• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nee! C63 AMG krijgt VIER-cilinder, Estate wordt geschrapt

Auteur: willeme, gepost 17 oktober 2019 om 14:06 – 80 Reacties

Mercedes-AMG C63S Estate (S205)


Ja, jongens: dit gaat gewoon te ver, of niet?

Afgelopen maandag werd er op Autoblog een artikel gepubliceerd betreft auto’s die beter functioneren als het een EV was. Dat werd (uiteraard) met scepsis ontvangen. Een verbrandingsmotor biedt voor veel mensen emotie. Het geluid, de vibraties, het karakter, de geur: het is logisch dat mensen daar aan gehecht raken. Sterker nog, geluid van mijn wekker is het gegorgel van een Saab-turbomotor. Ik heb dan ook nooit een ochtendhumeur.

Dat zou ik ook niet hebben als ik elke dag zou moeten forensen in een Mercedes-AMG C63. Het is zo’n briljant pakket: luxe, verfijning, comfort, kwaliteit en zo’n moddervette V8. Dat allemaal in een redelijk bescheiden pakket als een C-Klasse. Dat is een auto die absoluut niet beter wordt van een elektromotor.

Mercedes-AMG C63S Estate (S205) '19

Maar dat gaat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wél gebeuren. Dat meldt AutoCar. De Mercedes-AMG C63 gaat zijn V8 namelijk verliezen. Nu was het al een klein wonder dat de huidige nog een V8 had en lag het in de lijn der verwachting dat AMG iets ging doen met een zes-in-lijn benzinemotor en een elektromotor ter ondersteuning. Maar AMG gaat een volle stap verder. De nieuwe C63 AMG krijgt namelijk een viercilinder benzinemotor.

Mercedes-AMG C63S Estate (S205) '19

Wordt de C63 dan een softie? Deels. De C63 zal namelijk de M139 viercilinder krijgen, een tweeliter viercilinder die in de A45S goed is voor 421 pk. AMG wist een tijdje geleden al te verklappen dat de motor ook in lengterichting gemonteerd kan worden. Tevens is het blok voorbereid om bijgestaan te worden door een elektromotor. Voor de PK-verslaafden onder ons: maak je geen zorgen, het systeemvermogen zal boven de 500 pk liggen.

Mercedes-AMG C63S Estate (S205) '19

De C63 AMG zal leverbaar worden als sedan, coupé en cabriolet. Er komt géén C63 AMG Estate. Dat was juíst de leukste uitvoering. Op zich laat die reden zich eenvoudig verklaren, die stationwagon wordt alleen in Noord-Europa een beetje verkocht. Wereldwijd zit niemand daar op te wachten. Mensen die een praktische AMG willen, kopen een SUV zoals de GLC63, waarvan de opvolgers óók een viercilinder krijgen.

Mercedes-AMG C63S Estate (S205) '19

Mocht je denken: dan ga ik sneaky voor een C43 AMG, want dan heb je tenminste nog een zescilinder, weinig kans. Ook de opvolger van de C43 krijgt een viercilinder en elektromotor, zij het wat minder heftig afgesteld. De C43 AMG zal wél leverbaar worden als stationwagon. De reden dat Mercedes dit doet is vrij logisch: CO2-emissies. De nieuwe aandrijflijn schijnt lichter te zijn dan de oude. Mocht je nauwelijks zijn bijgekomen van al dit nieuws, geven we je nog even een trap na: alle AMG’s zullen worden voorzien van 4Matic vierwielaandrijving. Voor sommige mensen best handig, trouwens.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, c63, c63s, Cabrio, Coupe, estate, Hybride, Mercedes, plug-in, sedan

Vorig bericht: « Dit zijn zeven PHEV’s voor de sportieve rijder
Volgend bericht: Tesla-fans huilen om glorieuze overwinning Porsche Taycan »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    17 oktober 2019 om 14:10

    Hopelijk denken ze dan eens 5 min na en noemen ze hem C20. Of zo.

    Login om te reageren
    • niels.vandewiele.9 zegt

      17 oktober 2019 om 14:44

      @cossiekiller: of C02.

