• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 15: Op deze circuits test de auto-industrie

Auteur: ricardo, gepost 16 februari 2013 om 18:59 – 51 Reacties

Nardo


Tests in het echte verkeer zijn belangrijk, maar alles begint bij de dikwijls afgesloten en zwaar beveiligde testcentra van ’s werelds grootste automerken. Gelukkig helpt Google ons om dit alles eens vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken.

De ontwikkeling van een nieuwe middenklasser kost al gauw 750 miljoen tot 1 miljard euro. Het testwerk dat bij het ontwikkelen van een ‘simpele’ massa-auto komt kijken is immens en verschrikkelijk duur. We doen daarom een greep uit de tientallen testbanen die er wereldwijd zijn.

Miramas-circuit van BMW. Frankrijk
Miramas-circuit van BMW
In 1926 werd er de Franse Grand Prix verreden, sinds 1986 in handen van BMW om er de meest uiteenlopende voertuigtesten te kunnen uitvoeren. Dit circuit een dagje kunnen huren + een garage vol M-speeltje: alstublieft BMW, een gratis verdienmodel.

Audi’s testtrack in Schwaig, Duitsland
Audi's testtrack in Schwaig
Hier, in Regierungsbezirk Niederbayern, worden Audi’s afgeragd in naam der wetenschap. Eigenlijk is er maar weinig bekend over deze testbaan, behalve dat het er vanuit de lucht uitziet als een testbaan.

Fiat-testbaan in Balocco, Italië
Fiat-testbaan in Balocco
Oorspronkelijk is het Circuito di Balocco gebouwd door Alfa Romeo en met 350 hectare vol asfalt, obstakels, en bochten anno 2013 een plaats waar eigenlijk alles van de Fiat Group een mishandeling ondergaat.

Bosche-testbaan in Boxberg, Duitsland
Borsche-testbaan in Boxberg
Ook Bosch heeft wegen nodig om vrijuit te kunnen testen. Tegenwoordig is er haast geen massa-geproduceerde auto waarin géén Bosch-onderdelen zitten. Dat wordt dus op dit landgoed van 94 hectare in de praktijk gebracht. Rondetijden van de nieuwste Bosch WAQ 28461 (1400 tpm) zijn ons verder niet bekend.

Chrysler-testbaan in Arizona, VS
Chrysler-testbaan in Arizona
15.000 hectare en heel veel rechte stukken. Dat verklaart een hoop, Chrysler.

Chrysler-testbaan in Michigan, Chelsea.
Chrysler-testbaan in Michigan
Geintje. In een groenere omgeving ligt deze uitgebreidere baan van Chrysler. Geschiedenisles op allpar.com.

Continental Contidrom in Hannover, Duitsland
Continental Contidrom
Ten noorden van Hannover wordt hier sinds 1967 het uiterste van Conti’s gevraagd.

Daimler-testbaan in Wörth, Duitsland
Daimler-testbaan in Wörth
Hier kunnen alle divisies van Daimler hun lol op. Vijftig hectare vol asfalt en een naastgelegen ontwikkelingscentrum om Smartjes, Mercedessen en heel veel trucks te testen en ontwikkelen.

Opel-testcircuit in Dudenhofen, Duitsland
Opel-testcircuit in Dudenhofen
Gaaf, een permanente überbocht voor al je hogesnelheidswensen. Wat er verder te doen is in Dudenhofen kan je zien in onze Opel OPC-trainigsvideo.

Volkswagen-testbaan in Ehra-Lessien, Duitsland
Volkswagen-tesbaan in Ehra-Lessien
Een landgoed van 5600 hectare met het Beroemde Rechte Stuk van 9 km waar grote namen hun snelheidsrecord hebben gevestigd. McLaren met de F1 en, iets recenter, Bugatti met de Veyron. In totaal ligt er 96 km aan privé-asfalt en om een indruk te geven van de immense omvang: wie aan de ene kant van de testtrack staat kan het einde de andere kant niet zien wegens de ronde vorm van de aarde.

