Hint: het worden bizarre auto’s.
Het is de droom van veel ondernemers: een eigen automerk oprichten. Als je aan zo’n waagstuk begint kun je een nieuwe naam bedenken, maar je kunt ook kijken of je een historische merknaam kunt bemachtigen. De voordelen zijn evident: je kunt teren op de naamsbekendheid van het merk en je hebt meteen ‘heritage’.
Er zit nu weer een nieuw merk aan te komen dat deze strategie toepast. De historische merknaam in kwestie is namelijk Bizzarrini, het merk van Giotto Bizzarrini. De beste man had er al een illustere carrière opzitten, voor hij zijn eigen merk opstartte. Hij werkte bijvoorbeeld mee aan een van de meest iconische auto’s aller tijden, de Ferrari 250 GTO.
Met zijn eigen merk borduurde Bizzarrini echter vooral voort op zijn werk bij een andere voormalig werkgever, Iso Rivolta. De Bizzarrini 5300 GT Strada was namelijk een doorontwikkeling van de Iso Grifo A3C, die Giotto had ontworpen voor Iso Rivolta. Het merk Bizzarrini was echter geen lang leven beschoren, want in 1969 werd het alweer opgedoekt. Giotto Bizzarrini zelf is daarentegen wel een lang leven beschoren. Hij leeft namelijk nog en heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 94 bereikt.
Het is niet de eerste poging om Bizzarrini nieuw leven in te blazen. In 2005 werd een concept car gepresenteerd die een 21ste eeuwse interpretatie was van de Strada. Daar hebben we echter nooit meer iets van vernomen. Recent zagen we ook een auto die veel gelijkenissen vertoonde met de auto’s van Bizzarrini, hoewel de auto niet zijn naam draagt: de Iso Rivolta GTZ, ontworpen door Zagato.
Nu wordt er dus een nieuwe poging gedaan om de naam merknaam Bizzarrini weer in ere te herstellen. De man hierachter is geen onbekende. Dat is namelijk Ulrich Bez. Van 2000 tot 2013 zwaaide hij de scepter over Aston Martin. Hij is dus geen nieuwkomer in de autowereld. Naast Bez zijn er nog diverse andere ex-Aston Martin-medewerkers betrokken bij het project. Het lijkt er dus op dat de merknaam Bizzarrini in goede handen is, maar het is natuurlijk geen garantie voor succes.
Wat de precieze plannen zijn is nog niet bekend. Het kan zowel gaan om moderne interpretaties, zoals de Iso Rivolta GTZ, of om ‘continuation’-modellen, die ook in populariteit aan het winnen zijn. In beide gevallen zullen het ongetwijfeld fraaie auto’s zijn. Dat kan bijna niet anders met een bloedmooie Bizzarrini Strada als uitgangspunt. We hopen daarom dat Bez en zijn compagnons het project van de grond krijgen.
Foto 1: de Iso Rivolta GTZ, ter illustratie
Foto 2: Bizzarrini Strada in het Nederlandse straatbeeld, gespot door @thijs_vangrinsven
Bron: Automotive News Europe
kevertje zegt
Bijzondere auto’s waren dat, de Bizzarrini Strada en Iso Rivolta, klinkende namen. Niet te verwarren met het ook al Italiaanse Osi – dat was een omgebouwde Taunus ;-) maar ondertussen als rariteit toch ook al iets waard.
moveyourmind zegt
Ben benieuwd waar ze gebouwd gaan worden. Wellicht kan hij ze bij Aston Martin laten maken, die hebben vast nog wel wat productiecapaciteit over.
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: wordt helemaal niks gebouwd, horen we straks niets meer van
550maranello zegt
@lekkerlinksrijden: hou is op. Lekker dromen van mooie Italiaanse coupe’s is toch fijn!
lekkerlinksrijden zegt
@550maranello: dromen kan altijd, trusten
GWBoes zegt
Italiaans? Als het idee van moveyourmind waar wordt en ze de historisch correcte motor gebruiken wordt hij:
In Engeland gebouwd met een Amerikaanse motor onder leiding van een Duitser.
Afhankelijk wie er een pen op papier gaat zetten en waar het plaatwerk geklopt wordt is het net zo Italiaans als VAG je wil doen geloven dat Bugatti Frans is.
Turbo S zegt
Aston Martin ex baas dus. Ik was al de naam van Tobias Moers aan het zoeken. En om eerlijk te zijn geloof ik ook meer in het slagen van het project als ik zijn naam had gelezen als de man achter dit project.
mpgc zegt
@mercedesbenze350cdi: voor Aston Martin was Bez ook werkzaam voor o.a. Porsche en BMW. Best een goede track record dus.
tjaam zegt
Bizzarini, Zagato, Aston Martin… echt hè, veel beter wordt het niet
Dizono zegt
Jawel hoor, de zwanenzang van Bizzarrini, de Europa, had een viercilinder 1.9 Opel-motor…
Dutchdriftking zegt
Laten we het hopen, desnoods elektrisch, wat een bloedmooie wagen kan dit worden.
Alfarobert zegt
Waren toch prachtige auto’s. Tegenwoordig gaan ze over 1 miljoen zover ik weet. Ach ja,het is en blijft een speeltje voor de superrijken he.
srbb zegt
Er zijn al genoeg replica Bizzarrini’s die als echt verkocht worden, alsjeblieft niet nog meer vervuiling door van de slappe continuations ertussen te gooien!