Polestar heeft Citroën eindelijk over kunnen halen om een einde te maken aan hun naaistreek.
Het is iedere keer weer verwarrend als je een Polestar ziet. Je kijkt naar het logo en denkt: is dit nou een Citroën? En dan kom je dichterbij en zie je dat het toch een Polestar is. Op deze manier probeert Polestar op een slinkse manier mee te profiteren van het ijzersterke imago van Citroën.
Het bovenstaande is natuurlijk je reinste lariekoek, maar toch heeft Citroën het voor elkaar gekregen dat Polestar in Frankrijk geen auto’s mag verkopen. Puur en alleen omdat het logo van Polestar te veel zou lijken op de double chevron van Citroën. Je zou toch ernstig gaan twijfelen aan de onpartijdigheid van Franse rechters.
Voor Polestar is dit een duur grapje, want ze hebben al sinds 2020 geen één auto kunnen verkopen in Frankrijk. Ook moesten ze Citroën €150.000 aan schadevergoeding betalen, alhoewel ze bij Polestar waarschijnlijk meer wakker liggen van de misgelopen omzet.
Alsof deze naaistreek nog niet erg genoeg was, wilde Citroën er ook een zaak van maken voor de hele EU. Zover is het echter niet gekomen, want Polestar heeft Citroën nu toch op andere gedachten kunnen brengen. Het is niet bekend hoeveel geld ze over tafel hebben geschoven, maar de twee merken hebben in ieder geval een overeenstemming bereikt.
Het resultaat is dat Polestar nu eindelijk weer auto’s mag verkopen in Frankrijk. Dat is fijn voor ze, want Frankrijk is toch een belangrijke markt voor EV’s. Er zijn weliswaar minder EV’s per inwoner dan bij ons, maar daar staat tegenover dat er 67 miljoen mensen wonen. Polestar heeft dus nog heel wat in te halen.
Bron: Automotive News Europe
wimof zegt
En dan vertellen ze bij Polestar dat de gelijkenis puur toeval is.
Of zoiets.
moveyourmind zegt
Stellantis hoeft zich nog niet gewonnen te geven.
Starten ze gewoon een nieuwe rechtszaak omdat de naam Polestar op een zelfde soort manier als de logo’s wel heel erg veel op Opel Astra lijkt.
lavoro zegt
Hahahaha
danmar zegt
Ik ben wellicht een luie lezer, maar een foto van beide logo’s ter vergelijk mag toch eigenlijk niet ontbreken in dit artikel. Gemiste kans!
machielvdd zegt
Ik ben wellicht een luie redacteur, maar ik heb ze er alsnog bij gezet!
wimof zegt
Ben effe gaan kijken, was een zeer kleine moeite!
danmar zegt
Mijn dank is groot!
Pallas zegt
Ik dacht het om het logo van DS automobiles ging, die lijkt daadwerkelijk op het Polestar-logo
doublechevron65 zegt
Het ging idd om het DS logo. Weer top werk hier van de Autoblog “journalisten”.
Turbo S zegt
🙈
machielvdd zegt
DS had zich ook bij de rechtszaak aangesloten, maar het ging in eerste instantie gewoon om de double chevron. Zie: https://www.lemonde.fr/economie/article/2022/08/31/entre-citroen-et-polestar-les-chevrons-de-la-reconciliation_6139632_3234.html
Graag gedaan!
doublechevron65 zegt
Is helaas geen link…
doublechevron65 zegt
Here you go… https://www.lemonde.fr/economie/article/2022/08/31/entre-citroen-et-polestar-les-chevrons-de-la-reconciliation_6139632_3234.html
doublechevron65 zegt
Ja inderdaad het Polestar- vs het Citroën logo hebben overeenkomst, waardoor het merk van de double chevron naar de rechter gestapt is. Meer of minder gelijktijdig, volgens dezelfde krant, 31-8-2022, heeft DS zich indertijd aangesloten bij de rechtszaak omdat dit merk vond dat er een overeenstemming was met de Polestar branding.
Dus gaat het hier gelijktijdig om drie merken die wij genoemd hebben. Tot je dienst!
wimof zegt
Tuurlijk is het geen toeval, beter goed gejat dan…
Diesel Rocks zegt
Ik heb een bedrijf (BV) dat geregistreerd is in 1989 met een bepaalde naam. 6 jaar geleden kreeg ik een brief van een advocaat van een automerk dat mijn bedrijfsnaam teveel overeenkomsten had met een bepaalde modelnaam (die in 2014 geregistreerd was). Of ik even onder dreiging van een dwangsom mijn bedrijfsnaam wilde veranderen. Hartelijk om gelachen natuurlijk. Nog even overwogen om de betreffende auto van dat merk uit de handel te laten halen maar volgens mijn juridisch adviseur zou dat veel gedoe geven, ook al had het automerk feitelijk zelf bewijs aangeleverd dat ze vonden dat hun modelnaam teveel op mijn bedrijfsnaam leek. Het geeft wel aan hoe brutaal ze zijn.
wimof zegt
Aanval is de beste verdediging zullen ze in hun bekrompen geest gedacht hebben.
Wij (mijn collega en ik) hebben onze vennootschap in 1991 B&O Diest gedoopt, hebben afgetoetst met B&O (Bang en Olufsen) maar omdat we in verschillende branches werkzaam waren was er juridisch geen bezwaar.
mashell zegt
En wat vindt de Navo van dit logo?
drtim zegt
De Navo wil Zweden er graag bij hebben.
saxoke zegt
Toen ik voor het eerst het Polestar logo zag, dacht ik dus werkelijk dat het opgebouwd was uit de 2 delen van het oude citroen logo