Ferrari’s Fiorano, Italië
Ferrari' Fiorano
Hier hoeven we geen woorden aan vuil te maken, maar we doen het toch: 2.997 meter lang, 12 bochten, en het ronderecord van 0:55.999 is in handen van Michael Schumacher, in 2004 neergezet in een Ferrari F2004. Meestal gluren we met spotters mee over de schutting, nu doen we dat een keer vanuit de lucht.

Ford-testbaan in Arizona, VS
Ford-testbaan in Arizona
Een testfaciliteit met langgerekte stukken asfalt waar alles in een verzengende woestijnhitte kan worden getest. De Arizona Proving Ground (APG) was ooit van Volvo, tegenwoordig heeft Ford het gebied van 6.06 vierkante km in handen.

Jaguar-testbaan in Gaydon, Engeland
Jaguar-testbaan in Gaydon
Op het landgoed van het Jaguar Land Rover Gaydon Centre stat onder meer een design-, ontwikkelings- en testafdeling. Vroeger was het overigens een RAF basis.

Honda-tesbaan in Takasu, Japan

Stukje asfalt in het noorden van Japan om Honda’s ook onder winterse kou te kunnen testen, onder andere. De buitenste baan is 6,8 km lang. In de winter testen ze er sneeuwblazers (geen geintje).

Nardo, Italië
Nardo, Italië
Het Nardò Technical Center uit 1975 met de beroemde kombaan van 12,5 km is sinds kort in handen van Porsche Engineering. Er ligt onder meer een handling circuit van 6,2 km. In 1979 werd er door de Mercedes C111 IV een topsnelheid van 403,978 km/u geklokt. Koenigsegg kwam daar in 2005 met de CCR enigszins bij in de buurt, maar bleef steken op 387,87 km/u.

Ook interessant!

  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Audi, BMW, Chrysler, circuit, continental, daimler, elandtest, Ferrari, Fiat, Ford, Honda, Jaguar, Land Rover, lijstjes, Mercedes, nardo, Opel, Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Artega GT is springlevend in de PC Hooft [gespot]
Volgend bericht: MINI heeft humor #paardenvleesgate »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    16 februari 2013 om 19:08

    Ik mis de dichtstbijzijnde van Ford in Lommel.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      16 februari 2013 om 19:25

      @alcantara:

      Dat zou al zeker niet de kleinste zijn in bovenstaande lijst dus die mag er idd wel tussen.

      Login om te reageren
    • fortuna zegt

      16 februari 2013 om 21:09

      @alcantara: Vaak daar geweest. Dichterbij is nog de baan van Neerlands trots DAF.

      Login om te reageren
      • fortuna zegt

        16 februari 2013 om 21:12

        @fortuna: in Sint Oedenrode

        Of die van de RDW, in Lelystad

        Login om te reageren
  2. wapflap zegt

    16 februari 2013 om 19:08

    Mooie lijst maar ik mis deze eigenlijk nog, de Millbrook proving ground van General Motors. Fameus van o.a. Fifth Gear, Top Gear en de scene in Casino Royale waarbij de Aston Martin op zijn dak gaat.

    http://i150.photobucket.com/albums/s111/Bibtus/1-millbrook-proving-ground.jpg

    http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Proving_Grounds#Millbrook_Proving_Ground

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      16 februari 2013 om 20:00

      @wapflap: Je bedoelt waar Damon Hill deze autoreporter misselijk rijd…

      http://www.youtube.com/watch?v=KJ-MPOUBNMA

      LOL !

      Login om te reageren
  3. reventon zegt

    16 februari 2013 om 19:23

    Het vliegveld van Koenigsegg mag hier niet ontbreken.

    Login om te reageren
  4. audis8 zegt

    16 februari 2013 om 19:24

    Op die van Volkswagen had de Bugatti veyron grand sport toch een snelheid behaald van 432 km/h op Top Gear?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 februari 2013 om 19:32

      @audis8: Je bedoelt de Super Sport,

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      16 februari 2013 om 22:11

      @audis8: 407km/h … captain slow… :)

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        16 februari 2013 om 22:54

        @Megakix:
        Klopt maar hij heeft ook 420+ nog wat gedaan in de SS.

        watch?v=LSFX9vrwJf8

        Login om te reageren
  5. darkpluisje zegt

    16 februari 2013 om 19:36

    En dan voor algemeen gebruik de Nurburgring

    Login om te reageren
  6. heidi zegt

    16 februari 2013 om 19:37

    De allermooiste en -beste testbaan én omgeving is absoluut de Volkswagen-tesbaan in Ehra-Lessien, Duitsland. De Narcobocht is ook wel gaaf ivm high speed events, maar nummero uno is de Volkswagen-tesbaan in Ehra-Lessien.

