergelijkt met een Toyota RAV4,

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      1 september 2022 om 18:13

      Het automobiele equivalent van de helm met duivelshoorns.

      Login om te reageren
  6. rollingstoned zegt

    1 september 2022 om 18:23

    To the batmobile 🦇

    Login om te reageren
  7. fanboy zegt

    1 september 2022 om 18:34

    Ha 240km met 62kWh is wel slecht voor zo’n vrij lage auto.

    Login om te reageren
  8. sabrerator zegt

    1 september 2022 om 18:37

    Een Britse auto met gasturbine!
    De tijden van de Rover-BRM herleven!

    Als de Coolwall nog had bestaan was deze zó sub-zero geweest dat het absolute nulpunt in zicht was gekomen. Nog cooler dan vloeibare stikstof.

    Login om te reageren
    • luittinke zegt

      1 september 2022 om 20:26

      Vergeet u de “Kirstin Scott-Thomas”-regel niet? Zou die er ook warm van worden?

      Login om te reageren
  9. Diesel Rocks zegt

    1 september 2022 om 19:54

    Krijg je er ook een Batman pakje bij?

    Login om te reageren
  10. hanselegans zegt

    1 september 2022 om 20:19

    Bizar. Lelijk.

    Login om te reageren
  11. harrie zegt

    1 september 2022 om 21:03

    Ontworpen door een twaalfjarige met een sixpack Red Bull achter de kiezen.

    Login om te reageren
  12. michiel_vandelft zegt

    1 september 2022 om 23:08

    Was simplify and then add lightness niet de quote van Lotus?

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    1 september 2022 om 23:09

    Zeker dat dit niet een Transformer is?

    Login om te reageren
  14. driver79 zegt

    2 september 2022 om 14:38

    De 2e euro in de wacht gesleept voor achterlijke titel. Bij elke domme titel vraag ik een euro aan autoblog. Straks krijgen we een titel benzine auto hoeft nooit te laden…. Ps deze EV word gewoon geladen. Door die turbine.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North