Alfa Romeo Stelvio rijgt de records aan elkaar

Auteur: , 46 Reacties

In plaats van grenzen verleggen kun je ze ook op zoeken.

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is een beetje een ambivalente auto. Enerzijds moeten we gewoon blij zijn dat deze auto er is. Het is nu eenmaal een segment dat zeer populair is, dus dan moet een zichzelf respecterend een goede aanbieding in de showrooms hebben staan. Aan de andere kant hadden we misschien liever een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio gezien als ‘Sportwagon’.

Die markt is echter veel te klein, dus loont het niet de moeite om met een dergelijke auto te komen. De hoop helemaal opgeven hoeft niet, want Jaguar hield lange tijd vol dat er geen Sportbrake zou komen van de tweede generatie XF. Die auto staat inmiddels gewoon in de prijslijsten. Maar toch: als je dan tóch aan de SUV moet gaan, dan is die Stelvio toch een toppertje?

Jazeker! Niet alleen op papier, maar ook op asfalt, zo blijkt. Van alle SUV’s is het een van de snelste. Niet zozeer in rechte lijn, maar wel op bochtiger asfalt, zoals een circuit. Zo pakte de Stelvio Quadrifoglio het ronderecord voor SUV’s op de Nordschleife van de Nürburgring. De Stelvio wist een tijd te behalen van 7:51.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio '19

Daar kan Alfa Romeo lang op teren, maar er is gekozen om het succes uit te breiden. Over de hele wereld zijn er tal van circuits waar records gebroken kunnen worden. Niet alleen vanwege de snelheid van de auto in kwestie, maar ook vanwege het feit dat niet op elke baan tijden gereden zijn met auto’s van de concurrentie. Honda deed zoiets al eerder met de Civic Type-R.

Alfa Romeo ging met een rode Stelvio Quadrifoglio en ongetwijfeld een flink aantal setjes vers Pirelli rubber naar Silverstone, Brands Hatch en Donington Park. Op alle drie de banen de snelle SUV van Alfa Romeo het record scherper te stellen.

  • Silverstone: 2:31.6
  • Brands Hatch Indy Circuit: 0:55.9
  • Donington Park: 1:21.1

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio '19

De reden dat de (nogal dure) Stelvio Quadrifoglio zo snel is, is tweeledig. Enerzijds is de auto voorzien van de 2.9 V6 Biturbo met Ferrari-genen, goed voor 510 pk en 600 Nm. Anderzijds valt het gewicht relatief mee. Het kentekengewicht is net iets lager dan 1.800 kilogram. Geen lichtgewicht, maar aanzienlijk lichter dan de concurrentie als de Jaguar F-Pace SVR, Mercedes-AMG GLC 63S en Porsche Macan Turbo.

Meer lezen? Deze 15 power-SUV’s waren hun tijd ver vooruit.



46 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dan zullen ze wel goed verkopen ..
@lincoln: hopelijk wel.
@lincoln: nou, ‘K denk het niet.
@awesome:

2018 ..
30.000 in Europa ..
12.000 in Amerika ..

Dus echt heeeeeel slecht doen ie het nou ook weer niet ..
@lincoln: als warme pizza’s…
Liever een Stellie dan een German
Heerlijk ding! Zo veel meer karakter dan een duitser! En nog betere prestatie tijden ook hoppa! Vraag me alleen af waarom ze niet zo veel verkocht worden
@mats106rallye:

Omdat Alfacistisijojo,s hun leasecontract bij BMW afsluiten bijv. ..
@mats106rallye: Om te beginnen, het is een Alfa wat sowieso toch al een beperkt publiek heeft en vermoed ik dat Alfa-rijders net als ik geen SUV liefhebbers zijn.
@alfapeter:

Onzin ..
Stelvio verkoopt beter dan de Giulia ..
@lincoln: Ik denk dat vele van de Stelvio kopers ( als we hier al van vele mogen spreken) nieuwe Alfa klanten zijn en is het maar de vraag of zij ook trouwe klanten zullen worden. Een trouwe klantenbasis is wat de Duitse merken groot maakt. Vraag me af wat een Giulia Sportwagon zou doen.
@alfapeter:

Klanten maken het product niet ..
Het product maakt klanten ..