    Login om te reageren
  7. MullerG zegt

    16 februari 2013 om 19:38

    En Papenburg? Erg belangrijk voor Mercedes-Benz!

    Login om te reageren
  8. lemans96 zegt

    16 februari 2013 om 19:40

    Als we het dan toch over ontbrekende testbanen hebben:

    De Nordschleife

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    16 februari 2013 om 19:41

    Gut, dus ze testen die VAG auto’s nog ook ?

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      16 februari 2013 om 19:43

      @norge:

      Ja norge, behalve die van jou!

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        16 februari 2013 om 19:55

        @heidi: Neem van mij aan, dat sinds Toyota de scepter zwaait over de kwaliteitscontrole van Hyundia, ze deze koreanen uit en te na testen. ;-)

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 februari 2013 om 20:12

      @norge:
      Dat ze ermee testen zegt nog niet dat ze ook wat met de resultaten doen….

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 februari 2013 om 21:17

        @jrk68: nee, want dan waren VW en Audi kwalitatief wel beter geweest.

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          16 februari 2013 om 22:15

          @rufctr01: Nog beter? T zijn geen Rolce Royce’s eh.. Jij verwacht een auto die 1000jaar meegaat? Dan kunnen ze beter met de longlife intervallen maar stoppen xD

          Login om te reageren
  10. deeheeventer zegt

    16 februari 2013 om 20:00

    Niederbayern?!? Dat is geen deelstaat dudes!!!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 februari 2013 om 10:56

      ’t is een deel van een deelstaat, inderdaad :) Is aangepast!

      Login om te reageren
  11. Barnato zegt

    16 februari 2013 om 20:11

    Porsche testbaan in Leipzig en Weissach (motorsport divisie) mis ik

    Login om te reageren
  12. sdk16420 zegt

    16 februari 2013 om 20:35

    Nog een in Arizona: http://wikimapia.org/6874053/Toyota-Arizona-Proving-Ground-TAPG

    Login om te reageren
  13. 560pkferrari zegt

    16 februari 2013 om 20:37

    * fiorano = fiorano

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 februari 2013 om 20:50

      @560pkferrari: Firoano = Fiorano

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        16 februari 2013 om 21:09

        @berlinetta: Integendeel:
        Firoano ≠ Fiorano

        Login om te reageren
        • ferrari94tr zegt

          16 februari 2013 om 21:29

          @alcantara: omdat ik de app heb, bij deze +1.

          Login om te reageren
  14. robbiee zegt

    16 februari 2013 om 21:50

    Michelin- Ladoux

    Login om te reageren
  15. Hubert zegt

    16 februari 2013 om 21:52

    En Indaiatube in Brazilie mag ook niet ontbreken.
    GM do Brasil test daar en heb er zelf vele weken rondgehangen.

    Mira proving ground in UK is ook gaaf.
    We hebben daar achter de omheining gestaan terwijl er een Maclaren met 300+kmh op een halve meter voorbij raast.

    Login om te reageren
  16. Hubert zegt

    16 februari 2013 om 22:02

    Schijnt ook nog een gigantisch slecht wegdek te liggen tussen Breda en Lille…
    Ideaal voor resonantieonderzoek.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      17 februari 2013 om 07:38

      @Hubert:
      Wat dacht je van het eerste stuk E34 vanuit Antwerpen naar Brugge? Dat is echt nog een Hessenweg…

      Login om te reageren
  17. Yeelen zegt

    16 februari 2013 om 22:37

    En hoe lang is het rechte stuk bij Chrysler’s testbaan in Arizona dan? Niet lang genoeg om de topsnelheid te halen van een Koenigsegg Agera R? Als de Amerikanen minder lastig doen dan VAG, tenminste..

