• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A5 35 TFSI is de nieuwe instapper met chippotentie

Auteur: willeme, gepost 30 juli 2020 om 13:01 – 39 Reacties

Audi A5 35 TFSI

Lang leve de afschaffing van de downsizing! De Audi A5 35 TFSI is ideaal voor Ons Hollanders.

Ondanks het feit dat de autoindustrie vrij behoudend is, kunnen ze vrij snel schakelen. Dat bleek wel met de alsmaar scherper wordende emissie-eisen. In een keer waren groter motoren niet meer salonfähig.

WLTP

Het moest allemaal kleiner met turbootjes, superchargers en directe injectie. Daarmee konden de auto’s voorzien worden van voldoende koppel, vermogen en waren ze in staat om te voldoen aan de theoretische uitstootwaarden. Tegenwoordig zien we gelukkig dat de WLTP is ingevoerd en dat fabrikanten een andere manier hebben gevonden om een auto zuinig te maken: meer cilinderinhoud!

Audi A5 35 TFSI

Nieuwe instapper

Dat zien we vandaag met de Audi A5 35 TFSI. Het is de nieuwe instapper in de reeks. De 35 TFSI is een zogenaamde milde hybride, de auto wordt bijgestaan door een 12V-generator. Het is een piepkleine elektromotor die ondersteunt bij het in gang zetten van de massa, zoals het wegrijden. Dat kost normaliter vrij veel brandstof.

Audi A5 35 TFSI

600 cc meer!

Maar het leuke is de motor zelf. Bij de introductie was de instapper een 1.4 TSI, sinds de ’35 TFSI’ (die ook al voor de facelift aanwezig was) ligt er een 2.0 TFSI-motor in. Van 1.395 cc naar 1.984 cc: bijna 600 cc méér. Het resultaat is een motor die rustiger zijn werk kan doen, eenvoudiger een acceptabel draaimoment ontwikkelt en op die wijze dus zuiniger is.

Audi A5 35 TFSI

Chippotentie

Het maximale vermogen van de 35 TFSI (150 pk) wordt al behaald bij 3.900 toeren. De maximale hoeveelheid trekkracht van 270 Nm staat al paraat bij 1.350 toeren. Het is bijna een diesel. Gezien deze relaxte toerentallen en bescheiden waarden zit er hoogstwaarschijnlijk behoorlijk wat ‘chippotentie’ in om er middels wijzigingen aan de ECU er iets meer uit te halen.

Audi A5 35 TFSI

Standaard automaat

Ook qua verbruik, want volgens Audi moet je 6,2 liter per 100 km kunnen halen. Niet verkeerd als je enigszins in de buurt zou kunnen komen. De motor wordt standaard gekoppeld aan een S Tronic transmissie, een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De prestaties zijn redelijk prima voor een instapper. De topsnelheid van 223 km/u is meer dan voldoende, alhoewel een 0-100 km/u van 9,1 seconden best traag is voor de deze klasse anno 2020.

Audi A5 35 TFSI

Prijzen

Dan de prijzen. De Audi A5 Sportback 35 TFSI wordt standaard geleverd als ‘Pro Line’ en kost 47.490 euro. De Audi A5 35 TFSI Bussines Edition kost 50.100 euro. Voor dat geldt krijg je 18 inch wielen, Matrix LED-verlichting, virtual cockpit, een groot navigatiesysteem en sportstoelen.

Interieur

Als laatste is er de Audi A5 Sportback 35 TFSI S Edition, die voor 53.090 euro in de prijslijst staat. Dan krijg je het S-Line interieur en exterieurpakket, andere velgen en het S-Line onderstel. Qua uitrusting krijg je ten opzichte van de Business Edition een beter gleluidsysteem.

Dashboard

Nu bestellen

De Audi A5 35 TFSI kun je bestellen als Sportback, Coupé én Cabriolet. Ze zijn nu allemaal leverbaar en je kan ze ook nog eens samenstellen in de configurator.

Achterbank

Concurrentie

Uiteraard kijken we ook even naar de concurrentie van de Audi A5 Sportback 35 TFSI.

BMW 418i Gran Coupé M Sport (F36)

€ 43.698

De meest directe concurrent van de Audi A5 is natuurlijk de BMW 4 Serie Gran Coupé. Dit model staat op het punt om binnenkort afgelost te worden door een nieuw model. Daarom wordt het huidige model even in de uitverkoop gezet. Voor aanzienlijk minder geld, krijg je bij BMW een aanzienlijk betere uitrusting. Nog een verschil, de 4 Serie heeft achterwielaandrijving, de A5 voorwielaandrijving. Wel heb je een 1.5 driecilinder bromtol met 136 pk uit de Mini Cooper onder de kap.

