• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ATS 300 Leggera: 650 kg en 210 pk aan pure pret

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 juli 2014 om 09:17 – 25 Reacties

ATS 300 Leggera


Automobili Turismo e Sport (ATS) heeft met de Leggera zijn derde model gespresenteerd. Deze benenspreider (niet mijn woorden) is een prachtig stukje retro-vakwerk, met een uitstekende pk-gewichtsverhouding.

De filosofie achter de Leggera (nomen est omen) is duidelijk – om een bekende Brit te citeren: ‘simplify, then add lightness’. Het Italiaanse juweeltje is uitgevoerd in Istorico Red met champagnekleurig leer (dat ik zelf een tikje minder weldadig had gemaakt) in het interieur.

Hij beschikt over een 1600cc turbogeblazen blok uit de schappen van GM, dat een output van 210 pk en 300 Nm heeft. In combinatie met een geweldig laag gewicht van slechts 650 (droge) kilootjes moet dit een heerlijke dijkenridder zijn. Althans, als de drukvulling niet teveel roet in het eten gooit. Via een handgeschakelde vijfbak (optioneel 6MT of een sequentiële zesbak) breng je het vermogen op de weg, en natuurlijk heeft deze rijdersauto een sperdiff (LSD).

Öhlins dempers vertellen je tegelijkertijd dat dit geen goedkope exercitie is, maar dat had je waarschijnlijk ook niet verwacht. Vermoedelijk koop je voor de nieuwprijs een heel wagenpark aan MX5-jes, maar daar rijden er al heel wat van rond, en van deze ATS niet.

De 300 Leggera doet 0-96 km/u in 4,5 seconden, voor later staat er ook nog een 365 Leggera in de planning. Wil je meer, ga dan voor de 480 Super Leggera of de 420 Super Leggera SS.


Ook interessant!

  • Helaas: hete 308 PSE met 300 pk staat op losse schroeven
  • Nieuwe Subaru WRX
    Nieuwe Subaru WRX krijgt luchthapper en 300 pk!
  • Puristenauto met handbak
    Puristenauto met handbak en 300 pk op komst
  • HKS Toyota GR86
    HKS Toyota GR86 met dik 300 pk komt eraan

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Automobili-Turismo-e-Sport, Cabrio, Lichtgewicht, rood

Vorig bericht: « A2 en A27 afgesloten voor transport slachtoffers MH17
Volgend bericht: 5 redenen waarom een MINI Countryman beter is dan een Brabus B63S 6×6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfarobert zegt

    23 juli 2014 om 09:22

    Instappen over de deur? Die kunnen niet eens open zo te zien.

    Login om te reageren
    • Dagg zegt

      23 juli 2014 om 09:32

      @Alfarobert: Waar zie jij deuren?

      Login om te reageren
  2. 2176cc zegt

    23 juli 2014 om 09:23

    Beetje hoog kitcar gehalte.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 juli 2014 om 14:17

      @2176cc:
      Yep, maar wel oneindig veel leuker dan die massaproductie meuk.
      Geef mij maar zo’n “kitcar” als dit en een paar Alpenpassen in de achtertuin en zult hier nog zelden een comment van mij lezen.
      Ik heb het dan veel te druk met het inslikken van mijn oren..

      Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    23 juli 2014 om 09:31

    Leuk karretje, het heeft inderdaad wel een hoog kitcar gehalte.

    Login om te reageren
  4. xlnc zegt

    23 juli 2014 om 09:42

    Achter Wiesmann, Voor Marcus Mantula, Grill E type en een beetje Cobra. Jammer dat men geen eigen identiteit kiest bij het ontwerpen van een leuk bedoelde car.

    Login om te reageren
    • k-man zegt

      23 juli 2014 om 10:43

      @xlnc: Ik moest vooral aan TVR denken.

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 juli 2014 om 14:19

      @xlnc:
      Je vergeet nog iets, ik zie nog 4 wielen en een stuur.., ook allemaal jatwerk..

      Login om te reageren
  5. snodaard zegt

    23 juli 2014 om 09:43

    Wel leuk maar ziet inderdaad niet al te uitgedacht uit. Die kier tussen de voorruit en de motorkap is ook een beste.. Ik zie trouwens op de foto’s dat interieur met extra weldaad niet?