    Login om te reageren
  18. DjIdee zegt

    16 februari 2013 om 22:42

    De ATP baan in Papenburg, Duitsland wordt volgens mij ook veel gebruikt door AMG/Mercedes… Voor topsnelheden gebruiken ze volgens mij de BAB31 ook wel eens (rij je 200, komt er een camoufleerde Eklasse voorbij alsof je stilstaat) die er even later bij Papenburg af gaat….

    Maps: http://goo.gl/maps/i5oAO
    Link site: http://www.atp-papenburg.de/index.php/en/

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 februari 2013 om 10:09

      Daar op de 31 zie je inderdaad wel eens gecamoufleerde Mercedesssen, maar soms is het een matzwarte Brabus Rocket, met dat tempo (weit jenseits 200) is het lastig te zien wat het is.

      Login om te reageren
  19. vale46 zegt

    16 februari 2013 om 23:13

    Circuit Paul Ricard!
    Speciaal gebouwd om te testen, o.a. Pirelli test er de F1 banden.
    Maar ook vele andere testen vinden plaats op dat circuit, meestal racewagens.

    Login om te reageren
  20. SimonMc zegt

    16 februari 2013 om 23:24

    Strikvraag :

    Welke is deze?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      17 februari 2013 om 12:37

      @SimonMc:
      CERN?

      Login om te reageren
  21. jonkie zegt

    16 februari 2013 om 23:26

    Schwaig, weer een nieuwe manier om swag te schrijven

    Login om te reageren
  22. SimonMc zegt

    16 februari 2013 om 23:28

    @autoblog: wat is er gebeurd met het stukje tekst, dat normalerwijze boven het reactieveld staat, dat je kunt kopieren, om zodoende afbeeldingen te kunnen weergeven in je reactie?

    Login om te reageren
  23. gregorius zegt

    17 februari 2013 om 00:34

    @SimonMc: je kan er een stuk harder, maar het is wel ondergronds! Ben alleen dat er te veel in de weg staan om er met een Veyron, laat staat een Hayabusa doorheen te kunnen….

    Login om te reageren
  24. renezzzz zegt

    17 februari 2013 om 09:17

    @SimonMc: Neem vooral de tunnel van de Booster of PS…. geeft meer snelheidsgevoel.

    Login om te reageren
  25. camber24 zegt

    17 februari 2013 om 09:22

    Erg leuk en origineel geschreven stuk!!

    Login om te reageren
  26. oosterwoldenaar zegt

    17 februari 2013 om 10:37

    Mooi artikel! Ik mis alleen wel een eervolle vermelding voor het Lingotto Building van Fiat in Turijn.

    Login om te reageren
  27. arno1 zegt

    17 februari 2013 om 12:48

    Jullie zijn het TopGear Test Track vergeten.

    Login om te reageren
  28. stannl43 zegt

    17 februari 2013 om 13:40

    En Hallerud in Zweden natuurlijk niet te vergeten…

    Login om te reageren
  29. varry zegt

    17 februari 2013 om 20:34

    Interessante lijst! Op Contidrom heb ik al meermaals gereden. Ook Ford Lommel Proving Ground en Goodyear Proving Ground te Mireval staan op mijn ‘done’ lijstje. En binnenkort komt daar ook Michelin Test Track te Clermont-Ferrand bij.

    Login om te reageren
  30. alfamail zegt

    18 februari 2013 om 10:09

    Leuke is wel dat ze ook echt allemaal aan de amerikaanse markt blijken te denken; eneurme buiten RINGEN waarin je heel hard “rechtdoor” linksom of rechtsom kunt trappen!

    Login om te reageren
  31. KoFFiE zegt

    18 februari 2013 om 12:14

    Op Balocco heb ik zelf mogen rijden… Best leuk circuit… De meeste lol hebben we gehad op de “ijs” simulatie-vlakte, een soort plastic dat nat gesproeid wordt, waarop amper grip hebt. Beetje zwijnen op “ijs” bij 30 graden \o/

    Login om te reageren
  32. kilum zegt

    20 februari 2013 om 16:01

    ze hebben in Noorwegen toch dat circuit wat een replica is van Silverstone (Top Gear Season 18 Ep 4) past prima in het artikel lijkt me zo

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North