Aston Martin Valhalla mag voor het eerst buiten spelen

Auteur: , 26 Reacties

En dat is leuker dan binnenzitten.

De Aston Martin Valhalla beleefde zijn debuut op de Autosalon van Genève. Het concept, voorheen bekend als Project 003, stond temidden van andere super- en hypercars op de stand van Aston Martin. Het nadeel van zo’n show is dat de wow-factor in het niet valt. Met zo’n beursomgeving voelt het allemaal wat statisch.

Dat gevoel neemt Aston Martin nu weg, want de Valhalla mocht zijn benen streken op Silverstone in het Verenigd Koninkrijk. Je krijgt meteen de indruk hoe de straatauto eruit komt te zien, want het testexemplaar beschikte over een kenteken. Naast de Valhalla was er ook een Valkyrie aanwezig. De uiterlijke overeenkomsten zijn goed te zien, de Valhalla is overduidelijk familie. Afgelopen weekend konden Amerikanen voor het eerst kennis maken met het model. Aston Martin had de auto meegenomen tijdens de prestigieuze Quail in Pebble Beach.

Geen atmosferische V12 voor de Valhalla, maar een door Aston Martin ontwikkelde twin-turbo V6 met technologie vanuit de Formule 1. Voorlopig moeten we het nog doen met testmateriaal van Aston Martin, want het duurt nog wel even voordat deze auto in productie gaat. De Britten plannen een productiestart in 2021. Er komen maximaal 500 stuks van de Valhalla.



26 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
En toch… hoe mooi het ook is. Ik zie toch liever de DB’s van weleer. Dit ziet er inmiddels uit als hyper car eenheidsworst (hoe beperkt ze ook zijn). Maar ik begin een beetje de glans van een mooi gelijnde chique Aston te missen. Niet dat bovenstaande overigens voor de andere merken niet zou gelden, maar ik had zoveel hoop dat AM er niet in zou vervallen….
@brave: Helemaal mee eens, en dan eigenlijk tot aan de DB9/DBS, en misschien dan nog de Vanquish.. maar vanaf de DB11 vind ik het niet meer zo fraai geworden.
@brave: Ook mee eens maar met dit model zijn wellicht de marges hoger en verdienen ze écht geld mee en dat geld kan dan in ontwikkeling gestoken worden. Correct me if I am wrong?
@brave: klopt. De oude Britse grandeur van welleer is helemaal weg. Dit zou ook zomaar een supercar kunnen zijn die in een Kroatische schuur inelkaar geschroefd is. Ik denk met weemoed terug aan de de DB5, jaren 70 DBS, de AM Lagonda en de DB7. Daarna is AM te hiphop geworden. Jammer.
@brave: ik v8nd deze astons juist verfrissend clean kwa ontwerp voor hypercars.
Het zal vast snel zijn, maar goed ook want dan kun je er niet te lang naar kijken.
Ik schrok van foto 8, het zijaanzicht. Wat een grote cabine, het lijkt of deze van neus tot staart loopt en de chauffeur zit ergens halverwege.

Jammer want de andere foto’s doen hem wel mooi uit laten zien.
@dunhozzie: de basis van de voorruit zit extreem ver naar voren. Maar die korte lage neus is wel wat de AM’s onderscheidt van de concurrentie.
Ik vermoed trouwens dat ze daarmee en passant die beruchte voetgangers-crashtest-regels omzeilen. De voorruit vangt de torso op.
@galverink: ja dat zal het zijn. Echter bij de witte viel me dat enorm op, terwijl de gekleurde het probleem een stuk minder heeft….
@dunhozzie: moet lastig zijn als je de binnenkant van de voorruit moet poetsen..
@boomhauwer: als je dit kan rijden , dan heb je daar je personeel voor
@dunhozzie: aah ja, foto 8!! In dat aanzicht géén porem! Het ding heeft ook al een soort beteuterde blik… On the bright side: Aston brengt wel verfrissende modellen uit de laatste tijd. Down side: ik vind ze niet erg lekker…
@dunhozzie: Een kleinere, naar voren geplaatste cockpit à la Pagani Zonda zou inderdaad mooier zijn geweest
Hoewel de techniek om van te smullen zal zijn, word ik er eigenlijk niet zo warm van. Ik raak sneller onder de indruk van een bloedmoeie GT van Aston. Daar kan ik urenlang naar kijken, zelfs alleen al naar de foto’s.

Deze Valhalla is niet mooi om te zien en de kans dat ik er eentje in het echt tegenkom, is heel klein. Daarom verlies ik snel mijn interesse bij zo’n auto.
Is dat nou de Stig die erin rijdt?
Steenslag wordt een duur grapje 😬
@bitd: gewoon achterop de trailer naar Zolder of Spa..
Wat een gekke bolle voorruit, ik hoop dat dat het zicht niet te veel vervormd. Verder natuurlijk een onwijs gaaf ding.
Echt verschrikkelijk lelijk, aston Martin onwaardig
De verhoudingen van de circuitversie zijn perfect, die van de straatversie zijn helaas zoek.
@erce: De circuitversie die jij bedoelt, is volgens mij de Valkyrie. De auto met kenteken is de Valhalla. Twee verschillende auto’s dus.
Wat een fijne dag is dit voor de Fiat Mutipla, niet langer de lelijkste auto ooit.
Lijkt wel een Radical. Jammer.
De valkyrie is wel significant veel mooier.
“Voor het eerst”?
https://www.youtube.com/watch?v=OZoHLYz3qw8
Vergeten we voor het gemak even dat ‘ie eind vorige maand al in Schotland heeft gereden? ;)
Hier zo een artikel waarin de Valkyrie met de Valhalla naast elkaar vergeleken worden heel zinvol zijn. Maar wel met een waarschuwing erbij, ze zijn beide visueel ietwat pijnlijk. Rare rijdende walvissen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).