• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin-baas gaat historisch merk nieuw leven inblazen

Auteur: machielvdd, gepost 12 november 2020 om 18:33 – 13 Reacties

Zo zou een nieuwe Bizzarrini eruit kunnen zien

Hint: het worden bizarre auto’s.

Het is de droom van veel ondernemers: een eigen automerk oprichten. Als je aan zo’n waagstuk begint kun je een nieuwe naam bedenken, maar je kunt ook kijken of je een historische merknaam kunt bemachtigen. De voordelen zijn evident: je kunt teren op de naamsbekendheid van het merk en je hebt meteen ‘heritage’.

Er zit nu weer een nieuw merk aan te komen dat deze strategie toepast. De historische merknaam in kwestie is namelijk Bizzarrini, het merk van Giotto Bizzarrini. De beste man had er al een illustere carrière opzitten, voor hij zijn eigen merk opstartte. Hij werkte bijvoorbeeld mee aan een van de meest iconische auto’s aller tijden, de Ferrari 250 GTO.

Met zijn eigen merk borduurde Bizzarrini echter vooral voort op zijn werk bij een andere voormalig werkgever, Iso Rivolta. De Bizzarrini 5300 GT Strada was namelijk een doorontwikkeling van de Iso Grifo A3C, die Giotto had ontworpen voor Iso Rivolta. Het merk Bizzarrini was echter geen lang leven beschoren, want in 1969 werd het alweer opgedoekt. Giotto Bizzarrini zelf is daarentegen wel een lang leven beschoren. Hij leeft namelijk nog en heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 94 bereikt.

Het is niet de eerste poging om Bizzarrini nieuw leven in te blazen. In 2005 werd een concept car gepresenteerd die een 21ste eeuwse interpretatie was van de Strada. Daar hebben we echter nooit meer iets van vernomen. Recent zagen we ook een auto die veel gelijkenissen vertoonde met de auto’s van Bizzarrini, hoewel de auto niet zijn naam draagt: de Iso Rivolta GTZ, ontworpen door Zagato.

Nu wordt er dus een nieuwe poging gedaan om de naam merknaam Bizzarrini weer in ere te herstellen. De man hierachter is geen onbekende. Dat is namelijk Ulrich Bez. Van 2000 tot 2013 zwaaide hij de scepter over Aston Martin. Hij is dus geen nieuwkomer in de autowereld. Naast Bez zijn er nog diverse andere ex-Aston Martin-medewerkers betrokken bij het project. Het lijkt er dus op dat de merknaam Bizzarrini in goede handen is, maar het is natuurlijk geen garantie voor succes.

Wat de precieze plannen zijn is nog niet bekend. Het kan zowel gaan om moderne interpretaties, zoals de Iso Rivolta GTZ, of om ‘continuation’-modellen, die ook in populariteit aan het winnen zijn. In beide gevallen zullen het ongetwijfeld fraaie auto’s zijn. Dat kan bijna niet anders met een bloedmooie Bizzarrini Strada als uitgangspunt. We hopen daarom dat Bez en zijn compagnons het project van de grond krijgen.

Foto 1: de Iso Rivolta GTZ, ter illustratie

Foto 2: Bizzarrini Strada in het Nederlandse straatbeeld, gespot door @thijs_vangrinsven

Bron: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, bizzarrini, Giotto-Bizzarrini, ulrich-bez

Vorig bericht: « Video – aan boord van de nieuwe BMW M5 CS
Volgend bericht: Porsche laat ‘per ongeluk’ volgende elektrische model zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevertje zegt

    12 november 2020 om 19:55

    Bijzondere auto’s waren dat, de Bizzarrini Strada en Iso Rivolta, klinkende namen. Niet te verwarren met het ook al Italiaanse Osi – dat was een omgebouwde Taunus ;-) maar ondertussen als rariteit toch ook al iets waard.

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    12 november 2020 om 20:01

    Ben benieuwd waar ze gebouwd gaan worden. Wellicht kan hij ze bij Aston Martin laten maken, die hebben vast nog wel wat productiecapaciteit over.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      12 november 2020 om 20:08

      @moveyourmind: wordt helemaal niks gebouwd, horen we straks niets meer van

      Login om te reageren
      • 550maranello zegt

        12 november 2020 om 20:13

        @lekkerlinksrijden: hou is op. Lekker dromen van mooie Italiaanse coupe’s is toch fijn!

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          12 november 2020 om 20:51

          @550maranello: dromen kan altijd, trusten

          Login om te reageren
        • GWBoes zegt

          13 november 2020 om 07:47

          Italiaans? Als het idee van moveyourmind waar wordt en ze de historisch correcte motor gebruiken wordt hij:
          In Engeland gebouwd met een Amerikaanse motor onder leiding van een Duitser.
          Afhankelijk wie er een pen op papier gaat zetten en waar het plaatwerk geklopt wordt is het net zo Italiaans als VAG je wil doen geloven dat Bugatti Frans is.

          Login om te reageren
  3. Turbo S zegt

    12 november 2020 om 21:00

    Aston Martin ex baas dus. Ik was al de naam van Tobias Moers aan het zoeken. En om eerlijk te zijn geloof ik ook meer in het slagen van het project als ik zijn naam had gelezen als de man achter dit project.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      15 november 2020 om 21:26

      @mercedesbenze350cdi: voor Aston Martin was Bez ook werkzaam voor o.a. Porsche en BMW. Best een goede track record dus.

      Login om te reageren
  4. tjaam zegt

    12 november 2020 om 21:23

    Bizzarini, Zagato, Aston Martin… echt hè, veel beter wordt het niet

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      12 november 2020 om 22:47

      Jawel hoor, de zwanenzang van Bizzarrini, de Europa, had een viercilinder 1.9 Opel-motor…

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    13 november 2020 om 08:41

    Laten we het hopen, desnoods elektrisch, wat een bloedmooie wagen kan dit worden.

    Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    13 november 2020 om 08:52

    Waren toch prachtige auto’s. Tegenwoordig gaan ze over 1 miljoen zover ik weet. Ach ja,het is en blijft een speeltje voor de superrijken he.

    Login om te reageren
  7. srbb zegt

    13 november 2020 om 10:00

    Er zijn al genoeg replica Bizzarrini’s die als echt verkocht worden, alsjeblieft niet nog meer vervuiling door van de slappe continuations ertussen te gooien!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North