      Ik haal m’n jas

      Login om te reageren
  2. melv zegt

    17 oktober 2019 om 14:10

    R.I.P

    Login om te reageren
  3. oxidizers zegt

    17 oktober 2019 om 14:11

    Ik denk dat een C63 AMG met EV aandrijving gaver is. Ik vind dat er te weinig premium sedan en coupé EV modellen zijn

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      17 oktober 2019 om 14:14

      @oxidizers:
      Nee.
      Niet als ->vervanger<- van de C63. Een EV is echt nooit gaver dan een V8. Sneller, ja, gaver, nee

      Login om te reageren
    • bottles zegt

      17 oktober 2019 om 14:47

      @oxidizers: Dan had ik liever een 6 in lijn met ondersteuning gezien. Maarja, Mercedes ziet de bui ook al hangen, dat is straks wss ook niet goed genoeg meer. En dan zouden ze de hele R&D weer overnieuw mogen doen.

      Login om te reageren
  4. bpc zegt

    17 oktober 2019 om 14:14

    https://i.pinimg.com/originals/98/24/c4/9824c4c311773ecccebc2396da777b2e.jpg

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      17 oktober 2019 om 14:41

      @bpc: que?

      Login om te reageren
  5. janmetdelangeachternaam zegt

    17 oktober 2019 om 14:15

    Hahah.. sorry wat..?

    Login om te reageren
  6. nvn1993 zegt

    17 oktober 2019 om 14:16

    Zonde. Dan denk ik dat het zelfs nog beter zou zijn geweest als ze gelijk volledig elektrisch waren gegaan. Een sportieve elektrische amg zou ik wel gaaf vinden. En de sls amg electric heeft bewezen dat veel mensen dat stiekem wel tof vinden.

    Login om te reageren
  7. rikv99 zegt

    17 oktober 2019 om 14:22

    Gadverdamme! Over vloeken in de kerk gesproken…

    Login om te reageren
  8. sntial zegt

    17 oktober 2019 om 14:24

    Noem ze dan aub C20 AMG.

    Login om te reageren
  9. bitd zegt

    17 oktober 2019 om 14:25

    Dit is triest… heel triest

    Login om te reageren
  10. roland78 zegt

    17 oktober 2019 om 14:29

    Hahaha. Dat zet de zaken toch wel in een ander perspectief.

    Login om te reageren
  11. poursuivant zegt

    17 oktober 2019 om 14:31

    Nou, dan koop ik die toch niet!?
    Niet te voorkomen dit, maar wel heel jammer.

    Login om te reageren
  12. str8six zegt

    17 oktober 2019 om 14:39

    C4cylinder ecomotive hybrid power AMG 4-matic S black series carbon LHF1 edition 2019 met een Valterri it’s James-package, lijkt me dan wel een toepasselijke naam.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      17 oktober 2019 om 15:01

      @str8six: dan moet t wel een brede bak gaan worden, anders krijgen ze de badge nooit op de achterkant geplakt..

      Login om te reageren
      • mvdd zegt

        17 oktober 2019 om 18:38

        @ukbob: Ik zie ook Black Series ertussen staan dus dan moet het wel lukken

        Login om te reageren
  13. elemento zegt

    17 oktober 2019 om 14:41

    Dus alle c klasse worden 4 pits. Suc6

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      17 oktober 2019 om 14:43

      @elemento: nee suc4

      Login om te reageren
    • phaeton zegt

      17 oktober 2019 om 14:49

      @elemento: Wie zegt dat? Driecilinders bestaan ook. Pas vanaf de C400 een viercilinder. En dan nog 43, 54, 63… Dat zal allemaal geen lang leven beschoren blijven. Hoewel, Volvo doet het ook.

      Login om te reageren
  14. niels.vandewiele.9 zegt

    17 oktober 2019 om 14:45

    @willeme: linkje naar dat wekkergeluid?

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    17 oktober 2019 om 14:45

    Kortom, snel eentje kopen van de huidige generatie. Beste investering.

    Login om te reageren
  16. schaap zegt

    17 oktober 2019 om 14:45

    Dan is er helemaal geen reden meer om een AMG te kopen, de reden om een AMG te kopen was juist die lekkere dikke V8. Want voor het vermogen moet ge het toch niet doen, dat kun je op de openbare weg toch amper verilig gebruiken.