BMW 418i Gran Coupé M Sport

Alfa Romeo Guilia 2.0T (952)

€ 41.986

Het is geen vierdeurs coupé achtige auto, maar de Giulia is wel een luxe D-segment auto met een beetje meer sjeu. In de Giulia krijg je standaard een 2.0 motor met 200 pk, de ZF achttrapsautomaat én achterwielaandrijving. Er is ook een addertje onder het gras: bij deze voordelige basisuitvoering zijn weinig opties mogelijk. Wil je een leukere uitvoering, dan kom je uit bij een Super, Sprint of Ti, die rond de 50 mille kosten.

Ook interessant!

  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A5 8T occasion aankoopadvies
    Audi A5 Sportback 8T 2009-2016 occasion aankoopadvies

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, B9, Cabrio, Coupe, geld, Prijzen, sportback

Vorig bericht: « Grote mond, grote prijs? Dit kost de nieuwe BMW 4 Serie
Volgend bericht: Alle Mercedes 250e prijzen bekend gemaakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    30 juli 2020 om 13:13

    Denk dat de chippotentie voornamelijk afhangt van de grootte vd turbo. Kan me voorstellen dat een 150pk instapper met hybrid ondersteuning een kleinere turbo meekrijgt dan de 2.0l uit de GTI oid. Als het in basis de 252pk motor is dan wel,

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      30 juli 2020 om 13:41

      De 252pk motoren zijn anders, volgens mij zijn de 150pk en 190pk 2.0’s identiek en beide tunebaar naar een ~250pk als ik de website van JD mag geloven.
      JD haalt er 255pk / 420Nm uit.

      Overigens kun je bij BMW (nieuwe 318i is ook een 2.0) dezelfde truc uithalen: de 318i en 320i hebben dezelfde 2.0 B48 motor die je kunt chippen naar ~330i specs (260pk/420Nm).

      Of de koeling en remmen deze vermogensupgrade aankunnen is een ander verhaal. Daarnaast moet je in veel gevallen octaan 98 gaan tanken wat vrij duur is.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        30 juli 2020 om 15:25

        @Rudy de 150 en 190pk 2.0tfsi’s zijn inderdaad identiek. 255pk en 420nm is wat ze er minimaal uit krijgen trouwens. Meestal is het wel wat meer dan dat. De laatste a5 35tfsi die daar op de bank is geweest deed bijvoorbeeld 262pk en 446nm koppel.

        Het 98 tanken kan je wel terugverdienen hoor… doorgaans loopt een motor iets zuiniger op 98. Als je dat weer terug rekent bij het tanken, dan zie je dat het toch echt compenseert. Daarnaast loopt een turbo motor ook veel mooier/beter op 98.

        Login om te reageren
      • myth0 zegt

        31 juli 2020 om 12:26

        @Rudy: ik had anders begrepen dat de 20i zelfde motor heeft als de 30i. Of toch alvast het geval in de 30e…

        Login om te reageren
        • Rudy zegt

          31 juli 2020 om 13:49

          Ze halen uit de 18i en 20i max een 260pk, de 330i kun je tunen naar een 310pk. Kortom er zitten minstens andere turbo’s op, verwacht ook dat de intercooler van de 30i groter is.

          Login om te reageren
  2. Joris24 zegt

    30 juli 2020 om 13:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. Ot92 zegt

    30 juli 2020 om 13:20

    Je krijgt er idd zo’n 100pk erbij. Wel laten uitvoeren door een bekende VAG tuner…

    Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    30 juli 2020 om 13:23

    Gelukkig geen 3-cylinder. Dat kan echt niet in 1 van de Duitse 3.
    Maar een 2.0l Turbo met 150pk. Het blijft armoedig.

