• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Atmosferische V12 pompt er 854 pk uit

Auteur: willeme, gepost 22 augustus 2023 om 15:02 – 7 Reacties

atmosferische V12

De atmosferische V12 in deze auto moet wel geweldig klinken, denk je niet?

Nu veel motoren voorzien zijn van een turbo, is extra vermogen bijna niet meer spannend. Elke auto kan tegenwoordig honderduizendmiljoen pk leveren, zolang je de druk maar voldoende opvoert.

Kijk maar eens wat er mogelijk is met die Duitse achtcilinder vlaggenschepen in de Audi RS6, BMW M5 en Mercedes-AMG E63. Zonder al te veel problemen haal je met een chip en intercooler al 700 tot 750 pk uit. Met een setje aangepaste turbo’s is 1.000 pk ook geen probleem.

atmosferische V12

Dat is gekkenwerk natuurlijk, want zoveel heb je niet nodig. Wat je nodig hebt is precies 854 pk. Alles minder dan dat is voor proleten en alles daarboven is voor uitslovers. Het is namelijk het vermogen dat de V12 van de Ferrari 812 Competizione van Novitec eruit pompt.

Vermogen atmosferische V12

Nu moeten we er eerlijk bijzeggen dat de meeste paarden op rekening van Ferrari komen. De motor is standaard namelijk goed voor 830 pk en 690 Nm. Dat vermogen wordt bereikt bij een hemelse 8.500 toeren per minuut, terwijl het koppel van 692 Nm pas vrijkomt bij 7.000 toeren.

Het is niet alleen de hoeveelheid power en koppel, maar juist dat je er een beetje voor moet werken. De kakofonie van zo’n turboloze V12 van Ferrari is ongekend.

atmosferische V12
atmosferische V12
atmosferische V12

En Novitec doet er zoals gezegd een schepje bovenop, want bij hen levert de 6.5 liter V12 dus 854 pk. Dat doet Novitec door op een ouderwetse manier power op te wekken: middels een sportuitlaatje. Deze is voorzien van een 100-cels katalysator. Dus nét voldoende om door de APK te komen (reken er niet op overigens), maar fantastisch als je de motor beter wil horen. Als je wil kun je de uitlaat met bladgoud laten ‘bekleden’. Cool.

De motor levert nu zijn maximale vermogen bij 9.200 toeren en zijn maximale koppel van 711 Nm bij 6.950 toeren. Leuk weetje waar je verder niet zoveel aan hebt, de Competizione én deze Noivtec versie leveren allebei minder koppel dan een standaard 812 Superfast heeft. Die levert namelijk 712 Nm.

Verdere modificaties?

Verdere modificaties zijn de NOVITEC NF 10 ZV wielen, voor zijn ze 21 inch groot, achter zelfs 22 inch. Ze zien je graag verschijnen bij de Euromaster: voor zit er 275/30 ZR 21 op en achter zelfs 335/25 ZR 22. De wielen worden gemaakt door Vossen. Het is mogelijk om uit 70 kleuren te kiezen als je dit standaard zwart hoogglans niet zo mooi vindt. Wel chic is dat ze gebruik maken van de originele naafdopjes.

atmosferische V12
atmosferische V12

Voor een betere stance en nóg betere wegligging is de 812 Competizione verlaagd. Dat is wel maf. Heb je een extra snelle, lichte en zeldzame Ferrari, bestaat de mogelijkheid om die te verlagen. Ze doen dat middels hun eigen verlagingsveren. Mocht je problemen hebben met drempels, is er een Novitec-liftkit die de neus 40 millimeter kan verhogen. Alle onderdelen zijn per direct leverbaar.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari test Roma met dikke V12
    Video: Ferrari test Roma met dikke V12
  • Novitec haalt nog meer vermogen uit de Ferrari 296
    Novitec Ferrari 296 klinkt als een halve V12! [video]
  • In welke auto zou jij deze Ferrari FXX V12 leggen?
  • Testarossa restomod krijgt 600 onopvallende pk's

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, novitec, tuning, uitlaat, V12, velgen, verlaagd, Video, vossen-wheels

Vorig bericht: « Enorme verschillen occasionprijzen per provincie
Volgend bericht: Mijn Auto video: MINI Cooper S JCW (Stage 2) van Floris »

Lees Interacties

Reacties

  1. B00G1E zegt

    22 augustus 2023 om 15:24

    Video https://www.youtube.com/watch?v=M0sfJ30cKMk&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.novitecgroup.com%2F&source_ve_path=NzY3NTg&feature=emb_yt_watermark

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    22 augustus 2023 om 15:25

    Twee maal een 812 op de voorpagina. Deze is wel fijner dan het ‘origineel’ van Ferrari.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      22 augustus 2023 om 16:02

      Ah, dat vind ik nou juist niet. Vind de originele, met de grijs/gele lak het mooist. En 😂… Bladgoud in je uitlaat?? Daar was zelfs Mansory niet opgekomen! 😂

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        22 augustus 2023 om 18:00

        @drdre1: haha, ah de Mclaren F1 heeft het ook dus dan is het ineens een smaakvolle zinvolle upgrade. Dit zou mijn keuze zijn: https://www.autoblog.nl/nieuws/novitec-812-superfast-is-de-ultieme-dikbil-124974

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          22 augustus 2023 om 23:41

          Jaaa, die is ook wel mooi hè. Moeilijk kiezen. Vooruit, kopen we ze gewoon allebei. 😊
          Ps. Wist ik niet van die McLaren F1, dacht dat er van alles van goud in zat, maar de binnenkant vd pijpen? Weer wat geleerd.

          Login om te reageren
  3. ttr6 zegt

    22 augustus 2023 om 17:29

    Voor het top v12 Ferrari geluid: F12. Zonder partikelfilter klinkt hemels. Wel een beetje listig.

    Login om te reageren
  4. Estate_of_mind zegt

    22 augustus 2023 om 19:23

    Als je alle optische opsmuk wegdenkt, maakt Novitec wel echt prachtige dingen, zou de enige tuner zijn die aan mijn Ferrari zou mogen zitten. Maar dat is makkelijk praten zonder Ferrari ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North