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      17 oktober 2019 om 19:51

      @schaap: ach niet getreurd, volgens de nieuwe Duitse standaard zal er ongetwijfeld één of ander “active engine sound module” over de speakers knallen en die dikke uitlaten zullen vast ook wel blijven – uiteraard wel met plastic kapjes er in – ala Audi A6.

      Login om te reageren
    • vondick zegt

      18 oktober 2019 om 07:59

      @schaap: Bijna elke dag gebruik ik vermogen op de openbare weg. Vermogen is vooral voor acceleratie he….

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 oktober 2019 om 09:14

        @vondick: U bent een gelukkig mens!

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          18 oktober 2019 om 13:14

          @dutchdriftking: Ik beleef inderdaad een hoop plezier aan mijn auto. Nogsteeds erg blij mee.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            18 oktober 2019 om 19:43

            @vondick: C63?

            Login om te reageren
            • vondick zegt

              18 oktober 2019 om 19:55

              @dutchdriftking: 535i, beetje gekieteld

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                18 oktober 2019 om 20:13

                @vondick: niks vervelend.

  17. loserboi932 zegt

    17 oktober 2019 om 14:47

    Mijn V8 heeft onderhand 280.000km op de teller staan en ik heb nog geen problemen met het blok gehad. Ik vraag me af of die elektro-ondersteunde grasmaaier motoren dat ook redden.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      17 oktober 2019 om 15:03

      @loserboi932: Bij Lexus en Toyota is dat geen probleem, hoge leeftijden en hoge kilometerstanden.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        17 oktober 2019 om 23:06

        @fanboy: Mercedes idem toch?

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          18 oktober 2019 om 09:33

          @str8six: Jazeker, maar ik bedoelde specifiek met hybride.

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      18 oktober 2019 om 01:31

      @loserboi932: Stuur anders eens een mailtje of Mercedes hun motoren wel test, bij het ontwikkelen.

      Login om te reageren
  18. schaap zegt

    17 oktober 2019 om 14:49

    Waarom doen ze niet gewoon een hybride V8 of eventueel een 6 cilinder, dat zou ik nog kunnen begrijpen?

    Login om te reageren
    • emping zegt

      17 oktober 2019 om 19:26

      @schaap: schapen volgen de kudde en die snappen het meestal niet al te best.

      Login om te reageren
  19. Jantje_555 zegt

    17 oktober 2019 om 14:51

    BMW en Mercedes vallen dus af in de kleine powerhouses.
    Geen manueel, geen RWD, geen 6 of meer cilinders, …

    Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      17 oktober 2019 om 20:01

      @Jantje_555: de G20 M3 krijgt handbak, RWD en een 6 cilinder.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      18 oktober 2019 om 01:34

      @jantje_555: Maar er is nog nooit een AMG geweest met een handbak, dus…

      Login om te reageren
  20. dare2think zegt

    17 oktober 2019 om 14:54

    De eerste keer dat ik schrok van een titel op Autoblog. Wat gaan onze betbetachterkleinkinderen een hoop autoplezier missen!

    Login om te reageren
  21. E550 zegt

    17 oktober 2019 om 15:01

    Even off-topic, hoe vaak hebben jullie al per ongeluk geklikt op de reclame banner? Ik zit al op de 20.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      17 oktober 2019 om 15:59

      @e550: Ik geen enkele keer en dat kost me maar 15 piek per jaar!! Echt top.

      Login om te reageren
  22. fanboy zegt

    17 oktober 2019 om 15:09

    Jemig. Niks meer RWD, handgeschakeld en V8 of 6-in-lijn.
    Ik snapte nog het hunkeren naar het oude recept tegenover een volledig elektrische auto, maar die argumenten zijn nu ook opgedroogd. Allemaal AWD 4 cilinders met elektro of speaker ondersteuning. Dan toch maar een volledige elektrische auto.