    Login om te reageren
  5. buildtolast zegt

    30 juli 2020 om 13:34

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. bernoulli zegt

    30 juli 2020 om 13:36

    Die zwarte Sportback met die ballonbanden op die configuratorafbeelding lijkt zo wel héél erg op een Ford Mondeo 5-drs zeg: https://i.imgur.com/qWlN2BF.jpg

    Login om te reageren
  7. sanderp zegt

    30 juli 2020 om 13:37

    Maar waarom leggen ze er niet de 1.5 in? Is toch ook een prima blok met 150pk?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 juli 2020 om 14:36

      @sanderp: precies wat je uit het bovenstaande verhaal kunt opmaken; die downsize blokken halen hun WLTP verbruikscijfers niet. Je moet ze teveel op toeren houden om er een acceptabele performance uit te halen. Deze nieuwe 2-liter motor heeft z’n maximale koppel al bij 1350 tpm, dus de noodzaak om te ’trappen’ is daarmee weggenomen.

      En ik durf voorzichtig te hopen dat ze hiermee ook die typische TSI kwaaltjes als olieverbruik, verkoling van de injectoren en inlaattraject en de slijtage aan de cilinderwanden (loslatende low friction coating) beter kunnen ondervangen.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        30 juli 2020 om 15:27

        @RRRobert Verkoling is helaas nog altijd aanwezig bij de T(F)SI motoren, of het nou een 1.0 of een 4.0 betreft maakt niet uit. Als je de boel om de 100dkm laat walnutblasten, dan heb je er weinig tot geen last van.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          30 juli 2020 om 16:00

          @Ot92: zoek ff naar het YouTube kanaal van het Duitse Redhead Zilinderkopftechnik. Die hebben massa’s auto’s in de werkplaats met totale verkoling, ook bij km-standen van minder dan een ton op de teller.

          Hét probleem is volgens sommige specialisten overigens niet de motor maar z’n berijder van de auto waarin de motor is geplaatst: teveel toeren bij een koude motor en relatief veel korte stukjes zijn echt killing.

          Mede hierdoor heb ik de hoop dat met die nieuwe generatie motoren dit probleem helemaal niet of veel minder zal gaan spelen. Ik ben van huis uit een VAG man, maar puur vanwege die motoren loop ik tegenwoordig met een grote boog om die auto’s heen.

          Login om te reageren
          • Ot92 zegt

            30 juli 2020 om 21:20

            @RRRobert Ook komt het doordat er vaak te lang laag in de toeren mee wordt gereden, tenminste dat heb ik vernomen.
            Je kan de boel ook laten walnutblasten bij 60dkm als je teveel korte stukken rijd.

            Of je koopt gewoon lekker een Passat B8 kopen met een heerlijke 2.0tdi (of bitdi) en dan langs JD of een andere VAG tuner gaan… dan heb je geen last van dat verkoling gedoe. ?
            Mijne doet momenteel 206pk en 457nm koppel, het rijd heerlijk.
            Met een vlot rij gedrag en af en toe wat stadsverkeer haal ik gemiddeld 1 op 18. Als ik lange stukken 80 of 100 rijd, dan haalt het beestje gemiddeld 1 op 23 op zo’n traject. Best netjes voor zo’n grote auto met 200+ pk.

            Login om te reageren
    • futse zegt

      30 juli 2020 om 15:27

      @sanderp: daar gaat net het artikel over…

      Login om te reageren
    • b088y zegt

      30 juli 2020 om 15:50

      @sanderp: motor is niet vergelijkbaar. 2.0 4 cilinder rijd veel fijner en is bovendien een stuk zuiniger.
      Ik ben heel tevreden over deze motor met 150pk, over de rest van de Audi (A4) ben ik minder tevreden….

      Login om te reageren
      • sanderp zegt

        30 juli 2020 om 16:00

        @b088y: Uiteraard is een 2 liter lekkerder dan een 1,5 liter, maar beide zijn 150pk sterke viercilinders. Vond het vooral lichtelijk apart omdat VW overal zijn 1.5 tsi in flikkert, zelfs in aardige joekels van auto’s zoals een tiguan allspace/skoda kodiaq, maar hier niet.

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      30 juli 2020 om 20:31

      There’s no substitute for cubic inches .
      Daarom.

      Login om te reageren
  8. sjaakbonestaak zegt

    30 juli 2020 om 13:38

    Als het een extreem geknepen versie van de 2.0 met 252 pk betreft, is chippen bijzonder effectief. Mijn A4 met standaard 190 pk is door een bezoekje aan JD Engineering ook direct gestegen naar 255 pk. Is het zeker waard, voornamelijk te merken in sprinttijden en tussenacceleraties.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 juli 2020 om 14:22

      @sjaakbonestaak:

      Het is niet de 252 pk motor, die heeft een andere turbo en (veel) meer potentie. Afgaande op de specificaties met name het vroege piekmoment qua vermogen lijkt dit een afgevlakte 190 pk versie te zijn.

