De makers van de Ariel Atom brengen ons nu een volstrekt unieke EV. Maak kennis met de bizarre Ariel Hipercar.
De welbekende quote van Colin Chapman hangt niet alleen ingelijst bij Lotus aan de muur. Er zijn nog meer sportwagenfabrikanten die deze uitspraak tot hun lijfspreuk hebben gemaakt. Sterker nog: er zijn merken die de Lotus-filosofie eigenlijk veel beter doorvoeren dan Lotus zelf. Ariel is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Op de Ariel Atom zat écht geen grammetje teveel.
Ariel Atom
Het is al 22 jaar geleden dat de Ariel Atom het levenslicht zag, maar de auto wordt nog steeds gebouwd. Door de jaren heeft Ariel er allerlei verschillende motoren in gehangen. Het begon met een bescheiden 1,8 liter Rover-blokje met 140 pk, maar de Atom is ook geleverd met een 500 pk sterke V8. Gekkenwerk.
Elektrisch
Een V8 is alleen niet meer zo van deze tijd. Elektrisch, dat is de toekomst. Nu past dat totaal niet bij een merk dat gewicht op nummer één heeft staan, maar toch gaat ook Ariel elektrisch.
HIPERCAR
Dat doen ze wel op geheel eigen wijze. De eerste elektrische Ariel is namelijk de HIPERCAR, die zowel qua uiterlijk als qua specificaties heel extreem is. De naam is trouwens geen typefoutje, maar een afkorting voor ‘High Performance Carbon Reduction’.
Carbon
Er ligt dus nog steeds veel nadruk op een laag gewicht, ook al is de nieuwste Ariel een EV. De Hipercar maakt daarom gebruik van een aluminium chassis, aluminium subframes en een carrosserie die volledig uit carbon bestaat. In tegenstelling tot de Atom heeft deze Ariel dus wel een carrosserie.
Gewicht
Het gewicht vermeldt Ariel helaas nog niet in het persbericht, maar de baas van Ariel heeft het tegenover Autocar over een gewicht van “minder dan 1.500 kg.” In vergelijking met een Atom is de Hipercar dus loodzwaar, maar vergeleken met andere EV’s is het een vedergewicht. Ter vergelijking: de Rimac Nevera weegt meer dan 2 ton.
Vermogen
De extra kilo’s ten opzichte van een Atom worden trouwens ruimschoots gecompenseerd met vermogen. De versie met vier elektromotoren is goed voor maar liefst 1.196 pk en 1.800 Nm koppel. Voor degenen die dat iets teveel van het goede vinden is er ook een RWD-versie met twee elektromotoren. Die houdt het bij een ‘bescheiden’ 598 pk en 900 Nm.
Prestaties
Met dergelijke cijfers kan het niet anders of de Ariel Hipercar is achterlijk snel. En inderdaad, 0-60 mph (96,6 km/u) moet in 2,09 seconden lukken. Er is zelfs nog meer uit te halen, met ‘full torque vectoring’. Daarmee moet een tijd van minder dan 2 seconden mogelijk zijn, aldus Ariel. We zijn geneigd ze te geloven.
Range extender
De oplettende lezers zal het misschien opgevallen zijn dat de Ariel Hipercar een uitlaat lijkt te hebben. Wat moet een EV met een uitlaat? Nou, de Ariel Hipercar heeft nog een verrassing aan boord: een gasturbine. De aandrijving van de auto is volledig elektrisch, maar deze turbine fungeert als range extender. Deze is dusdanig effectief dat de accu nooit leeg raakt. Je kunt dus rijden in deze EV zonder op te laden.
Waterstof
Ariel speelt hiermee wel een beetje vals, want de turbinemotor loopt gewoon op benzine. Het lange termijnplan van de Britten is echter om deze op waterstof te laten lopen. De turbine is trouwens optioneel. Zonder range extender heeft de Hipercar een actieradius van zo’n 240 km, met dank aan een 62 kWh accu. Om voor de hand liggende redenen heeft Ariel een niet al te groot accupakket gebruikt.
Productieversie
Met deze auto gooit Ariel de ‘Simplify, then add lightness’-filosofie overboord, maar eerlijk is eerlijk: ze hebben wel weer iets unieks neergezet. Het zal nog wel even duren voordat je er eentje kunt kopen. De auto is nu nog een prototype. Naar verwachting komt de productieversie van de Ariel Hipercar over een jaar of twee op de markt.
Johanneke zegt
Bizar. Heerlijk.
bertorelli zegt
Op een of andere vreemde manier moest ik hier aan denken….
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/512GQD-hJGL.jpg
dare2think zegt
Dit soort disruptors zit in een niche, maar helpt wel de hele markt om anders naar sportieve EVs te kijken. Op een gegeven moment zal de accucapaciteit weer omlaag kunnen door efficientere techniek, dan komt er een nieuwe balans tussen benodigde ‘pks’ en range. Als EV het ‘normaal’ wordt, dan mag het best in 12 seconden naar de 100 want Henk en Ingrid zijn toch niet zo geïnteresseerd in accelaratie. Dan kan de motor kleiner en daalt het verbruik, net als het gewicht en is de balans tussen accu en motor weer anders.
On topic: Ariels zijn altijd op een hele bijzondere manier mooi én op een bepaalde manier altijd bijzonder lelijk. Deze voldoet er ook aan ;)
mashell zegt
Een kleinere motor zorgt bij een EV niet zomaar voor een lager verbruik, omdat er bij een elektromotor anders dan bij een verbrandingsmotor geen extra inefficiëntie is vanwege overcapaciteit bij onderbelasting.
sportabgasanlage zegt
HiPerCaR is een acroniem, geen afkorting (dan zou het ding HPCR heten). Een lelijk apparaat is het in ieder geval.
machielvdd zegt
Een acroniem is ook een afkorting. Nu jij weer ;)
sportabgasanlage zegt
Nou vooruit dan ;)
mashell zegt
Best wel een strak ontwerp, tenminste als je het vergelijkt met een Toyota RAV4,
moveyourmind zegt
Het automobiele equivalent van de helm met duivelshoorns.
rollingstoned zegt
To the batmobile 🦇
fanboy zegt
Ha 240km met 62kWh is wel slecht voor zo’n vrij lage auto.
sabrerator zegt
Een Britse auto met gasturbine!
De tijden van de Rover-BRM herleven!
Als de Coolwall nog had bestaan was deze zó sub-zero geweest dat het absolute nulpunt in zicht was gekomen. Nog cooler dan vloeibare stikstof.
luittinke zegt
Vergeet u de “Kirstin Scott-Thomas”-regel niet? Zou die er ook warm van worden?
Diesel Rocks zegt
Krijg je er ook een Batman pakje bij?
hanselegans zegt
Bizar. Lelijk.
harrie zegt
Ontworpen door een twaalfjarige met een sixpack Red Bull achter de kiezen.
michiel_vandelft zegt
Was simplify and then add lightness niet de quote van Lotus?
flyerbunch zegt
Zeker dat dit niet een Transformer is?
driver79 zegt
De 2e euro in de wacht gesleept voor achterlijke titel. Bij elke domme titel vraag ik een euro aan autoblog. Straks krijgen we een titel benzine auto hoeft nooit te laden…. Ps deze EV word gewoon geladen. Door die turbine.