
Huh? Maar die AMG heerlijkheid verdeeld over acht cilinders hebben ze toch maar net? En hoe zit het dan met de V12?
Aston Martin is een relatief klein merk als je het vergelijkt met de ‘Grote Autofabrikanten’. Echter, als je het merk vergelijkt met andere sportwagenbouwers, dan is het weer best een aardig grote jongen.
Bij kleine fabrikanten is het duidelijk: koop motoren in bij andere fabrikanten. Dat zien we bijvoorbeeld bij Lotus (Toyota), Morgan (BMW) en BAC (Cosworth). Maar Aston Martin zit er een beetje tussenin. Het merk heeft een eigen V12, maar leent de V8 motoren van Mercedes-AMG.
AMG V8
Aston Martin gebruikt de motoren in een drietal modellen: de V8 Vantage, DB11 en DBX. Precies, in de drie belangrijkste modellen dus. De toekomst van de motoren is echter niet zo zeker als het lijkt. Mercedes-AMG is namelijk van plan om de motor te vervangen door een viercilinder plug-in hybride, goed voor meer dan 600 pk.

Géén viercilinder
Nu is dat vermogen voldoende, maar Aston Martin wil geen viercilinder, ondanks dat de V8 Vantage DTM wel degelijk een vierpitter is. Deze wordt door HWA (in opdracht van Mercedes-AMG) gebouwd. Tegen het Amerikaanse Car & Driver laat Aston Martin CEO Andy Palmer weten wat de plannen zijn. Die bevestigt dat een viercilinder Aston Martin niet tot de mogelijkheden behoort. AMG bleek uiterst transparant met de plannen, maar voor Aston Martin is de invulling van die plannen niet goed.

V6 hybride
Dus wat moeten ze dan? Aston Martin heeft de meeste modellen vrij lang in productie, net als andere sportwagenfabrikanten. Als er geen V8 van AMG is en viericlinders geen optie zijn, moet Aston Martin iets anders doen. Het antwoord is verrassend simpel, het merk zal zijn eigen 3.0 V6 hybrides gaan bouwen en gebruiken.

Deze motoren staan al gepland voor de Valhalla en Vanquish. Het zou voor het eerst zijn dat er een Aston Martin met een V6 op de markt komt. Wel heeft heeft Aston Martin heel veel ervaring met zescilinders. De DB4, DB5 en DB7 waren allemaal verkrijgbaar met en zes-in-lijn motor. Palmer ziet met een V6 meer kansen om de motor een Aston Martin-waardig karakter te geven dan met een viercilinder. Qua vermogen en koppel zijn er geen uitdagingen, maar het gaat heel specifiek om het geluid en de beleving.
Goed nieuws voor V12
Dan is er ook goed nieuws: de V12 blijft nog even. Deze wordt door Aston Martin zelf gebouwd. Palmer begrijpt dat deze motor niet het eeuwige leven heeft, maar zolang het kan wordt de motor aangeboden. Ondanks dat de regelgeving in Europa erg streng is, geeft Palmer aan dat er veel markten zijn waar dergelijke motoren gewoon kunnen. Hetzelfde geldt voor de ban op auto’s met een verbrandingsmotor. Buiten Europa zal er voldoende vraag zijn om de auto’s te kunnen verkopen.

Waarom geen 6 cilinder hybride uit de 53AMG lijn dan?
Die DBX is trouwens echt een mooie SUV! Ik ben nooit zo’n fan van SUV’s, maar dat ding is echt heel fraai!
Als ze toch al een eigen blok op de plank hebben liggen heeft het weinig zin leentjebuur te spelen bij Mercedes.
Maar dat is het niet: ze hebben geen zescilinder op de plank liggen. Die moeten ze nog bouwen.
Even de zaag in de
V12 en je kan met de huidige stock dubbel zoveel auto’s leveren… ;)
Ik dacht dat het een gepimpte Cayenne was. Minder fraai i.m.h.o..
Wel een Cayenne met natuurlijk de top kwaliteit Volkswagen motor erin. :D
Als de beschikbaarheid van je aandrijflijn door een andere partij wordt bepaald, word je daar op geen gegeven moment zat van.
Ja, dat kan ik me goed voorstellen. Toch snap ik ook goed dat kleine autofabrikanten liever voor deze aanpak kiezen en dan af en toe gedwongen worden tot aanpassingen, dan dat ze gigantische bedragen steken in het ontwikkelen van een eigen motor die zich dankzij de lage verkoopaantallen nooit terug zal verdien.
@reactief: als ik het mij goed herinner*
De V12 van AM, van vroeger in ieder geval waren twee Ford(Mondeo) V6 “aan elkaar geplakt” misschien dat ze hier wat mee doen?
Kan me voorstellen dat je dat dan zat bend als Mercedes de stekker eruit trekt. Of juist erin; met 4 pitterts dan eh.
@gasskaas: bend* = zijn
@gasskaas: probeer het nog een keer ?
@reactief: dat zou logischer zijn in, maar die 53 motor is een zes in lijn, die kon wel eens te lang zijn voor Aston Martin.
@reactief: is een 6 in lijn, Aston geeft blijkbaar voorkeur aan een V6.
Ik ben benieuwd of Aston dan een heel nieuw blok gaat ontwikkelen, of dat het een “halve V12” gaat worden.
@Edge:
Aangezien die V12 eigenlijk twee samengevoegde Mondeo V6 motoren zijn, ga je dan eigenlijk terug naar die ouwe Mondeo V6.
@sabrerator: Is dat zo? Ik meen mij te herinneren dat de oude 6.0L V12 effectief uit twee Mondeo blokken bestond, maar dat die 5.2L turbogeblazen V12 die ze nu hebben een eigen bouwsel is.
@edge: Is ook zo.
De Aston Martin V6 is simpel, het is gewoon een halve V12, plus extra ruimte om er een grote elektromotor tussen te schroeven.
Ik ga wat geks zeggen, AMG heeft ook een heerlijke 6 in lijn, die past ook prima, en kan net als de 4 cilinder vast ook meer dan voldoende vermogen leveren…
Sorry, maar een V6 neem je ook niet echt voor de beleving en al helemaal niet voor het geluid toch? Een V8, lijn 6, V10 en V12 hebben allemaal hun USP’s, maar een V6, mwoah…
@2wheeler: al is bovenstaande ook weer afhankelijk van de bouwer, een Amerikaanse V8 is anders dan een Italiaanse*
Nooit zeggen waar Alfa liefhebbers bij zijn. Die Busso V6 is een van de best klinkende dingen in het universum…
De Ferrari-geïnspireerde V6 in de huidige Giulia/Stelvio Q klinkt ook niet onaardig.
@amghans: mweh, die klinkt teveel als een 3-cilinder vind ik…
@2wheeler: in de huidige jaguar ftype klinkt die misschien nog wel fijner als v6 dan v8.
geet Palmer = geeft Palmer
heel mooie gewoon weer meer eigen merk. het is nu net een mercedes met een astin martin badge
Kan AMG niet gewoon de V8 nog een tijd voor AM blijven produceren? Hebben ze ook een tijd met de V12 voor de Zondag gedaan. Die werd allang niet meer in Mercedes modellen gebruikt.