• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Artega GT is springlevend in de PC Hooft [gespot]

Auteur: ricardo, gepost 16 februari 2013 om 17:55 – 59 Reacties

Afbeelding Artega GT is springlevend in de PC Hooft [gespot]Afbeelding Artega GT is springlevend in de PC Hooft [gespot]Afbeelding Artega GT is springlevend in de PC Hooft [gespot]Afbeelding Artega GT is springlevend in de PC Hooft [gespot]


Het heeft iets overheerlijks: een aluminium spaceframe, twee zetels en een 3.6-liter VR6 in de door Henrik Fisker getekende koets. Zelfs in de PC Hooft een nekkendraaier.

Inmiddels weten we dat het sportwagenbouwer Artega niet gegund is. In een Europa waar het steeds moeilijker wordt om nog een wiel te verkopen zwichtten ze door tegenvallende verkopen. In juli werd insolventie aangevraagd voor de Duitsers, waarna een overname volgde door toeleverancier Paragon, die besloot alle productie-activiteiten te staken. Wat rest is een treurige boodschap op de site van de voormalige sportwagenbakker, en de legacy in de vorm van de Artega GT.

in 4,8 tellen op de honderd zitten, een top van 270 km/u kunnen bereiken en in Duitsland voor een prijs van nog geen 80.000 euro te koop staan. Het waren mooie tijden, waar per 30 september 2012 een eind aan kwam toen de assemblagelijn werd gesloten. Gelukkig hebben we de foto’s nog, te zien op Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Gespot: een knalrode Carrera GT op geel kenteken
  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash
    Video: aanloop naar keiharde AMG GT R crash

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, artega, artega-gt, Gespot, pc-hooftstraat

Vorig bericht: « Video: Driften voor het grootse gebouw van Europa
Volgend bericht: Top 15: Op deze circuits test de auto-industrie »

Lees Interacties

Reacties

  1. darkpluisje zegt

    16 februari 2013 om 17:57

    Mooie auto maar wie heeft een interieur bedacht met een laag beeldscherm, wat nog naar beneden gericht is ook ?

    Login om te reageren
    • pjp911 zegt

      16 februari 2013 om 17:59

      @darkpluisje: Ik vermoed de ontwerper…

      Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        16 februari 2013 om 18:34

        @pjp911: Thnx Capt’n

        Login om te reageren
    • dragspert zegt

      16 februari 2013 om 18:30

      @darkpluisje: Volvo:) En het werkt zo veel fijner omdat er nooit weerkaatsing van zonlicht op kan treden. Eerste types xc90 hadden dit al, en ze gebruiken het nog steeds zo.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    16 februari 2013 om 18:03

    Ik denk dat het verhaal van kapitein Artega best eens waar kan zijn…

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      16 februari 2013 om 18:11

      @alcantara: wgahahahahaahahah… Maar ik denk dat alleen de oudere bezoekers dit begrijpen.

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        17 februari 2013 om 13:50

        @kenner: wel ernstig dat mensen die de snorkels nog kennen op deze site onder het kopje “oud” worden geschaard…:)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 februari 2013 om 13:59

          @mrs250:
          Oud ben je hier al als je de volwassen leeftijd van 21 hebt bereikt, ik hoor al bij de fossielen….

          Login om te reageren
    • mout zegt

      16 februari 2013 om 18:49

      @alcantara: Ik help de onwetenden even op weg:
      “Ik ontdekte het scheepsjournaal van kapitein Ortega in een klooster dat uitkijkt over de zee. In de ochtend van de 16e februari 1634 legde Ortega zijn schip voor anker achter een koraalrif. Dezelfde nacht nog werd hij aangevallen door piraten. Het in brand geschoten schip zonk op de zeebodem. Tien dagen later werd de kapitein half bewusteloos op het strand gevonden, het scheepsjournaal nog in de arm geklemd. Hij beschreef daarin een wereld van kleine onderwater-wezens, niet veel groter dan zijn duim. Niemand geloofde hem, maar weet je? Ik denk, dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn…”

      Login om te reageren
      • dnadave zegt

        16 februari 2013 om 23:33

        @mout: kom ga mee naar snorkelland, in de diepe zeeeeeeee, en beleef de avonturen van de snorkels meeeeee

        Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    16 februari 2013 om 18:06

    by far de “mooiste” sportscar uit Europa van de afgelopen 10 jaar ..

    gewoon een fris ding ..

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      16 februari 2013 om 18:11

      @lincoln: Yeah right, bron?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 februari 2013 om 18:14

        @alcantara:

        veel cleaner gaat het niet worden lijkt me ..

