Vergeet wat je dacht te weten over de eerste supercar van Arrinera. De Polen hebben de V8-powered bolide een redesign gegeven en er een nieuwe roepnaam aan gehangen. Maak kennis met hun nieuwste vingeroefening die alleen nog op 3D-tekeningen bestaat: de Hussarya.
De Hussarya, vernoemd naar Poolse Huzarenstrijders uit de 17e eeuw, laat het productiemodel zien van de sportbolide die Arrinera samen met de Warsaw University of Technology in elkaar heeft gestampt. We zien dat de voor- en achterkant minder conceptueel zijn dan wat we tot nut toe hebben gezien. Daarnaast stappen ze van het vleugeldeurengebeuren af. Wellicht om verdere vergelijkingen met een Lamborghini-kitcars te voorkomen. De auto die technisch mede mogelijk wordt gemaakt door supercarfetisjist Lee Noble beschikt nu trouwens over twee Pagani Huayra-achtige spoilertjes achteraan die boven de 150 km/u als luchtrem werken en voor actieve aerodynamica (downforce indien nodig) zorgen.
Indien de setup onder de kap gelijk is gebleven vinden we daar een 6.2-liter V8 van General Motors met 650 pk en 850 Nm aan koppel. Van versnellinkjes wisselen gaat via een handgeschakelde Graziano-zesbak en wie zulks met een beetje souplesse hanteert zou de Hussarya in 3,3 tellen naar de honderd km/u kunnen blazen. De topsnelheid lag bij het prototype op 340 km/u.
Binnenkort beginnen de eerste wegtesten op een Spaans circuit en hoopt CEO Lukasz Tomkiewicz de Hussarya eind 2013 op de markt te brengen. Om de exclusiviteit een beetje verder op te schroeven nemen ze alvast orders aan voor een Limited edition 33 Series. Een gelimiteerde oplage (33) met een gewijzigde binnen- en buitenkant. Jup, dat wordt een limited edition van een nog niet bestaand model.
We gaan het meemaken: blijft het bij vaporware of krijgen ze ‘m daadwerkelijk aan het rollen? Van het prototype hebben we immers al genoeg rijbeelden gezien. Overigens is een prijs nog niet bekend. Van het prototype werd echter geclaimd dat hij voor belastingen slechts €120.000 kostte. Een goed vooruitzicht, maar niet bepaald realistisch…
Gallardo meets mp4-12c?
@RippiN: vind je het erg? Ziet er erg smakelijk uit toch? :)
@RippiN: zie ook nog wat Lotus aan de achterkant. Eerste aanblik: oh Lambo met een slecht studie model.
@RippiN: vergeet tesla roadster nie
@citroenfanboy:
Yep bijster origineel is het niet.
Gallardo x Corvette x tesla ff in de blender en dit kwam er uit, joepie.
Ik vind dit er zeer strak eruit zien!
Jammer dat ze de Gallardo luchtroosters aan de voorkant niet iets anders hebben vormgegeven, verder een topontwerp.
@w0o0dy: hey, wooody is er ook nog! Ik vind de neus wel anders hoor, omdat die zijkanten los staan van de neus.
Klinkt als…… ;-)
Leuk ontwerp, hopelijk komt het ook echt een keer van de grond. Wel cool had er gewoon een ouderwetse handbak in komt te liggen.
Blijf wel denken aan het feit dat dit een Pools product is. Wie mij een goed Pools product noemt, krijgt een duimpje omhoog.
@mercedesclk350: Bier!
@E34M5Touring: welk bier dan? Nou ja, ik geloof je wel!
@mercedesclk350: Busch heet het geloof ik, erg smakelijk.
@E34M5Touring: Wil ik wel eens proeven, klinkt lekker! Maar een Duits speelgoedautomerk heeft dezelfde naam…
@mercedesclk350: Poolse kurva’s!
@mercedesclk350: Polen produceert motoren en andere auto-onderdelen en ze hebben grote assemblagebedrijven voor ondermeer Volkswagen, GM, Fiat, Toyota en Volvo(trucks). Op technologisch vlak zijn ze sterk in de fabricage voor LG electronics, Philips lighting, Electrolux en vele andere. Een groot deel van de export bestaat uit koper en petrochemische productie. Het is een land met veel hooggeschoold technisch en creatief talent dus ik wens ze veel succes met hun Hussarya.
@cbsevenfifty: ok ok…en wat maken ze ZELF ? Grondstofwinning = geen eindprodukt. Assemblage voor fabrikanten elders over de wereld = geen eindprodukt. Petrochemie kán eindprodukt zijn. Doe ons ff wat goede voorbeelden…please ? ;)
@Megakix: Zelf ben ik nogal fan van Sunreef Yachts, maar dat is slechts één van de vele (Galeon, Ostrada, Delphia,…) 100% Poolse botenbouwers. Het Mazury-merengebied in noord-oost Polen is trouwens een echte aanrader en trekpleister voor vele Europese zeilliefhebbers.
@cbsevenfifty: Lol, dat is labour work, weinig met ‘verstand’ te maken.
@kaasboerin: Dat klopt. Het makkelijkste om de economie op peil te krijgen en te doen groeien was door in de eerste plaats voor produktiejobs te zorgen. Dankzij de voortdurende economische groei kwamen er kansen voor eigen R&D en ontstonden er 100% Poolse bedrijven die reeds zijn doorgestoten tot de europese top, bijvoorbeeld in de farmaceutische sector (Polpharma), busbouw (Solaris), cosmetica, etc. We kunnen hier alleen maar dromen van een dergelijke stabiel groeiende economie; de afgelopen tien jaar telkens 3,5% tot 7% groei.
@cbsevenfifty: Tsja, van 1 naar 2 is ook 100% groei. Maar oké, dat klinkt goed. :)
@mercedesclk350: hoeren ?
@Megakix: in die Arrinera pas ik wel, maar die hoer betwijfel ik. Zijn ze goed?
@mercedesclk350: Goedkoop en flexibel. =D
@kaasboerin: dat zal! Zijn alle Polen geloof ik.
@mercedesclk350: wacht: de auto of de hoer? ;)
@mercedesclk350: hahaha !
Complete copy-paste van de Gallardo…met die fratsen van de Stealth version of the Murcielago (weet ff de naam niet meer). Kortom, gaaf verhaal hoor.
@Megakix: Reventon ;)
@RudyV: dank !
@Megakix: koppie-pees?
Wanna be Lambo
Een noble lotus gallardo!
Dacht even dat het om een nieuwe Lambo ging.
Lijkt heel erg veel op de Honda HSC http://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_HSC
Eerste wat ik dacht toen ik de foto zag was: Lamborghini. Dat is geen goed teken. :)
En de zoveelste. Pfff, wat word ik hier ongelukkig van. Waarom zou ik zoveel geld stuk slaan op deze auto? Als ik een auto koop van dit kaliber wil ik een stuk emotie en geschiedenis. Waarom zou ik niet gewoon een échte Lamborghini kopen. Desnoods als het echt niet anders kan een Pagani maar… dit?
@pininfarina: meestal hebben deze beginnende bedrijfjes meer passie en emotie dan Lamborghini.