    Login om te reageren
  6. rammillius zegt

    23 juli 2014 om 09:51

    Het mag dan wel een samenraapsel zijn van verschillende auto´s. Het is wel een goed samenraapsel. Ik vind het een geslaagd model. Jammer dat de prijs weer zo hoog moet zijn… (zal mij niets verbazen dat deze rond de € 100.000,00 ligt).

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    23 juli 2014 om 09:59

    Jawel. Ik had hem wel goedkoop verwacht. Ik mag hopen dat ze geen Mono/Donkervoort prijzen vragen. Want hij ziet er uit alsof het een auto van een kermisattractie was die is omgebouwd…

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    23 juli 2014 om 10:03

    Mooi bakkie hoor, niet helemaal origineel maar toch lekker.

    Login om te reageren
  9. kees66 zegt

    23 juli 2014 om 10:44

    Leuk ding. Ik zie alleen het praktische nut niet. Volgens mij is dit alleen haalbaar voor mensen die wat geld over hebben, een goede stalling/garage en af en toe op een zonnige dag een stukje willen toeren.

    Voor praktische dingen, zoals woon-werk, boodschappen doen, of uberhaupt in NL rondrijden 90% van het jaar (want als ik zo snel kijk zie ik geen enkele mogelijkheid voor een dakje) is het nutteloos. En met een dergelijke (open) auto op een circuit rondjes draaien zou ik ook wel uit mijn hoofd laten.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 juli 2014 om 14:23

      @kees66:
      Juist onpraktische dingen maken het leven de moeite waard.
      Dat hij geen dakje heeft vormt voor mij geen enkel beletsel, nu rij ik ook maximaal 25% van het jaar met het dak erop.
      Doe eens gek, gooi die ANWB outfit bij het vuil en ga leven..

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      23 juli 2014 om 17:56

      @kees66:

      Ben jij ook zo iemand die loopt te zeuren dat een Xsara Picasso geen ronderecord op de Nurburgring kan zetten?

      Login om te reageren
      • kees66 zegt

        25 juli 2014 om 20:45

        @carmasterr: Nee hoor… je zal mij nooit in zo’n hok zien, al zou hij dat record wel halen. Maar ik wil naast een leuke auto (die liefst ook nog betaalbaar is) toch een op z’n minst een beetje praktisch… en dan is mijn huidige Megane RS of de Leon Cupra die ik hiervoor had toch een stuk bruikbaarder dan dit…

        Login om te reageren
  10. jasperjvr zegt

    23 juli 2014 om 10:45

    Ziet er uit als een speelgoedautootje, nee dank je.

    Login om te reageren
  11. Sracerr zegt

    23 juli 2014 om 10:58

    Ze gingen toch ook een geile coupe uitbrengen met Subaru power? of was dat weer een andere ATS?. die is/was geil met de juiste techniek. Dit is rommel GM.

    Login om te reageren
  12. ponnie zegt

    23 juli 2014 om 11:27

    En weer Rota’s op een nieuwe “sportwagen” wat een zorgwekkende trend.

    Login om te reageren
  13. wits zegt

    23 juli 2014 om 12:22

    Kan iemand mij vertellen waar ik dat ‘prachtig stukje retro-vakwerk’ kan vinden. Misschien een ander artikel? Wat een gedrocht. Doe mij dan toch maar een nette Miata MK1.

    Login om te reageren
    • ponnie zegt

      23 juli 2014 om 13:54

      @wits: Dat is geen eerlijke vergelijking, tegenover vrjiwel elke auto auto denk ik dat :P.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        23 juli 2014 om 14:28

        @ponnie:
        Een Miata/MX5 is leuk hoor, maar doe mij dan maar het origineel.

        Login om te reageren
  14. mardiv zegt

    23 juli 2014 om 17:17

    Wat krijg je als je een AC cobra met een E-type kruist?….

    Login om te reageren
  15. sabrerator zegt

    23 juli 2014 om 19:08

    Hee! Een Ginetta G33 zonder klapkoplampen. Malletjes goedkoop,over kunnen nemen?

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    23 juli 2014 om 19:41

    Ik onderschrijf bovenstaande reacties.
    Deze is precies te vaak door de kopiemachine gehaalt.

    Er hangt wel een beetje van alles op. Niet echt geslaagd dus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North