Aston Martin Rapide S-racer doet het op waterstof

Auteur: , 9 Reacties

Aston Martin is met zijn dikke V8- en V12-motoren (we laten die iQ-kloon even buiten beschouwing) nou niet bepaald een pionier in groene mobiliteit, maar het heeft iets gevonden om de milieuminnaars mee te vleien: de Hybrid Hydrogen Rapide S, die in mei wordt onthuld tijdens de 24 uur van de Nürburgring.

De waterstofracer, op basis van de nieuwe Rapide S, is in samenwerking met waterstofexpert Alset Global gemaakt, en onder de kap ligt een prototype twin-turbo 6.0 liter V12, die op 100% benzine, 100% waterstof, of een combinatie van beide kan racen. Het doel is een rondje Groene Hel te doen met 0 uitstoot.

Vermoedelijk moeten we de actie van het onlangs van eigenaar gewisselde bedrijf in de eerste plaats zien als een leuke PR-stunt, we verwachten niet dat de Britten op korte termijn met een productietoepassing komen. Daarnaast is de auto in eerste instantie gewoon een auto met een dikke V12, met een beetje waterstof erin geïmplementeerd.

In de Rapide, met zijn vier deuren en flinke omvang een auto die je niet bepaald als eerste keuze zou verwachten als circuitridder, liggen vier koolstofvezel tanks (twee achterin, twee naast de coureur), waar in totaal 3,5 kg waterstof in opgeslagen kan worden, met een druk van 350 bar. Het kan aan mij liggen, maar een dergelijke waterstof-maximumcapaciteit is in een racewagen nou niet bepaald royaal te noemen. Maar ja, hij hoeft het ook maar 1 rondje van 25 km vol te houden, dan is de doelstelling al bereikt.

De vraag is wat de toekomst in petto heeft voor Aston Martin, dat dit jaar zijn 100-jarig bestaan viert. In het verleden werd al eens gehint naar drie- en viercilinders, maar een bedrijf dat per jaar 4.000 auto’s verkoopt heeft natuurlijk geen oneindig R&D-budget. Dat wordt dus slim delen met grotere partijen, of heel veel special editions verkopen.

Trouwens, Aston Martin meldt trots: “Aston Martin will be first to race with hydrogen power“. Ja, op het randje. Een maandje later doet de GreenGT H2 al zijn intrede op Le Mans.

Update – gallery toegevoegd:



9 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
@sir_smokalot: als je een beetje van chemie kent weetje dat waterstof de lichtste stof is die er bestaat, dus 3.5kg is behoorlijk veel :)
Het zullen wel serieus grote tanks moeten zijn, ook al zit er 350 bar op.
Een rondje doen is niet moeilijk, een rondje doen op de limiet, dus 75% volgas, dat is wat anders :)
Pk hoeveelheid V12? Moet wel veel zijn als hij afgeleid is van de huidige atmosferische v12 met+- 600pk!
““Aston Martin will be first to race with hydrogen power“. Ja, op het randje. Een maandje later doet de GreenGT H2 al zijn intrede op Le Mans.”

Ja en een paar jaar eerder de TU Delft. Of Hessgen’s nummer 88 Baja racer in 2010.

http://puregreencars.com/files.php?file=Hessgen-Race-Car.jpg
@rotarypowah: Daar zou je tegen in kunnen werpen dat het een rally is, en geen race.
@sir_smokalot: Lonman ;).
Die slechte Photoshop gaat helemaal nergens heen, ook niet op waterstof.
gaaf! hopen dat we deze techniek in de toekomst vaker gaan zien!
Reken even met me mee: Vloeibaar waterstof heeft een dichtheid van 70kg/m^3. Oftewel 0.07kg/liter. Met 3.5 kg waterstof heb je een tank van 50 liter nodig. Let wel, aangezien er in het artikel 350 bar staat neem ik aan dat gasvormige opslag is, wat natuurlijk nog meer ruimte inneemt. Bedenk wel dat deze tanks als afterthought zijn ingebouwd en er niet veel ruimte voor deze tanks is in zo’n sportwagen.
Waterstof klinkt zo mooi, maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat het gewoon niet praktisch is. Naast het grote volume hebben we nog het probleem van dat het niet mogelijk is waterstof voor langere tijd op te slaan. H2 moleculen zijn zo klein dat ze door de wand van tanks kunnen ontsnappen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Daarom zal het de komende tijd enkel en alleen als raketbrandstof geschikt blijven.
@Darahan: Vandaar waarschijnlijk ook twee tanks naast de coureur. Inmiddels staan er ook schematics bij het artikel trouwens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).