Artega GT is springlevend in de PC Hooft [gespot]

Auteur: , 59 Reacties

Het heeft iets overheerlijks: een aluminium spaceframe, twee zetels en een 3.6-liter VR6 in de door Henrik Fisker getekende koets. Zelfs in de PC Hooft een nekkendraaier.

Inmiddels weten we dat het sportwagenbouwer Artega niet gegund is. In een Europa waar het steeds moeilijker wordt om nog een wiel te verkopen zwichtten ze door tegenvallende verkopen. In juli werd insolventie aangevraagd voor de Duitsers, waarna een overname volgde door toeleverancier Paragon, die besloot alle productie-activiteiten te staken. Wat rest is een treurige boodschap op de site van de voormalige sportwagenbakker, en de legacy in de vorm van de Artega GT.

in 4,8 tellen op de honderd zitten, een top van 270 km/u kunnen bereiken en in Duitsland voor een prijs van nog geen 80.000 euro te koop staan. Het waren mooie tijden, waar per 30 september 2012 een eind aan kwam toen de assemblagelijn werd gesloten. Gelukkig hebben we de foto’s nog, te zien op Autojunk.nl



59 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Mooie auto maar wie heeft een interieur bedacht met een laag beeldscherm, wat nog naar beneden gericht is ook ?
@darkpluisje: Ik vermoed de ontwerper…
@pjp911: Thnx Capt’n
@darkpluisje: Volvo:) En het werkt zo veel fijner omdat er nooit weerkaatsing van zonlicht op kan treden. Eerste types xc90 hadden dit al, en ze gebruiken het nog steeds zo.
Ik denk dat het verhaal van kapitein Artega best eens waar kan zijn…
@alcantara: wgahahahahaahahah… Maar ik denk dat alleen de oudere bezoekers dit begrijpen.
@kenner: wel ernstig dat mensen die de snorkels nog kennen op deze site onder het kopje “oud” worden geschaard…:)
@mrs250:
Oud ben je hier al als je de volwassen leeftijd van 21 hebt bereikt, ik hoor al bij de fossielen….
@alcantara: Ik help de onwetenden even op weg:
“Ik ontdekte het scheepsjournaal van kapitein Ortega in een klooster dat uitkijkt over de zee. In de ochtend van de 16e februari 1634 legde Ortega zijn schip voor anker achter een koraalrif. Dezelfde nacht nog werd hij aangevallen door piraten. Het in brand geschoten schip zonk op de zeebodem. Tien dagen later werd de kapitein half bewusteloos op het strand gevonden, het scheepsjournaal nog in de arm geklemd. Hij beschreef daarin een wereld van kleine onderwater-wezens, niet veel groter dan zijn duim. Niemand geloofde hem, maar weet je? Ik denk, dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn…”
@mout: kom ga mee naar snorkelland, in de diepe zeeeeeeee, en beleef de avonturen van de snorkels meeeeee
by far de “mooiste” sportscar uit Europa van de afgelopen 10 jaar ..

gewoon een fris ding ..
@lincoln: Yeah right, bron?
@alcantara:

veel cleaner gaat het niet worden lijkt me ..
@lincoln: GTM Libra anyone? Of is dat teveel kitcarish? Maar ben ’t met je eens dat dit wagentje een erg mooie lijn heeft.
@midasracer:
Wat mij betreft niet, 1 van de leukere kitcarmerken imo.
Die Lybra’s zijn te prijzig om ze in de simpele kit hoek te proppen.
@lincoln: ik heb liever een Exige
Persoonlijk heb ik wel wat met dit soort auto’s, blijf het een mooi ding vinden. Als ik hem zo van de zijkant zie, zie ik pas hoeveel de 4c hierop lijkt.
Jammer dat ze het hoofd niet boven water hebben kunnen houden, misschien was hij zelfs in Duitsland te duur in vergelijking met een Evora.
Maareens in de gaten houden hoe de occasion prijs zich ontwikkeld.
@jrk68:

de 4C is een overdadig druk ding ..
een Mickey Mouse gebakkie in vergelijking met een Artega ..
@lincoln: in het echt is het een plaatje.. het soort dat van mannen autogekke jochies maakt en van jochies autogekke mannen. Als dit 60mille gaat kosten dan weet ik zeker dat ze er meer van kunnen verkopen dan ze ervan kunnen/gaan bouwen.
Leepu is in Nederland?
Zo’n Artega ziet er inderdaad erg goed uit, maar je kunt nog zo goedkoop zijn en in Duitsland gebouwd worden, als je wegligging bagger is, dan verkoop je gewoon bijna niks.
@lemans96:
Jij hebt er mee gereden begrijp ik?
Dan kan je mij vast uitleggen wat er bagger is, het enige waar ik een gerede twijfel over heb is de betrouwbaarheid van dat Passat blok.
@jrk68: Hier, wijsneus :

http://www.youtube.com/watch?v=LbHqHFNbVR8

Of voel je je ook beter dan Peter Kox…
@lemans96:
Ach gut, wat zijn we weer gestressed.
Voor Peter heb ik altijd respect gehad dus zijn mening kan ik altijd waarderen.
Ga ff kijken wat hij ervan vindt….
@jrk68: Hahaha, wat ben je toch een dieptrieste sukkel, met je gestressed. Ik zit hier lekker met m’n zoontje op schoot, te genieten van een lekker wijntje en wat autonieuwtjes.