      Login om te reageren
  9. monsieurleloure zegt

    30 juli 2020 om 13:40

    Doe mij maar de Guilia.
    Restwaarde maakt niet uit, een wagen zoals deze rijd je 15 jaar lang met plezier in i.t.t de A5

    Cuore sportivo

    Login om te reageren
    • Alfonso_Alfist zegt

      30 juli 2020 om 13:49

      @monsieurleloure: heb je de tweedehands prijzen gezien voor een Giulia? Hier in DE een stukkie prijziger als een 3-serie. De 2.0 200pk heeft ook chip potentie ff naar Squadra voor 310pk.
      Deze A4 is ook keurig

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        30 juli 2020 om 17:00

        @monsieurleloure

        Die vlieger van de restwaarde gaat bij de Giulia niet op. Houdt keurig z’n waarde.

        Kan gechipt worden naar 320pk. Dan ben je wel klaar denk ik. Zou wel voor de sperdiff optie gaan.

        Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    30 juli 2020 om 13:43

    Het design van 4 deurs coupes werken imo toch veel beter op grotere auto’s dan een A5 of 4GC. Daarnaast is een Audi nooit mijn eerste keus. Dus Giulia

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      30 juli 2020 om 14:09

      Het design van “4 deurs coupes” werkt überhaupt op weinig auto’s. Er zijn er echt maar een handjevol die esthetisch goed in elkaar steken. Maar daar horen die grote jongens van tegenwoordig ook niet bepaald bij!
      Een coupe hoort ook gewoon een 2 á 3 deurs te zijn! De rest is een platgeslagen sedan of een liftback!
      Ik citeer Wikipedia voor het gemak maar even “Een hatchback waarvan de daklijn wat minder steil afloopt wordt ook wel liftback genoemd” lijk mij duidelijk genoeg ;-)

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        30 juli 2020 om 21:58

        @poulusma: Spreek vooral voor jezelf zou ik zeggen. Velen met mij vinden bijvoorbeeld de 4gc en A5 sportback de meest geslaagde modellen van deze merken..

        Login om te reageren
  11. SvenskaAeroplanAB zegt

    30 juli 2020 om 15:03

    Wat ben ik toch blij met de nieuwe kleuren trend! Vrijwel elk merk heeft een prachtige groentint in het assortiment tegenwoordig, en ook (zelfs…) op een Audi is het prachtig!

    Login om te reageren
  12. donaldjgarrison zegt

    30 juli 2020 om 17:04

    Ik blijf lekker bij mijn 3000cc L6 en 2700cc V6 bi-turbo. Laat de rest van de sheeple maar lekker rondpruttelen met die kleine kut blokjes ?.

    Login om te reageren
    • Poulusma zegt

      30 juli 2020 om 17:35

      @donaldjgarrison

      Een Audi B4 S4?

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      30 juli 2020 om 21:59

      @donaldjgarrison: Kan je alsjeblieft nog meer vertellen over je supergave leven? Echt wauw!

      Login om te reageren
  13. dijan zegt

    30 juli 2020 om 18:20

    Hoi, De 252 pk is er niet meer sinds 2019 . Toen veranderd met mild hybride en 245 pk 2,0 . Met 48 volt ondersteuning. Is sneller als de oudere 252 pk .

    Login om te reageren
  14. spyderweb zegt

    30 juli 2020 om 19:41

    Bij een A5 TFSI verwacht ik een 3.5 V6

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      30 juli 2020 om 20:32

      Klopt, en zonder filters liefst.

      Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      30 juli 2020 om 21:24

      @spyderweb: precies, wat een domme marketing. Het verwijst ook nergens naar. Precies zoals de kopers.

      Login om te reageren
      • Jochen zegt

        30 juli 2020 om 21:48

        @wildbeest: maar ze kopiëren wel heel mooi hun grootst twee concurrenten die inmiddels woon al jaren van die praktijken zijn.

        Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      30 juli 2020 om 22:22

      @spyderweb: en bij een C350 ook?

      Login om te reageren
  15. AbdelJabbar zegt

    31 juli 2020 om 06:15

    12volt? 48 neem ik aan

    Login om te reageren
  16. jometdebanjo zegt

    18 september 2020 om 20:39

    Geen nieuws die 35 TFSI. Komkommer nieuws.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North