        Login om te reageren
        • midasracer zegt

          16 februari 2013 om 19:01

          @lincoln: GTM Libra anyone? Of is dat teveel kitcarish? Maar ben ’t met je eens dat dit wagentje een erg mooie lijn heeft.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            16 februari 2013 om 20:32

            @midasracer:
            Wat mij betreft niet, 1 van de leukere kitcarmerken imo.
            Die Lybra’s zijn te prijzig om ze in de simpele kit hoek te proppen.

            Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      16 februari 2013 om 18:30

      @lincoln: ik heb liever een Exige

      Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    16 februari 2013 om 18:07

    Persoonlijk heb ik wel wat met dit soort auto’s, blijf het een mooi ding vinden. Als ik hem zo van de zijkant zie, zie ik pas hoeveel de 4c hierop lijkt.
    Jammer dat ze het hoofd niet boven water hebben kunnen houden, misschien was hij zelfs in Duitsland te duur in vergelijking met een Evora.
    Maareens in de gaten houden hoe de occasion prijs zich ontwikkeld.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 februari 2013 om 18:13

      @jrk68:

      de 4C is een overdadig druk ding ..
      een Mickey Mouse gebakkie in vergelijking met een Artega ..

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        16 februari 2013 om 23:59

        @lincoln: in het echt is het een plaatje.. het soort dat van mannen autogekke jochies maakt en van jochies autogekke mannen. Als dit 60mille gaat kosten dan weet ik zeker dat ze er meer van kunnen verkopen dan ze ervan kunnen/gaan bouwen.

        Login om te reageren
  5. bsxc2 zegt

    16 februari 2013 om 18:15

    Leepu is in Nederland?

    Login om te reageren
  6. lemans96 zegt

    16 februari 2013 om 18:17

    Zo’n Artega ziet er inderdaad erg goed uit, maar je kunt nog zo goedkoop zijn en in Duitsland gebouwd worden, als je wegligging bagger is, dan verkoop je gewoon bijna niks.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 februari 2013 om 18:21

      @lemans96:
      Jij hebt er mee gereden begrijp ik?
      Dan kan je mij vast uitleggen wat er bagger is, het enige waar ik een gerede twijfel over heb is de betrouwbaarheid van dat Passat blok.

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        16 februari 2013 om 18:24

        @jrk68: Hier, wijsneus :

        http://www.youtube.com/watch?v=LbHqHFNbVR8

        Of voel je je ook beter dan Peter Kox…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 februari 2013 om 18:28

          @lemans96:
          Ach gut, wat zijn we weer gestressed.
          Voor Peter heb ik altijd respect gehad dus zijn mening kan ik altijd waarderen.
          Ga ff kijken wat hij ervan vindt….

          Login om te reageren
          • lemans96 zegt

            16 februari 2013 om 18:30

            @jrk68: Hahaha, wat ben je toch een dieptrieste sukkel, met je gestressed. Ik zit hier lekker met m’n zoontje op schoot, te genieten van een lekker wijntje en wat autonieuwtjes.

            Peter Kox is een ondergewaardeerde grootheid.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              16 februari 2013 om 18:39

              @lemans96:
              Normaal reageren zit er bij jouw helaas niet in, beetje jammer.
              Ik begrijp uit het filmpje dat Peter absoluut niet te spreken is over de demping van de Artega.
              En zoals ik al zei heb ik altijd een groot respect voor Peter gehad en dus heb ik geen rede om hieraan te twijfelen.

              Login om te reageren
              • lemans96 zegt

                16 februari 2013 om 19:29

                @jrk68: Luister vent, we weten allemaal dat jij een beetje moeite hebt met mensen die meer kennis van auto’s hebben dan jij. Jou manier van reageren op dergelijke personen is de reden waarom je regelmatig de bal krijgt teruggekaatst.

                Voor de rest zou je wel een heeele grote windbuil zijn als je wel aan dHr.Kox zou twijfelen.
                Ik had zijn beoordeling van die Artega GT echter al(+/- jaar geleden) eerder gezien/gehoord. Je kunt ook gewoon ‘ns iets van anderen aannemen of normaal nieuwsgierig vragen naar een bron i.p.v. te beginnen met een laatdunkende sneer. ;-)

                Hoe dan ook, genoeg gezever hier over.

                Peter Kox rules.

              • jrk68 zegt

                16 februari 2013 om 19:41

                @lemans96:
                Leer eens voor jezelf te praten man, de hele wereld erbij slepen in de overtuiging dat die het met je eens zijn is te sneu voor woorden.
                Op mij maakt dat inelkgeval 0 indruk.
                Als je de moeite had genomen om te lezen, dan had je al 2 keer kunnen lezen hoe ik over Peter denk.
                De qualificatie “bagger” zal je echter nooit uit zijn mond horen. Hij legt genuanceerd en in detail uit wat er aan schort. Daar zou je een voorbeeld aan kunnen nemen.
                Dan zou je ook een beter voorbeeld zijn voor je zoontje trouwens.
                Nu heb ik zijn carriere vanaf het begin mogen volgen en ook hoe hij nu o.a. Dennis Retera begeleid dus niets dan respect.
                Respect dat ik helaas niet voor een tot het bot gefrustreerde werkloze kan opbrengen.