Peter Kox is een ondergewaardeerde grootheid.
@lemans96:
Normaal reageren zit er bij jouw helaas niet in, beetje jammer.
Ik begrijp uit het filmpje dat Peter absoluut niet te spreken is over de demping van de Artega.
En zoals ik al zei heb ik altijd een groot respect voor Peter gehad en dus heb ik geen rede om hieraan te twijfelen.
@jrk68: Luister vent, we weten allemaal dat jij een beetje moeite hebt met mensen die meer kennis van auto’s hebben dan jij. Jou manier van reageren op dergelijke personen is de reden waarom je regelmatig de bal krijgt teruggekaatst.

Voor de rest zou je wel een heeele grote windbuil zijn als je wel aan dHr.Kox zou twijfelen.
Ik had zijn beoordeling van die Artega GT echter al(+/- jaar geleden) eerder gezien/gehoord. Je kunt ook gewoon ‘ns iets van anderen aannemen of normaal nieuwsgierig vragen naar een bron i.p.v. te beginnen met een laatdunkende sneer. ;-)

Hoe dan ook, genoeg gezever hier over.

Peter Kox rules.
@lemans96:
Leer eens voor jezelf te praten man, de hele wereld erbij slepen in de overtuiging dat die het met je eens zijn is te sneu voor woorden.
Op mij maakt dat inelkgeval 0 indruk.
Als je de moeite had genomen om te lezen, dan had je al 2 keer kunnen lezen hoe ik over Peter denk.
De qualificatie “bagger” zal je echter nooit uit zijn mond horen. Hij legt genuanceerd en in detail uit wat er aan schort. Daar zou je een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dan zou je ook een beter voorbeeld zijn voor je zoontje trouwens.
Nu heb ik zijn carriere vanaf het begin mogen volgen en ook hoe hij nu o.a. Dennis Retera begeleid dus niets dan respect.
Respect dat ik helaas niet voor een tot het bot gefrustreerde werkloze kan opbrengen.
@jrk68: Dat ik de beroerde rij eigenschappen van de Artega GT als ‘bagger’ omschrijf is natuurlijk geheel en al mijn vrijheid. Dat dat wat jou betreft niet genuanceerd genoeg is, zal mij uiteraard aan de spreekwoordelijke reet roesten. Desgevraagd geef ik je zelfs de bron van mijn beoordeling er bij. Geen reden tot doorjammeren dus. ;-)
Waar haal jij overigens vandaan dat je hier met een werkeloze te maken hebt ?
@lemans96: Overigens, maak je over mijn zoontje geen zorgen, die is net 14 maanden oud, dus die kan nog niet echt vloeiend lezen. ;-) (Wel weer een verwachte en zeer lage steek onderwater…)
@lemans96: Joh, hij verzint wel vaker onzin. Iemand die een discussie lijkt te winnen met jrk68 is ineens werkloos, te jong om het te begrijpen, heeft geen kennis, et cetera. Vaak erg laag inderdaad…
@lemans96: Als je verder had gekeken dan je neus lang, had je ook gezien dat de Artega GT bij die tests sneller was dan de BMW 1M, BMW M3 en een Lotus Evora S en dat met een VAG-blokje met minder vemogen, dus zo slecht zal het onderstel niet zijn.
@robnl: Niet alleen ik heb verder dan mijn neus lang is gekeken, ook de rest van de autominnende wereld heeft dit gedaan, daarom is het bedrijfje wat die Artega produceerde nu F-A-L-L-I-E-T. ;-)
@lemans96: Oeps, ‘i’ tje vergeten zie ik…
@jrk68:

Wat is er mis met de VR6 motoren?
Volgens mij alleen een probleem met de kleine turbo blokjes (en dat zoeken de kopers zelf) niet met de 3.6 en dergelijke.
@Hupke:
Geen idee, wat daar mis mee is.
Ik heb nu eenmaal geen hoge pet op van VW. Naar wat ik van de video van lemans96 heb begrepen is de demping van het onderstel meer een rede om hier niet voor te kijken.
Ik heb er weinig zin in om dat probleem zelf te gaan tackelen.
@jrk68: Jaja, je had “gerede twijfel” en nu is het “Geen idee”…. ?
@baasbas:
Oké, ik leg hem ff uit.
Ik heb geen ervaring met de 3.6 VR6 motor, alleen met de 2.8.
Gezien de “betrouwbaarheid” van de VW producten van de laatste jaren heb ik een “gerede twijfel” of het een beetje heel blijft.
Dit is dus niet gebaseerd op feiten en/of eigen ervaring, dus was ik van mening dat ik hier iets voorzichtiger met mijn oordeel moest zijn….
@jrk68: Jaja, het is te nutteloos voor woorden om hierop te reageren, maar hey, ik doe eens gek:

“Gerede” betekent aantoonbaar. Misschien niet zo’n handige woordkeus dus.
@baasbas:
Mijn “aantoonbare” twijfel is dus gebaseerd op mijn eigen ervaringen met VAG producten. De kwaliteit daarvan was op zijn zachtst gezegd twijfelachtig….
Nu wel duidelijk?
@jrk68: Goh, het begint er steeds meer op te lijken dat jij van alle kanten in een hoek geluld wordt…
@jrk68:

Die motor lag in onze R36 en die heeft 120k km (echt zware km’s) op iets meer dan een jaar gedaan. Motor heeft nooit geen problemen gehad. Het enige dat er met die wagen ooit is misgegaan was iets met de remmen maar ze hebben ons nooit verteld wat dat was enkel dat het op een voormiddag was opgelost.
@Hupke:

Nooit geen…dus eigenlijk alleen maar problemen ;)
Sportauto looks met een VAG motor, begrijp waarom ze het niet hebben gered.
@norge: Ik dacht al, waar blijft ie…
@norge: mompel mompel Porsche mompel.
@mashell:
De eerste echte Porsche die echt onder de pet van VAG onwikkeld wordt is er nog niet….
Laten we even een jaar of 5 wachten om te oordelen hoe dat uitpakt.
Als de Cayenne daar een voorbode van is dan voorspelt het niet veel goeds.
Dit exemplaar staat ook meerdere keren op Autogespot.com, mogelijk de enige Nederlands geregistreerde Artega.
1 keer gezien in Duitsland, ziet er groter uit dan hij lijkt op de plaatjes…
Dit soort dingen werken inderdaad niet. Niet als de concurrentie zo goed is en zo divers. Deze auto is niet onderscheidend genoeg. Generiek ontwerp, nietszeggend. Nee zeker niet lelijk maar gewoon een mengelmoes van een Alfa 8C, Ferrari’s en hier een daar een voor de hand liggende lijn. Het interieur is absoluut walgelijk te noemen en dat voor 80k. Wil je zo een project laten werken dan moet je je als fabrikant kunnen onderscheiden. Dit ding lijkt bijna overal op en haalt het op alle punten net niet bij de concurrentie…
Waarom zijn er geen foto’s hier van de voorkant? Zo erg of…? :)
@jfrancx: best wel eigenlijk… vond hem van de zijkant mooi maar toen ik de voorkant opzocht… beetje opgeblazen boxster
Heb precies de zelfde spot ook in de PC,alleen niet de zelfde dag. volgens mij een tevreden klant.
Heel mooie auto eigenlijk zo’n Artega!
Hele mooie auto, en zo’n VR6 is ook 1 van de best klinkende 6 cilinders.
Tja, hij zat ook net in zo’n prijsklasse waar Porsche met de dikke Boxters en Cayman’s de dienst uitmaakt. En dan moet je wel heel veel beter zijn, wil je dat schildje verslaan. Jammer dat het ze niet gelukt is. Vond het wel een karaktervol ding. Dat Peter Kox hem dan niet fijn vind rijden is natuurlijk erg vervelend, maar als ik zoiets zou aanschaffen ging ik het toch echt ff zelf proberen. Maar ja, ik ben dan ook geen kenner….
leuke mini Ferrari voor de PC kiddz
heb het geluk gehad om er mee te mogen rijden : schitterende wagen , uiteraard zeer exclusief. Interieur ziet er vrij basic uit ( al eens een Elise bekeken trouwens) maar alle electronische snufjes zijn er . Ging trouwens sneller van 0-100 dan fabriekscijfers , eerder 4,5 sec. En met de DSG zijn die cijfers ook echt haalbaar, je moet al een gedreven “schakelaar” zijn om met een handbak de officiele cijfers te halen.
Ophanging vond ik ok , maar dit exemplaar had wel de instelbare “nordschleife ” ophanging.
ik heb deze al bijna een jaar terug in amsterdam gespot en vroeg me al heel lang af wat het was. thx ben er nu eindelijk achter en ja het geluid is echt fantastisch

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).