    Login om te reageren
  23. henkhupelschoten zegt

    17 oktober 2019 om 15:12

    Een zwarte dag, zag van de week de S65 final edition in de showroom staan. Het wordt alleen minder… hopelijk komen ze nog een keer met een soort van DTM versie aan proppen! Oh wacht…

    Login om te reageren
  24. scrmeagle zegt

    17 oktober 2019 om 15:22

    Ja mannen het EV geweld is niet tegen te houden. Gelukkig hebben we nog voldoende Youngtimers met V8!!!

    Login om te reageren
  25. tvklarenbosch zegt

    17 oktober 2019 om 15:27

    Kan mij haast niet voorstellen dat een 4 cilinder met meer dan 500 pk echt betrouwbaar gaat zijn.

    Login om te reageren
    • langejohn zegt

      17 oktober 2019 om 16:37

      @tvklarenbosch: Lezen…

      Login om te reageren
  26. 2wheeler zegt

    17 oktober 2019 om 15:50

    Pfoehee ik ben niet zozeer tegen EV’s maar dit is toch wel echt heel naar…

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    17 oktober 2019 om 16:01

    Eigenlijk niet zo belangrijk, het is een auto die toch bijna niemand kan en wil betalen. Bovendien heb ik altijd wat moeite gehad met het de AMG modellen die zijn vooral luid, ze passen eigenlijk niet bij de Mercedes kernwaarden van chique, comfortabel en elegant.

    Login om te reageren
    • sls63amg zegt

      17 oktober 2019 om 17:10

      @mashell: niemand ‘wil’ betalen valt flink te bezien. Omdat jij moeite hebt met AMG modellen, wil niemand het betalen? Hmm…..nee

      Login om te reageren
    • geenidee1975 zegt

      17 oktober 2019 om 23:27

      @mashell: Hee. Joh. Je moet ook niet de kernwaarden van Mercedes ernaast leggen, maar van AMG.

      Login om te reageren
    • audia6bit zegt

      18 oktober 2019 om 17:18

      @mashell: idd al die herrie voor niks van die AMG. Staat een Tesla naast hem dan lach je helemaal rot. Sta je daar met je AMG herrie shit

      Login om te reageren
  28. joostbin zegt

    17 oktober 2019 om 16:10

    Keuze voor een M3 is binnenkort wel heel erg snel gemaakt dus…

    Login om te reageren
  29. jimk zegt

    17 oktober 2019 om 16:32

    Hoop minder geluidsoverlast in Rotterdam.. dat dan weer wel ?

    Login om te reageren
    • langejohn zegt

      17 oktober 2019 om 16:36

      @jimk: Heb je wel eens een A45 gehoord?

      Login om te reageren
  30. langejohn zegt

    17 oktober 2019 om 16:41

    Gelukkig is er nog Brabus. Die kunnen nu mooi een nieuwe Bullit ontwikkelen.

    Login om te reageren
  31. fastshifter zegt

    17 oktober 2019 om 16:43

    Nog steeds 4 te veel…

    Login om te reageren
  32. cazzo046 zegt

    17 oktober 2019 om 16:52

    AMG is Dood, BMW ook, Audi heeft nooit geleefd, nou een Giulia Q dan maar, OK geen v8, wel lekker dik.

    Login om te reageren
  33. RiKe zegt

    17 oktober 2019 om 16:55

    Helaas niet aan te ontkomen, maar goed, in Nederland zal het toch niet veel uitmaken aangezien praktisch niemand meer een nieuwe auto kan aanschaffen met die belachelijke belastingen

    Login om te reageren
  34. Dutchcarwizard zegt

    17 oktober 2019 om 16:58

    Vierpittertje ja? Dan nog liever een dikke EV.

    Login om te reageren
  35. rob5nismo zegt

    17 oktober 2019 om 17:13

    Als ik een nieuwe telefoon heb is 1 van de eerste dingen die ik doe via autoblog het geluid van een camaro V8 op de testbank downloaden

    Login om te reageren
  36. Specht zegt

    17 oktober 2019 om 18:07

    Hier liggen dan toch wel serieus kansen voor andere merken, schroef iets in elkaar wat qua “premium” gehalte net zo goed is als Mercedes of BMW, lepel er een willekeurige hoogtoerige V8 in, geef Tesla wat extra geld om de uitstoot te compenseren en je hebt een verkoopknaller (behalve dan in Nederland).