              • lemans96 zegt

                16 februari 2013 om 19:50

                @jrk68: Dat ik de beroerde rij eigenschappen van de Artega GT als ‘bagger’ omschrijf is natuurlijk geheel en al mijn vrijheid. Dat dat wat jou betreft niet genuanceerd genoeg is, zal mij uiteraard aan de spreekwoordelijke reet roesten. Desgevraagd geef ik je zelfs de bron van mijn beoordeling er bij. Geen reden tot doorjammeren dus. ;-)
                Waar haal jij overigens vandaan dat je hier met een werkeloze te maken hebt ?

              • lemans96 zegt

                16 februari 2013 om 20:06

                @lemans96: Overigens, maak je over mijn zoontje geen zorgen, die is net 14 maanden oud, dus die kan nog niet echt vloeiend lezen. ;-) (Wel weer een verwachte en zeer lage steek onderwater…)

              • camber24 zegt

                17 februari 2013 om 09:39

                @lemans96: Joh, hij verzint wel vaker onzin. Iemand die een discussie lijkt te winnen met jrk68 is ineens werkloos, te jong om het te begrijpen, heeft geen kennis, et cetera. Vaak erg laag inderdaad…

        • robnl zegt

          17 februari 2013 om 00:12

          @lemans96: Als je verder had gekeken dan je neus lang, had je ook gezien dat de Artega GT bij die tests sneller was dan de BMW 1M, BMW M3 en een Lotus Evora S en dat met een VAG-blokje met minder vemogen, dus zo slecht zal het onderstel niet zijn.

          Login om te reageren
          • lemans96 zegt

            17 februari 2013 om 03:04

            @robnl: Niet alleen ik heb verder dan mijn neus lang is gekeken, ook de rest van de autominnende wereld heeft dit gedaan, daarom is het bedrijfje wat die Artega produceerde nu F-A-L-L-I-E-T. ;-)

            Login om te reageren
            • lemans96 zegt

              17 februari 2013 om 11:25

              @lemans96: Oeps, ‘i’ tje vergeten zie ik…

              Login om te reageren
      • Hupke zegt

        16 februari 2013 om 19:34

        @jrk68:

        Wat is er mis met de VR6 motoren?
        Volgens mij alleen een probleem met de kleine turbo blokjes (en dat zoeken de kopers zelf) niet met de 3.6 en dergelijke.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 februari 2013 om 19:51

          @Hupke:
          Geen idee, wat daar mis mee is.
          Ik heb nu eenmaal geen hoge pet op van VW. Naar wat ik van de video van lemans96 heb begrepen is de demping van het onderstel meer een rede om hier niet voor te kijken.
          Ik heb er weinig zin in om dat probleem zelf te gaan tackelen.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            16 februari 2013 om 20:00

            @jrk68: Jaja, je had “gerede twijfel” en nu is het “Geen idee”…. ?

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              16 februari 2013 om 20:09

              @baasbas:
              Oké, ik leg hem ff uit.
              Ik heb geen ervaring met de 3.6 VR6 motor, alleen met de 2.8.
              Gezien de “betrouwbaarheid” van de VW producten van de laatste jaren heb ik een “gerede twijfel” of het een beetje heel blijft.
              Dit is dus niet gebaseerd op feiten en/of eigen ervaring, dus was ik van mening dat ik hier iets voorzichtiger met mijn oordeel moest zijn….

              Login om te reageren
              • baasbas zegt

                16 februari 2013 om 20:31

                @jrk68: Jaja, het is te nutteloos voor woorden om hierop te reageren, maar hey, ik doe eens gek:

                “Gerede” betekent aantoonbaar. Misschien niet zo’n handige woordkeus dus.

              • jrk68 zegt

                16 februari 2013 om 20:40

                @baasbas:
                Mijn “aantoonbare” twijfel is dus gebaseerd op mijn eigen ervaringen met VAG producten. De kwaliteit daarvan was op zijn zachtst gezegd twijfelachtig….
                Nu wel duidelijk?

              • camber24 zegt

                17 februari 2013 om 09:32

                @jrk68: Goh, het begint er steeds meer op te lijken dat jij van alle kanten in een hoek geluld wordt…

              • Hupke zegt

                16 februari 2013 om 20:32

                @jrk68:

                Die motor lag in onze R36 en die heeft 120k km (echt zware km’s) op iets meer dan een jaar gedaan. Motor heeft nooit geen problemen gehad. Het enige dat er met die wagen ooit is misgegaan was iets met de remmen maar ze hebben ons nooit verteld wat dat was enkel dat het op een voormiddag was opgelost.