Maserati had de laatste 15 jaar ALLEEN maar nieuwe klanten ..
Vandaag ALLEEN nog maar pauperige badgegeilers die beperkt zijn met de automotive kennis “vet geluidje pure porno” ..
Dat soort mongolen wil je als merk niet als puristen hebben ..
@alfapeter: “de vraag of zij ook trouwe klanten zullen worden”. De vraag is eerder het of het hun Alfa mogelijk maakt. Typisch Alfa is een model een paar jaar te lang op de markt houden, dan van de markt halen en pas als alle klanten naar BMW zijn overgestapt een opvolger lanceren.
@alfapeter: goedemorgen, ik ben van Renault (rampenauto) overgestapt naar een Volvo XC90 (probleemloze auto) en rijd nu een Stelvio (raceauto). Waarom heb ik nooit eerder een Alfa gekocht is nu mijn vraag. Wat een super, super wagen is dit.
@lincoln: de meesten alfa penopauze mennekes hier hebben de leeftijd bereikt dat de hogere instap de voorkeur krijgt inmiddels ;-)
@lincoln: Meer van weinig, is nog steeds weinig, wat ik persoonlijk erg jsnmer vind. Hou van het merk en zijn onderscheidende vermogen. Maar het heeft zijn naam en reputatie gewoon niet tov de Duitse drie, helaas ….
@alfapeter: naast m’n 2 156’s en m’n 2 Spiders ben ik harstikke tevreden over mijn Stelvio.
Heerlijke reisauto.
@mats106rallye: ben het met je eens alleen van binnen qua “high tech” valt het toch wat tegen als je het gaat vergelijken met de duitsers denk aan instrumentenpaneel etc.
@g60gti: designhaast: dashbord maken en plak er een iPad tegenaan. God wat ben ik blij dat er nog auto’s als de Giulia en Stelvio met een harmonieus dashbord!
@geelbarrel:

Yep .. verfrissend traditioneel zelfs ..
@lincoln: zo is de Fiat 500c GQ van mn vrouw gelukkig ook nog van voor de iPad facelift.
@geelbarrel: Tesla is Amerikaans.
@g60gti: dat hangt er maar net van af of je dat belangrijk vind.
Mij boeit het niet zo, ik ben meer geïnteresseerd in de rijeigenschappen.
@tweetyv6: ja is zo
@mats106rallye: Ik vind de Stelvio vooral een model wat als cashcow moet fungeren, niet iets wat emoties opwekt.

Ja, als Q in een lekkere kleur. Maar een AMG V8 kan ook een hoop goedmaken aan een SUV.
De relevantie van SUV en circuits ontgaat me een beetje.
@alfapeter: de relevantie van SUV’s ontgaat me sowieso een beetje.
@ghengiskhan: volkomen mee eens
@alfapeter:

Unique selling point ..
Iemand is nu eenmaal de snelste ..
@alfapeter: Je kan het het beste zien als de Automobiele Paralympics.
Jeetje. Dit is het soort records waar Guiness hele boeken mee heeft gevuld: gekunstelde categorieën om anderszins middelmatige individuen toch een momentje van gedocumenteerde glorie te bezorgen. Uiterst relevant allemaal.
@vaakbenjetebang: de SUV past in het Guinness book als meest nutteloze carrosserie variant die totaal onbegrijpelijk massaal gehyped is ooit ever…
Als ie binnen m’n budget zou passen, had ik deze zeker overwogen
@shibby:

Als ik een leasebak zou moeten uitzoeken in dat budget had ik niet eens bij de concurrentie gekeken ..
Tweeledig ambivalente auto dus
Tot de Urus een keer een rondje gaat? Ze zeggen dat die de aller snelste SUV is… tot Bugatti er met een komt…
Knap ding voor een SUV! Collega heeft z’n Giulietta Q weggedaan voor een nette Stelvio. Mooie wagen hoor.
@racerx: QV*
Tsja… Giulia is mooi, maar een onmogelijk brievenbusje om iets in de kofferbak te krijgen. Dan veroordeelt Alfa je tot de Stelvio. Letterlijk en figuurlijk hoger gepositioneerd. Maar wel een goed gapend gat van achteren. Nog ff op m lip bijten, dan komen de mooiere jong gebruikte wagens (veloce stoelen en flippers) binnen bereik. Tot die tijd genieten van mn hondstrouwe 159SW
Tsja, een giulia sportwagen? no thx, vind stations juist veel treuriger dan een suv…..

En ja, wij hebben meerdere SUV’s thuis, waaronder een stelvio quadrifoglio, meest leuke suv ooit in mijn optiek :)
Voor mij net andersom. Nevernooit geen SUV.
Zou een Giulia SW (gebruikt) zeker overwegen, hoewel de styling van de sedan mij nog steeds niet overtuigt.
Ben zo iemand die van Alfa naar BMW is over gegaan omdat het modellengamma veel te smal is.
@alfapeter: goedemorgen, ik ben van Renault (rampenauto) overgestapt naar een Volvo XC90 (probleemloze auto) en rijd nu een Stelvio (raceauto). Waarom heb ik nooit eerder een Alfa gekocht is nu mijn vraag. Wat een super, super wagen is dit.
Bij mijn weten is de mercedes glc 63s toch de snelste met 7minuten 49sec en xxx
@wachma: Klopt. Die is wel later op de markt gekomen. (en 20.000 duurder)
Heerlijke auto, op zandvoort viel me de standaard 2.0T ook niet tegen
Lelijk hok met die josti voorkant. Achterkant is Hyundai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).