    Login om te reageren
    • langejohn zegt

      17 oktober 2019 om 19:06

      @Specht: Leuk, zo’n compacte ‘sportieve’ sedan van 2000 Kg….

      Login om te reageren
  37. Maarten123 zegt

    17 oktober 2019 om 20:22

    Fijn bericht als je een V8 in je AMG hebt, is zojuist 25% in waarde gestegen. Mijn 560SEL hopelijk ook…

    Login om te reageren
    • T5Power zegt

      17 oktober 2019 om 22:09

      Mag ik je aan die waardestijging houden :-) Gaaf trouwens een 560 SEL. Welk jaar? @maarten123:

      Login om te reageren
      • Maarten123 zegt

        18 oktober 2019 om 08:48

        @T5Power: ‘91. Laatste productiemaand, de uitzwaaier. Bij Volvo is het ook gebeurd. Toen Volvo aankondigde alleen nog maar 4-pitters te gebruiken, ging de S80 V8 skyhigh de lucht in.

        Login om te reageren
        • T5Power zegt

          18 oktober 2019 om 21:51

          Mooi hoor. Heb toevallig de allerallerlaatste W126 brochure van 1991. In de jaren dat ik verzamelde ben ik die geen tweede keer tegengekomen. @maarten123:

          Login om te reageren
  38. bbjorn zegt

    17 oktober 2019 om 21:43

    1 april is nog een beetje ver voor dit soort grappen jongens

    Login om te reageren
  39. nasty zegt

    17 oktober 2019 om 22:02

    Geen ‘lichte vracht’ meer in
    België :p

    Login om te reageren
  40. Dutchcarwizard zegt

    17 oktober 2019 om 22:04

    Dit klinkt als een slechte droom.

    Login om te reageren
  41. SimonMc zegt

    18 oktober 2019 om 01:37

    Heel stiekem hoop ik dat dit wilt zeggen dat er een model bóven de C63 AMG komt.

    Login om te reageren
  42. tinustussengas zegt

    18 oktober 2019 om 03:47

    Erg jammer dat een merk als AMG zich door de downsizing hype laat leiden. Ik denk niet dat de AMG klanten zitten te wachten op een 4 cylinder. Het is juist de 6 of 8 cylinder die ze willen horen of voelen.

    Login om te reageren
  43. lebeaunl zegt

    18 oktober 2019 om 07:36

    Die zal wel een stuk minder duur worden gezien de lagere uitstoot icm bpm.

    Login om te reageren
  44. gregorius zegt

    18 oktober 2019 om 10:42

    Ik snap het wel.
    Wil je een dikke V8 van AMG; koop dan maar iig een E of S afgeleide.
    C-klasse gaat weer 1 stapje omlaag; waar die ooit hoorde.
    Voor het gummen kan je dan een mooie E kopen.
    En als je een auto wil die echt hard kan in de handen van jan en alleman; dan mag je nu ook iets groters dan een A-afgeleide. Niemand hier die ook maar verwacht dat de nieuwe C-AMG niet rete snel gaat worden.

    Login om te reageren
  45. wachma zegt

    18 oktober 2019 om 10:55

    Als mercedes dit doet ben ik tevreden dat ik nu een c63 estate heb gekocht. Volgende zal dan richting audi rs4 of mercedes e63 moeten gaan om nog een beetje de supercarbeleving te hebben. Trouwens mijn hybride techniek van mijn 2,5 jaar oude glc 350e wil sinds gisteren niet meer opladen. Daar zit ge dan met al die elektronische troep…

    Login om te reageren
  46. ty5550 zegt

    18 oktober 2019 om 12:40

    Wel jammer, vond de (V8) AMG’s van alle Duitse fabrikanten standaard het leukste klinken. Nu, de A45 klinkt ook niet zo slecht..

    Login om te reageren
  47. allesmetturbo zegt

    19 oktober 2019 om 01:15

    Jammer, die v8 klinkt geniaal

    Login om te reageren
  48. mpc007 zegt

    19 oktober 2019 om 01:46

    Mooi, kan ik die van het wensenlijstje afstrepen :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North