              • redbeams zegt

                17 februari 2013 om 01:27

                @Hupke:

                Nooit geen…dus eigenlijk alleen maar problemen ;)

  7. norge zegt

    16 februari 2013 om 18:53

    Sportauto looks met een VAG motor, begrijp waarom ze het niet hebben gered.

    Login om te reageren
    • SNDR zegt

      16 februari 2013 om 19:45

      @norge: Ik dacht al, waar blijft ie…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 februari 2013 om 11:09

      @norge: mompel mompel Porsche mompel.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        17 februari 2013 om 14:05

        @mashell:
        De eerste echte Porsche die echt onder de pet van VAG onwikkeld wordt is er nog niet….
        Laten we even een jaar of 5 wachten om te oordelen hoe dat uitpakt.
        Als de Cayenne daar een voorbode van is dan voorspelt het niet veel goeds.

        Login om te reageren
  8. HDM zegt

    16 februari 2013 om 18:53

    Dit exemplaar staat ook meerdere keren op Autogespot.com, mogelijk de enige Nederlands geregistreerde Artega.

    Login om te reageren
  9. guusboum zegt

    16 februari 2013 om 18:58

    1 keer gezien in Duitsland, ziet er groter uit dan hij lijkt op de plaatjes…

    Login om te reageren
  10. seneca zegt

    16 februari 2013 om 19:41

    Dit soort dingen werken inderdaad niet. Niet als de concurrentie zo goed is en zo divers. Deze auto is niet onderscheidend genoeg. Generiek ontwerp, nietszeggend. Nee zeker niet lelijk maar gewoon een mengelmoes van een Alfa 8C, Ferrari’s en hier een daar een voor de hand liggende lijn. Het interieur is absoluut walgelijk te noemen en dat voor 80k. Wil je zo een project laten werken dan moet je je als fabrikant kunnen onderscheiden. Dit ding lijkt bijna overal op en haalt het op alle punten net niet bij de concurrentie…

    Login om te reageren
  11. jfrancx zegt

    16 februari 2013 om 20:00

    Waarom zijn er geen foto’s hier van de voorkant? Zo erg of…? :)

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      16 februari 2013 om 22:19

      @jfrancx: best wel eigenlijk… vond hem van de zijkant mooi maar toen ik de voorkant opzocht… beetje opgeblazen boxster

      Login om te reageren
  12. stefanos zegt

    16 februari 2013 om 21:18

    Heb precies de zelfde spot ook in de PC,alleen niet de zelfde dag. volgens mij een tevreden klant.

    Login om te reageren
  13. kapiteinaudi zegt

    16 februari 2013 om 22:51

    Heel mooie auto eigenlijk zo’n Artega!

    Login om te reageren
  14. bmw-e30-7bh zegt

    17 februari 2013 om 06:02

    Hele mooie auto, en zo’n VR6 is ook 1 van de best klinkende 6 cilinders.

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    17 februari 2013 om 10:46

    Tja, hij zat ook net in zo’n prijsklasse waar Porsche met de dikke Boxters en Cayman’s de dienst uitmaakt. En dan moet je wel heel veel beter zijn, wil je dat schildje verslaan. Jammer dat het ze niet gelukt is. Vond het wel een karaktervol ding. Dat Peter Kox hem dan niet fijn vind rijden is natuurlijk erg vervelend, maar als ik zoiets zou aanschaffen ging ik het toch echt ff zelf proberen. Maar ja, ik ben dan ook geen kenner….

    Login om te reageren
  16. alfamail zegt

    18 februari 2013 om 10:10

    leuke mini Ferrari voor de PC kiddz

    Login om te reageren
  17. henri2 zegt

    19 februari 2013 om 00:01

    heb het geluk gehad om er mee te mogen rijden : schitterende wagen , uiteraard zeer exclusief. Interieur ziet er vrij basic uit ( al eens een Elise bekeken trouwens) maar alle electronische snufjes zijn er . Ging trouwens sneller van 0-100 dan fabriekscijfers , eerder 4,5 sec. En met de DSG zijn die cijfers ook echt haalbaar, je moet al een gedreven “schakelaar” zijn om met een handbak de officiele cijfers te halen.
    Ophanging vond ik ok , maar dit exemplaar had wel de instelbare “nordschleife ” ophanging.

    Login om te reageren
  18. kilum zegt

    20 februari 2013 om 16:11

    ik heb deze al bijna een jaar terug in amsterdam gespot en vroeg me al heel lang af wat het was. thx ben er nu eindelijk achter en ja het geluid is echt fantastisch

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North